Pozycjonowanie wizerunkowe – dlaczego opinie są ważne dla SEO?

Mówi się, że każdy PR to dobry PR, jednak jeśli chodzi o opinie konsumentów na temat produktów i usług w internecie, zdanie to się nie sprawdza. Doświadczony sprzedawca wie, że o klienta trzeba dbać, a negatywne komentarze mogą nieść za sobą serię niepowodzeń. W dzisiejszym wpisie opowiemy o tym, dlaczego opinie wystawiane przez klientów są ważne dla Twojej firmy oraz co zrobić, aby je pozyskać.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

opinie google

Pozycjonowanie wizerunkowe dla początkujących

Pozycjonowanie wizerunkowe to połączenie działań PR i SEO, co oznacza, że pozycjonowanie stron w google opiera się na tworzeniu treści marketingowych, które są nasycone słowami kluczowymi, a jednocześnie mają na celu budowanie pozytywnej relacji z użytkownikiem. Aby działanie to miało zadowalające rezultaty, należy wcześniej wykonać badanie grupy docelowej, dzięki któremu teksty zostaną sprofilowane pod ich zainteresowania, wiek i styl bycia. Nie musisz oczywiście wszystkim zajmować się sam! Zadanie to należy bowiem do firm pozycjonujących, które wykonają do tego analizę słów kluczowych i zadbają o content na Twojej stronie internetowej, blogu, profilach społecznościowych, a także na portalach zewnętrznych. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że wizerunek Twojej firmy jest reklamowany w Google.

Zbieraj opinie w Google – bezpłatnie

Google Moja Firma to usługa dostępna dla właścicieli różnego rodzaju biznesów, o której już nie raz pisaliśmy na naszym blogu. Stanowi świetne miejsce do lokalnej promocji firmy w Mapach Google. Na swoim profilu możesz włączyć też opcję “opinie konsumenckie”, która jest bezpłatna i umożliwi Twoim klientom ocenianie Cię w formie gwiazdek i komentarzy. Na pozytywne, jak i negatywne opinie możesz tam zareagować odpowiedzią, co jest bardzo ważne – pokażesz  ten sposób klientom, że zależy Ci na ich opinii. Z kolei inną możliwością, jaką Google daje sprzedawcom, jest usługa przypominająca klientowi o wystawieniu opinii po dokonaniu zakupów w Twoim sklepie internetowym. Można ją włączyć na koncie Merchand Center.

Monitorowanie opinii

Negatywne opinie opublikowane w internecie czy te widoczne w Google mogą mieć zły wpływ na pozycjonowanie stron Google. Dlatego warto monitorować komentarze i interweniować w sytuacji, gdy negatywne opinie są bezpodstawne. W przypadku opinii w postaci konstruktywnej krytyki warto uprzejmie odpowiedzieć na komentarz, zapewnić użytkownika, że sytuacja była jednorazowa i podziękować za uwagi. Opinie sprawią, że potencjalni klienci będą mieć większe zaufanie do Twojej firmy. Świadomość, że inne osoby skorzystały z Twoich usług, buduje zaufanie i wiarygodność marki. Nawiązując kontakt online z klientami pokazujesz swoją “ludzką” stronę, wzbudzasz sympatię.

Jak zatem monitorować opinie, które mogą każdego dnia pojawiać się na Twój temat w internecie? Jest kilka narzędzi to umożliwiających, pisaliśmy o nich w artykule Ile tajemnic skrywa przed Tobą Twoja marka? Jeżeli jednak nie chcesz z nich skorzystać, to pozostaje Ci regularne sprawdzanie Twoich profili społecznościowych i poszukiwanie opinii oraz wszelkich wzmianek o firmie a także odpowiadanie na nie. Przeczytaj: Ile tajemnic skrywa przed Tobą Twoja marka?

Jak zachęcić klientów do publikowania opinii?

