Optymalizacja strony pod Google – działania techniczne vs. kreatywne

Optymalizacja strony pod Google to szereg regularnie wykonywanych działań mających na celu jak najlepsze przystosowanie witryny do wymagań wyszukiwarki. Najczęściej pierwszym skojarzeniem z optymalizacją strony i pozycjonowaniem są techniczne działania, na przykład poprawa kodu strony i jej struktury. Poza nimi istnieją również niezbędne dla widoczności witryny czynności o charakterze kreatywnym. Obydwa warianty, choć różnią się strategią są potrzebne, a zachowanie między nimi równowagi jest kluczem do osiągnięcia skuteczności w pozycjonowaniu. Przeczytaj artykuł i poznaj efektywne sposoby jak o to zadbać!

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

optymalizacja strony pod google

Techniczne działania SEO w optymalizacji stron

Przystosowanie strony zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki, czyli właśnie optymalizacja, stanowi fundament. Podobnie jak w budownictwie jest on niezbędny do powstania domu, tak w marketingu internetowym stanowi punkt wyjścia do zwiększenia widoczności witryny w wyszukiwarce.

Dawniej optymalizacja i jej techniczne działania opierały się przede wszystkim na nasyceniu strony słowami kluczowymi i pozyskaniu jak największej ilości linków, niejednokrotnie wykorzystując nieetyczne metody. Znaczący zwrot nastąpił po aktualizacji algorytmu Pingwin w 2013 roku, który ma za zadanie ograniczyć spam w sieci i wyeliminować pozycjonowanie stron w google zakazanymi technikami, na przykład takimi jak: wykorzystywanie stron zapleczowych niskiej jakości czy pozyskiwanie linków za pomocą systemów SWL.

Jako przykładowe działania techniczne można wymienić: projektowanie struktury witryny, tworzenie mapy witryny, uzupełnianie meta tagów, tworzenie struktury adresów URL, linkowanie wewnętrzne i optymalizacja linków, tworzenie pliku robots.txt, implementowanie danych strukturalnych, wykonywanie przekierowań i wiele innych czynności, które skupiają się przede wszystkim na umożliwieniu robotom poprawnego indeksowania strony. Sprawdź: 6 sygnałów wskazujących, że potrzebujesz SEO

Kreatywne działania SEO

Ze względu na obniżenie skuteczności metod Black Hat SEO i niebezpieczeństwo kar od Google za ich stosowanie, wypadły one z łask. Od tego momentu liczy się nie ilość, a jakość działań wykonywanych na stronie i do głosu doszły również bardziej kreatywne działania służące optymalizacji strony pod Google, takie jak: content marketing i link building. Obecnie techniki content marketingu i link buildingu wraz z SEO na czele a także analityką internetową równorzędnie tworzą proces jakim jest pozycjonowanie stron.

Do przykładowych działań kreatywnych można zaliczyć: dobór słów kluczowych, tworzenie i optymalizacja treści na stronie, dystrybucja treści, optymalizacja zdjęć, link building i wszystkie działania służące temu, aby strona była wartościowa dla wyszukiwarki i przyjazna użytkownikom. Przeczytaj: Jak działa content marketing?

Techniczne działania vs. kreatywne podczas optymalizacji stron

Technicznie i nietechnicznie działania podczas optymalizacji strony pod Google nigdy nie powinny być prowadzone wbrew sobie, ponieważ oba mają kluczowe znaczenie dla kondycji witryny i efektów pozycjonowania. Techniczne SEO to ramy, na których zbudowana jest wartościowa treść, gwarantujące że każdy fragment witryny jest uporządkowany i zoptymalizowany pod kątem wyszukiwania i użyteczności. Co można zrobić, aby działania techniczne i kreatywne były spójne?

