Kampania social media to skuteczny i godny polecenia sposób na dotarcie do potencjalnego klienta w sieci, wypromowanie swoich produktów i zwiększenie sprzedaży. Na pewno wiesz, że najlepszym sposobem jest „polowanie” na klienta w jego naturalnym środowisku! A to środowisko to dzisiaj media społecznościowe. Przedstawiamy skuteczne przykłady na zdobycie klientów w social media. #wiemyjak
#wiemyjak tworzyć skuteczne reklamy w social media
Postaw na Aktywny Model Rozliczeń Ads
Jak znaleźć klientów przy prowadzeniu kampanii social media?
Czym jest kampania w mediach społecznościowych?
Kampania w social media to skoordynowana strategia marketingowa, w której wykorzystujesz różne platformy mediów społecznościowych do interakcji z klientami oraz potencjalnymi klientami. Kampania w mediach społecznościowych to promowanie firmy w celu osiągnięcia wymiernych wyników. Twoja kampania może być ograniczona do jednej platformy lub być obecna na wielu portalach społecznościowych. Kampanie w mediach społecznościowych często mają określony temat, taki jak „Black Friday”.
Social media a reklama internetowa
Reklama internetowa i reklama w portalach społecznościowych są czasami określane jako to samo, jednak są to dwa różne aspekty działań marketingowych. Różnica jest prosta: reklama internetowa to termin ogólny i obejmuje wszystkie rodzaje działań reklamowych w internecie, takich jak:
- Reklama w mediach społecznościowych,
- Marketing treści,
- Marketing e-mailowy,
- SEM (reklama w wyszukiwarkach) – w tym PPC,
- Reklama displayowa — w tym reklama banerowa i retargeting,
- Reklama mobilna.
Podczas gdy reklama w social mediach jest jednym z aspektów reklamy internetowej, obejmujący jedynie media społecznościowe. Reklama w mediach społecznościowych koncentruje się wyłącznie na strategiach rozpowszechnianych w kanałach społecznościowych, takich jak:
- Facebook,
- Instagram,
- YouTube,
- Pinterest,
- TikTok,
- LinkedIn,
- Snapchat i wiele innych.
Kampania w social media – reklama wielu możliwości!
Media społecznościowe to obecnie nie tylko ładne zdjęcia i rozrywka. Dla przedsiębiorcy chcącego wypromować swój produkt to ogromna powierzchnia reklamowa dająca wiele możliwości dotarcia do potencjalnego klienta. Według danych z raportu Digital 2019 przygotowanego przez portal We Are Social całkowita liczba aktywnych użytkowników mediów społecznościowych na świecie to aż 45% całej populacji, czyli 3,484 mld, a w Polsce zaś 47% użytkowników z naszego kraju!
Jakie zalety posiada kampania social media
- Niskie koszty! Mniejsze koszty w porównaniu do innych form marketingu, np. reklamy w telewizji. Koszty w kampanii social media są bardziej elastyczne, bo sam decydujesz ile wydajesz i są naliczane od konkretnej konwersji. Masz większą kontrolę swoich wydatków na każdym etapie działań marketingowych.
- Szybkie generowanie ruchu! Dzięki kampanii w social media przyciągniesz więcej użytkowników na swoją stronę, co jest szczególnie istotne, zwłaszcza kiedy dopiero rozpoczynasz swoją działalność.
- Docieranie przez targetowanie! Efektywny sposób dotarcia do nowych odbiorców faktycznie zainteresowanych naszą ofertą dzięki ściśle zdefiniowanej grupie docelowej.
- Budowanie wizerunku! Doskonała metoda na zaprezentowanie swojej oferty oraz promocji, a także zapisanie się w świadomości odbiorców.
- Kontakt z klientem! Nawiązanie z użytkownikami bezpośredniego kontaktu poprzez odpowiedzi na prywatne wiadomości czy też komentarze, stworzenie wokół firmy grupy zaufanych klientów i fanów marki.
- Wszystko pod kontrolą! Kampania social media daje również bezpośredni dostęp do statystyk i stałego monitorowania reakcji i zachowań odbiorców Twojej reklamy.
- Duże możliwości! Kampania w social media oferuje też dużą różnorodność formatów reklamowych oraz elastyczność w zakresie modyfikacji stworzonej kampanii.
Kampania w social media — ustal cele
Tworząc kampanię marketingową w mediach społecznościowych, musisz pamiętać o konkretnych celach SMART:
Skonkretyzowany (Specific)
Powinieneś jasno wiedzieć, czego dotyczy cel i co chcesz osiągnąć. Cel ma być określony w konkretny i jednoznaczny sposób. W tym przypadku nie ma miejsca na niejasności, niedopowiedzenia czy dowolne interpretacje. Jeśli celem Twojej kampanii w mediach społecznościowych jest wzrost sprzedaży, określ go konkretnie np. „Celem kampanii jest 2x wzrost sprzedaży”.
