Słownik podstawowych pojęć z zakresu pozycjonowania został stworzony z myślą o tych, którzy dopiero zapoznają się z tematyką bądź mają taki zamiar. Poniższa lista definicji jest pierwszym krokiem do zrozumienia jak funkcjonuje pozycjonowanie stron www. Zapoznaj się z naszym słownikiem SEO i uzupełnij swoją wiedzę!
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
Algorytm Google
Algorytm Google – proces matematyczny lub formuła do wykonywania zestawu funkcji, w przypadku Google określa, która strona znajdująca się w indeksie wyszukiwarki najlepiej pasuje do zapytania użytkownika. Algorytm Google bierze pod uwagę dużą liczbę wskaźników oraz jest ciągle udoskonalany i aktualizowany.
AMP
AMP – (Accelerated Mobile Pages) – technologia pozwalająca na szybkie renderowanie stron zawierających statyczne treści. Dzięki tej technologii zawartość strony zostaje dopasowana do możliwości technicznych urządzenia, z którego użytkownik przegląda w danym momencie witrynę.
Atrybut Alt
Atrybut Alt – znacznik zawierający tekst wyświetlany w miejsce obrazka, który nie ma możliwości załadowania i nie otwiera się. Alt opisuje zawartość obrazka.
Atrybut dofollow
Atrybut dofollow – atrybut mówiący robotom wyszukiwarek, aby te odwiedziły stronę, do której prowadzi dany link. Atrybut dofollow oznacza przekazanie części wartości strony, na której link dofollow się znajduje, dla strony, do której ten link prowadzi.
Atrybut nofollow
Atrybut dofollow – atrybut mówiący robotom wyszukiwarek, że dany odnośnik nie powinien być uwzględniany w ocenianiu strony linkowanej.
Atrybut text
Atrybut text – anchor tekst znajdujący się pomiędzy znacznikami <a> i </a>. Wyświetla się jako link.
Atrybut nofollow
Atrybut nofollow – atrybut bezwartościowy dla działań pozycjonowania. Część robotów wyszukiwarek nie podąża za linkiem oznaczonym atrybutem nofollow oraz nie uwzględnia go przy PR.
Audyt SEO
Audyt SEO – analiza wszystkich działań w Internecie, przeprowadzanych w celu wypozycjonowania danej strony www. Zbadanie witryny pod względem poprawności i zgodności z wytycznymi wyszukiwarki.
Ban
Ban – największa możliwa kara nakładana na domenę. Ban wiąże się z poważnym złamaniem regulaminu Google np. poprzez takie działania jak: ukrywanie tekstu, kopiowanie treści z innych witryn czy zdobywanie ogromnej ilości linków niskiej jakości.
Black Hat SEO
Black Hat SEO – ogół nieetycznych metod pozycjonowania i optymalizacji stron, niezgodnych z regulaminami wyszukiwarek. Niedostosowanie się do wytycznych może skutkować strąceniem witryny na niską pozycję bądź całkowitym usunięciem z indeksu wyszukiwarki.
Bot
Bot – robot wyszukiwarki, który przegląda i indeksuje strony internetowe.
Breadcrumbs
Breadcrumbs – nawigacja okruszkowa, dzięki niej użytkownik może śledzić swoją aktualną lokalizację w obrębie witryny. Jest to forma nawigacji, która odzwierciedla strukturę witryny, ułatwiając poruszanie się między danymi podstronami.
Cloaking
Cloaking – jedna z metod Black Hat SEO, polega na przedstawianiu robotom wyszukiwarki innej treści, niż to co przygotowane jest dla użytkowników odwiedzających stronę.
CMS
CMS (Content Managment System) – System zarządzania treścią – pozwala na kontrolowanie treści na stronie www bez konieczności znajomości kodu html. Posiadanie systemu CMS pozwala na proste dodawanie, usuwanie i modyfikowanie treści: tekstu, obrazów, grafik, zdjęć, filmów i innych.