Poza “przypominaczami”, o których była mowa wcześniej, warto zachęcać swoich klientów do wystawiania opinii przez konkursy na profilach społecznościowych. Można zorganizować losowanie z opinii wystawionych na Facebooku i wybrać osobę, która dostanie darmowy produkt, czy zniżkę na kolejne zakupy. Pomysłów jest wiele i możesz być pewny, że dzięki nim zyskasz nie tylko pozytywne opinie, ale również sympatię potencjalnych klientów. Będąc właścicielem marki, musisz nieustannie dbać o swoją reputację. Tworzenie osobistych relacji z klientami Twojej firmy pomoże Ci w kreowaniu pozytywnego wizerunku. Warto również “share’ować”, czyli udostępniać ulubione posty opublikowane na temat Twojej firmy. Jeżeli na instagramie zobaczysz, że Twoja klientka właśnie wrzuciła post z Twoim oznaczeniem o udanych zakupach, nic nie stoi na przeszkodzie, byś udostępnił go na Twoim profilu. Pokażesz w ten sposób innym, że zadowoleni klienci istnieją i jest ich znacznie więcej niż “hejterów”. Nie zapomnij o CTA (call to action) na wybranych podstronach Twojego serwisu, czy w newsletterze. Możesz wykorzystać każdy kanał komunikacji z użytkownikami, by przypomnieć im o opiniach. Te najlepsze, za zgodą użytkowników, możesz umieścić w formie cytatów na swojej stronie internetowej.

Dlaczego warto?

Ponad 70% klientów decyduje się na zakup po zapoznaniu się z pozytywnymi opiniami. Z kolei Google wykorzystuje pozytywne opinie w pozycjonowaniu lokalnym. Jak sam widzisz, zarówno dobry PR, jak i SEO są związane z opiniami użytkowników na temat Twojej firmy. Pozycjonowanie wizerunkowe wpływa nie tylko na wyniki wyszukiwania, ale również na to, jak postrzegają Cię Twoi klienci. Nawet najlepsze pozycje nie wygrają z falą złych komentarzy od użytkowników, dlatego tak ważne jest, aby tworzyć kampanię marketingową z uwzględnieniem tych dwóch czynników. Potencjalni klienci poszukują rzetelnego serwisu, ponieważ nie chcą być oszukani. Opinia zadowolonego klienta, który posługuje się swoim imieniem i nazwiskiem, a do tego udostępnia swoje zdjęcie, jest więc na wagę złota. Dzięki nim Twoja firma przestanie być anonimowa, a Ty zyskasz nowe grono klientów.

#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Kuba pisze:

    Dotychczas najskuteczniejszą formą pozyskiwania opinii była ludzka, najzwyczajniejsza prośba. Zaraz po wykonaniu usługi, której byłem 100% pewien, że jest zrobiona po prostu dobrze pozwalałem sobie skrobnąć personalnego maila. Jeśli tylko ma się jakąkolwiek relację z klientem zadziała w 80% przypadków.

  2. Przemek pisze:

    Dla mnie brak opinii o firmie jest od razu znakiem ostrzegawczym, że coś może być nie tak. Z drugiej strony, jeśli w Google widzę kilkanaście recenzji na 5 gwiazdek, wszystkie wychwalające produkt/usługę pod niebiosa, to też nie wydaje mi się to dobrą miarą jakości, bo mogą one być zmanipulowane.

  3. Marcin Kordowski pisze:

    Pani Agato dziękuję za odpowiedź. Co de utraty znaczenia opinii wszystko będzie zależało od tego jakiej jakości i czym będą motywowane opinie. Proces uczenia się użytkowników którzy obecnie opierają się na opiniach będzie postępował i biorąc pod uwagę jakość opinii utrzymuję moja „opinię” :) będą traciły. Stąd nie skupiałbym się na nich a bardziej na 2 części w której się zgadzamy.

