Reklama LinkedIn i rekrutacja? O tym jak marketing może pomóc HR-owi.

Wyścig o pracownika trwa. Obecna stopa bezrobocia w Polsce jest bardzo niska, według GUS w styczniu 2019 roku wynosiła 6,1%. Wciąż mówi się o rynku pracownika i o tym jak trudno pracodawcy znaleźć dobrego specjalistę. W jaki sposób wspomóc działania HR i sprawić by rekrutacja była skuteczniejsza?  Jak zdobyć więcej CV? W tym może okazać się pomocny marketing. Konkretnie – reklama LinkedIn, sponsorowane posty na Facebooku, promocja na Instagramie. Czy to działa? Czy  odpowiednio zaplanowane kampanie na social mediach to dobry pomysł na rekrutację? O tym w artykule.

#wiemyjak tworzyć skuteczne reklamy na LinkedIn
POZNAJ LinkedIn Ads w AKTYWNYM MODELU ROZLICZEŃ

Reklama LinkedIn

Jak znaleźć pracownika dzięki social media

Wystawienie ogłoszenia na portalu już nie wystarczy. Specjaliści HR dwoją się i troją by dotrzeć do potencjalnego pracownika i przekonać go do pracy w danej firmie. Warto wykorzystać fakt, że Polacy dużo czasu spędzają na portalach społecznościowych i tam do nich komunikować z konkretną ofertą. Portal należy dobrać do sylwetki kandydata na dane stanowisko. Inne osoby korzystają z Facebooka, a jeszcze inne z LinkedIn. Z pracownikami zajmującymi wyższe stanowiska warto kontaktować się bezpośrednio. Studentów łatwiej rekrutować poprzez komunikację na Instagramie. Są oferty pracy, które zdobędą więcej CV na Facebooku, są takie które zdecydowanie tutaj nie pasują. Specjalista ds. marketingu potrafi trafnie dobrać daną ofertę pracy do konkretnego medium. Wystarczy tylko zastanowić się jaka jest grupa docelowa, czy jest możliwa praca zdalna, jakie kompetencje powinien posiadać potencjalny pracownik oraz w jakim powinien być wieku. Resztę pracy wykona specjalista ds. marketingu. HR może już tylko czekać na CV!

Reklama LinkedIn i jej możliwości

Wielu specjalistów HR rekrutuje pracowników za pośrednictwem LinkedIn. To naprawdę skuteczny sposób, szczególnie w wybranych branżach. Niestety bardzo pracochłonny! Dlatego warto zainwestować w promocję płatną i wspomóc działania działu HR akcjami marketingowymi. Reklama LinkedIn to nie tylko wyświetlane posty czy wideo. Istnieje możliwość ustawienia tak kampanii, by dotarła jako prywatna wiadomość do danego użytkownika portalu. Jedna osoba może wysłać spersonalizowanego maila do tysięcy kandydatów! Bez ręcznego wyszukiwania ich, prześwietlania dziesiątki profili. To dobry sposób na zaoszczędzenie czasu pracy rekrutera i dotarcie do większej ilości osób.

Potencjalnych pracowników można dobierać między innymi po stanowiskach, branżach, latach doświadczenia czy lokalizacji. W dodatku ustawiając kampanię wybierany jest język profilu kandydata. Sprecyzowanie do kogo konkretnie chcemy dotrzeć z ofertą jest bardzo ważne przy działaniach marketingowych, wręcz decyduje o powodzeniu kampanii.

Kryteria ukierunkowania na LinkedIn:

  • firma – branże, kontakty w  firmie, nazwy firm, obserwujący firmę, wielkość firmy
  • dane demograficzne – wiek i płeć członka
  • wykształcenie – kierunki studiów, uczelnie, tytuły i stopnie
  • doświadczenie zawodowe – funkcje, lata doświadczenia, poziomy hierarchii, stanowiska, umiejętności członka
  • zainteresowania – grupy i zainteresowania członka

LinkedIn to narzędzie pracy HR-owców. Częściowe zautomatyzowanie ich działań jest możliwe, dzięki współpracy ze specjalistami ds. marketingu.

Reklama LinkedIn a promocja na Facebooku

Reklama LinkedIn różni się od tej na Facebooku. Przede wszystkim grupa odbiorców jest inna. Są rekrutacje, które lepiej reklamować jako post sponsorowany właśnie na Facebooku. Takie reklamy wpływają szczególnie na studentów i młode osoby. Na Facebooku skuteczne rekrutacje to te na staże, stanowiska młodszych specjalistów czy prace dorywcze. Po prostu to tutaj znajduje się dana grupa docelowa. Jednak jednej stałej zasady nie ma i o powodzeniu danej kampanii decyduje przede wszystkim umiejętność doboru grupy docelowej, prawidłowe określenie jej oraz trafne ustawienie na panelu. To kluczowa umiejętność. Duże znaczenia ma również grafika, teksty oraz sama atrakcyjność oferty. Reklamy na Facebooku mogą przybierać różne formaty, podobnie do tych na LinkedIn. Mogą być umieszczane w różnych miejscach oraz w innych aplikacjach. Często razem z reklamą na Facebooku ustawia się również jej wyświetlanie w Messengerze czy na Instagramie. Docelowe miejsca wyświetlania reklamy powinny być dopasowane do typu oferty i grupy docelowej. Facebook czy Instagram to portale, dzięki którym rekrutacja może przebiegać sprawniej. W niektórych przypadkach warto pomyśleć o umieszczeniu oferty pracy właśnie na tych portalach.

HR potrzebuje działań wizerunkowych

Obecnie rynek jest nastawiony na pracownika, który ma wiele opcji do wyboru. Skuteczna rekrutacja wymaga dobrego PR. Należy zadbać o wizerunek firmy, opinie o niej w internecie, wygląd mediów społecznościowych oraz samej strony. Potencjalny kandydat musi chcieć pracować w danej firmie, powinien dostrzegać jej atrakcyjność i widzieć, że inni pracownicy są zadowoleni z pracy w niej. Umieszczanie reklam na portalach, reklama LinkedIn, promocja na Facebooku, ogłoszenia na Instagramie, kontakt specjalisty HR z potencjalnymi pracownikami powinny być wsparte jeszcze innymi działaniami marketingowymi, które ukażą daną firmę w dobrym świetle i pozytywnie wpłyną na jej wizerunek.

Właściwie dobrana i zaplanowana kampania na LinkedIn, Instagramie czy Facebooku często jest w stanie skrócić proces rekrutacyjny na dane stanowisko. Niejednokrotnie działania w social mediach przynoszą lepsze efekty niż publikowanie ogłoszeń na portalach do tego dedykowanych. Wiadomość InMail na LinkedIn umożliwia wysłanie prywatnej wiadomości do wielu specjalistów jednocześnie. Automatyzacja pracy HR-owców w pewnym stopniu jest możliwa, dzięki właśnie działaniom marketingowym. Warto przy niektórych rekrutacjach spróbować wdrożyć powyższe rozwiązania i zobaczyć jakie przyniosą efekty.

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.8/5 (25)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Weronika pisze:

    Niektóre rekrutacje potrafią być naprawdę męczące i zamieniać się w bardzo długi proces. W takich wypadkach każda możliwość zdobycia pracownika jest warta uwagi. Ciekawy artykuł :)