Mierzalny (Measurable)
Jeśli określisz cel, którego nie jesteś w stanie zmierzyć po przeprowadzeniu kampanii, nie dowiesz się, czy Twoje działania w ogóle miały sens oraz w jaki sposób przyczyniły się do rozwoju Twojego biznesu. Wyznaczony cel powinien dawać Ci możliwość sprawdzania postępów w czasie jego realizacji. Tak samo ważne jest to, abyś miał jasność co do tego, po czym poznasz, że założony cel został osiągnięty.
Ambitny / Istotny (Ambitiuos)
Ambitny cel to taki, który będzie dla Ciebie i Twojej firmy wyzwaniem, a jego realizacja da Ci wymierne korzyści. Określenie atrakcyjności celu to przede wszystkim odpowiedź na pytanie, po co w ogóle chcę realizować taki cel? Pomocne może być wypisanie zysków i strat związanych z realizacją celu bądź z jego brakiem, a następnie analiza oraz podjęcie decyzji czy dany cel jest opłacalny.
Realny / Osiągalny (Realistic)
Ustalenie celu poza Twoim zasięgiem szybko skończy się demotywacją oraz rezygnacją z działań prowadzących do jego osiągnięcia. Bardzo ważna jest świadomość swoich słabości oraz ograniczeń.
Określony w czasie (Time-bound)
Ustalenie konkretnego terminu (np. do końca bieżącego roku), w którym chcesz zrealizować postawiony sobie cel, zwiększy mobilizację do działania oraz ułatwi mierzenie efektów Twoich działań.
Kampania w mediach społecznościowych — stwórz profil klienta
Nawet najlepiej opracowany plan kampanii w mediach społecznościowych nie przyniesie zakładanych efektów, jeżeli nie określisz precyzyjnie, do kogo kierujesz swoje działania. W tym celu stwórz persony, czyli przykładowe sylwetki Twoich klientów, na podstawie których ustawisz targetowanie reklam w mediach społecznościowych.
Podczas opracowywania profilu klienta weź pod uwagę właściwości, cechy oraz cenę Twojej usługi/produktu, oraz cechy, jakimi powinien charakteryzować się klient (a nabywca Twojego produktu). Zwróć uwagę na takie dane jak:
- Płeć,
- Wiek,
- Miejsce zamieszkania,
- Status majątkowy,
- Zainteresowania.
Następnie zastanów się, z jakich mediów społecznościowych korzysta każda z tych persony, jakim językiem należy się z nią komunikować. Warto określić, do jakich pokoleń należą klienci i poznać ich charakterystykę, aby jak najlepiej dopasować kampanię w mediach społecznościowych do odbiorców.
Najlepsze praktyki dotyczące kampanii w mediach społecznościowych
- Uważnie monitoruj efekty. A w razie potrzeby dostosuj strategię. Strategia kampanii social media nie jest stała — mierzenie efektywności i wydajności działań pozwala określić obszary, w których należy wprowadzić zmiany.
- Utwórz wezwanie do działania. Poproś swoich odbiorców o interakcję z Twoimi postami w mediach społecznościowych. Zaproś ich do udziału w ankiecie, użycia reakcji lub wystawienia recenzji.
- Sprawdź konkurencję. Analiza działań konkurencji pozwoli Ci poznać trendy w Twojej branży. Jest to również doskonałe miejsce do poszukiwania inspiracji do tworzenia ciekawych i angażujących treści.
5 sposobów na zdobycie klientów w mediach społecznościowych
1. Śledź użytkowników, którzy byli na Twojej stronie i skieruj do nich reklamę!
Remarketing pozwala wyświetlać reklamy osobom, które już odwiedziły Twoją witrynę lub użyły aplikacji mobilnej, ale niczego w niej nie kupiły lub nie wykonały żadnego innego interesującego nas działania.
Dobrym przykładem social media dającym możliwość przeprowadzenia tego typu kampanii jest Facebook. Rozpoczynając swoje działania musisz wpiąć do swojej strony Pixel Facebooka, czyli specjalny kod umożliwiający śledzenie ruchu na stronie i zbieranie danych o użytkownikach Twojej witryny i ich działaniach. Na bazie danych zebranych przez Pixel tworzone są listy remarketingowe z osobami, które wykonały określone działania w Twojej witrynie. W ten sposób możesz skierować reklamę bezpośrednio do osób rzeczywiście zainteresowanych Twoją ofertą, co pozwoli na tworzenie jeszcze skuteczniejszych, spersonalizowanych komunikatów reklamowych.
