Reklama pop up przyjazna SEO i użytkownikom

Pop up to reklama na stronach internetowych w formie wyskakującego okna, pojawiająca się przed witryną i zakrywająca częściowo lub nawet w całości jej treść. W ten sposób ma odciągnąć na chwilę uwagę użytkownika od docelowego contentu na stronie i zainteresować przekazem reklamowym.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

reklama pop up

Największą popularnością reklamy pop up cieszyły się pod koniec lat 90. i na początku 2000 roku, jednak tylko ze strony posiadaczy witryn www. Wykorzystywane w agresywny sposób szybko stały się kontrowersyjnym tematem wśród użytkowników, którzy w odpowiedzi na irytujące reklamy sięgnęli po pierwsze programy do ich blokowania. Mimo negatywnych skojarzeń z początków ich stosowania, reklam pop up używa się do dzisiaj, jednak w sposób bardziej przemyślany, bo jak wskazują badania, ich współczynnik konwersji może sięgać nawet około 9%. Jak przygotować dobrą reklamę pop up zgodną z SEO i przyjazną użytkownikom? Na to pytanie odpowiemy w artykule!

Rodzaje reklam pop up ze względu na czas wyświetlania

Wyróżnia się cztery rodzaje reklam pop up ze względu na moment ich wyświetlania. Pierwszy rodzaj OnLoad, jeden z popularniejszych, wyświetla się w konkretnym czasie po załadowaniu się strony. Drugi typ to reklama OnScroll, która pojawia się po przewinięciu jakiejś części strony www. Trzecia wersja związana jest z sytuacją, w której użytkownik ma zamiar opuścić naszą stronę. Wówczas pojawia się reklama pop up typu OnExit – gdy użytkownik skieruje swój kursor poza aktywny obszar okna przeglądarki. Ostatni rodzaj OnInActivity zostanie wyświetlony po określonym czasie braku aktywności użytkownika na stronie.

Co o reklamach pop up sądzą użytkownicy?

Nie da się dzisiaj rozpatrywać SEO bez względu na doświadczenia użytkowników. Wszelkie wytyczne, na przykład Google jeżeli chodzi o pozycjonowanie stron www, coraz bardziej skłaniają nas do porzucenia dawnego, czysto technicznego SEO i przywiązywania większej uwagi do wrażeń i odczuć użytkowników. Zanim więc reklama pop up pojawi się na naszej witrynie, warto zapoznać się z ich zdaniem. Sprawdź: Jakie są największe zalety reklamy internetowej?

Według badania zrealizowanego przez IAB Polska w 2016 roku:

  • 36% (7,6 mln) użytkowników w Polsce korzysta z programów blokujących reklamy online;
  • W 2016 roku w porównaniu do roku 2015 liczba użytkowników adblocków wzrosła o 1/4;
  • 78% użytkowników jako powód blokowania reklam podaje agresywne kampanie reklamowe, a 45% problemy techniczne – np. długi czas ładowania strony;
  • Ponad 60% użytkowników adblocków bierze pod uwagę możliwość ich wyłączenia pod warunkiem wyeliminowania intruzywnych reklam i agresywnych strategii reklamowych;

Z drugiej strony odpowiednio zaimplementowane reklama typu pop up sprawia, że użytkownicy wchodzą z nią w interakcję i w efekcie przynosi bardzo dobre rezultaty:

  • Entrepreneur.com dzięki odpowiednio wdrożonej reklamie pop up przyjaznej użytkownikom zwiększyło subskrypcje o 86%, a sprzedaż o 162%;
  • Sumo.com  w swoich badaniach dotyczących reklam pop up przedstawiło, że 10% reklam pop up z największą liczbą wyświetleń uzyskało współczynnik konwersji (zobaczenie reklamy i podjęcie działania) na poziomie 9,28%;
  • Średni współczynnik konwersji dla wszystkich reklam pop up biorących udział w badaniu wyniósł 3,09%.

Co zrobić aby reklama pop up była przyjazna użytkownikom i SEO ?

