Pozycjonowanie stron obejmuje nie tylko pisanie postów zawierających kluczowe słowa. Istotnym działaniem staje się również pozyskanie linków, które będą prowadziły do naszej strony internetowej. Pozyskiwanie linków to nic innego, jak umieszczenie linka z adresem naszej domeny na obcej stronie internetowej. Dzięki temu internauci odwiedzający tę stronę mają możliwość przejścia na naszą stronę i zapoznania się z jej treścią. Zewnętrzne linki oczywiście wpływają także na pozycjonowanie strony www przez wyszukiwarkę. Z pojęciem pozyskiwania linków związane są linki dofollow oraz linki nofollow. Ich wartość jest jednak różna dla samego procesu pozycjonowania.
Dofollow a nofollow
Pojęcia dofollow oraz nofollow związane są z atrybutami, które przypisywane są linkom. Atrybuty te brane są pod uwagę przez internetowe roboty, skanujące strony internetowe. Roboty działają na zlecenie wyszukiwarek i zauważając atrybut dofollow bądź nofollow przy linku wiedzą, jak mają z nim postąpić. Kiedy robot natrafi na link dofollow, rozpoczyna się proces przekazywania części wartości strony, na której ten link się znajduje, dla strony, do której tej link prowadzi. W konsekwencji linki dofollow powodują, że część wartości strony, na której jest umieszczony twój link, jest przenoszona na twoją stronę. #wiemyjak
Wiele osób jest przekonanych, że linki dofollow wpływają pozytywnie na pozycjonowanie stron www, natomiast nofollow nic nie wnoszą, a nawet przeszkadzają pozycjonowaniu. Jest to stwierdzenie błędne, to prawda, że linki nofollow mają mniejsze znaczenie od dofollow, ale pełnią nieco inną rolę.
Jeżeli chcesz lepiej zrozumieć, dlaczego różne atrybuty linków mają różne znaczenie dla strony, sprawdź również nasz wcześniejszy artykuł, gdzie wyjaśnialiśmy, co oznacza dla strony podział na Linki zewnętrzne i linki wewnętrzne
Wartość linków dofollow
Atrybut linku dofollow nakazuje robotom internetowym, aby te odwiedziły stronę, do której prowadzi dany link. Oprócz tego linki dofollow mogą przynieść także inne korzyści niż podnoszenie strony w rankingach popularności. Między innymi wartość linków dofollow wynika z:
przekazywania części wartości ze strony, na której umieszczony jest nasz link, na naszą stronę,
przekazywania zaufania lub jego braku. Istnieją w sieci takie strony, które mogą się pochwalić wysoką wartością wskaźnika Trust Rank. Jeśli na takiej stronie będzie umieszczony link dofollow prowadzący do twojej witryny, to w konsekwencji twoja strona zdobędzie wyższy poziom zaufania w wyszukiwarkach. To także działa w drugą stronę. Umieszczenie linku dofollow na nie zaufanej witrynie przyczyni się do tego, że twoja strona także stanie się podejrzana,
przekazywania wartości anchor textu. Zastosowanie danego anchora wielokrotnie spowoduje, że dana witryna pojawi się w wyszukiwarce pod konkretną frazę, bądź wyrażenie.
Niektórzy specjaliści SEO uważają, że każdy zdobyty link dofollow można traktować jak zdobyty głos w wyborach. Im więcej zdobędzie się tych głosów (czyli w naszym przypadku linków), tym lepiej.
A co z linkami nofollow?