Content
Content – wszystko co zawarte jest na stronie internetowej m.in. treść, tytuł strony, meta tagi. Ważne jest by tworzyć unikalny content witryny, czyli taki którego nie znajdzie się na innych stronach.
Copywriting SEO
Copywriting SEO – tworzenie wysokiej jakości tekstów zgodnych z zasadami SEO, które są wartościowe zarówno dla wyszukiwarki, jak i dla użytkownika.
CTA
CTA (Call to action) – komunikat, który próbuje skłonić użytkownika do podjęcia określonego działania, wykonania określonej akcji.
Dane strukturalne
Dane strukturalne – specjalne znaczniki, które pozwalają wyszukiwarce zrozumieć, co znajduje się na stronie www. Dane strukturalne umieszczane są na stronie w jednym z czterech formatów: mikrodane, mikroformaty, RDF, JSON-LD. Umieszczenie danych strukturalnych pozwala robotom wyszukiwarki rozpoznać jaki dokładnie rodzaj treści znajduje się w określonych częściach witryny.
Długi ogon
Długi ogon (Long tail) – dłuższa fraza wyszukiwania, internauci szukając informacji używają właśnie dłuższych, bardziej sprecyzowanych wyrażeń. Frazy long tail składają się z więcej niż 2 wyrazów i pozwalają na pozycjonowanie strony www pod konkretnych klientów.
Domena
Domena – to Twój adres strony internetowej.
Doorway Page
Doorway Page – strona przejściowa, jedna z metod Black Hat SEO, której celem jest pozyskanie ruchu z wyszukiwarek. Jest to strona stworzona i wypozycjonowana na konkretne frazy przy użyciu technik niezgodnych z wytycznymi Google. Po wejściu na stronę przejściową, użytkownik zostaje automatycznie przekierowany na stronę docelową klienta.
Duplicate content
Duplicate content – powielanie treści na różnych stronach internetowych poruszających tę samą tematykę. Stosowany jest najczęściej do tworzenia spamu pozycjonującego, wykorzystywanego do tworzenia bazy linków dla innego serwisu. Można wyróżnić powielanie treści w obrębie jednej witryny lub w obrębie wielu domen.
Featured snippets
Featured snippets – specjalny blok fragmenty z odpowiedzią w górnej części strony wyników wyszukiwania. Fragment z odpowiedzią zawiera wyodrębnione ze strony podsumowanie odpowiedzi na zapytanie użytkownika oraz link do tej strony, jej tytuł i adres URL.
Filtr
Filtr – element algorytmu, który pojawia się gdy Google podejrzewa, że pozycja strony w wyszukiwarce została osiągnięta w sposób „nienaturalny” (np. zbyt duży i nagły przyrost linków). Filtr może zostać nałożony na określone słowa, frazy bądź zapytania w ogóle. Zazwyczaj nakładany na określony czas.
Filtr algorytmiczny
Filtr algorytmiczny – kara nałożona na stronę przez algorytm wyszukiwarki. Skutkuje gwałtownym spadkiem odwiedzin czy liczby fraz znajdujących się w TOP10 wyników wyszukiwania.
Filtr ręczny
Filtr ręczny – kara nałożona na stronę przez pracowników Search Quality Team. O jej nałożeniu pojawia się informacja w Narzędziach Google dla Webmasterów.
Frazy
Frazy – grupa spójnych wyrazów, które pozwalają na identyfikację przedmiotu działalności reklamodawcy.
Google Analytics
Google Analytics – narzędzie prezentujące dane statystyczne dotyczące strony internetowej. Google Analytics monitoruje użytkowników witryny i ich zachowania.
Google Bomb
Google Bomb – masowe linkowanie, którego celem jest manipulowanie wynikami wyszukiwania, tak by określona witryna znalazła się na jak najwyższej pozycji na dane słowo kluczowe.
Google Search Console
Google Search Console – bezpłatna usługa Google, dzięki której możemy monitorować i dbać o pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.
