Dołączamy do grona ekspertów, którzy przedstawiają prognozy i trendy w branży SEO. Jak nasz Head of SEO Sebastian Heymann widzi pozycjonowanie w roku 2020? Czy będzie równie intensywnie pod względem zmian co 2019? Zapraszamy do lektury. #wiemyjak
Zanim przejdziemy do naszych prognoz na nowy rok, omówmy krótko najważniejsze zmiany w SEO z roku 2019:
- BERT – Google wprowadziło największą aktualizację algorytmu od czasu RankBrain. BERT został zaprojektowany w taki sposób, by jak najlepiej odczytywać kontekst fraz wpisywanych w wyszukiwarkę dzięki umiejętności przetwarzania naturalnej mowy. W grudniu 2019 BERT zaczął obsługiwać ponad 70 języków.
- NOWE ATRYBUTY LINKÓW – rel=“sponsored” oraz rel=“ugc” dołączą 1 marca 2020 do rel=”nofollow” i rel=”follow” jako nowe sposoby opisywania linków. To pierwsza tak duża aktualizacja od 15 lat. która pozwala na lepsze zdefiniowanie i ocenienie linków w sieci.
- GOOGLEBOT EVERGREEN – Crawler został dostosowany do Chromium 74 co oznacza, że będzie aktualizowany łącznie z najnowszym silnikiem Chromium. Ta zmiana wpłynęła na funkcjonowanie wielu narzędzi oraz interpretację JavaScript.
- OGROMNE ZMIANY W GOOGLE SEARCH CONSOLE – Oprócz wyłączenia starej wersji GSC we wrześniu, dostaliśmy do dyspozycji wiele nowych raportów, ustawień czy aktualizacji interfejsu, które wpłynęły na usprawnienie pracy z tym narzędziem.
- YMYL – Google w roku 2019 wprowadził spore aktualizacje głównego algorytmu. Dwie z nich, wrześniowa i listopadowa, były silnie powiązane ze stronami YMYL (ang. Your Money Your Life) czyli takimi, które na warsztat biorą tematy m.in. z działów medycznych, finansowych czy prawnych. Warto więc zapoznać się z kryteriami E-A-T (ang. Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) by dobrze zarządzać tego typu stronami i zabezpieczyć je przed znacznymi spadkami w rankingu wyszukiwarki.
Jakie są nasze prognozy na rok 2020?
1. Content is king
Brzmi znajomo? W tym roku znowu wracamy do znanego Wam układu, w którym to tworzenie treści jest zadaniem priorytetowym. Google od dłuższego czasu informuje nas o tym, jak ważne jest odpowiednie przygotowanie publikacji, tak, by użytkownicy czerpali z nich jak najwięcej korzyści. Oprócz oczywistej wartości merytorycznej, powinny być także pisane odpowiednim językiem, który m.in. kategorycznie wyklucza upychanie konkretnych fraz w tekście, by jedynie zwiększyć pozycję w wyszukiwarce. W 2020 najbardziej pożądane będą treści, które poruszają temat obszernie i są napisane poprawnym, czytelnym językiem.
Nie bez znaczenia jest tutaj aktualizacja BERT, dzięki której wiemy, że frazy długiego ogona mogą odegrać znaczną rolę w 2020 roku. Dłuższe zdania wpływają na kontekst wpisywanego wyrażenia, a co za tym idzie, są lepiej analizowane przez nowy algorytm.
Co warto zapamiętać?
- Frazy długiego ogona;
- Treść dostosowana do potrzeb użytkownika;
- Merytoryka i przydatność’
- Przyjazny język i styl.
2. Dostosowanie do mobile
Popularność urządzeń mobilnych w roku 2019 w Polsce i na świecie jasno pokazuje, że ta domena w 2020 roku będzie ciągle się rozwijać. 70% Polaków korzysta ze smartfona, a liczba zarejestrowanych urządzeń przekroczyła 50 mln.
Google podkreśla, że optymalizacja wyników dla smartfonów czy urządzeń typu tablet jest dla nich bardzo ważna, co przełożyło się m.in. na testowanie komunikatów o szybkości ładowania strony czy dodanie do GSC raportu, który ułatwi kontrolowanie tego aspektu witryny. To pozwala nam stwierdzić, że rok 2020 będzie kolejnym rokiem intensywnego rozwoju działań na mobile.
Co warto zapamiętać?
- Optymalizacja strony pod mobile;
- Prędkość ładowania witryny;
- Masa zapytań zwraca już wyniki wyłącznie lokalne.
3. JavaScript SEO
Google coraz lepiej radzi sobie z renderowaniem kodu Javascript. Jednak ciągle trzeba weryfikować i testować różne rozwiązania z wykorzystaniem różnych bibliotek JS. Jeden sposób ukrywania tekstu będzie się indeksował bez problemu, inny nie będzie widoczny dla wyszukiwarek – przy czym oba oparte będą o Javascript. Warto również zwrócić uwagę na to jak Google radzi sobie z Infinity Scrollem.
Dalej widzimy biblioteki z którymi Google sobie radzi jak ReactJS. Duże serwisy, które są napisane w ReactJS renderują się poprawnie.
Ciągle najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest takie stworzenie serwisu, aby bez JSa ciągle dało się dokonać wszystkich działań w serwisie.
Co warto zapamiętać?
- Trzeba weryfikować renderowanie strony;
- Sprawdzać jak indeksuje się dana strona;
- Jak działa strona bez włączonego JS.
4. Rich Snippets i Zero Click Search
Wyniki z elementami rozszerzonymi będą coraz bardziej się rozwijać i rozprzestrzeniać w wyszukiwarce. A czym dokładnie są tego typu wyniki? Kiedy wyszukamy daną frazę, oprócz linków wyświetlają się również dodatkowe pozycje takie jak np: karuzele z wiadomościami czy zdjęciami z portali, notatki z Wikipedii czy recenzje. Oznacza to, że większość informacji będzie dostępna z poziomu Google.
Pojęcie Zero Click Search bezpośrednio wiąże się z wyżej wymienionymi wynikami, bo określa zabieg coraz częściej stosowany przez Google – czyli wyświetlanie informacji bez konieczności klikania w link. Wraz z rozwojem “kliknięć zerowych” ruch na stronach może się zmniejszyć. Problem może dotyczyć nawet stron, które plasują się w TOP 3, ponieważ wyniki zerowe wyświetlają się nad wynikami oraz obok nich.
Rok 2020 będzie więc rokiem, który będzie dążył do maksymalnego skrócenia ścieżki poszukiwania informacji. Nie trzeba będzie już przechodzić od strony do strony, gdyż większość danych wyświetlać się już w samej wyszukiwarce dzięki różnym formom prezentowania uporządkowanych danych.
Co warto zapamiętać?
- Wykorzystanie danych strukturalnych w kodzie podstrony;
- Szybkie wyszukiwanie informacji;
- Wyszukiwanie głosowe.
Czy nasze przewidywania się sprawdzą? Na odpowiedź poczekamy do stycznia 2021. :) A tymczasem napiszcie w komentarzach co Waszym zdaniem spotka nas w 2020?
Do usłyszenia za miesiąc! 😎
#wiemyjak
Konkretne podsumowanie, które z pewnością ułatwi dostosowanie się do zmian algorytmu i utrzymanie pozycji w rankingu. Chociaż szczerze mówiąc, to patrząc na strony konkurencji, które rankują wysoko na frazy lokalne przy pomocy podstron z upchanymi frazami (sztuczny tekst), to ciężko mi uwierzyć, że Google rzeczywiście lepiej traktuje naturalną treść…