Umieszczenie linka mającego atrybut nofollow skutkuje tym, że internetowe roboty działające na wyszukiwarce nie muszą odwiedzać strony, do której ten link prowadzi. Mimo to Matt Cutts z Google potwierdził, że nofollow, podobnie jak dofollow, zabierają pewną wartość wskaźnika odwiedzin witrynie, na której link ten został umieszczony. Nofollow w pewnym stopniu przyczyniają się do pozycjonowania, ale także generują ruch. Linki oznaczone atrybutem nofollow mają pewną wartość, gdyż:
liczy się ogólna liczba wszystkich linków w sieci prowadzących do twojej strony,
linki nofollow mają wpływ także na kalkulację, gdyż w oczach wyszukiwarki pozycjonowanie strony za ich pomocą wygląda bardzo naturalnie. Ich brak wskazuje na celowe działania i może sugerować, że umieszczanie linków w internecie następuje tylko w celu wypozycjonowania twojej strony,
przekazują część zaufania strony, na której jest twój link,
niektóre linki nofollow wpływają dość dobrze na pozycjonowanie – na przykład linki umieszczone na portalu społecznościowym Facebook, linki ze stron na skrypcie wiki czy z witryn internetowych zakończonych domeną .gov bądź .edu., linki nofollow wpływają pozytywnie na strukturę linków.
Dofollow czy nofollow – jaki link jest na stronie?
Chciałbyś sprawdzić, czy link prowadzący do twojej strony ma przypisany atrybut nofollow, czy dofollow? Najszybciej będzie, jeśli w tym celu sprawdzisz kod źródłowy strony, z którego dowiesz się, jakie atrybuty zostały załączone do twoich linków. W przeglądarce Mozilla Firefox wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję Pokaż źródło strony. Następnie należy wyszukać miejsce na stronie, gdzie umieszczony został nasz link. W kodzie sprawdź, czy między <a href> umieszczony został zapis rel=”nofollow” albo rel=” external nofollow”. W takim przypadku oznacza to, że twojemu linkowi został niestety przypisany atrybut nofollow. Oczywiście istnieją także rozszerzone narzędzia, które kompleksowo pozwalają sprawdzać rodzaje linków umieszczonych na stronach.
Sprawdź nasz artykuł o: Anchor tekst i jego znaczenie dla pozycjonowania strony
Nadawanie linkom odpowiednich atrybutów
Strony, blogi i platformy oparte o technologię WordPress mają domyślnie ustawione, że wszystkie linki, które umieszczane są w treści wpisów, oznaczone są atrybutem dofollow. Inaczej ma się sprawa z komentarzami, które mogą umieścić internauci pod tekstem. Domyślnie umieszczane tam linki przyjmują atrybut nofollow. Można ręcznie wpłynąć na rodzaj atrybutu, który zostanie przypisany danemu linkowi. Jeśli chcesz pozbawić swojego linka atrybutu dofollow, to powinieneś w edytorze tekstu kliknąć zakładkę html i koło linka umieścić następujący zapis: rel=”nofollow”. Taką operację można zastosować, gdy chcemy opisać stronę w poście, ale nie mamy zamiaru oddawać jej części mocy naszej strony.
#wiemyjak POZYCJONOWAĆ
POZNAJ OFERTĘ NA POZYCJONOWANIE STRON
Publikacja wpisu: 21/01/2015 oraz aktualizacja: 24/01/2016
Ciekawy artykuł dla wszystkich, a zwłaszcza początkujących w SEO, bo bez tego nie da się prowadzić biznesu – trzeba istnieć i być możliwie wysoko w wynikach wyszukiwania :)
Świetna i urzyteczna wiedza, która jest bardzo przydatna – zwłaszcza gdy ktoś zaczyna SEO swoje strony. Dzieki
Świetny i bardzo wartościowy wpis.
Doprawdy ciekawe opracowanie linkowania. Ciekaw jestem jak oceniacie wpływa linkowania z Waszej strony na stronę osoby komentującej. Mam tutaj na myśli kwestię taką, że pisząc ten komentarz podaję link do swojej strony internetowej. URL tego artykułu (https://www.eactive.pl/blog-o-seo/linki-dofollow-i-linki-nofollow-a-ich-rola-w-pozycjonowaniu/) może mieć zatem po pewnym czasie kilkaset komentarzy z linkami wychodzącymi (takimi jak mój). Czy ma to jakikolwiek wpływ na wartośc linkowania mojej strony albo na pozycję Waszej strony?
