- Zdecydowałeś: chcę pozycjonować firmową stronę!
- Na co zwrócić uwagę podczas współpracy z agencją SEO?
- Jakich efektów można oczekiwać?
Droga do sukcesu, jakim niewątpliwie będzie wzrost sprzedaży Twojej firmy może wymagać czasu i poświęceń. Jeżeli jednak wiesz, że pozycjonowanie to rozwiązanie dla Ciebie, nie ma sensu odkładać tego w czasie. Konkurencja nigdy nie śpi, a w Internecie sytuacja zmienia się dynamicznie!
Skuteczne pozycjonowanie: korzyści pracy z agencją SEO
Jeżeli na tym etapie masz już świadomość, że Twoja strona powinna być pozycjonowana, czas na podjęcie decyzji jak to zrobić. Wiele osób zaczyna od zajęcia się tematem osobiście. I znowu podstawowa kwestia do rozważenia: co będzie najlepsze dla Twojej firmy? Prawdopodobnie w przypadku małych firm czy jednoosobowej działalności, pozycjonowanie stron internetowych samemu wydaje się dobrym rozwiązaniem. W tym przypadku odchodzą oczywiste kwestie związane z prowizją dla agencji. Jednak, jeżeli nie jesteś specjalistą SEO, nakład czasu i pracy jaki musisz włożyć w zdobycie potrzebnej wiedzy jest duży. Nie mówiąc już o konieczności wykupienia dostępów do podstawowych narzędzi wykorzystywanych w procesie pozycjonowania.
Skorzystanie z usług agencji ma jak najbardziej sens, kiedy poważnie myślisz o tym, jak rozwinąć firmę albo jeżeli Twoja firma działa już prężnie. Sprawa wyboru agencji jest oczywiście kwestią indywidualną, podyktowaną osobistymi preferencjami, jakością obsługi klienta czy atrakcyjnością oferty. Warto wziąć pod uwagę jedną rzecz: pamiętajmy, że tak jak my oceniamy agencje tak i agencje oceniają nas. Agencje z czołówki, które od lat pracują nad swoją renomą, dla małych firm mogą okazać się po prostu za drogie. Wynika to z faktu, że zatrudniają wielu specjalistów i także mają świadomość ile czasu, pieniędzy trzeba poświęcić na wypracowanie określonych efektów. Podjęcie współpracy z agencją jest więc wypadkową wielu czynników i nie powinniśmy się zrażać w poszukiwaniu tej idealnej dla siebie.
Korzyści pracy z agencją SEO:
1) Obsługa przez profesjonalistów
Zgłaszając się do agencji SEO, powierzasz swoją stronę osobom z doświadczeniem i wiedzą niezbędną do skutecznego pozycjonowania. Agencje zajmują się wieloma stronami, dzięki czemu mają szeroką wiedzę na temat tego, jakie działania się sprawdzają, a jakie nie. Są w stanie przygotować kompleksową strategię, wskazać elementy witryny, które wymagają poprawy i konsekwentnie prowadzić stronę do czołowych miejsc w wynikach wyszukiwania.
Warto również zaznaczyć, że nad naszą stroną w agencji nie pracuje jedna osoba. Mówimy tutaj o kompleksowym zajmowaniu się serwisem, co przekłada się na pracę specjalistów SEO on-site i SEO off-site, a także m.in. analityki internetowej czy content marketingu.
2) Dostęp do programów mierzących wyniki
Decydując się na określone działania, mające doprowadzić do rozwoju naszego biznesu w internecie, chcemy mierzyć postępy i wyniki. Agencje SEO są przygotowane na przedstawianie raportów ze swojej pracy i prezentowanie wyników. Dzięki dostępom do odpowiednich narzędzi, przygotują szczegółowe analizy, dzięki którym będziesz mieć pełną świadomość na co idą Twoje pieniądze, jakie są przyrosty sprzedaży z określonych działań.
3) Rozwiązanie problemów na Twojej stronie
Jeżeli na Twojej stronie jest niski ruch i konwersja albo np. wprowadzasz nowy design strony i obawiasz się jak to wpłynie na jej widoczność w wyszukiwarce, warto zaufać specjalistom. Ich zadaniem będzie wykonanie audytu, który wskaże problemy na stronie, a następnie wprowadzenie działań dążących do poprawy sytuacji. W przypadku zmiany strony, specjaliści dzięki swojemu doświadczeniu, przeprowadzą Cię przez ten etap sprawnie i bezpiecznie.
Na co musisz się przygotować, jeżeli poważnie myślisz o pozycjonowaniu?
Twoja strona może wymagać zmian
Czy stworzenie idealnej strony firmowej jest możliwe? :) Projektując firmową stronę wiele uwagi poświęca się wyglądowi, temu jakie informacje na niej umieścić. Decydując się na pozycjonowanie, musimy się liczyć z koniecznością wprowadzenia pewnych zmian. I możemy tu mówić o kilku kwestiach. Pierwsza to uzupełnienie informacji. Przykładowo na stronach e-commerce może chodzić o dodanie czy przeredagowanie opisów produktów. W dalszych pracach nad stroną być może konieczna będzie zmiana ułożenia poszczególnych elementów, żeby poprawić konwersję.