Guest blogging
Guest blogging – blogowanie gościnne, polega na przygotowaniu gościnnego wpisu z przeznaczeniem do umieszczenia na innym blogu, za zgodą jego autora. Blogowanie gościnne pozwala w zdobywaniu wartościowych linków dofollow, pomaga w budowaniu odpowiedniego wizerunku.
Indeksacja strony
Indeksacja strony – umieszczanie oraz aktualizacja informacji o stronie www w bazie danych wyszukiwarki. Indeksacja wykonywana jest przez roboty wyszukiwarki, które pobierają dane z witryny.
Katalogowanie
Katalogowanie – umieszczanie linków do strony w katalogach stron.
Keyword density
Keyword density – nasycenie słów kluczowych, określona procentowo wartość nasycenia frazami kluczowymi treści na stronie względem reszty treści występujących na tej stronie.
Keyword stuffing
Keyword stuffing – technika polegająca na nadmiernym upychaniu słów kluczowych w treści podstrony, której celem jest uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Link
Link (hiperłącze, odnośnik) – element tekstowy lub graficzny, po kliknięciu w który użytkownik zostanie przeniesiony na konkretną stronę lub podstronę internetową.
Link building
Link building – strategia działania polegająca na zdobywaniu wartościowych linków prowadzących do naszej strony.
Linki wewnętrzne
Linki wewnętrzne – linki prowadzące do innych podstron w obrębie jednej domeny. Tego typu linkowania służą prostemu poruszaniu się po stronie internetowej, czyli pomagają użytkownikom w nawigacji.
Linki naturalne
Linki naturalne – linki dodawane ręcznie oraz pozyskane w wyniku bezinteresownego reklamowania naszej strony internetowej przez innych użytkowników.
Linki nienaturalne
Linki nienaturalne – linki, których celem jest manipulacja pozycji w wyszukiwarce, wpływają negatywnie na wizerunek strony internetowej. Skutkiem stosowania takich linków jest ryzyko dostania bana bądź filtra.
Link bezpośredni
Link bezpośredni – link prowadzący do linkowanej strony, bez przekierowań.
Link pośredni
Link pośredni – link prowadzący do strony przy pomocy przekierowania.
Linki przychodzące
Linki przychodzące – to odnośniki do Twojej strony internetowej, które inni umieścili na swojej stronie.
Linki wychodzące
Linki wychodzące – to odnośniki, które Ty umieściłeś na swojej stronie i prowadzą do innych stron.
Linki zewnętrzne
Linki zewnętrzne – linki zamieszczone na naszej witrynie, które prowadzą do innej strony.
Long tail SEO
Long tail SEO – to działania zwiększające widoczność Twojej firmy pod dłuższymi, bardziej sprecyzowanymi frazami kluczowymi.
Mapa strony
Mapa strony – lista stron znajdujących się w witrynie. Dzięki mapie mamy pewność, że wyszukiwarka posiada wszystkie informacje o witrynie. Przydatne na przykład w sytuacji gdy strona www jest nowa i nie prowadzi do niej wiele linków.
Meta description
Meta description – opis, który pojawia się w wyszukiwarce Google pod adresem Twojej strony. Opis pomaga użytkownikom w ocenie czy Twoja strona zawiera informacje, których poszukują.
MetaTagi
MetaTagi pozwalają określić tematykę strony. Najważniejsze meta tagi to title (tytuł strony), description (opis treści strony) i keywords (słowa i frazy kluczowe).
Optymalizacja
Optymalizacja – proces dostosowania treści strony oraz kodu pod kątem pozycjonowanym słów kluczowych/fraz.
Organic traffic
Organic traffic – ruch organiczny, określenie wszystkich użytkowników, którzy odwiedzą stronę internetową poprzez kliknięcie odnośnika w bezpłatnych (organicznych) wynikach wyszukiwania.
