O tym, że nazwa domeny jest istotna, wie każdy specjalista zajmujący się pozycjonowaniem stron i ich optymalizacją. Nazwa domeny wpływa na wizerunek przedsiębiorstwa w internecie, umożliwia zwiększenie ruchu na stronie, a tym samym wypływa na możliwość zrealizowania celów organizacji, jakim może być maksymalizacja przychodów, zwiększenie świadomości marki czy budowanie reputacji przedsiębiorstwa. Wartość domeny może być miarodajnie określona. Sprawdźmy jak wycenić domenę?
Czynniki mające wpływ na wartość domeny
Jak wycenić domenę? Istnieje kilka czynników, które bierze się pod uwagę podczas wyceny domeny. Mając na uwadze poniższe czynniki, można ocenić wartość domeny lub szykując domenę na sprzedaż świadomie przyczynić się do wzrostu jej wartości.
1. Długość nazwy domeny
Uważa się, że im krótsza nazwa domeny, tym większa jest jej wartość. Taka wycena domeny wynika z faktu, że krótkie nazwy łatwiej zapamiętać. Praktycznie niespotykane są domeny jednoliterowe. Wciąż można jednak znaleźć i zakupić domeny dwuliterowe z rozszerzeniem .com, jednak ich cena osiąga niebotyczne sumy wyrażane w milionach dolarów. Na przykład domena kk.com została zakupiona za przeszło 2,4 miliona dolarów.
2. Rozszerzenie domeny
Na wartość domeny wpływa także jej rozszerzenie. Najlepiej sprzedają się domeny, które zostały opatrzone końcówką .com – można więc powiedzieć, że domeny z takim rozszerzeniem są najbardziej wartościowe. W Polsce dużą wartość osiągają domeny, które zawierają końcówkę .pl. Posiadanie rozszerzenia .pl sugeruje, że strona internetowa funkcjonująca pod daną nazwą działa na polskim rynku, więc jest przystosowana do standardów występujących w polskiej gospodarce. Dzięki temu klienci są przekonani, że ich prawa będą respektowane, a twórca witryny będzie dostosowywał zamieszczane treści ze względu na język oraz uwarunkowania kulturowe.
Niepolecane jest natomiast zakładanie domen z egzotycznymi końcówkami, takimi jak .cc, .tk, .biz.pl. Mniejszą wartość osiągają także strony z rozszerzeniami .com.pl czy .net.pl., gdyż potencjalny klient nie jest w stanie zapamiętać od razu, czy nazwa miała zakończenie .com, .pl, a może com.pl.
3. Komercyjne zastosowanie domeny
Lepiej wyceniane są te domeny, których nazwy kojarzą się konkretnie z daną branżą. Na przykład domeny, zawierające słowa takie jak kantor, bank, inwestycje można łatwo wykorzystać komercyjnie. Każda branża posiada oczywiście inne słowa kluczowe, które są lepiej wyceniane. Na przykład branża rowerowa będzie opierała się o słowa rower czy koło. Posiadanie domeny ze słowem, które ma konkretne powiązanie z danym rynkiem, automatycznie generuje większą wartość domeny. Taką domenę można łatwo sprzedać, ale także klienci są w stanie szybko zapamiętać nazwę strony.
4. Stosowanie domen bez polskich znaków (IDN)
Od niedawna możliwe jest zarejestrowanie domeny zawierającej polskie znaki. Jednak nie jest to dobry pomysł, jeśli chcemy, aby nasza strona była lepiej pozycjonowana oraz zapamiętana przez klientów. Obecnie polskie znaki w nazwie strony internetowej nie wpływają na wzrost jej wartości. Jest to związane z przyzwyczajeniem polskich internautów do nie używania polskich znaków w adresach url. Póki polscy użytkownicy nie będą posiadali powszechnej świadomości o możliwości stosowania polskich znaków w adresach stron, wartość domen z polskimi znakami będzie znikoma.
Wycena domeny dokonana przez eksperta
Jeśli nadal nie wiesz jak wycenić domenę samodzielnie możesz skorzystać z dostępnych serwisów, które umożliwiają określenie wartości domeny przez użytkowników i domainerów. Decydując się na taki sposób wyceny domeny trzeba się jednak liczyć z koniecznością poniesienia kosztów, a także możliwością wystąpienia pewnych błędów w szacowaniu wartości. Błędy te mogą wynikać z braku doświadczenia oraz wiedzy osób oceniających naszą domenę. Oczywiście poszczególne serwisy starają się redukować możliwość wystąpienia takich błędów do minimum, ale korzystając z takiego serwisu, trzeba mieć ich świadomość.
Jak wycenić domenę na giełdzie aftermarket.pl? Aby poznać wartość domeny, należy wybrać zakładkę „Sprzedawaj”, a później wejść w zakładkę „Wycena domen”. Wycena domeny może być prywatna (koszt wynosi około 69 zł i wycena dostępna jest tylko dla nas) lub także publiczna (kosztuje 39 zł, ale ocena domeny jest widoczna dla wszystkich).
Domena jest oceniana przez użytkowników giełdy, posiadających na swoim koncie przynajmniej 5 gwiazdek. Wycena domeny ulega zakończeniu, kiedy 15-nastu użytkowników określi jej wartość.
Wielokryteriowa wycena domeny
Z kolei inwestorzy bardzo chętnie korzystają z wielokryteriowych, sformalizowanych systemów pozwalających na przeprowadzenie wyceny domeny. Systemy te nierzadko składają się z kilkudziesięciu czynników, a sama procedura wyceny jest kosztowna i czasochłonna. Dlatego aby zmniejszyć nakłady konieczne do przeprowadzenia danej wyceny, ogranicza się liczbę czynników do kilkunastu i formułuje się je w postaci prostych pytań, aby udzielanie na nie odpowiedzi zajmowało mało czasu.
Ciekawy model wyceny zaproponował Elliot Silver, amerykański domainer. Silver na swoim blogu umieścił listę 16 pytań, za pomocą których można przeprowadzić wycenę domeny. Jednak sam domainer podkreśla, że w zależności od rodzaju domeny, branży w jakiej działa dana firma, lista czynników ulega rozszerzeniu. Kompleksowość metody Silvera polega na tym, że wycena domeny opiera się na uwzględnieniu wszystkich kosztów oraz przychodów, jakie związane są z funkcjonowaniem witryny w internecie.
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE