Marketing internetowy nabiera coraz większego znaczenia w realizowaniu działań promocyjnych współcześnie działających przedsiębiorstw. Obecnie praktycznie każda organizacja posiada swoją stronę internetową, za pośrednictwem której chce oddziaływać na swoich klientów oraz uświadamiać ich o produkowanych wyrobach, świadczonych usługach oraz podejmowanych przedsięwzięciach czy inicjatywach. Aby strona internetowa stała się widoczna w internecie, konieczne jest odpowiednie jej zoptymalizowanie oraz prowadzenie szeregu innych działań z zakresu SEM.
Co to jest SEM?
Search Engine Marketing (SEM), czyli w tłumaczeniu marketing w wyszukiwarkach to grupa działań promocyjnych, takich jak na przykład przeprowadzanie kampanii linków sponsorowanych, optymalizacja stron internetowych i pozycjonowanie, których celem jest osiągnięcie widoczności danego serwisu czy strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
Działania SEM obejmują zatem znacznie szerszy obszar, aniżeli samo SEO. Oprócz pozyskiwania klientów w sposób organiczny skupiają w sobie również działania płatne. Zależność tę możemy więc przedstawić następującym równaniem:
SEM = SEO + PPC, gdzie SEO to pozycjonowanie stron Google, natomiast PPC wiąże się z płatnymi kliknięciami w link do strony.
Jak działa SEM marketing?
Przede wszystkim musimy pamiętać, że SEM marketing to proces prowadzenia kompleksowych działań, które należy odpowiednio zaplanować i uwzględnić w strategii marketingowej firmy. Zbytni pośpiech, brak analizy konkurencji, zły dobór fraz kluczowych, czy brak przeglądu potrzebnych do wdrożenia narzędzi działa zawsze na Twoją niekorzyść. Nie popełniaj błędów i daj sobie czas na przemyślenie działań, które pomogą Ci osiągnąć zaplanowane cele i efekty.
A na jakich działaniach warto się skupić? SEM ma przed sobą wachlarz procesów, które pomogą Ci na zwiększenie pozycji Twojego biznesu w wynikach wyszukiwania, jak i pozyskanie wartościowego ruchu na stronie dzięki, np. płatnym reklamom. Link building, social media marketing, PPC, reklamy displayowe, czy e-mail marketing to tylko wstęp do szerokiej oferty, którą dysponuje SEM. Analizuj i wybieraj te działania, które w najkorzystniejszy sposób pozwolą Ci dotrzeć do Twoich potencjalnych klientów. Pomocnym narzędziem w tej analizie będzie niewątpliwie Audyt SEM, dzięki czemu zyskasz jasny wykaz tego co działa, a co nie działa w kampaniach i na stronie www.
Działania SEM, a SEO – jakie są różnice?
Jak już zostało przez nas wcześniej wspomniane – SEM jest pojęciem znacznie szerszym, aniżeli SEO. Działania z zakresu pozycjonowania skupiają się głównie na tym, aby dostarczyć jak najlepsze jakościowo wyniki wyszukiwania naturalnego, podczas gdy działania SEM skupiają się na znalezieniu najbardziej efektywnego sposobu reklamowania treści wśród użytkowników internetu i potencjalnych klientów.
Pojęć tych nie powinniśmy jednak wykluczać wzajemnie. SEO jest bardzo ważną, a nawet integralną częścią kampanii marketingowej w wyszukiwarkach. Ważne jest, aby nie zamykać się na dostępne możliwości i połączyć w swojej strategii zarówno działania wyników wyszukiwania naturalnego, jak i linków sponsorowanych.
Synchronizacja obu tych działań pozwoli na osiągnięcie takich efektów, jak zwiększenie świadomości marki wśród użytkowników internetu, czy generowanie wartościowego ruchu na stronie, a co za tym idzie – zwiększenie ilości potencjalnych klientów.
Zalety działań SEM – co jeszcze możesz zyskać?
