Adres strony internetowej pojawiający się w oknie przeglądarki poprzedzony jest literami http lub https. Nawet gdy je pominiemy wpisując adres, pojawią się one automatycznie. Większość użytkowników podczas wykorzystywania zasobów internetu nie zwraca jednak na to uwagi i wiele z nich nie wie czego skróty te dotyczą. Http lub https oznaczają protokół komunikacji klienta z serwerem i mogą istotnie wpływać na nasze bezpieczeństwo w sieci jak i pozycjonowanie strony. Postaramy się wyjaśnić co to jest https i http oraz dlaczego te protokoły są tak ważne.
Znaczenie protokołu http
Protokół http (z ang. Hypertext Transfer Protocol) to protokół przesyłania danych dla sieci internetowej. Przy jego pomocy przesyła się żądania udostępniania klientowi dokumentów z sieci. W komunikacji pomiędzy klientem a serwerem www wykorzystuje się go już od 1990 r. Pierwotnie było możliwe wysłanie jednego żądania w ramach jednego połączenia – wysyłane i pobierane były proste dane o niewielkiej wadze. Był to protokół http 0.9, kolejne są zgodne z nim, jednak o wiele bardziej rozbudowane. Takie rozwiązanie pozwoliło na przesyłanie większej ilości danych opartych na różnorodnych parametrach.
Komunikacja w ramach protokołu http oparta jest na wysyłaniu danych pomiędzy klientem i serwerem (odpowiadającym). Klient wysyła zapytanie – serwer wysyła odpowiednie dane. Trzeba jednak pamiętać, że protokół http zaliczany jest do protokołów bezstanowych, czyli takich, które nie przechowują danych. Z jednej strony pozwala to na zmniejszenie obciążenia serwera danymi, z drugiej może okazać się kłopotliwe przy kilkurazowym korzystaniu ze strony. Dlatego też praktycznie do każdego serwisu opartego na protokole http wprowadzany jest mechanizm ciasteczek, które zapamiętują dane sesji na stronie odwiedzanego serwera (dane zapisane dzięki ciasteczkom mogą być później wykorzystywane przez właściciela serwera do różnych celów – np. kampania remarketingowa).
Właściwie to co to jest https?
Z pewnością każdy z nas chociaż raz zobaczył oznaczenie protokołu https przy adresie strony internetowej. Można go zobaczyć w szczególności przy adresach stron, gdzie wymagane jest zwiększone zaufanie do serwera. Https będzie zatem poprzedzało adres portali związanych bankowością internetową – banków, kantorów, portali oferujących pożyczki, a także sklepów internetowych (zwłaszcza tych, gdzie jest możliwość płacenia kartą kredytową). Co ciekawe z protokołu tego korzysta również wyszukiwarka Google. Coraz częściej na protokół https decydują się też portale gromadzące dane użytkowników – fora, portale społecznościowe i portale z możliwością rejestracji użytkowników (którzy w ten sposób dostają dostęp do możliwości komentowania treści). I to właśnie przy rejestracji czy logowaniu na stronie widząc dodatkową literę „s” wiele osób zastanawia się co to jest https? Odpowiedź jest stosunkowo prosta. Jest to szyfrowana wersja protokołu http, która szyfruje połączenie z wykorzystaniem protokołu SSL. Obecnie wykorzystuje się również protokół TLS będący rozwinięciem SSL.
Co to oznacza dla przeciętnego użytkownika Internetu? Dzięki wykorzystaniu protokołu https przesyłane dane są szyfrowane, a co za tym idzie trudniejsze do przechwycenia i zmiany (co może się stać przy wykorzystaniu nieszyfrowanego protokołu http). I to jest właśnie podstawowa różnica pomiędzy tymi dwoma protokołami. Różnią się też domyślnym portem. Dla protokołu http jest to port 80, zaś dla https 443.
