Słownik SEO

Słownik podstawowych pojęć z zakresu pozycjonowania został stworzony z myślą o tych, którzy dopiero zapoznają się z tematyką bądź mają taki zamiar. Poniższa lista definicji jest pierwszym krokiem do zrozumienia jak funkcjonuje pozycjonowanie stron www. Zapoznaj się z naszym słownikiem SEO i uzupełnij swoją wiedzę!

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Słownik SEO - podstawowe pojęcia

Algorytm Google

Algorytm Google – proces matematyczny lub formuła do wykonywania zestawu funkcji, w przypadku Google określa, która strona znajdująca się w indeksie wyszukiwarki najlepiej pasuje do zapytania użytkownika. Algorytm Google bierze pod uwagę dużą liczbę wskaźników oraz jest ciągle udoskonalany i aktualizowany.

AMP

AMP – (Accelerated Mobile Pages) – technologia pozwalająca na szybkie renderowanie stron zawierających statyczne treści. Dzięki tej technologii zawartość strony zostaje dopasowana do możliwości technicznych urządzenia, z którego użytkownik przegląda w danym momencie witrynę.

Atrybut Alt

Atrybut Alt – znacznik zawierający tekst wyświetlany w miejsce obrazka, który nie ma możliwości załadowania i nie otwiera się. Alt opisuje zawartość obrazka.

Atrybut dofollow

Atrybut dofollow – atrybut mówiący robotom wyszukiwarek, aby te odwiedziły stronę, do której prowadzi dany link. Atrybut dofollow oznacza przekazanie części wartości strony, na której link dofollow się znajduje, dla strony, do której ten link prowadzi.

Atrybut nofollow

Atrybut dofollow – atrybut mówiący robotom wyszukiwarek, że dany odnośnik nie powinien być uwzględniany w ocenianiu strony linkowanej.

Atrybut text

Atrybut text – anchor tekst znajdujący się pomiędzy znacznikami <a> i </a>. Wyświetla się jako link.

Atrybut nofollow

Atrybut nofollow – atrybut bezwartościowy dla działań pozycjonowania. Część robotów wyszukiwarek nie podąża za linkiem oznaczonym atrybutem nofollow oraz nie uwzględnia go przy PR.

Audyt SEO

Audyt SEO – analiza wszystkich działań w Internecie, przeprowadzanych w celu wypozycjonowania danej strony www. Zbadanie witryny pod względem poprawności i zgodności z wytycznymi wyszukiwarki.

Ban

Ban – największa możliwa kara nakładana na domenę. Ban wiąże się z poważnym złamaniem regulaminu Google np. poprzez takie działania jak: ukrywanie tekstu, kopiowanie treści z innych witryn czy zdobywanie ogromnej ilości linków niskiej jakości.

Black Hat SEO

Black Hat SEO – ogół nieetycznych metod pozycjonowania i optymalizacji stron, niezgodnych z regulaminami wyszukiwarek. Niedostosowanie się do wytycznych może skutkować strąceniem witryny na niską pozycję bądź całkowitym usunięciem z indeksu wyszukiwarki.

Bot

Bot – robot wyszukiwarki, który przegląda i indeksuje strony internetowe.

Breadcrumbs

Breadcrumbs – nawigacja okruszkowa, dzięki niej użytkownik może śledzić swoją aktualną lokalizację w obrębie witryny. Jest to forma nawigacji, która odzwierciedla strukturę witryny, ułatwiając poruszanie się między danymi podstronami.

Cloaking

Cloaking – jedna z metod Black Hat SEO, polega na przedstawianiu robotom wyszukiwarki innej treści, niż to co przygotowane jest dla użytkowników odwiedzających stronę.

CMS

CMS (Content Managment System) – System zarządzania treścią – pozwala na kontrolowanie treści na stronie www bez konieczności znajomości kodu html. Posiadanie systemu CMS pozwala na proste dodawanie, usuwanie i modyfikowanie treści: tekstu, obrazów, grafik, zdjęć, filmów i innych.

