Planowanie działań marketingowych to wyzwanie dla każdego, kto kiedykolwiek musiał się z tym zmierzyć. W końcu nieograniczone możliwości, jakie zdaje się nam zapewniać współczesny świat zarówno w rzeczywistości wirtualnej, jak i rzeczywistej, trzeba jeszcze pogodzić z ograniczonymi budżetami i wizjami właścicieli firm czy zarządu. W ten sposób marketingowcy stają ze swoimi chęciami przenoszenia gór przed torem przeszkód do pokonania. Warto jednak wrócić do powszechnie już znanej metody planowania swoich celów, tak żeby były jak najbardziej SMART #wiemyjak
Szukasz marketingowych rozwiązań dla swojej firmy?
#wiemyjak zrealizować Twoje biznesowe cele
POZNAJ Aktywny Model Rozliczeń Usług SEO & Ads
Liczy się konkret – sprecyzuj swoje cele
Współczesny marketing dotyka wielu kwestii, zarówno tych związanych z reklamą jak i tymi dotyczącymi bardziej wizerunku. Wynika to ze specyfiki pracy ale także zmian jakie dokonały się w funkcjonowaniu współczesnych przedsiębiorstw. Pogodzenie wielu aspektów marketingu przy wyznaczaniu celów powinno być zatem dobrze przemyślane. Przy planowaniu działań należy przede wszystkim je skonkretyzować. Muszą być jasno określone i zrozumiałe dla wszystkich. Tak zdefiniowany cel marketingu nie może budzić wątpliwości, a jego interpretacja powinna być jednoznaczna.
Kiedy tworzymy obszerną strategię marketingową, zadbanie o wyznaczanie sprecyzowanych celów na jej wszystkich poziomach może zdecydowanie ułatwić zadanie. W końcu zaistnienie w świadomości odbiorców, z uwzględnieniem lejka zakupowego i przeszkód w dostarczaniu im contentu, wymaga dobrze przemyślanych działań.
Zobacz: 3 działania marketingowe, które warto łączyć!
Mierzalność w koncepcji SMART
Kiedy uda nam się określić nasze cele nie możemy zapomnieć o kontroli i wskaźnikach mówiących o ich zrealizowaniu. Mierzalność celu można zrozumieć na dwa sposoby. Po pierwsze możemy liczbowo określić warunki świadczące o wykonaniu zadania. W tym przypadku liczba leadów czy konkretne zasięgi kampanii w mediach społecznościowych są dobrym przykładem. Jednak aby cel był mierzalny nie musimy poprzestać na liczbach. Wystarczy, że w sposób jednoznaczny określimy stopień jego realizacji. Oznacza to, że osoba odpowiedzialna za realizację celu będzie miała absolutną jasność i bez problemu pozna, kiedy cel został osiągnięty.
Pomocne w tym zakresie będzie również zobrazowanie sytuacji po osiągnięciu celu. W ten sposób będziemy mieli jasną wizję do czego dążymy w naszych działaniach.
Nie bujaj w obłokach – cele marketingu mają być osiągalne!
Przy planowaniu często zdarza się wyznaczać cele górnolotne. Chcemy być bardziej rozpoznawalni, być liderami rynku a działania marketingowe mają przekonać każdego do naszego produktu czy usługi. I nie ma nic złego w takim rozumowaniu jeżeli… sprowadzimy je na ziemię. :) Wyznaczone przez nas cele muszą być osiągalne! Zbyt ambitne i wygórowane oczekiwania tylko spowolnią proces realizacji.
W tym miejscu należy również uwzględnić zasoby potrzebne do zrealizowania konkretnych działań. Mówiąc o zasobach, można wymienić m.in.: pieniądze, czas, materiały, ludzi, umiejętności, wiedzę czy motywację osób odpowiedzialnych za wykonanie zadania. Szczególnie motywacja może być problematyczna. W końcu jeżeli cel nie będzie atrakcyjny czy ambitny dla danej osoby może być znacznym utrudnieniem w zrealizowaniu całej strategii.
Istotność działań a wyznaczanie celów
Jeżeli planujemy działania, dobrze żeby miały one sens. Proste? Brzmi banalnie? Być może. Jednak jeżeli masz do czynienia z marketingiem zastanów się, czy nie zdarzyło Ci się pracować nad zadaniami, które wcale nie były krokiem na przód w realizacji projektu. I to jest właśnie clou. Nasz cel musi być istotny i realistyczny, a jego realizacja ma być właśnie tym krokiem do sukcesu. Jednocześnie musi być także istotny dla jego wykonawcy. Zrozumienie przez pracowników istoty wykonywanych działań niewątpliwie pomaga w ich realizacji.
Kiedy przychodzi deadline
Terminy naszych zadań potrafią być przytłaczające. A kiedy nasze obowiązki mają być wykonane ASAP i goni nas deadline to realizacja projektu przestaje być przyjemna.
W określaniu terminu celu niekoniecznie chodzi o uprzykrzanie życia. Określenie horyzontu czasowego jest ważne przy wyznaczaniu celu i planowaniu strategii marketingowej. Dzięki temu możemy wyznaczać punkty kontrolne i udoskonalać nasze działania. Przykładowo, jeżeli naszym celem jest zdobycie 10 klientów dzięki kampanii reklamowej na facebooku w przeciągu dwóch tygodni, a po tygodniu okazuje się, że nie udało się zdobyć żadnego, jest to wyraźny sygnał, że może warto rozważyć zmiany ustawień naszej kampanii. Oczywiście jest to duże uproszczenie, jednak nie zmienia to faktu, że czas realizacji celu powinien być jasno określony.
Dodatkowo ustalana data ma również czynnik motywacyjny i zwiększa ambicję do działania, żeby zrealizować cel w wyznaczonym terminie :)
Koncepcja SMART – dlaczego warto?
Wśród starszego podejścia do istoty marketingu można doszukać się głosów, że sprowadza się do zwiększenia sprzedaży i reklamy. Dzisiaj wiemy już, że to tylko jedna malutka część działań wchodzących w zakres strategii marketingowej. Planowanie wg koncepcji SMART pozwoli na pewno uporządkować nasze działania ale także przyczynić się do zwiększenia ich skuteczności. Podejście do marketingu może być różne, ale niezależnie od tego co chcesz osiągnąć, przypomnij sobie o sprawdzonych metodach i bądź SMART!
Zobacz: >8 korzyści marketingu internetowego
Jeżeli w swojej strategii marketingowej chcesz uwzględnić działania z zakresu pozycjonowania czy Google Ads – zapraszamy do kontaktu z nami! Pomożemy rozwinąć Twój biznes.
Gdyby wszyscy byli SMART… Metoda jest znana ale warto o niej przypominać. Ciekawy artykuł
Jak planować to porządnie :) Wyznaczanie celów metodą SMART działa! I jeżeli nie chcemy się potem obudzić przed końcem terminu z połową niewykonanych zadań – warto się z tą metodą zaprzyjaźnić.
„Kiedy przychodzi deadline” – na ten moment czekają wszyscy – cały dział marketingu i prezesi :)