    Panie Arku, pierwsza pozycja gwarantuje tylko i aż ruch ale bez dobrego produktu pozostanie to tylko ruchem w Google Analytics. Co do wpływu na pozycje w Local Search 100% racji.

    • Agata Strzębska EACTIVE pisze:

      Panie Marcinie, ja przyjęłabym kompromis:) Uważam, że warto skupić się na jednym i drugim, będąc oczywiście elastycznym i reagując na bieżąco na nadchodzące zmiany.

  4. Marcin Kordowski pisze:

    Opinie wynikają głównie z motywacji naszych klientów i tych negatywnych i pozytywnych. Większość klientów nie pozostawia opinii. Ci najbardziej zawiedzeni wzburzeni są najbardziej aktywni i zdeterminowani. Zamiast gasić pożar warto mu zapobiec. Czy analizujesz jako dostawca usług lub towarów zadowolenie klienta? Na każdym etapie styczności? Jeśli nie pozostaje Ci wejście w rolę strażaka Sama :). Sama kontrola zadowolenia nie wystarczy konieczne jest pełna wiedza o tym jakie nasi klienci mają potrzeby tak by do tych potrzeb się odpowiednio się przygotować. Dobrym przykładem na jedna z form komunikacji są Inteligentne Boty, które wyzbyte emocji znakomicie realizują jedną z głównych potrzeb klientów pozyskanie wiedzy. Ucząc się pytań i odpowiedzi magazynują ją i wykorzystują w przyszłości. Wiara w opinie w Internecie szczególnie, że są one moderowane, kupowane. Zbiegiem czasu będą się coraz bardziej dewaluować. Proponuje skupić się na klientach wiedzy o nich o ich potrzebach i realizowaniu ich potrzeb zgodnie z ich intencjami. Pozdrawiam,

    • Agata Strzębska EACTIVE pisze:

      Panie Marcinie, ciężko mi jest zgodzić się ze stwierdzeniem, że opinie w internecie z biegiem czasu będą się dewaluować. Prawdą jest, że zjawisko kupowania czy nieuczciwego moderowania opinii jest coraz częstsze, natomiast nadal jest jeszcze wiele obszarów, gdzie opinie internautów mają i będą miały długo znaczenie. Na przykład w branży turystycznej, gdy chcemy zarezerwować miejsce noclegowe, bardzo często opieramy się na opiniach innych, bo zwyczajnie nie mamy jak w inny sposób zweryfikować oferty. Podobnym przykładem jest również branża gastronomiczna. Bardzo często wybierając nieznaną dotąd restaurację albo robimy to z polecenia znajomego albo weryfikujemy swój wybór na podstawie opinii. Zazwyczaj jesteśmy wtedy głodni i szukamy czegoś „na już”, w związku z tym najszybszą drogą jaką możemy zweryfikować swój wybór są opinie w internecie, na przykład te na Facebooku. Zgodzę się z Panem, że należy skupić się na klientach, wiedzy o nich i o ich potrzebach, i jest to bezpośrednio powiązane z pozyskiwaniem opinii o firmie. Jeśli nasze działania nastawione będą na realizację potrzeb klientów, będziemy mogli liczyć na ich przychylne opinie.

  5. Arek pisze:

    Ludzie są ostrożni w kontaktach. Brak opinii, może zniweczyć znaczną część wysiłku.
    „Firma krzak”, takie od razu skojarzenie przychodzi na myśl.
    Można się jednak nie zgodzić z jednym twierdzeniem zawartym w infografice.
    To jest, że Google bierze pod uwagę opinie w pozycjonowaniu lokalnym.
    ?? gdzie ? jak ?
    Nie zmienia to faktu, że lokalne wyniki z dużą ilością opinii są lepiej postrzegane przez użytkowników,
    a to przekłada się na ilość odwiedzin, udostępnień, czyli ruch, który jest zliczany przez roboty.
    Daje to koniec końców lepszą pozycję ;-)