Marketingowi w wyszukiwarkach przypisuje się wiele zalet, które znacząco wpłyną na jakość i proces rozwoju Twojego biznesu. Do najważniejszych zalet SEM należą:
efektywność – działania SEM cechują się korzystniejszą relacją efektów do poniesionych kosztów niż w przypadku tradycyjnych działań marketingowych,
przyjazny odbiór reklamy – według badań reklama w wyszukiwarkach jest oceniana przez użytkowników jako akceptowana i przyjemna forma reklamy, ze względu na to, iż użytkownik poszukuje informacji o konkretnej usłudze bądź produkcie. O przyjazności SEM świadczy także fakt, że taka forma reklamy nie jest reklamą narzucającą się,
targetowanie – SEM nastawione jest na określone słowa i frazy, które użytkownik wpisuje do wyszukiwarki. Istnieje więc większe prawdopodobieństwo, iż reklama dotrze do osoby, która skorzysta z danego produktu lub usługi,
szybkie korzyści – SEM daje także możliwość osiągnięcia korzyści w relatywnie krótkim okresie, jak i w dłuższym terminie. Z tego względu możliwe jest sterowanie intensywnością działań marketingowych, by osiągnąć jak największą skuteczność.
Planuj rozsądnie działania SEM i SEO
Mimo widocznych i niezaprzeczalnych zalet marketingu w wyszukiwarkach nie jest on działaniem, które zawsze będzie związane z osiągnięciem sukcesu. Przede wszystkim należy pamiętać, że SEM i SEO są działaniami, które należy dokładnie przemyśleć i zaplanować. Zbytni pośpiech oraz nieracjonalne podejście do prowadzenia kampanii marketingowej może narazić firmę na koszty, które pozbawione będą pozytywnych efektów. O czym należy pamiętać, kiedy planuje się działania SEM i SEO?
Wyznacz cele biznesowe
Nie wystarczy powiedzieć, że celem jest maksymalizacja zysku. Należy precyzyjnie określić, jak ten cel dana organizacja chce osiągnąć i co tak naprawdę przez niego rozumie. Jeśli celem jest zwiększenie liczby transakcji, to należałoby zastanowić się, jak zintensyfikować działania SEM i SEO, aby dotrzeć do takich klientów, którzy będą chcieli te transakcje zawierać.
Nastaw się na poniesienie inwestycji
Podejmując decyzję o podjęciu się realizacji działań SEM i SEO należy mieć na uwadze, że pozycjonowanie strony będzie wiązało się z poniesieniem pewnych inwestycji. Osiągnięcie widoczności w wynikach wyszukiwania jest powiązane z posiadaniem funkcjonalnej strony internetowej, na której klient z łatwością będzie mógł się odnaleźć. Jeśli w danym przedsiębiorstwie w dziale marketingu nie ma osoby, która byłaby znawcą i specjalistą SEM i SEO, to lepiej nie ryzykować, samemu podejmując takie działania. W takiej sytuacji lepiej zdać się na profesjonalną agencję seo świadczącą usługi z zakresu marketingu internetowego.
Pamiętaj, że działania SEM są procesem
Należy także pamiętać, że SEM nie można traktować jak jednorazowego przedsięwzięcia, jednorazowej akcji czy kampanii reklamowej, która raz przyniosła oczekiwany rezultat, który z kolei będzie przekładał się na ciągły wzrost sprzedaży czy wartość zawieranych transakcji. SEM jest długotrwałym procesem. Optymalizacja i dostosowywanie strony jest działaniem ciągłym, bo wciąż zmieniają się preferencje klientów, powstają innowacyjne rozwiązania technologiczne w zakresie tworzenia i prezentacji stron internetowych. A jednocześnie powstają konkurencyjne przedsiębiorstwa, które również chcą zaistnieć w internecie.
Analizuj ruch na stronie
Przy podjęciu decyzji o rozpoczęciu działań z zakresu SEM, czyli zarówno SEO jak i PPC należy pamiętać, że niezbędne jest analizowanie ruchu na stronie. Analiza ruchu może na bieżąco ukazywać nam, jak skuteczne są działania SEM, jak i SEO, które podejmowane są w organizacji. Na tej podstawie można podjąć decyzję o zwiększeniu intensywności działań marketingu w wyszukiwarkach, bądź może zastosowaniu innych narzędzi, które zwiększą ruch na naszej stronie, a tym samym przyczynią się do osiągnięcia zakładanych przez firmę celów biznesowych, które przekładają się na jej sukces w otoczeniu biznesowym i wzmocnienie uzyskanej pozycji konkurencyjnej.