Content

Content – wszystko co zawarte jest na stronie internetowej m.in. treść, tytuł strony, meta tagi. Ważne jest by tworzyć unikalny content witryny, czyli taki którego nie znajdzie się na innych stronach.

Copywriting SEO

Copywriting SEO – tworzenie wysokiej jakości tekstów zgodnych z zasadami SEO, które są wartościowe zarówno dla wyszukiwarki, jak i dla użytkownika.

CTA

CTA (Call to action) – komunikat, który próbuje skłonić użytkownika do podjęcia określonego działania, wykonania określonej akcji.

Dane strukturalne

Dane strukturalne – specjalne znaczniki, które pozwalają wyszukiwarce zrozumieć, co znajduje się na stronie www. Dane strukturalne umieszczane są na stronie w jednym z czterech formatów: mikrodane, mikroformaty, RDF, JSON-LD. Umieszczenie danych strukturalnych pozwala robotom wyszukiwarki rozpoznać jaki dokładnie rodzaj treści znajduje się w określonych częściach witryny.

Długi ogon

Długi ogon (Long tail) – dłuższa fraza wyszukiwania, internauci szukając informacji używają właśnie dłuższych, bardziej sprecyzowanych wyrażeń. Frazy long tail składają się z więcej niż 2 wyrazów i pozwalają na pozycjonowanie strony www pod konkretnych klientów.

Domena

Domena – to Twój adres strony internetowej.

Doorway Page

Doorway Page – strona przejściowa, jedna z metod Black Hat SEO, której celem jest pozyskanie ruchu z wyszukiwarek. Jest to strona stworzona i wypozycjonowana na konkretne frazy przy użyciu technik niezgodnych z wytycznymi Google. Po wejściu na stronę przejściową, użytkownik zostaje automatycznie przekierowany na stronę docelową klienta.

Duplicate content

Duplicate content – powielanie treści na różnych stronach internetowych poruszających tę samą tematykę. Stosowany jest najczęściej do tworzenia spamu pozycjonującego, wykorzystywanego do tworzenia bazy linków dla innego serwisu. Można wyróżnić powielanie treści w obrębie jednej witryny lub w obrębie wielu domen.

Featured snippets

Featured snippets – specjalny blok fragmenty z odpowiedzią w górnej części strony wyników wyszukiwania. Fragment z odpowiedzią zawiera wyodrębnione ze strony podsumowanie odpowiedzi na zapytanie użytkownika oraz link do tej strony, jej tytuł i adres URL.

Filtr

Filtr – element algorytmu, który pojawia się gdy Google podejrzewa, że pozycja strony w wyszukiwarce została osiągnięta w sposób „nienaturalny” (np. zbyt duży i nagły przyrost linków). Filtr może zostać nałożony na określone słowa, frazy bądź zapytania w ogóle. Zazwyczaj nakładany na określony czas.

Filtr algorytmiczny

Filtr algorytmiczny – kara nałożona na stronę przez algorytm wyszukiwarki. Skutkuje gwałtownym spadkiem odwiedzin czy liczby fraz znajdujących się w TOP10 wyników wyszukiwania.

Filtr ręczny

Filtr ręczny – kara nałożona na stronę przez pracowników Search Quality Team. O jej nałożeniu pojawia się informacja w Narzędziach Google dla Webmasterów.

Frazy

Frazy – grupa spójnych wyrazów, które pozwalają na identyfikację przedmiotu działalności reklamodawcy.

Google Analytics

Google Analytics – narzędzie prezentujące dane statystyczne dotyczące strony internetowej. Google Analytics monitoruje użytkowników witryny i ich zachowania.

Google Bomb

Google Bomb – masowe linkowanie, którego celem jest manipulowanie wynikami wyszukiwania, tak by określona witryna znalazła się na jak najwyższej pozycji na dane słowo kluczowe.

Google Search Console

Google Search Console – bezpłatna usługa Google, dzięki której możemy monitorować i dbać o pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.