Konieczność wprowadzenia zmian będzie zatem powodowana albo optymalizacją pod wyszukiwarkę (co zwiększy szanse na wyświetlanie w wynikach wyszukiwania) albo user experience (co prowadzi np. do zwiększenia konwersji).
Efekty wymagają czasu
Wszyscy zajmujący się profesjonalnie pozycjonowaniem zgodzą się ze stwierdzeniem, że efekty przychodzą po czasie. Pamiętaj, że proces pozycjonowania to dostosowywanie do algorytmów wyszukiwarki. W przypadku Google mamy zatem do czynienia z aktualizacjami i usprawnieniami ich algorytmów i wytycznych. W związku z tym jest to ciągłe dostosowywanie się do aktualnej polityki prowadzonej przez wyszukiwarkę. W tym miejscu znowu należy wziąć pod uwagę rodzaj biznesu i charakter naszej strony. Zdarza się bowiem, że wzrost pozycji widoczny jest po krótkim okresie, ale wtedy kluczowe jest utrzymanie takich efektów. Ostrożnie trzeba patrzeć na porównania z konkurencją. To, że jeden typ działań sprawdził się na danej stronie, nie oznacza, że da takie same efekty u Ciebie.
Marcin Gaworski – Ekspert SEO: Efektów z wiadomych przyczyn większość oczekuje jak najszybszych, jednak nie zawsze jest to możliwe do zrealizowania. Zakładając, że osoba zajmująca się serwisem wie dokładnie, co i gdzie trzeba zrobić w kwestiach on-site (czy też off-site) aby serwis zaczął notować coraz lepsze wyniki, to mimo wprowadzenia zmian, na efekty trzeba będzie zaczekać. Dzieje się tak z bardzo prostej przyczyny: crawlery wyszukiwarek muszę wejść na stronę, przeindeksować i zinterpretować wprowadzone zmiany (nawet kilkanaście razy boty będą wchodzić na podstronę zanim zinterpretują przeindeksowane zmiany, co można też niejako potwierdzić (bądź sprawdzić jak to wygląda w konkretnym przypadku) spoglądając w logi serwisu).
Można to oczywiście przyspieszać na różne sposoby, jednak jeśli działania obejmują większą część serwisu, czy też działania zewnętrzne – mimo przyspieszania, efektów natychmiastowych raczej nie zobaczymy (tutaj oczywiście zakładamy, że działania są idealnie dopasowane do konkretnego przypadku).
Płacisz za konkretne działania
Często osoby, które zaczynają się interesować tematem pozycjonowania swojej strony nie są w stanie zrozumieć kosztów. Pierwsze co się widzi, to opłaty za usługę dla agencji SEO. Pozostaje jednak kwestia, jak rozkładają się koszty na konkretne działania. I tu wchodzimy już w szczegółowe i rozległe wyliczenia. Jeżeli chcesz dobrze zrozumieć co wchodzi w zakres pozycjonowania i za co płacisz, zapytaj o to agencję, z którą podpisujesz umowę. Warto żebyś na starcie miał także pogląd na to, jak rozkładają się koszty.
Pierwszą rzeczą, która jest rozliczana to audyt SEO strony internetowej. Pamiętaj, że agencje działają wg zaplanowanych strategii. Wykonanie audytu pozwala zidentyfikować potencjalne zagrożenia, wykazać błędy strony i ustalić plan na dalsze działania.
Następnie wchodzimy w szczegółowe koszty konkretnych rzeczy, jakie należy wykonać na stronie klienta. Przykładowo kompleksowa optymalizacja SEO będzie obejmować tytuł strony, opis strony, słowa kluczowe, nagłówki, kod strony i atrybuty elementów graficznych, a także wszystkie treści umieszczonych w witrynie.
Optymalizacja treści jest bardziej złożonym elementem, ponieważ żeby było co optymalizować treści te muszą powstać. W zależności od rodzaju strony możemy mówić o kilku lub kilkunastu tekstach na naszego bloga lub opisach kategorii produktów i samych produktów w przypadku sklepów internetowych. Do samego kosztu optymalizacji dochodzi zatem także koszt napisania danego tekstu.
Nie można również zapominać o działaniach z zakresu link buildingu. Zdobycie linka może mieć różną cenę, w zależności od tego, gdzie chcemy go zdobyć i czy nie kryje się za tym konieczność np. napisania artykułu sponsorowanego. I w tym miejscu można sparafrazować przysłowie: „jeden link wiosny nie czyni”. Zbudowanie porządnego profilu linkowania, który przełoży się na miejsce w rankingu, a następnie utrzymanie tych linków, wymaga kosztów.
