Interesujesz się SEO i chciałbyś rozwijać swoją karierę zawodową w tym kierunku? A może posiadasz już doświadczenie w optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek? W takim razie, praca w SEO to idealny pomysł na rozwój Twojej kariery! Dowiedz się, jak wygląda ścieżka awansu pracownika działu SEO, obowiązki na poszczególnych stanowiskach oraz wynagrodzenie. #wiemyjak
Dołącz do zespołu SEO w EACTIVE
Pracownik działu SEO – stażysta, specjalista, a może ekspert?
Branża marketingu internetowego nieustannie się rozwija. Niemalże każdy biznes stosuje działania z zakresu optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek, jednakże często z niesatysfakcjonującym rezultatem. Wtedy z pomocą przychodzą profesjonalne agencje marketingowe oraz ich wykwalifikowani pracownicy zajmujący się zwiększeniem ruchu organicznego oraz widoczności stron www. Jak stać się jednym z nich? Ścieżka kariery pracownika działu SEO jest klarowna i obfituje w liczne możliwości awansu. Przekonaj się o tym sam!
Stażysta SEO
Jesteś studentem bądź dopiero rozpoczynasz swoją karierę zawodową w marketingu internetowym? A może pragniesz zmienić branżę, w której obecnie pracujesz? Jeśli tak, to stanowisko stażysty w dziale SEO jest dla Ciebie. Jako początkujący pracownik będziesz odpowiedzialny m.in. za: tworzenie analizy słów kluczowych, rozpisywanie optymalizacji pod słowa kluczowe czy też wprowadzanie zmian na stronach klientów. Pewnie zadajesz sobie pytanie jakie kryteria powinieneś spełniać aplikując na to stanowisko? Zainteresowanie tematyką SEO to główny wymóg. Dodatkowym atutem będzie znajomość języka HTML bądź pierwsze szlify w zakresie optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek.
Młodszy specjalista SEO
Kolejnym krokiem w ścieżce awansu pracownika działu SEO jest młodszy specjalista. Stanowisko to jest przeznaczone dla osób z minimum półrocznym bądź rocznym doświadczeniem w branży. Do obowiązków młodszego specjalisty SEO należą:
- analiza słów kluczowych,
- kontrola jakości treści na kontach klientów pod kątem SEO,
- linkowanie wewnętrzne na poziomie podstawowym,
- przeprowadzanie audytów stron www,
- kontakt z klientem.
Ponadto, młodszy specjalista bez najmniejszych przeszkód posługuje się narzędziami takimi jak: Google Search Console, Google Analytics, Senuto, DeepCrawl czy ScreamingFrog. Wynagrodzenie na tym stanowisku wynosi około 2000-2500 PLN netto.
Specjalista SEO
Specjalista SEO jest pracownikiem samodzielnym, posiadającym większą swobodę w podejmowaniu decyzji oraz szeroką wiedzę z zakresu optymalizacji stron. Oprócz obowiązków młodszego specjalisty, osoba na tym stanowisku odpowiedzialna jest m.in. za:
- przygotowywanie indywidualnych planów i strategii dla klientów,
- wdrażanie rozwiązań umożliwiających skuteczne pozycjonowanie stron www,
- analizę wyników z używanych narzędzi takich jak Google Analytics czy Google Search Console,
- opracowanie zoptymalizowanych map stron XML.
Dodatkowo, specjalista SEO posługuje się językiem HTML i CSS, a także zna najważniejsze zasady planowania strategii Link Building. Wynagrodzenie na tym stanowisku wynosi około 2500-4000 PLN netto, w zależności od posiadanego doświadczenia oraz umiejętności. Sprawdź: 6 cech dobrego specjalisty SEO
Ekspert SEO
Jak sama nazwa wskazuje, pracownik na tym stanowisku posiada ekspercką wiedzę z zakresu optymalizowania stron www pod kątem wyszukiwarek. Dzięki ponadprzeciętnym umiejętnościom, potrafi wypozycjonować dowolny serwis samodzielnie. Ekspert SEO kreuje niestandardowe rozwiązania problemów związanych z optymalizacją danej strony www, a także implementuje stworzoną przez siebie strategię. Osoba na tym stanowisku posługuje się językiem HTML na poziomie bardzo dobrym, a także zna zagadnienia z zakresu Crawl Budget. Ekspert SEO to pracownik, który posiada specjalistyczną wiedzę, wysokie umiejętności oraz kilkuletni staż w branży. Zarobki na tym stanowisku oscylują w granicach 3500-5000 PLN netto.
Dalsze możliwości rozwoju
Jeżeli myślisz, że praca w SEO ogranicza się jedynie do tych czterech stanowisk, jesteś w błędzie! Jako pracownik tego działu masz możliwość rozwoju nie tylko umiejętności związanych z optymalizacją stron, ale również cech takich jak liderstwo czy zarządzanie zespołem. Specjalista bądź ekspert SEO może pełnić rolę lidera zespołu. Natomiast, jako pracownik z wieloletnim doświadczeniem i szeroką wiedzą, masz możliwość awansu na koordynatora działu SEO.
Należy pamiętać, że praca w SEO składa się nie tylko z optymalizacji stron oraz profesjonalnej obsługi klienta. Z roku na rok zwiększają się możliwości związane z poszerzaniem wiedzy oraz umiejętności z zakresu optymalizacji stron w formie różnorodnych szkoleń, wydarzeń czy konferencji. Dzięki nim, osoby pracujące w branży mogą nie tylko zwiększać swoje kwalifikacje, ale również dzielić się wiedzą z innymi jako prelegenci czy szkoleniowcy.
Na przestrzeni ostatnich lat branża SEO przeszła znaczącą transformację. Tak ważna kiedyś automatyzacja procesów poszła w odstawkę. Obecnie liczą się przede wszystkim umiejętności i wiedza pracowników. To właśnie oni stanowią o sile każdego zespołu i stoją za sukcesem setek dobrze wypozycjonowanych serwisów. Może i Ty zostaniesz jednym z nich?
Specjalistą można zostać od razu, bez odpowiedniej ścieżki. Jeżeli na własną rękę zaczniesz wdrażać zagadnienia związane z SEO, to ekspertem możesz zostać całkiem szybko. Jest tylko jeden minut takiej ścieżki, nie będziesz się rozwijał, gdyż nie będziesz miał motywacji lub twój zakres szybko się wyczerpie. W grupie na pewno łatwiej jest osiągnąć wyższe poziomy :)
Panie Karolu, możliwość pracy na stanowisku specjalisty SEO zależy przede wszystkim od posiadanych umiejętności związanych z pracą w branży. Z tego powodu, trudno określić konkretne ramy czasowe umożliwiające awans na to stanowisko. Jeżeli posiada się bogatą wiedzę z zakresu SEO, specjalistą można zostać posiadając nawet roczne doświadczenie w pracy związanej z optymalizacją stron www.
Ile lat doświadczenia trzeba posiadać, żeby zostać specjalistą?
Interesujący wpis. Wszystko wyjaśnione tak jak być powinno. Pozdrawiam :)