Guest blogging

Guest blogging – blogowanie gościnne, polega na przygotowaniu gościnnego wpisu z przeznaczeniem do umieszczenia na innym blogu, za zgodą jego autora. Blogowanie gościnne pozwala w zdobywaniu wartościowych linków dofollow, pomaga w budowaniu odpowiedniego wizerunku.

Indeksacja strony

Indeksacja strony – umieszczanie oraz aktualizacja informacji o stronie www w bazie danych wyszukiwarki. Indeksacja wykonywana jest przez roboty wyszukiwarki, które pobierają dane z witryny.

Katalogowanie

Katalogowanie – umieszczanie linków do strony w katalogach stron.

Keyword density

Keyword density – nasycenie słów kluczowych, określona procentowo wartość nasycenia frazami kluczowymi treści na stronie względem reszty treści występujących na tej stronie.

Keyword stuffing

Keyword stuffing – technika polegająca na nadmiernym upychaniu słów kluczowych w treści podstrony, której celem jest uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Link

Link (hiperłącze, odnośnik) – element tekstowy lub graficzny, po kliknięciu w który użytkownik zostanie przeniesiony na konkretną stronę lub podstronę internetową.

Link building

Link building – strategia działania polegająca na zdobywaniu wartościowych linków prowadzących do naszej strony.

Linki wewnętrzne

Linki wewnętrzne – linki prowadzące do innych podstron w obrębie jednej domeny. Tego typu linkowania służą prostemu poruszaniu się po stronie internetowej, czyli pomagają użytkownikom w nawigacji.

Linki naturalne

Linki naturalne – linki dodawane ręcznie oraz pozyskane w wyniku bezinteresownego reklamowania naszej strony internetowej przez innych użytkowników.

Linki nienaturalne

Linki nienaturalne – linki, których celem jest manipulacja pozycji w wyszukiwarce, wpływają negatywnie na wizerunek strony internetowej. Skutkiem stosowania takich linków jest ryzyko dostania bana bądź filtra.

Link bezpośredni

Link bezpośredni – link prowadzący do linkowanej strony, bez przekierowań.

Link pośredni

Link pośredni – link prowadzący do strony przy pomocy przekierowania.

Linki przychodzące

Linki przychodzące – to odnośniki do Twojej strony internetowej, które inni umieścili na swojej stronie.

Linki wychodzące

Linki wychodzące – to odnośniki, które Ty umieściłeś na swojej stronie i prowadzą do innych stron.

Linki zewnętrzne

Linki zewnętrzne – linki zamieszczone na naszej witrynie, które prowadzą do innej strony.

Long tail SEO

Long tail SEO – to działania zwiększające widoczność Twojej firmy pod dłuższymi, bardziej sprecyzowanymi frazami kluczowymi.

Mapa strony

Mapa strony – lista stron znajdujących się w witrynie. Dzięki mapie mamy pewność, że wyszukiwarka posiada wszystkie informacje o witrynie. Przydatne na przykład w sytuacji gdy strona www jest nowa i nie prowadzi do niej wiele linków.

Meta description

Meta description – opis, który pojawia się w wyszukiwarce Google pod adresem Twojej strony. Opis pomaga użytkownikom w ocenie czy Twoja strona zawiera informacje, których poszukują.

MetaTagi

MetaTagi pozwalają określić tematykę strony. Najważniejsze meta tagi to title (tytuł strony), description (opis treści strony) i keywords (słowa i frazy kluczowe).

Optymalizacja

Optymalizacja – proces dostosowania treści strony oraz kodu pod kątem pozycjonowanym słów kluczowych/fraz.

Organic traffic

Organic traffic – ruch organiczny, określenie wszystkich użytkowników, którzy odwiedzą stronę internetową poprzez kliknięcie odnośnika w bezpłatnych (organicznych) wynikach wyszukiwania.