Wspomniane wyżej protokoły to najczęściej stosowane rozwiązania, choć znane są już nowsze, które w przyszłości mogą je zastąpić. Mowa tutaj o IPFS ( InterPlanetary File System), czyli nowy rodzaj protokołu opierający się na komunikacji między urządzeniami w systemie peer-to-peer. Głównym jej założeniem jest, że każde urządzenie w sieci będące odbiorcą może być również nadawcą. Ten nowy model komunikacji ma naprawić niedociągnięcia dotychczas używanych protokołów i wiązać się z szybszym, zdecentralizowanym, pozbawionym kontroli internetem, gdzie nie trzeba martwić się o znikanie treści i wysokie koszty dostępu. Jest to jednak wizja, która wymaga jeszcze dopracowania, aby mogła być w pełni funkcjonalna. Na razie korzysta z niej niewiele miejsc w sieci.
Czy rodzaj protokołu ma wpływ na pozycję strony internetowej?
Jak wiadomo, na pozycjonowanie stron SEO w wynikach wyszukiwania wpływ ma wiele czynników. Parametry algorytmów Google są nieustannie zmieniane. W przypadku https przygoda giganta z Mountain View z tym protokołem rozpoczęła się w 2011 roku, kiedy wyszukiwarka przeszła na ten typ bezpiecznego połączenia. Następnie w sierpniu 2014 roku ogłoszono, że jednym z kolejnych czynników, które mają wpływ na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania jest właśnie protokół https. Jednak jak pokazały wówczas wyniki Serchmetrics od momentu wprowadzenia algorytmu związanego z protokołem https nie zanotowano zmiany pomiędzy pozycjami stron korzystających z tych protokołów. Na podstawie tych informacji można było wywnioskować, że algorytm ten nie wprowadza dużych zmian w pozycji strony i można go rozważyć w ramach błędu statystycznego.
Jednakże przedstawiciele Google zapowiadali, że z czasem ma wzrosnąć jego znaczenie. I tak też się stało. Od stycznia 2017 roku Google Chrome ostrzega użytkowników przed witrynami, kóre ze względu na zbieranie poufnych danych powinny wykorzystywać protokól https, a faktycznie korzystają z http. Specjaliści podchodzili wcześniej do tych zapowiedzi sceptycznie, gdyż dla pozycji strony o wiele większe znaczenie mają zupełnie inne czynniki (począwszy od linków do strony, poprzez wartościową treść po ilość polubień na portalach społeczościowych). Mówiono wówczas, że aby protokół https mógł rzeczywiście znacząco wpłynąć na pozycję strony należałoby mu nadać większe znaczenie. Jak widać gigant choć powoli, to jednak zwiększa znaczenie protokołu https. Od dawna wiadomo, że strony bezpieczne dla użytkownika są premiowane przez wyszukiwarkę i można podejrzewać, że kwestią czasu jest, kiedy faktycznie pozycja witryn będzie wzrastać dzięki zastosowaniu protokołu https.
#wiemyjak POZYCJONOWAĆ
Publikacja wpisu: 12/12/2014 oraz aktualizacja: 23/02/2017
U siebie odkąd mam wdrożony https nie widzę żadnych zmian pozycji strony na lepsze czy gorsze. Co dziwne jest w zasadzie oglądalność strony taka sama jak bez ssl-a. Ale na pewno część ludzi może mieć do takich stron większe zaufanie.
Bez 2 zdań strony z https są lepiej traktowane przez wyszukiwarkę, a teraz jak doszedł komunikat na Chrome dla strona bez SSLa jako niezabezpieczona – częstotliwość wejść na takie strony jest mniejsza.
Ciekawe czy google inaczej traktuje domeny z http , a inaczej https jeżeli chodzi o linki
Prosto i na temat. Nawet dla laika powinno być zrozumiałe, więc brawo dla autora.
Zgadza się protokuł https ma znaczenie na pozycjonowanie, więc warto się o niego postarać dla naszych stron. Wiele przeglądarek wprowadza ograniczenia. Np. Chrome ostrzega internautów przed stronami, które nie posiadają tego protokołu i oznacza je jako niebezpieczne.
Bardzo rzeczowy artykuł. Przygotowuję się do stworzenia internetowej wersji sklepu stacjonarnego i potrzebowałem poznać różnicę między protokołem http a https. Coś tam na ten temat wiedziałem, ale jestem zaskoczony, że ma to wpływ na pozycję strony. Dzięki!