Mówi się, że każdy PR to dobry PR, jednak jeśli chodzi o opinie konsumentów na temat produktów i usług w internecie, zdanie to się nie sprawdza. Doświadczony sprzedawca wie, że o klienta trzeba dbać, a negatywne komentarze mogą nieść za sobą serię niepowodzeń. W dzisiejszym wpisie opowiemy o tym, dlaczego opinie wystawiane przez klientów są ważne dla Twojej firmy oraz co zrobić, aby je pozyskać.
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
Pozycjonowanie wizerunkowe dla początkujących
Pozycjonowanie wizerunkowe to połączenie działań PR i SEO, co oznacza, że pozycjonowanie stron w google opiera się na tworzeniu treści marketingowych, które są nasycone słowami kluczowymi, a jednocześnie mają na celu budowanie pozytywnej relacji z użytkownikiem. Aby działanie to miało zadowalające rezultaty, należy wcześniej wykonać badanie grupy docelowej, dzięki któremu teksty zostaną sprofilowane pod ich zainteresowania, wiek i styl bycia. Nie musisz oczywiście wszystkim zajmować się sam! Zadanie to należy bowiem do firm pozycjonujących, które wykonają do tego analizę słów kluczowych i zadbają o content na Twojej stronie internetowej, blogu, profilach społecznościowych, a także na portalach zewnętrznych. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że wizerunek Twojej firmy jest reklamowany w Google.
Zbieraj opinie w Google – bezpłatnie
Google Moja Firma to usługa dostępna dla właścicieli różnego rodzaju biznesów, o której już nie raz pisaliśmy na naszym blogu. Stanowi świetne miejsce do lokalnej promocji firmy w Mapach Google. Na swoim profilu możesz włączyć też opcję “opinie konsumenckie”, która jest bezpłatna i umożliwi Twoim klientom ocenianie Cię w formie gwiazdek i komentarzy. Na pozytywne, jak i negatywne opinie możesz tam zareagować odpowiedzią, co jest bardzo ważne – pokażesz ten sposób klientom, że zależy Ci na ich opinii. Z kolei inną możliwością, jaką Google daje sprzedawcom, jest usługa przypominająca klientowi o wystawieniu opinii po dokonaniu zakupów w Twoim sklepie internetowym. Można ją włączyć na koncie Merchand Center.
Monitorowanie opinii
Negatywne opinie opublikowane w internecie czy te widoczne w Google mogą mieć zły wpływ na pozycjonowanie stron Google. Dlatego warto monitorować komentarze i interweniować w sytuacji, gdy negatywne opinie są bezpodstawne. W przypadku opinii w postaci konstruktywnej krytyki warto uprzejmie odpowiedzieć na komentarz, zapewnić użytkownika, że sytuacja była jednorazowa i podziękować za uwagi. Opinie sprawią, że potencjalni klienci będą mieć większe zaufanie do Twojej firmy. Świadomość, że inne osoby skorzystały z Twoich usług, buduje zaufanie i wiarygodność marki. Nawiązując kontakt online z klientami pokazujesz swoją “ludzką” stronę, wzbudzasz sympatię.
Jak zatem monitorować opinie, które mogą każdego dnia pojawiać się na Twój temat w internecie? Jest kilka narzędzi to umożliwiających, pisaliśmy o nich w artykule Ile tajemnic skrywa przed Tobą Twoja marka? Jeżeli jednak nie chcesz z nich skorzystać, to pozostaje Ci regularne sprawdzanie Twoich profili społecznościowych i poszukiwanie opinii oraz wszelkich wzmianek o firmie a także odpowiadanie na nie. Przeczytaj: Ile tajemnic skrywa przed Tobą Twoja marka?
Jak zachęcić klientów do publikowania opinii?
Poza “przypominaczami”, o których była mowa wcześniej, warto zachęcać swoich klientów do wystawiania opinii przez konkursy na profilach społecznościowych. Można zorganizować losowanie z opinii wystawionych na Facebooku i wybrać osobę, która dostanie darmowy produkt, czy zniżkę na kolejne zakupy. Pomysłów jest wiele i możesz być pewny, że dzięki nim zyskasz nie tylko pozytywne opinie, ale również sympatię potencjalnych klientów. Będąc właścicielem marki, musisz nieustannie dbać o swoją reputację. Tworzenie osobistych relacji z klientami Twojej firmy pomoże Ci w kreowaniu pozytywnego wizerunku. Warto również “share’ować”, czyli udostępniać ulubione posty opublikowane na temat Twojej firmy. Jeżeli na instagramie zobaczysz, że Twoja klientka właśnie wrzuciła post z Twoim oznaczeniem o udanych zakupach, nic nie stoi na przeszkodzie, byś udostępnił go na Twoim profilu. Pokażesz w ten sposób innym, że zadowoleni klienci istnieją i jest ich znacznie więcej niż “hejterów”. Nie zapomnij o CTA (call to action) na wybranych podstronach Twojego serwisu, czy w newsletterze. Możesz wykorzystać każdy kanał komunikacji z użytkownikami, by przypomnieć im o opiniach. Te najlepsze, za zgodą użytkowników, możesz umieścić w formie cytatów na swojej stronie internetowej.
Dlaczego warto?