2. Twórz ciekawe reklamy, co wyróżni Cię od konkurencji i przyciągnie klientów!
Kampania social media posiada wielką zaletę, jaką jest szeroki wachlarz formatów reklamowych. Różnorodna forma reklam w Twojej kampanii social media sprawi, że Twoje działania promocyjne będą jeszcze lepiej przyciągać uwagę i mogą trafić do szerszego grona odbiorców.
Prowadząc kampanię na Facebooku możesz skorzystać z wielu formatów płatnej promocji w zależności od charakteru Twojej reklamy. Możesz testować jednocześnie kilka rozwiązań i sprawdzać, która kampania przynosi najlepsze efekty.
- W formie ciekawego obrazu lub grafiki, zaprezentuj swój produkt bądź usługę i koniecznie dodaj link przekierowujący do Twojej strony głównej albo bezpośrednio do strony produktu,
- Kampania social media na Facebooku w formie krótkiego wideo daje natomiast możliwość dokładnego zaprezentowania szczegółów oraz specyfiki produktów z Twojej oferty,
- Format karuzeli umożliwia prezentację w jednej reklamie nawet dziesięciu obrazów lub filmów – każdy z oddzielnym linkiem do osobnej strony produktu,
- Połącz kampanię na Facebooku z płatną promocją na Instagramie, w formie ciekawego zdjęcia lub krótkiego filmu w swojej relacji na Stories i koniecznie umieść w nich możliwość bezpośredniego przejścia z aplikacji na Twoją stronę lub stronę produktu.
Portal Linkedin, kojarzący się głównie jako portal z leadami biznesowymi i ofertami pracy. Jednak może służyć również do przeprowadzenia korzystnej kampanii social media, dlatego chcąc promować swój biznes rozważ reklamę na LinkedIn. Podobnie jak na Facebooku, Menedżer kampanii Linkedin pozwala tworzyć wiele rodzajów kampanii, dzięki czemu Twój komunikat może być zdjęciem, grafiką czy filmem, wzbogaconym o skuteczny tekst reklamowy.
Jednak najciekawszy format, proponowany przez Linkedin, dzięki któremu bezpośrednio zwrócisz się do swojego klienta, czyli kampania InMail, polega na wysyłaniu wiadomości do użytkowników portalu. Dokładnie tych, których wybierzesz w opcjach targetowania. Twoje wysłane wiadomości wpadają bezpośrednio do ich skrzynki odbiorczej. Nie jest to zwykła wiadomość, a forma spersonalizowanej reklamy, obok której możesz umieścić baner oraz przycisk CTA.
Sposoby na zdobycie klientów w social media
3. Rozmawiaj z klientem i zdobywaj zaufanie
Dużą zaletą portali społecznościowych jest możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem.
Kampania w social media przestała być monologiem, jak miało to miejsce w tradycyjnych akcjach marketingowych. W dzisiejszych czasach między marką a klientami nawiązuje się prawdziwy, dynamiczny dialog, zmniejszający dystans między producentem i konsumentem. W każdej chwili użytkownicy mogą zadać Ci bezpośrednie pytania poprzez wysłanie prywatnej wiadomości (np. poprzez Messenger na Facebooku) lub zamieszczać komentarze na Twoim profilu np. pod interesującą ich akcją lub wydarzeniem. Nie ignoruj swoich klientów – zawsze odpowiadaj na wiadomości i aktywnie uczestnicz w dyskusjach pod postami! To wszystko sprawi, że zbliżysz się do swojego klienta i wzbudzisz w nim zaufanie i w ten sposób zachęcisz do skorzystania z Twojej oferty.
4. Kampania social media pomoże Ci stworzyć grupę klientów
Kampania w social media może być dobrym sposobem na pozyskanie danych od osób potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą!
- Na Facebooku zamieszczaj linki do ebooków, raportów i innych treści, które są połączone ze stroną docelową, gdzie użytkownicy muszą podać dane w zamian za uzyskanie dostępu do treści.
- Do zdobycia danych możesz również wykorzystać Linkedin. Do opisanej wcześniej kampanii InMail możesz dołączyć “Formularz potencjalnych klientów”, dzięki czemu zbierzesz adresy e-mail, imię i nazwisko, a także dane o pracy i wykształceniu od odbiorców Twoich wiadomości.
- Na podobnej zasadzie działa również Facebook Lead Ads. Kliknięcie w reklamę w formacie Lead Ads powoduje otwarcie w serwisie formularza automatycznie wypełnionego danymi z Facebooka, takimi jak imię, nazwisko, adres e-mail, czy nawet numer telefonu. W zamian za wypełnienie formularza możesz zaoferować przesłanie dodatkowych materiałów ofertowych, bonów zniżkowych lub możliwość kontaktu na podany adres e-mail lub nr telefonu.
