Z ostatnich trendów, jakie pojawiły się w branży SEO w 2017 roku i przepowiedni specjalistów na nadchodzące miesiące wiadomo, że coraz więcej użytkowników przegląda strony internetowe na swoim urządzeniu przenośnym. Dlatego wyszukiwarka Google nagradza wysoką pozycją te serwisy, które przygotowały zoptymalizowaną wersję mobile swojej witryny. Przewaga mobile nad desktopem ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie stron www, a także na content marketing. Z własnego doświadczenia pewnie wiesz, że zupełnie inaczej czytasz na smartfonie, a inaczej przy komputerze stacjonarnym. Dlatego w dzisiejszym wpisie przedstawimy siedem sprawdzonych metod na to, jak pisać teksty SEO na stronę mobilną.
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
1. Zapytania typu “long tail”
Ze względu na to, że urządzenia mobilne umożliwiają wyszukiwanie głosowe, które obecnie stanowią aż 20% wyszukiwań na całym świecie, to zupełnie inaczej formułowane są frazy w Google. Wyszukiwanie głosowe sprzyja zapytaniom typu long tail, dlatego tworząc teksty na stronę mobilną, warto pisać je na zasadzie pytań i odpowiedzi, aby dać użytkownikom dokładnie to, czego szukają. Przykładem tego będzie tytuł artykułu:
“Jak pozycjonować stronę internetową?”
zamiast lakonicznego “Zasady pozycjonowania”. Pytanie zawarte w H1 zwiększa również szanse na to, aby Twój artykuł pojawił się na tzw. pozycji 0 w wyszukiwaniach Google, czyli został wyróżniony jako featured snippet. Sprawdź: Pozycjonowanie long tail – czy warto z niego korzystać?
2. Krótsze tytuły i śródtytuły
Nagłówki pełnią bardzo ważną funkcję w contencie i branży SEO. Użytkownicy czytający na urządzeniach mobilnych jeszcze bardziej niż na desktopie “skanują tekst”, zatrzymując się na tych akapitach, które mogą ich zainteresować. Dlatego ze względów psychologicznych, estetycznych, ale też praktycznych, wszystkie elementy tekstu pisanego na stronę mobile należy skurczyć. Przede wszystkim dlatego, że ekrany urządzeń mobilnych są mniejsze, węższe, a zatem nie możemy pozwolić na to, by tekst nagłówka zawijał się przez 3 lub 4 linijki – źle to będzie wyglądać. Tytuł H1 powinien mieć nie więcej niż 60 znaków, a nagłówki H2 i H3 powinny składać się z kilku słów.
3. Budowa zdań a długość tekstu
Użytkownicy chętniej scrollują na urządzeniach mobilnych, przyzwyczajeni Facebookiem i Instagramem nie mają nic przeciwko długiemu przewijaniu, to wręcz weszło nam wszystkim w krew. Dlatego wbrew pozorom teksty pisane na mobile nie muszą być krótkie. Ważne, żeby czytelnik mógł przez nie swobodnie płynąć. Dynamikę tekstu wyznaczają akapity – mogą składać się z kilku zdań, a nawet paru linijek tekstu. Na krótszych akapitach łatwiej się skupić jadąc choćby w tramwaju i wszędzie tam, gdzie jesteśmy narażeni na rozproszenie uwagi. Krótkie akapity powinny oczywiście składać się z krótkich zdań. Urozmaicić je można zdaniami pytającymi, które wzbudzą zainteresowanie czytelnika.
4. Wypunktowania
O wypunktowaniach i atrakcyjnej wizualnie organizacji tekstu wie każdy copywriter i specjalista od content marketingu. Jednak nie zaszkodzi po raz kolejny tego podkreślić. Jeżeli zamierzasz pisać dobre teksty marketingowe, to musisz pamiętać o tym, jak urozmaicić treści na wszelkie sposoby. Poprawność gramatyczna, brak błędów stylistycznych, używanie zrozumiałego, jak i prostego języka to podstawy, które już dawno powinieneś opanować. Wplecenie w tekst wypunktowań może nie być najłatwiejsze, jednak nie zapominaj o nich tworząc treści SEO.
5. Merytoryczna wartość tekstu
Pisząc krótsze zdania i zwięzłe akapity masz znacznie mniej okazji do “lania wody”. Mimo że użytkownik mobilny najczęściej korzysta ze swojego sprzętu w drodze, narażony na liczne rozproszenia uwagi, to i tak zauważy, kiedy chcesz go oszukać. Skomplikowana treść, używanie trudnych słów, bezwartościowe wstawki – wszystko to skutecznie zniechęci czytelnika do Twojego tekstu. Nie możesz go zanudzić, dlatego twórz krótkie zdania bogate w konkretne informacje. Przeczytaj: Mobile SEO – jak optymalizować strony mobilne?
6. Przejrzyste teksty na stronę
Za przejrzystość danego contentu odpowiadają wszystkie powyższe reguły dotyczące konstrukcji treści. Ale to nie wszystko! Ciekawa aranżacja wizualna nie musi kończyć się na samym tekście. Nie zapomnij o mocy, jaką dają obrazki, filmiki, infografiki i wiele innych. Jeżeli będą odpowiednio dobrane do tematu artykułu, to jest duża szansa, że użytkownik poleci je innym, udostępni na swoim wallu, etc.
7. Ustawienia techniczne
Na pierwszym miejscu optymalizacji technicznej strony jest page speed – prędkość ładowania się zawartości. Na mobile użytkownicy są jeszcze mniej tolerancyjni dla wolno ładujących się witryn niż na desktopie. Zarówno treść, jak i obrazki powinny być tak zoptymalizowane, by nie obciążały serwisu. Mobilna wersja strony musi być odpowiednio zoptymalizowana pod SEO, a także wzrok użytkownika. Żeby wygodnie czytać teksty na mobile, ich czcionka musi mieć taką wielkość, która pozwoli czytelnikowi zapoznać się z treścią bez potrzeby powiększania lub pomniejszania jej. Aby mieć pewność, że mobilna wersja strony działa jak należy, wykonaj szereg testów, przed udostępnieniem jej użytkownikom.
Ostatecznie nie zapomnij również o tym, żeby sam temat i zawartość tekstu odpowiadały wymaganiom Twojej grupy docelowej. Dostarczając treści, które użytkownicy chcą przeczytać, zyskasz znacznie więcej, zarówno pod kątem SEO, jak i zadowolenia samych czytelników.
#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę
W czasach kiedy telefon używa się praktycznie do wszystkiego warto mieć świadomość, że użytkownicy również wymagają więcej. Bardzo dobre zestawienie wskazówek, które pomogą dostosować teksty do wymogów seo, ale też sprawią, że teksty spełnią oczekiwania użytkowników.
Przeszukuję internet w poszukiwaniu nowych informacji i trafiam na taki artykuł, przygotowany zarówno pod mobile jak i kompa. Wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
Bardzo ładnie skondensowana wiedza na temat tworzenia mobilnego contentu