W naszej opinii jeżeli boimy się o ilość linków wychodzących to ustawmy im atrybut „nofollow”. To daje nam pewne bezpieczeństwo, że takie linki nie zaszkodzą (przy właśnie komentarzach).
Super,dzięki za wytłumaczenie!
Zgadza się, dobry wpis.
Wszystko super wyjaśnione. Na pewno zróżnicowanie linków pozytywnie wpłynie na stronę.
Linki nofollow mają duże znaczenie przy budowaniu zaufania witryny. Naturalne linkowanie wymaga odpowiedniego zróżnicowania zarówno typów linków, jak i ich treści. Wg mnie 20-30 procent powinno być nofollow.
Ciężko odpowiedzieć na to pytanie, bo wszystko to determinuje dana branża. Nie mniej możemy przyjąć, że procentowe rozłożenie domen odsyłających z których pochodzą linki follow nie powinno przekraczać 80%.
Jakie powinno być procentowe rozłożenie linków i domen dla dofollow oraz nofollow?
Ciekawy artykuł, w końcu jasne wyjaśnienie. A czy moglibyście uzupełnić go o wyjaśnienie dla rel=”noopener” i rel=”noreferrer”? Po przeczytaniu sprawdziłam linki prowadzące do naszej strony i trafiłam na link z takimi atrybutami właśnie.
Dzięki za wyjaśnienie. Będę polecać :)
Właśnie rozpoczęliśmy pozyskiwanie linków. Wpis pomoże nam w tym działaniu.
@infomiasto
Musisz wiedzieć, że od marca 2020 roku Google wprowadzi nowe atrybuty linków rel=”sponsored” oraz rel= „ugc”, które mają pomóc w ich klasyfikacji. Co do linków nofollow – odwołam się tutaj do komunikatu pracownika firmy Google – Johna Muellera , który zapowiedział, że linki z atrybutem nofollow mogą przekazywać autorytet stronie linkowanej, ale nie muszą – zależy to od oceny każdego linku przez roboty Google’a.
A czy linki nofollow mogą przenosić trust rank na strona do jakiej prowadzą. Czy page autority do linkowanej strony mimo że to są linki nofollow? Kiedyś gdzieś czytałem że przenoszą ale nie mogą znaleźć ponownie nigdzie takiej treści.
Ciekawy wpis. Chętnie poczytamy i poedukujemy się w kwestiach SEO, pozycjonowania oraz optymalizacji strony internetowej. Chcielibyśmy wiedzieć czy istnieje narzędzie, które pokazuje jaką moc przekazuje domena, która do nas linkuje? Swego czasu próbowaliśmy dodać pewną domenę do jakiegoś serwisu i otrzymaliśmy, że nasza domena nie przekazuje żadnej mocy w związku z czym nie mogła zostać dodana do serwisu. Ale nigdzie nie znaleziono czegoś takiego, więc skąd strona (skrypt strony) wiedział, że linki z danej domeny przekazują moc lub takiej mocy nie przekazują?
Najlepiej 50% no follow I 50% dofollow linkow do www.
Dobry wpis! ważna wiedza! pozdrowienia
W prosty sposób wyjaśniona cała istota! A co z linkami, które w kodzie źródłowym nie mają żadnego atrybutu?
Bardzo pomocny artykuł. Szukałem prostego wytłumaczenia różnicy pomiędzy dofollow i nofollow i tutaj to znalazłem. Dzięki
Szukalem porad na temat typow linkow i natrafilem na te strone. Bardzo dobra aluzja z przekazaniem 'mocy’ strony :)
Świetny artykuł. W końcu czytelnie.
Bardzo wartościowy artykuł i napisany zrozumiałym językiem. Warto się stosować do tych zasad żeby być lepiej widocznym w wyszukiwarkach. To wszystko pomaga i z czasem rośnie zaufanie do naszej strony.
naprawdę fajne podsumowanie, dzięki ;)
Polecacie jakieś narzędzie, które sprawdza czy dane linki są nofollow czy dofollow
Każdy link się liczy! Oczywiście należy pamiętać o ogromnej przewadze linków dofollow.