Ponad 70% klientów decyduje się na zakup po zapoznaniu się z pozytywnymi opiniami. Z kolei Google wykorzystuje pozytywne opinie w pozycjonowaniu lokalnym. Jak sam widzisz, zarówno dobry PR, jak i SEO są związane z opiniami użytkowników na temat Twojej firmy. Pozycjonowanie wizerunkowe wpływa nie tylko na wyniki wyszukiwania, ale również na to, jak postrzegają Cię Twoi klienci. Nawet najlepsze pozycje nie wygrają z falą złych komentarzy od użytkowników, dlatego tak ważne jest, aby tworzyć kampanię marketingową z uwzględnieniem tych dwóch czynników. Potencjalni klienci poszukują rzetelnego serwisu, ponieważ nie chcą być oszukani. Opinia zadowolonego klienta, który posługuje się swoim imieniem i nazwiskiem, a do tego udostępnia swoje zdjęcie, jest więc na wagę złota. Dzięki nim Twoja firma przestanie być anonimowa, a Ty zyskasz nowe grono klientów.
#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę
Dotychczas najskuteczniejszą formą pozyskiwania opinii była ludzka, najzwyczajniejsza prośba. Zaraz po wykonaniu usługi, której byłem 100% pewien, że jest zrobiona po prostu dobrze pozwalałem sobie skrobnąć personalnego maila. Jeśli tylko ma się jakąkolwiek relację z klientem zadziała w 80% przypadków.
Dla mnie brak opinii o firmie jest od razu znakiem ostrzegawczym, że coś może być nie tak. Z drugiej strony, jeśli w Google widzę kilkanaście recenzji na 5 gwiazdek, wszystkie wychwalające produkt/usługę pod niebiosa, to też nie wydaje mi się to dobrą miarą jakości, bo mogą one być zmanipulowane.
Pani Agato dziękuję za odpowiedź. Co de utraty znaczenia opinii wszystko będzie zależało od tego jakiej jakości i czym będą motywowane opinie. Proces uczenia się użytkowników którzy obecnie opierają się na opiniach będzie postępował i biorąc pod uwagę jakość opinii utrzymuję moja „opinię” :) będą traciły. Stąd nie skupiałbym się na nich a bardziej na 2 części w której się zgadzamy.
Panie Arku, pierwsza pozycja gwarantuje tylko i aż ruch ale bez dobrego produktu pozostanie to tylko ruchem w Google Analytics. Co do wpływu na pozycje w Local Search 100% racji.
Panie Marcinie, ja przyjęłabym kompromis:) Uważam, że warto skupić się na jednym i drugim, będąc oczywiście elastycznym i reagując na bieżąco na nadchodzące zmiany.
Opinie wynikają głównie z motywacji naszych klientów i tych negatywnych i pozytywnych. Większość klientów nie pozostawia opinii. Ci najbardziej zawiedzeni wzburzeni są najbardziej aktywni i zdeterminowani. Zamiast gasić pożar warto mu zapobiec. Czy analizujesz jako dostawca usług lub towarów zadowolenie klienta? Na każdym etapie styczności? Jeśli nie pozostaje Ci wejście w rolę strażaka Sama :). Sama kontrola zadowolenia nie wystarczy konieczne jest pełna wiedza o tym jakie nasi klienci mają potrzeby tak by do tych potrzeb się odpowiednio się przygotować. Dobrym przykładem na jedna z form komunikacji są Inteligentne Boty, które wyzbyte emocji znakomicie realizują jedną z głównych potrzeb klientów pozyskanie wiedzy. Ucząc się pytań i odpowiedzi magazynują ją i wykorzystują w przyszłości. Wiara w opinie w Internecie szczególnie, że są one moderowane, kupowane. Zbiegiem czasu będą się coraz bardziej dewaluować. Proponuje skupić się na klientach wiedzy o nich o ich potrzebach i realizowaniu ich potrzeb zgodnie z ich intencjami. Pozdrawiam,
Panie Marcinie, ciężko mi jest zgodzić się ze stwierdzeniem, że opinie w internecie z biegiem czasu będą się dewaluować. Prawdą jest, że zjawisko kupowania czy nieuczciwego moderowania opinii jest coraz częstsze, natomiast nadal jest jeszcze wiele obszarów, gdzie opinie internautów mają i będą miały długo znaczenie. Na przykład w branży turystycznej, gdy chcemy zarezerwować miejsce noclegowe, bardzo często opieramy się na opiniach innych, bo zwyczajnie nie mamy jak w inny sposób zweryfikować oferty. Podobnym przykładem jest również branża gastronomiczna. Bardzo często wybierając nieznaną dotąd restaurację albo robimy to z polecenia znajomego albo weryfikujemy swój wybór na podstawie opinii. Zazwyczaj jesteśmy wtedy głodni i szukamy czegoś „na już”, w związku z tym najszybszą drogą jaką możemy zweryfikować swój wybór są opinie w internecie, na przykład te na Facebooku. Zgodzę się z Panem, że należy skupić się na klientach, wiedzy o nich i o ich potrzebach, i jest to bezpośrednio powiązane z pozyskiwaniem opinii o firmie. Jeśli nasze działania nastawione będą na realizację potrzeb klientów, będziemy mogli liczyć na ich przychylne opinie.
Ludzie są ostrożni w kontaktach. Brak opinii, może zniweczyć znaczną część wysiłku.
„Firma krzak”, takie od razu skojarzenie przychodzi na myśl.
Można się jednak nie zgodzić z jednym twierdzeniem zawartym w infografice.
To jest, że Google bierze pod uwagę opinie w pozycjonowaniu lokalnym.
?? gdzie ? jak ?
Nie zmienia to faktu, że lokalne wyniki z dużą ilością opinii są lepiej postrzegane przez użytkowników,
a to przekłada się na ilość odwiedzin, udostępnień, czyli ruch, który jest zliczany przez roboty.
Daje to koniec końców lepszą pozycję ;-)