Rok temu Google wypowiedziało wojnę wyskakującym okienkom i reklamom typu pop up, zapowiadając, że strony, na których pojawia się tego typu reklama zasłaniająca znaczną część witryny, mogą zostać ukarane obniżeniem ich pozycji w wyszukiwarce. Pisaliśmy o tym w naszych newsach. Co więc zrobić, aby nie narazić się wyszukiwarce i użytkownikom? Kilka porad przedstawiamy poniżej!

Korzystaj z nieintruzywnych reklam pełnoekranowych

Google nie karze za wyświetlanie nieintruzywnych reklam pełnoekranowych. Ma to przede wszystkim zastosowanie w sytuacji, gdy reklamy te przedstawiają sytuacje wymagane przez prawo, np. informują o gromadzeniu plików cookies lub gdy są to okna logowania w witrynach, gdzie zawartość nie jest ogólnie dostępna i wymagana jest dodatkowa weryfikacja lub opłata.

Możesz używać także innego rodzaju reklamy pop up, które zajmują rozsądną część ekranu, czyli nie więcej niż 15%, o ile są łatwe do zamknięcia. W takim przypadku nie musisz obawiać się kary.

Wyświetlaj reklamy pop up w odpowiednim momencie

Spróbuj przeprojektować swoje reklamy pop up tak, aby były jak najbardziej nieinwazyjne. Możesz to zrobić zmieniają czas ich wyświetlania. Zamiast wyświetlić reklamę, gdy użytkownik znajdzie się na Twojej stronie, wyświetl ją, gdy użytkownik na przykład skończy czytać wpis na blogu. Oprócz tego możesz także ograniczyć czas wyświetlania wyskakującego okna, np. do 3 sekund.

Oczywiście musisz pamiętać, że tego typu wyskakujące okna będą skuteczne, pod warunkiem, że treść na Twojej stronie jest w stanie zaangażować na długo użytkownika. Jej zastosowanie ma sens, gdy nasz content marketing jest na odpowiednim poziomie.

Wykorzystaj luki w wytycznych Google

Możesz również, oczywiście z ostrożnością, używać intruzywnych reklam, które nie są karane. Musisz jednak pamiętać, że Google w przyszłości może również za nie karać, więc warto śledzić wszelkie newsy.

Według Johna Muellera wyskakujące okna są karane gdy wyświetlają się od razu po przejściu użytkownika z SERPów na stronę, natomiast nie dzieje się tak w przypadku reklam pełnoekranowych wyświetlanych po przejściu z podstrony na podstronę. Zatem jeżeli masz mocne powody do stosowania pełnoekranowych reklam (na przykład przeprowadziłeś testy i tego typu reklama pop up najlepiej konwertuje), możesz używać ich w ten sposób, nie narażając się bezpośrednio na karę od Google.

#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Damian pisze:

    Pop-upy niby są nachalne i niby użytkownicy ich nienawidzą, a statystyki często mówią co innego. Exit intent popup to na moim blogu najskuteczniejszy formularz pod kątem współczynnika konwersji do zapisów na newsletter (1.46% vs ~0.50% dla pozostałych formularzy).

  2. Łukasz pisze:

    Częste wyskakiwanie okienka z reklamą może zniechęcać do odwiedzenia stron. Aby tak nie było trzeba stworzyć skuteczną reklamę pop up aby zachęcała, a nie odstraszała. Aby to zrobić trzeba także dobrać odpowiedni tekst, nagłówki, przykuwającą grafikę oraz zachęcać rabatami ;)

  3. Robert pisze:

    Z tym odpowiednim momentem nie jest tak do końca :) Każda reklama pop-up, która zajmuje pow. 30% i wyświetla się bez intencji użytkownika, będzie po 15-stym lutego blokowana w Chromie.

    Więcej informacji na moim blogu: https://robertmarczak.pl/marketing/lead-generation-a-blokowanie-reklam-w-chrome/

    BTW. Jeżeli planujecie uaktualnić wpis, będzie mi bardzo miło, jeśli podlinkujecie źródło ;-)