SEM ma szerokie spektrum zastosowań i prawdą jest to, że nie należy wykluczać tych działań i ograniczać się do samego SEO. Jeśli budżet pozwala – działajmy tak, aby wypracować jak najlepsze efekty. Dzięki za ten wpis.
Działania SEM coraz bardziej zyskują na popularności dzięki właśnie możliwości połączenia ruchu pochodzącego z organic, jak i z płatnych reklam. Artykuł na czasie i ciekawy.
Bardzo lubię czytać Wasze wpisy, zawsze są dobrze opracowane. Prawdę mówiąc traktuję te wpisy jako formę szkolenia :)
Świetny artykuł. W końcu zostało to prawidłowo napisane i rozdzielone. Często spotykam się z tym, że pojęcia pozycjonowania SEO i SEM są mylone.
Bardzo dobry artykuł. Osoby, które się nie znają na pozycjonowaniu używają wyłącznie sformułowania „pozycjonowanie seo”. Prawdą jest, że pozycjonowanie to działania SEO i SEM. Proszę więcej takich artykułów, pozdrawiam :)
Konkretny wpis, który chyba pomoże każdemu, kto miał problemy z rozróżnieniem, czym jest SEO, a czym SEM. Warto także przeczytać ten poradnik (performancemedia.pl/blog/seo-a-sem-na-czym-polega-roznica/) i generalnie czerpać wiedzę z każdego możliwego, ale sprawdzonego źródła.
Bardzo przydatny wpis. Mało kto w ogóle wie, że SEO i SEM to dwa rodzaje działań. Wiele osób stosuje nazwy wymiennie, nie znając różnic. Bardzo praktyczna wiedza, wszystko szczegółowo i przystępnie wyjaśnione.
Bardzo pomocny artykuł. Jestem dość nowy w sprawach marketingu internetowego i dlatego cieszę się, że znalazłem artykuł z konkretnym rozróżnieniem seo i sem, które do tej pory były dla mnie tylko „hasłami”. :-)
Świetny artykuł, jednak nie zgodzę się z podziałem SEM na SEO i PPC. Ogólnie przyjęło się (w Stanach, Anglii i Niemczech), że SEM to tylko PPC czyli Ads. A SEO to ogół czyli optymalizacja plus pozycjonowanie. Często w sieciach afiliacyjnych przy opisach kampanii firmy podają info że SEM jest zabronione a już Keywords (w ich rozumieniu w wyszukiwarce) już nie.
Dobry artykuł jak wyjaśnić klientowi różnicę między seo a sem :)
Bardzo dobry artykuł
Podoba mi się, że zwróciłeś uwagę na to, że SEM = SEO + PPC, a nie jest tożsamy z PPC. Zwięzły artykuł.
Do tej pory rozumiałem SEM jedynie jako płatne reklamy google. Bardzo przejrzyście wyjaśnione co to jest sem i czym różni się od seo, do kliknięcia zachęciła mnie grafika.
Świetny artykuł! Mam pytanie, ile średnio kosztować może firmę jedna kampania? Bo zastanawiam się nad tym od jakiegoś czasu.
Smutne, że aktualnych informacji o seo jest w polskim internecie tak niewiele. Ostatnio właściwie natknęłam się na (jeden z niewielu) interesujący artykuł dotyczący seo marketingu:
http://funkymedia.pl/50-twarzy-seo.html
Pani Grażyno, trudno jest podać średni koszt kampanii. Zawsze ustalamy cenę indywidualnie, biorąc pod uwagę sytuację i potrzeby klienta. Przy ustalenia budżetu znaczenie ma rodzaj branży, poziom konkurencji, zakres działań, które musimy wdrożyć. Jeśli chciałaby Pani uzyskać więcej szczegółów to zapraszam do kontaktu :)