5. Analizuj zachowania użytkowników i przekształć ich w swoich klientów!
Analizuj zachowania swoich potencjalnych klientów zarówno online, jak i offline. Wykorzystując zebrane informacje o wiele lepiej skonstruujesz swoją reklamę i dotrzesz do swojego klienta na różnych etapach ścieżki zakupu.
Do analizy zachowań użytkowników online możesz wykorzystać różne narzędzia. W ramach panelu reklamowego w danym medium społecznościowym masz dostęp do statystyk swojej kampanii, dzięki czemu łatwo ocenisz skuteczność swoich reklam. Dodatkowo warto skorzystać z Google Analytics, dzięki któremu dowiesz się jak z jak z Twojej strony korzystają użytkownicy: z jakich źródeł na nią trafili, ile czasu na niej spędzili i jakie konkretne wykonali działania.
Możesz również analizować zachowanie offline swoich potencjalnych klientów np. wykorzystując informacje zdobyte dzięki geolokalizacji. Skieruj swoją kampanię do miejsc, gdzie przebywają Twoi potencjalni klienci i przyciągnij ich do siebie! Więcej o geotargetowaniu jako strategii reklamy dowiesz się z naszego artykułu.
Skuteczna kampania w social media przykłady — wybierz platformę i pozyskuj klientów od teraz!
Poznaj różnice między platformami w social media i dobierz odpowiednie miejsce dystrybucji swojej kampanii. Pamiętaj, że dobór odpowiedniego portalu społecznościowego zależy od Twojego produktu, grupy docelowej oraz wyznaczonych celów.
Platformy social media przykłady:
- LinkedIn został stworzony, aby ułatwiać kontakty biznesowe. Dlatego jest to serwis, który możesz wykorzystać do marketingu usług profesjonalnych
- Twitter to tak zwany „mikroblog”, więc jeśli potrafisz zmieścić maksimum treści w niewielkiej liczbie znaków ten serwis jest przeznaczony dla Twojej kampani w social mediach. Pamiętaj, że za pomocą linków może łączyć tweety z innymi treściami.
- Instagram to skuteczna platforma w przypadku łączenia zdjęć i filmów. W przypadku Instagrama treść ma mniejszą wartość niż wygląd, więc jest to przydatne medium, gdy koncentrujesz się na wizualnym aspekcie produktu.
- Facebook to miejsce dla Ciebie jeśli jesteś właścicielem strony biznesowej firmy. Facebook to świetne miejsce do rozwijania tożsamości marki i pokazania swojej ludzkiej, mniej poważnej strony oraz łączenia jej z treściami edukacyjnymi.
Kampania social media daje wiele możliwości na zdobycie klientów. Media społecznościowe warto wziąć pod uwagę w swojej strategii marketingowej i połączyć ze swoimi dotychczasowymi działaniami. Tak zsynchronizowane kampanie reklamowe, które mogą dotrzeć do klienta w wielu miejscach, dają o wiele lepsze efekty i mogą mieć faktyczny wpływ na zwiększenie Twojej sprzedaży.
#wiemyjak prowadzić skuteczne kampanie w social media
Kampania w mediach społecznościowych przyniesie jeszcze lepsze efekty jeśli połączy się ją z innymi działaniami reklamowymi w Internecie np. reklama displayowa, lub SEM
Kampanie w social mediach można uzupełnić o współpracę z influencerami, to ciekawy sposób na zwiększenie zasięgu kampanii.
Facebook i Instagram to dzisiaj niezwykle mocne narzędzia do promowania swojego biznesu jak i prezentacji firmy w sieci. Moim zdaniem jak się ktoś zna na tym temacie to można do siebie przyciągnąć niezliczoną ilość klientów.
Od jakiegoś czasu zaczęliśmy prowadzić kampanie na FB i to naprawdę działa. Co prawda pierwsza kampania to była porażka ale teraz jest już coraz lepiej. Dzięki za przydatne rady!
@Doradca
To zależy, co konkretnie z tej branży finansowej chcemy reklamować i jaki jest całościowy pomysł, strategia na marketing. Pytanie też do kogo chcemy trafić. Same social media obejmują sporo narzędzi. Natomiast, przykładowo, ubezpieczenia OC czy odzyskiwanie należności będzie miało wysokie koszty kliknięcia w Google Search. Tutaj kampania na Facebooku potrafi się dobrze sprawdzić a ruch będzie tańszy.
Czy reklama w social mediach ma sens w każdej branży? Proszę o informację czy warto inwestować czas i pieniądze w prowadzenie profili na Facebooku oraz Instagramie dla branży finansowej. Pozdrawiam.