Moim zdaniem link nofollow również przenoszą nieco mocy, oczywiście znacznie mniej niż dofollow, ale jednak coś dają. Przynajmniej takie są moje spostrzeżenia z ostatnich kilku miesięcy.
Dzięki. Super artykuł. …. i ładna przejrzysta strona :)
Dziękuję za rzeczowy artykuł. Świetnie wytłumaczone.
Ktoś w komentarzach pytał jaki ma być stosunek nofollow do dofollow. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Po prostu zobacz jaki stosunek mają najlepsi w branży jaką pozycjonujesz i postaraj się taki sam uzyskać.
Dobre wytłumaczenie tematyki linków. A gdzie szukać dobrych linków związanych z edukacją?
Wszędzie tylko poradniki jak zdobyć linki dofollow, a tutaj wreszcie jasno wytłumaczone, że te nofollow też są wartościowe.
Jestem średnio zaawansowany w te klocki, ale coś tam zrozumiałem:)
max, dziękujemy za czujność! Oczywiście chodziło o wyszukiwarkę. Tekst został już poprawiony :)
„Roboty działają na zlecenie przeglądarek” – chyba chodzi o wyszukiwarki a nie przeglądarki ?
Dobzre wyjaśnione :) Niestety z komentarza tutaj link nofollow ale nie zaszkodzi :)
Wreszcie jakiś sensowny tekst o linkach, napisany językiem zrozumiałym dla laika. Moje uznanie.
dziękuję bardzo za wytłumaczenie różnicy pomiędzy linkami.
Dzięki za artykuł. Pozdrawiam
Fajny artykuł i do tego zaktualizowany – to się ceni. Rzeczowo i na temat. Przy okazji może art o narzędziach SEO?
Bardzo dobrze opisany temat linków pozycjonujacych strony
„[…]oznacza to, że twojemu linkowi został niestety przypisany atrybut nofollow.” Czyli niby jest zróżnicowanie linków dzięki nofollow ale z obserwacji wynika że mimo wszystko dofollow robi większą robotę.
Super artykuł.
Łatwo zwięźle i na temat pomaga zrozumieć ideę pozycjonowania i przekazywania mocy.
A ile takich linków „nofaollow” można użyć tak aby nie przesadzić.
Jack, nie ma górnej granicy linków nofollow, które można dodać. Warto jednak mieć na uwadze, że zbyt duża ich ilość będzie nieatrakcyjnie wyglądać dla użytkownika i wpływać negatywnie na wrażenia estetyczne tekstu.
Lubię wpisy, którą są aktualizowane. Bardzo dobry artykuł. Gratulacje dla autora. Jasno i rzeczowo nawet dla takiego laika jak ja. Pozdrawiam
Cenne wskazówki, chętnie wykorzystuje je podczas pozycjonowania swoich stron i wyniki są zadowalające :) Pozdrawiam!
Ala, Facebook cechuje wysoki autorytet domeny i linkowanie z niego do naszej witryny na pewno nie zaszkodzi, ale nie możemy się także spodziewać ogromnych efektów;) Boty Google indeksują linki dodawana na FB tak jak na innych stronach i jest to ogromny plus. Trzeba jednak pamiętać o odpowiednich ustawieniach profilu czy grupy (fanpage są automatycznie ustawione jako publiczne), ponieważ boty zachowują się jak niezalogowani użytkownicy, zatem aby mogły zobaczyć treści i je zaindeksować, muszą być one dostępne publicznie. Oczywiście linki z FB są nofollow, ale i tak przekazują linkowanej stronie część zaufania i choć nie mają takiego wpływu na naszą stronę jak dobre linki dofollow to są dobrym wsparciem w pozycjonowaniu strony o czym możesz przeczytać też na naszym blogu.