PageRank

PageRank – wskaźnik jakości strony, wykorzystywany przez Google. Algorytm Page Rank określa jakość treści strony na podstawie ilości (oraz jakości) linków do niej kierujących.

PPC

PPC (Pay Per Click) – reklama internetowa na zasadzie opłaty za pojedyncze kliknięcie przez użytkownika, a nie za jego wyświetlenie. Odnośnik umieszczony w reklamie przekierowuje do strony reklamodawcy.

Presell pages

Presell pages – strony www, które zawierają katalog artykułów dotyczący działalności firmy. Celem pressel pages jest zamieszczanie wartościowych odnośników, które prowadzą do pozycjonowanego serwisu.

Przekierowanie

Przekierowanie – automatyczne wyświetlanie innego adresu url niż ten który został wpisany w wyszukiwarkę. Jest to powiadomienie, że lokalizacja strony została przeniesiona.

Przeoptymalizowanie

Przeoptymalizowanie – jest to metoda, której musisz się wystrzegać, polega na upychaniu bardzo dużej ilości fraz kluczowych w treści strony.

SEM

SEM (Search Engine Marketing) – dział marketingu internetowego obejmujący zakresem swojego działania wyszukiwarki internetowe. Na SEM składają się dwa podstawowe obszary działania promocyjnego: SEO i PPC.

SEO

SEO (Search Engine Optimization) – obejmuje proces optymalizacji oraz pozycjonowania stron w wynikach organicznych. Powyższe działania pozwalają na podniesienie do góry pozycji strony internetowej w wyszukiwarce.

SERP

SERP (Search Engine Results Page) – wyniki wyszukiwania hasła/frazy w wyszukiwarkach. Dzielą się na dwie grupy: naturalne (organiczne) oraz płatne linki sponsorowane.

Spam

Spam – nieetyczne metody, których celem jest wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach.

SWL

SWL (System Wymiany Linków) – zautomatyzowana wymiana linków pomiędzy stronami.

Strona mobilna

Strona mobilna – dodatkowa wersja Twojej strony przygotowana dla użytkowników urządzeń mobilnych, czyli smartfonów i tabletów.

Strona responsywna

Strona responsywna – strona zaprojektowana w taki sposób, aby dopasowywała się do wielkości ekranu urządzenia, z którego korzysta użytkownik.

TR

TR (Trust Rank) – wskaźnik zaufania określający wartość strony internetowej. Jest to algorytm, który pozwala na oddzielenie witryn wartościowych od bezużytecznych. Ustala ranking stron www.

UX

UX – user experience – doświadczenie użytkownika na stronie internetowej, całość wrażeń jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z witryny internetowej. User experience odnosi się do zachowań, postaw i emocji użytkownika, a także do właściwości i struktury strony internetowej.

Unikalny użytkownik

Unikalny użytkownik – użytkownik, który odwiedził naszą stronę raz w określonym czasie.

Web Usability

Web Usability – użyteczność strony internetowej, określa czy strona jest przyjazna dla użytkownika, czy jest w stanie szybko się po niej poruszać i znaleźć interesujące go informacje.

White Hat SEO

White Hat SEO – pozycjonowanie (SEO) etyczne, zgodne z regulaminami wyszukiwarek, które nie nakładają kar, gdy przeprowadzane działania kierują się wytycznymi.

Wyniki organiczne

Wyniki organiczne (naturalne) – to część wyników wyszukiwania (SERPów), która nie obejmuje płatnych wyników, czyli reklam Google.

Zaplecze

Zaplecze – strony zakładane są w celu pozycjonowania docelowej witryny. Umieszczane treści i odnośniki do promowanej strony www mają polepszyć jej pozycję.

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.7/5 (7)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Sebastian Żarnowski pisze:

    Super zestawienie jednych z najważniejszych zagadnień. Na + też merytoryka treści. Powodzenia w dalszym uzupełnianiu, mam nadzieję, że planujecie? ;)

  2. Milena pisze:

    Przydatne zestawienie. Zawsze warto sobie uporządkować wiedzę :)