Storytelling w biznesie, czyli jak opowiadać historie i napędzić marketing

storytelling w biznesie

Szukasz marketingowych rozwiązań dla swojej firmy?
#wiemyjak zrealizować Twoje biznesowe cele
POZNAJ Aktywny Model Rozliczeń Usług SEO & Ads

Marketing to dziedzina w której oryginalne pomysły są motorem do działania i ważnym aspektem w budowaniu strategii marketingowej. Tradycyjna reklama powoli traci na znaczeniu, ustępując coraz to bardziej kreatywnym i ciekawszym rozwiązaniom. A storytelling w biznesie może się sprawdzić, gdyż oferuje wszystko to, czego marka potrzebuje – zaciekawienie odbiorców, polepszenie wizerunku marki i możliwość zyskania rozgłosu. To content, który pobudza emocje i zachęca do działania.

Słuchanie ciekawej historii potrafi zaintrygować – zapewne Ty również znalazłeś się w sytuacji, w której chętnie słuchałeś opowieści i czekałeś, aby poznać jej zakończenie. Takie historie bywają wciągające, prawda? Każdy je lubi. Angażują, a nawet porywają i budują więź. A w marketingu stworzeniu przekazu o takich cechach może być nieocenione, dlatego sztuka opowiadania jest potężnym narzędziem. Dlatego poprzez dodanie storytellingu do marketingu można wiele zyskać.  Co to jednak jest dokładnie storytelling i jak można go wykorzystać? #wiemyjak

Czy warto wierzyć w te bajki? Storytelling i marketing w natarciu

Storytelling w biznesie ma potencjał, dlatego warto w niego uwierzyć. Jak jednak to ugryźć? Dla początkujących temat może być nie lada wyzwaniem, ale poszerzanie swojej wiedzy w tym kierunku i otwartość na nowe rozwiązania może ułatwić zrozumienie tej metody. Storytelling to forma wyróżnienia się i wyjścia poza szablon standardowych marketingowych pomysłów, a taka oryginalność pozwoli osiągnąć jeden z ważnych celów wielu marek – zdobycie zaangażowania odbiorców. To, jak sama nazwa wskazuje, łączenie historii z marką i rozprzestrzenianie jej tak, aby zapadła w pamięci odbiorców. Ma zastosowanie w biznesie, bo pozwala się wyróżnić. Storytelling i marketing mogą idealnie współgrać, bo jak się okazuje wplecienie opowieści np. do reklamy sprawia, że dociera ona skuteczniej do odbiorcy.

Każdy chyba kojarzy Serce i Rozum od Orange, które są efektem dobrze zrealizowanej koncepcji storytellingu. Opowiadać można o produkcie, marce, właścicielu – należy znaleźć bohatera, który będzie komunikował się z konsumentem, a jego osobowość wzbudzi zainteresowanie, pobudzi wyobraźnię i zadziała na emocje. Sztuka opowiadania powieści wymaga odpowiedniego pomysłu, planu i narracji.

Storytelling w biznesie – taką historię chcą poznać wszyscy

Istnieją pewne cechy powieści, które mogą wpłynąć na jej późniejszy sukces. Liczy się na pewno autentyczność przekazu, spójność i dobry pomysł, który „chwyci za serce”. Historia wokół marki musi być wciągająca, aby zainteresować i pozwolić w inny sposób spojrzeć na markę i produkt. Często też musi pojawić się pewnego rodzaju konflikt, trudność – ale taką, którą pokona Twój produkt.

Opowieść może być jednorazowa, ale też podzielona na części, tak jak w przypadku reklam domów Johna Lewisa. Jego historia ukazuje się co roku, korzystając z bardzo przychylnego czasu Świąt Bożego Narodzenia – reklama oddziałuje na emocje, co również jest bardzo istotne i porusza często tematykę rodziny oraz miłości, co wplecione jest w świąteczną atmosferę. Nie jest to jedyna firma, która skorzystała z uroku Świąt. Z dobrego wyczucia momentu słynie również marka Apple, którą np. przed Świętami w 2014 roku przygotowała reklamę „The Song” przedstawiającą poruszającą historią młodej dziewczyny i jej babci. Prawdziwym mistrzem opowiadania historii był również Steve Jobs. Przykłady te dotyczą wielkich brandów, nie oznacza to jednak, że storytelling zarezerwowany jest tylko dla nich, wręcz przeciwnie – historię mogą opowiadać również mniejsze firmy.

Prawda jest taka, że gdy historia jest realistyczna, a na dodatek porusza ciekawą tematykę łatwiej trafia do odbiorców. Można ją wpleść w reklamę, artykuł, ale też inne narzędzia marketingu online, jak np. newsletter, czy wideo. Nie od dziś wiadomo, jaką rolę pełni content marketing przy promocji firmy, dlatego warto otworzyć się na nowe rozwiązania w tym zakresie. Tworząc historię nie należy zapominać o…. zadaniu sobie kilku pytań. Kto będzie bohaterem powieści? Jaka będzie fabuła? I wreszcie co chcemy osiągnąć opowiadając powieść, czyli jest cel stworzenia?

To brzmi korzystnie?

Nie należy zapominać o tym, że opowiadanie historii musi spełniać kilka zasad, które wymieniliśmy wyżej, gdyż tylko dobry storytelling napędzi marketing i pozwoli się wybić. Gdy faktycznie zadziała, można liczyć na szereg korzyści wynikających z wdrożenia takich działań – przede wszystkim wzbudzimy zainteresowanie marką i zaintrygujemy. Dodatkowo, wyróżnimy się na tle konkurencji i pokażemy, że jesteśmy oryginalni, a nasz produkt wpleciony w niesamowitą historię naprawdę warto mieć – wzmocnimy motywację do zakupu. Zaintrygowany klient chętnie też posłucha dalszej części powieści, zatem dobrze przygotowany storytelling pozwoli na stworzenie silnej więzi między firmą a klientem.

Znamy rolę content marketingu w promocji firmy i wdrażamy go w działaniach dla naszych klientach. Zobacz, jak kompleksowa jest nasza oferta pozycjonowania stron >>>

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Szymon Owedyk pisze:

    Taki storytelling jest ważny również podczas przygotowywania opisów produktów czy oferty handlowej. Kilka wskazówek udzieliłem również na swoim blogu http://blog.copywriterexpert.pl/copywriting/skuteczne-teksty-reklamowe/ :)

  2. Kasia pisze:

    Allegro zabłysło jeśli chodzi o storytelling – i fajnie, że utrzymują poziom, chociaż reklama świąteczna z Dziadkiem… Masterpiece!
    Polecam artykuł http://chcenawczoraj.pl/post/czym-jest-storytelling-i-dlaczego-jest-tak-skuteczny – ciekawe uwagi i trochę historii stroytellingu. Interesujące uzupełnienie tego artykułu ;)

  3. Andrzej pisze:

    Storytelling to w sumie bardzo kreatywne rozwiązanie i jak widać faktycznie skuteczne. Dla mnie niezłym przykładem jest „Mały Głód”, pewnie każdy go kojarzy, co oznacza że to była bardzo dobrze zrealizowana kampania. Ale przykładów są masy i zawsze staram się szukać inspiracji, aby wdrożyć coś nowego do mojego biznesu ;)