PageRank
PageRank – wskaźnik jakości strony, wykorzystywany przez Google. Algorytm Page Rank określa jakość treści strony na podstawie ilości (oraz jakości) linków do niej kierujących.
PPC
PPC (Pay Per Click) – reklama internetowa na zasadzie opłaty za pojedyncze kliknięcie przez użytkownika, a nie za jego wyświetlenie. Odnośnik umieszczony w reklamie przekierowuje do strony reklamodawcy.
Presell pages
Presell pages – strony www, które zawierają katalog artykułów dotyczący działalności firmy. Celem pressel pages jest zamieszczanie wartościowych odnośników, które prowadzą do pozycjonowanego serwisu.
Przekierowanie
Przekierowanie – automatyczne wyświetlanie innego adresu url niż ten który został wpisany w wyszukiwarkę. Jest to powiadomienie, że lokalizacja strony została przeniesiona.
Przeoptymalizowanie
Przeoptymalizowanie – jest to metoda, której musisz się wystrzegać, polega na upychaniu bardzo dużej ilości fraz kluczowych w treści strony.
SEM
SEM (Search Engine Marketing) – dział marketingu internetowego obejmujący zakresem swojego działania wyszukiwarki internetowe. Na SEM składają się dwa podstawowe obszary działania promocyjnego: SEO i PPC.
SEO
SEO (Search Engine Optimization) – obejmuje proces optymalizacji oraz pozycjonowania stron w wynikach organicznych. Powyższe działania pozwalają na podniesienie do góry pozycji strony internetowej w wyszukiwarce.
SERP
SERP (Search Engine Results Page) – wyniki wyszukiwania hasła/frazy w wyszukiwarkach. Dzielą się na dwie grupy: naturalne (organiczne) oraz płatne linki sponsorowane.
Spam
Spam – nieetyczne metody, których celem jest wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach.
SWL
SWL (System Wymiany Linków) – zautomatyzowana wymiana linków pomiędzy stronami.
Strona mobilna
Strona mobilna – dodatkowa wersja Twojej strony przygotowana dla użytkowników urządzeń mobilnych, czyli smartfonów i tabletów.
Strona responsywna
Strona responsywna – strona zaprojektowana w taki sposób, aby dopasowywała się do wielkości ekranu urządzenia, z którego korzysta użytkownik.
TR
TR (Trust Rank) – wskaźnik zaufania określający wartość strony internetowej. Jest to algorytm, który pozwala na oddzielenie witryn wartościowych od bezużytecznych. Ustala ranking stron www.
UX
UX – user experience – doświadczenie użytkownika na stronie internetowej, całość wrażeń jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z witryny internetowej. User experience odnosi się do zachowań, postaw i emocji użytkownika, a także do właściwości i struktury strony internetowej.
Unikalny użytkownik
Unikalny użytkownik – użytkownik, który odwiedził naszą stronę raz w określonym czasie.
Web Usability
Web Usability – użyteczność strony internetowej, określa czy strona jest przyjazna dla użytkownika, czy jest w stanie szybko się po niej poruszać i znaleźć interesujące go informacje.
White Hat SEO
White Hat SEO – pozycjonowanie (SEO) etyczne, zgodne z regulaminami wyszukiwarek, które nie nakładają kar, gdy przeprowadzane działania kierują się wytycznymi.
Wyniki organiczne
Wyniki organiczne (naturalne) – to część wyników wyszukiwania (SERPów), która nie obejmuje płatnych wyników, czyli reklam Google.
Zaplecze
Zaplecze – strony zakładane są w celu pozycjonowania docelowej witryny. Umieszczane treści i odnośniki do promowanej strony www mają polepszyć jej pozycję.
Super zestawienie jednych z najważniejszych zagadnień. Na + też merytoryka treści. Powodzenia w dalszym uzupełnianiu, mam nadzieję, że planujecie? ;)
Przydatne zestawienie. Zawsze warto sobie uporządkować wiedzę :)