Skuteczne działania SEO – mierzymy efekty pozycjonowania

Każde działanie, które jest podejmowane w przedsiębiorstwie, powinno być analizowane. Można oceniać efektywność, skuteczność czy wydajność danego przedsięwzięcia. Należy także rozważyć, jakie popełniono błędy, a co zrealizowano prawidłowo w trakcie wykonywania następujących po sobie czynności. Działania SEO także nie mogą być podejmowane bezrefleksyjnie. Należy zastanowić się, jakie korzyści z nich uzyskujemy i jak wpływają one na zwiększenie naszych przychodów. Efekty pozycjonowania najlepiej dokładnie skontrolować po upływie 1 roku. Należy pamiętać, że pozycjonowanie stron jest procesem długookresowym, który przyczynia się do uzyskania stabilnej pozycji w wynikach wyszukiwania. Widocznych efektów pozycjonowania nie można oczekiwać po miesiącu. Natomiast rok jest  okresem, w którym powinniśmy zaobserwować konkretne rezultaty podejmowanych działań SEO.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Jak ocenić efekty pozycjonowania po upływie roku?

Minął rok od kiedy rozpocząłeś samodzielne pozycjonowanie lub podjąłeś współpracę z agencją? To bardzo dobry moment, aby dokładnie przeanalizować efekty podjętych działań. Jednak zanim przystąpi się do oceny skuteczności pozycjonowania, należy ustalić mierniki bądź kluczowe aspekty, w których powinna nastąpić poprawa. Dobrze obrane mierniki powinny pokazać całościowe efekty pozycjonowania. Jeśli już raz ustalisz sposób, w jaki będziesz oceniać efektywność działań SEO, przygotowaną przez siebie metodologię możesz wykorzystywać co roku. Będziesz posiadać ustrukturyzowane dane, które swobodnie porównasz.

jak zmierzyć efekty pozycjonowania

Słowa kluczowe, ruch na stronie i konwersja – trzy podstawowe mierniki oceniające działania SEO

Po pierwsze, przeanalizuj, czy użyte słowa kluczowe przyczyniały się do wzrostu pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Sprawdź, jak popularne były te słowa w wyszukiwarkach oraz jakim poziomem konkurencyjności się charakteryzowały. Oczywiście nie zawsze celem rocznym będzie pierwsza pozycja w wyszukiwarce, przy dużej konkurencji rok czasu to wciąż może być za mało by myśleć o pierwszej pozycji w wyszukiwarce. Czy pamiętasz jakie były Twoje oczekiwania rok temu gdy rozpoczynałeś pozycjonowanie serwisu – czy uzyskałeś zadowalające efekty pozycjonowania? Jeśli nie uzyskałeś jeszcze bardzo wysokiej pozycji, ale systematycznie pniesz się w górę to może strona potrzebuje więcej czasu.

Po drugie, spójrz na ilość wejść na stronę. Dobrze dobrane słowa kluczowe przyczynią się do zwiększenia ruchu na Twojej witrynie. Również kreatywnie przeprowadzony link building sprowadzi na stronę potencjalnych klientów. Sprawdź, czy liczba unikalnych wejść wzrosła w porównaniu do wyniku, który uzyskiwałeś przed rokiem.

Po trzecie, zwróć uwagę na konwersję. Twoja strona może być dobrze wypozycjonowana, a mimo to użytkownicy nie będą z niej korzystać. Może witryna nie jest intuicyjna? Za pomocą odpowiednich narzędzi możesz sprawdzić, na których podstronach internauci spędzają najwięcej czasu, w co klikają i gdzie może występować problem. Być może posiadasz przestarzały system transakcyjny, który należałoby już zaktualizować?

Kiedy ostatnio wprowadzałeś zmiany na stronie?

Zastanów się, czy od czasu rozpoczęcia działań SEO wprowadziłeś znaczące zmiany na stronie internetowej. Jeśli przez ostatni rok niewiele działo się na Twojej stronie to zdecydowanie musisz to zmienić. Użytkowników trzeba wciąż czymś do siebie przyciągać. Sprawdź, w których miejscach przydałyby się usprawnienia na stronie. Pamiętaj tylko, aby nie wprowadzić zbyt wielu zmian, szczególnie w tych obszarach, które działają dobrze. Internauta może mieć problemy z odnalezieniem się w zmodernizowanej witrynie i porzuci ją na rzecz innej strony.

Działania SEO i zmiany w algorytmach wyszukiwarek

Efekty pozycjonowania możesz również przeanalizować pod kątem ostatnich zmian algorytmów. Sprawdź jak radziła sobie Twoja strona podczas aktualizacji algorytmów. Czy podczas aktualizacji algorytmów strona utrzymywała się na stabilnej pozycji? A może drastycznie spadała? Jeśli miała miejsce ta druga sytuacja to podejmowane przez Ciebie lub agencję SEO działania naruszają zasady Google. Musisz się zastanowić czy, aby warto ryzykować aby na kilka dni znaleźć się na wysokiej pozycji i przy następnej aktualizacji znów spaść.

Czy pamiętałeś o content marketingu?

Pamiętaj, że treści, jakie publikujesz na stronie, powinny być tworzone z myślą o Twoich czytelnikach, klientach, użytkownikach. Czy treści, które publikowałeś na stronie były tworzone z myślą o użytkowaniach czy robotach Google? Zwróć również uwagę na to, czy użytkownicy polecali publikowane przez Ciebie materiały na swoich profilach w portalach społecznościowych. Marketing wirusowy jest skuteczną formą reklamy. I praktycznie nic cię nie kosztuje, a jego efekty są porażające.

Jakie efekty pozycjonowania można uzyskać po roku?

W zależności od branży, w jakiej działa dane przedsiębiorstwo, oraz od budżetu przeznaczonego na realizację działań SEO, efekty pozycjonowania mogą być bardzo różne. Im wyższa konkurencja i słabsze wskaźniki strony na samym początku procesu pozycjonowania tym dłuższy czas potrzebny na osiągnięcie stabilnej i wysokiej pozycji pod najtrudniejsze frazy kluczowe. O ile może wzrosnąć ruch i konwersja na stronie? Na podstawie naszych klientów udowadniamy, że nawet o kilkaset procent!

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Gosia pisze:

    Według mnie najlepszym wskaźnikiem oceniającym skuteczne pozycjonowanie jest wysoki współczynnik konwersji. To czy klient faktycznie dokona zakupu, jest dużo ważniejsze od samej pozycji :)