Kolejne wydatki związane są z opłatami za narzędzia SEO (dobra wiadomość jest taka, że w przypadku współpracy z agencją koszt ten rozkłada się na wszystkich klientów) oraz z opłatami związanymi z wszelkimi analizami i raportami. Praca nad serwisem wymaga analizy konkurencji, a także analizy wyników dostępnych np. w Google Search Console, które powinny być również opatrzone komentarzem specjalisty.
Koszty, jakie poniesie się za pozycjonowanie są złożone. Pamiętaj, że efekty nie biorą się z niczego i jeżeli bycie w czołówce rankingu wyszukiwarki będzie wymagało napisania określonej liczby tekstów na bloga, opisów produktów, zdobycia linków, opłacenia publikacji na portalach zewnętrznych itd. – to wszystko będzie wymagało konkretnych nakładów finansowych.
Czego możesz oczekiwać?
Teraz pytanie zasadnicze: po co mi to pozycjonowanie i co dzięki temu osiągnę?
Zwiększenie widoczności w wyszukiwarce
Jest to jeden z pierwszych wskaźników a także efektów jakie możemy zauważyć po wprowadzeniu strategii pozycjonowania. To, na którym miejscu nasza strona wyświetla się na konkretne frazy ma znaczenie. Celem jest, żeby wyświetlała się jak najwyżej, a w dalszej kolejności zwiększanie liczby fraz w TOP 10 i TOP 3, żeby użytkownicy mogli trafić do nas jak najłatwiej.
CASE STUDY: Jak zwiększyliśmy widoczność o 1266% dla specialfitness.pl dzięki pozycjonowaniu?
Zwiększenie ruchu organicznego
Ruchem organicznym nazywamy użytkowników, którzy trafili na naszą stronę poprzez bezpłatne wyniki wyszukiwania. Skuteczne pozycjonowanie strony prowadzi do umieszczenia jej jak najwyżej właśnie w tych wynikach wyszukiwania. Im wyżej w rankingu wyszukiwarki się znajdzie, tym większa szansa, że zainteresuje użytkowników. A im więcej użytkowników trafi na naszą stronę, tym większa szansa na przekonanie ich do naszej marki, usługi czy produktu.
CASE STUDY: Jak zwiększyliśmy ruch organiczny o 108% dla kronos-shop.pl dzięki pozycjonowaniu?
Zwiększenie sprzedaży
Pozycjonowanie to często pierwszy krok do zwiększenia sprzedaży. Nie można zapominać, że jest to jednak wypadkowa wielu działań, wchodzących w skład strategii pozycjonowania. Jeżeli poważnie myślimy o zwiększeniu naszych zysków, pamiętajmy, że będzie to możliwe, gdy informacja o sklepie, naszych usługach i produktach, będzie docierała do potencjalnych klientów. A potencjalni klienci szukający idealnych ofert dla siebie w internecie, wchodzą na strony z pierwszych miejsc wyników wyszukiwania.
Zwiększenie rozpoznawalności marki
Bycie wysoko w rankingu Google to także umacnianie swojego wizerunku jako marki. Wyświetlając się na wiele fraz, zwiększamy szansę na zapamiętanie przez klientów. Co więcej, wysoka pozycja w wyszukiwarce, jest również potwierdzeniem renomy firmy i budzi zaufanie wśród użytkowników.
Jeżeli chcesz zwiększyć swoją sprzedaż, poprawić skuteczność swojego sklepu internetowego czy firmy – zapraszamy do kontaktu z nami! Pomożemy rozwinąć Twój biznes!
Bardzo fajny artykuł :) Pozycjonowanie faktycznie może przełożyć się na funkcjonowanie biznesu. Jeżeli chcemy zwiększyć naszą sprzedaż i rozpoznawalność naszej marki powinniśmy dążyć do wyświetlania się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.
Bardzo dobrze ujęte czynniki, na które trzeba się przygotować, jeżeli pozycjonowanie ma być skuteczne. Zmiany na stronie są czasami ciężkie do zaakceptowania przez właścicieli, ale konieczne jeżeli chcemy dostosować stronę dla użytkowników. Czas to także coś, z czym trzeba się liczyć – nikt nie zagwarantuje efektów natychmiast. No i koszty… wiadomo, że w pozycjonowanie trzeba zainwestować. A jeżeli ktoś ma obawy to kluczowe jest wybranie takiej agencji seo, która faktycznie wie co robi.
Współpraca z agencją seo to wypadkowa wielu czynników. Zdobywanie wiedzy na własną rękę ma sens, ale przede wszystkim to specjaliści mają się orientować w tym co jest konieczne do zrobienia. Dlatego warto w ustalaniu konkretów z daną agencją sprawdzić, czy dostarcza ona raporty z przeprowadzonych działań. Kontrola efektów to podstawa do zweryfikowania czy zainwestowane pieniądze zostały dobrze wydane.