„niektóre linki nofollow wpływają dość dobrze na pozycjonowanie – na przykład linki umieszczone na portalu społecznościowym Facebook” – na pewno nic się nie pozmieniało? (jeszcze nie nadążam za wszystkimi zmianami, ale wydaje mi się, że to by za pięknie było)
Panie Wojciechu zdania na ten temat są podzielone, ale według nas nie ma żadnej wartości, dlatego, że zdecydowanie łatwiej jest pozyskać wzmiankę adresu URL niż link, nawet nofollow. Gdyby wpisanie adresu URL bez linka na danej stronie wpływało na ranking w Google, to proszę sobie wyobrazić jak byłoby to wykorzystywane przez osoby chcące wypozycjonować swoją stronę. Wówczas większość komentarzy szczególnie na zaufanych portalach byłaby pisana tylko w celu pozyskania owych wzmianek i ilość spamu wzrastałaby w ogromnym tempie.
Pani Dominiko, to zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od tego jak silną ma Pani domenę jak również od tego do jakiej strony Pani będzie linkować. Przy współpracach z firmami powszechne jest linkowanie dofollow, ale tak naprawdę każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie i ciężko podać tutaj najlepsze rozwiązanie. Z pewnością jeśli współpracuje Pani z firmami i współpraca ta zakłada umieszczenie linka na blogu kierującego do witryny danej firmy, powinna Pani również zadbać o odpowiedni profil linków prowadzących do Pani bloga.
Czy zatem przy współpracy z firmami warto dawać link dofollow czy nofollow?
Artykuł jeszcze bardziej uporządkował mi kilka spraw związanych z linkami dofollow i nofollow. Ja natomiast mam inne pytanie odnośnie tekstu który wygląda jak link ale nim nie jest. Czy on ma jakąkolwiek wartość dla robota google? Jak sadzicie?
Tego szukałem! Dzięki
Co seowiec, to inne zdanie, wiadomo, ze nie jest mozliwe sprawdzenie na 100%, ale na logike, umieszczanie nofollow na wlasnej stronie moze pewnie pomoc, jesli prowadzi np. do innej wlasnej strony – wzbudzi ruch, moze troche odbierze danej stronie, i tyle, ale suma sumarum jest jakis zysk.
Za to jesli chodzi o backlinki, to juz to moze cos dawac tylko w jednym przypadku: jest tematyczna strona, jest miejsce na sciagniecie ruchu do siebie i mozna to wykorzystac. Wedlug tego, co mowi G., o sciaganiu mocy nie ma mowy, jedynie o sciagnieciu ruchu do siebie, zgadza sie?
Bardzo przydatne informacje dla osób zaczynających przygodę z pozycjonowaniem
Rafale, kilka linków zewnętrznych dofollow do zaufanych stron powiązanych tematycznie nie zaszkodzi, a może wręcz pomóc. Nie udostępniałbym możliwości linkowania dofollow w części tworzonej przez użytkowników – to praktycznie zawsze kończy się spamowaniem. A nawet przy linkach NF stosowałbym moderację tego co wstawiają użytkownicy – jeśli wypowiedź nie wnosi nic do dyskusji, a służy jedynie pozyskaniu odnośnika, nie powinna przejść moderacji. Jak Pan słusznie zauważył, całkowite zablokowanie linkowania zewnętrznego może spowodować spadek zainteresowania komentujących. Więc ogólnie pozwalać, ale pilnować :)
Jakub, napisałeś ciekawy artykuł, ale nadal mam nierozwiane wątpliwości. Przede wszystkim jako właściciel strony powinienem na niej stosować linki dofollow, nofollow, czy w ogóle bez linków zewnętrznych? Sądząc po waszym blogu, wy zdecydowaliście się udostępnić linki nofollow, jest to zrozumiałe. Ale czy w ogóle powinniśmy pozwalać umieszczać linki ? Przykładowo fora dyskusyjne, to farmy linków. Jeżeli nofollow to w miarę ok, ale może całkowicie zabronić linków zewnętrznych? Wtedy pewnie forum padnie, bo wiekszość na forach to SEO-wcy, tak mi się wydaje.
Bardzo rzeczowy artykuł. Dobrze, że uświadamiacie innych, że od czasu do czasu warto pozyskać link nofollow. A porównanie za pomocą obrazka – genialne:)
Testy jednoznacznie pokazują, że przez nofollow również jest oddawana część mocy, ale przede wszystkim ruch. Fajne testy opisał Sławek http://www.blog.gdaq.pl/2016/06/16-eksperymentow-seo-ktore-zmienia-twoj-sposob-myslenia-o-seo-na-zawsze/, gdzie jest też mowa o dofollow i nofollow i ich wpływie na pozycje.
Bardzo dobry i przydatny artykuł :)
Pozdrawiam
fajnie opisane, super, takich informacji szukałem
Dzięki, tego od dłuższego czasu szukałem.
Bardzo dobry artykuł
Dzięki. Zrozumiałem o co chodzi z linkami i ich opisami. Oby więcej takich wytłumaczeń.
Ja przez długi czas skupiałem się tylko na linkach dofollow i niestety był to mój błąd
W końcu wiem czym się różnią się te rodzaje linków! Dzięki, artykuł bardzo przydatny.
A jakieś miejscówki (spis) gdzie można na początek pozyskać jakieś linki dofollow ?
Czasy tworzenia „spisów” są już za nami. Miejsca z których chcemy linkować nasz serwis powinniśmy dobierać indywidualnie, zgodnie z tematyką / branżą danej strony. Trzeba mieć na uwadze że działania te są czasochłonne i mogą się okazać kosztowne (np. w wielu miejscach gdzie można zdobyć link nofollow za darmo, można spróbować dogadać się z właścicielami serwisu żeby za odpowiednią kwotę zmienili nasz link na dofollow). Jeśli jednak nasz budżet jest bardzo ograniczony to w internecie nadal można znaleźć ogólnodostępne listy np. „Najlepszych polskich katalogów”, jednak ich wpływ na widoczność w wyszukiwarce jest dość dyskusyjny i to co zadziała na jednym serwisie, może się nie sprawdzić gdzie indziej.
Dzięki za artykuł, chociaż przydałoby się szerzej wytłumaczyć w jaki sposób można wybrać czy link ma być dofolow czy nofolow.
Pozdrawiam
To jest doskonały, rzetelny artykuł. Napisany, w taki sposób (tak mi się wydaje), językiem właściwym i zrozumiałym to znaczy po polsku. Brawo Jakub Lisiecki.
Również od dłuższego czasu szukałam opisu dokładnej różnicy między tymi linkami, gdyż jak wiadomo, większość miejsc w jakich można zostawić link to właśnie nofollow
Świetny tekst, tematyka linków dofollow i nofollow przedstawiona wyczerpująco, a przy tym jasno. Wielkie dzięki dla autora tekstu.
Czyli jednym słowem warto inwestować w dobre dofollow : )
Dobry artukuł dzięki.
Bardzo fajny artykuł, ale brakuje mi w nim jednej rzeczy. A mianowicie, autor nie podał procentowych proporcji jednych linków do drugich. Czy np dofollow 70%, nofollow 40% ? Czy jeszcze większa różnica na korzyść dofollow?
Każdy specjalista SEO ma w tym temacie swoje zdanie, więc trudno pisać o idealnej strukturze linków. Najważniejsze to dbać o różnorodność i wysoką jakość linków prowadzących do strony.
Myślałem, że nofollow nie przekazują żadnej mocy seo. Co podobno liczy się proporcja między jednymi i drugimi.
Bardzo klarowne i zrozumiałe wytłumaczenie tematu. Wielokrotnie spotykałem się z określeniami dofollow i nofollow, ale w Internecie nie łatwo znaleźć jasną odpowiedź na pytanie, które z nich jak wpływają na pozycję strony w wyszukiwarkach. Pozdrawiam!
Takiego wytłumaczenia tego zagadnienia szukałem i o to chodzi.
No nareszcie ktoś to wytłumaczył za pomocą obrazka, i tak szczegółowo, chwilami się gubiłem, który ważniejszy. Dzięki bardzo.
Pozdrawiam