1. Uwzględniaj techniczne SEO we wszystkich działaniach

Techniczny dział SEO to specyficzny obszar w firmie, który może pomóc w realizacji działań pozostałych działów. Na przykład, gdy dział marketingu pracuje z programistami nad wprowadzeniem zmian na stronie, oni znają dokładnie ograniczenia witryny i trafnie doradzą czy zmiany nie zaszkodzą witrynie. W wielu firmach specjalistów od technicznych zadań SEO wykorzystuje się dopiero, gdy pojawią się błędy na stronie, a można byłoby im zapobiec, gdyby brali oni czynny udział w planowaniu zadań. Dlatego bardzo istotne jest, aby angażować techniczny dział SEO w ustalanie działań marketingowych firmy. Jest to również wskazówka, jeśli współpracujesz z zewnętrzną agencją SEO. Aby zapewnić spójność działaniom agencji oraz na przykład Twojego działu marketingu, warto informować się wzajemnie o planowanych czynnościach i współpracować przy ich realizacji.

2. Określ zadania technicznego i kreatywnego SEO

Niektóre zadania bez wahania można przyporządkować do konkretnego typu, na przykład linkowanie wewnętrzne do zadań technicznych, podczas gdy tworzenie i optymalizacja treści będą należały do roli SEO kreatywnego. Są jednak obszary, które mogą wykonywać obydwa działy, np. optymalizacja zdjęć. Jeżeli nie określisz dokładnie kto za nie odpowiada, mogą zostać pominięte a optymalizacja będzie wówczas niepełna. Jeżeli współpracujesz z agencją SEO, poproś o pomoc w stworzeniu listy obowiązków, które wykonują dla Ciebie jej pracownicy i listę, jakie działania mogą wykonać Twoi pracownicy, tak aby nie pokrywały się z zadaniami agencji, ale wzajemnie uzupełniały i wspierały.

3. Stwórz przewodnik działań kreatywnych zgodny z zasadami SEO

Stworzenie takiego przewodnika będzie pomocne dla osób zajmujących się content marketingiem oraz link buildingiem i pomoże w dostosowaniu jakości ich działań do wymogów wyszukiwarki. Jak wyznaczać słowa kluczowe oraz jak umieszczać je w tekście? Kiedy i jak używać nagłówków H1, H2, H3, optymalizacja obrazów – te oraz szereg innych wskazówek zebrane w jednym dokumencie będą doskonałym odniesieniem dla zespołu zajmującego się kreatywną częścią optymalizacji strony pod Google.

Strategie technicznych i kreatywnych działań SEO znacząco się od siebie różnią. Przeważnie nad jednymi i drugimi pracują oddzielne zespoły, czasem pracownicy firmy wspierani są przez zewnętrzną agencją SEO i na odwrót. Najważniejsze jest znalezienie sposobów na współpracę w tych dwóch aspektach, bo dopiero ich przecięcie się na wspólnej drodze do optymalizacji strony daje największe możliwości. W czasie tak ogromnej konkurencji w wynikach organicznych i częstych aktualizacji algorytmów, optymalizacja strony pod Google jest trudnym zadaniem. Jedynie umiejętne połączenie technicznych działań ze sztuką content marketingu umożliwia znalezienie się na szczycie.

#wiemyjak pozycjonować Twoję stronę

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Szymon Owedyk pisze:

    Taka forma optymalizacji mi odpowiada, ponieważ jej wdrożenie nie jest tak skomplikowane. Dzięki :)

  2. Iga Katulska EACTIVE pisze:

    @Wiktor

    Jeżeli jesteś zainteresowany optymalizacją, zachęcamy do wysłania zapytania przez formularz kontaktowy. Nasz doradca będzie mógł się wtedy z Tobą skontaktować, żeby ustalić szczegóły i konkretnie określić Twoje oczekiwania. W oparciu o to przygotuje ofertę.

  3. Wiktor pisze:

    Interesuje mnie optymalizacja witryny. Jakie działania możecie podjąć w tym kierunku i jaki jest koszt usługi, termin wykonania.