SEO – czyli Search Engine Optimization, to inaczej optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. Co to jest SEO? To działania podejmowane w celu osiągnięcia przez daną stronę internetową jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych. Optymalizacja polega na poszukiwaniu, najskuteczniejszego pod kątem pozycji danej witryny, zestawu rozwiązań dotyczących treści, kodu strony, linków przychodzących oraz innych czynników wpływających na ranking w wyszukiwarce. SEO zwiększa szansę na powodzenie naszej kampanii w wynikach organicznych.
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
Co to jest SEO?
Nie wiedzieć czemu powszechnie przyjęło się, że pojęcia SEO i pozycjonowanie stron www znaczą to samo. Być może utożsamianie tych dwóch pojęć wynika z błędnego tłumaczenia terminu SEO z języka anielskiego, jednak warto podkreślić, że SEO i pozycjonowanie to nie są równoważne pojęcia. Obydwa odnoszą się do wyników wyszukiwania i pozycji strony w wyszukiwarkach, jednakże w ich zakres wchodzą inne działania. Przeczytaj artykuł i dowiedz się czym dokładnie się różnią!
Optymalizacja treści, której celem jest wyeliminowanie na stronach takich zjawisk jak thin (niskiej jakości) content czy duplicate (skopiowany) content, obejmuje na przykład:
- zamieszczenie unikalnej treści, odpowiadającej tematyce strony oraz nasyconej słowami kluczowymi,
- rozbudowanie istniejącej treści lub jej aktualizacja pod kątem semantycznych słów kluczowych,
- wyróżnienie treści poprzez zastosowanie śródtytułów zgodnych z hierarchią nagłówków, wypunktowań, pogrubień, podkreśleń czy pochyleń,
- zbudowanie menu strony, treści serwisu oraz innych elementów tak, by wspomagały proces wewnętrznego linkowania na serwisie.
Optymalizacja kodu i struktury strony przewiduje:
- przygotowanie witryny do spełniania standardów W3C, określających wytyczne tworzenia stron tak, aby poprawnie wyświetlały się użytkownikom i były dostępne na różnych urządzeniach,
- poprawienie szybkości ładowania witryny poprzez zmniejszanie objętości kodu, ilości wczytywanych plików i optymalizację obrazów,
- umożliwienie wyszukiwarkom łatwiejsze wyszukiwanie witryny poprzez zastosowanie między innymi odpowiedniej hierarchii nagłówków (H1, H2, H3…), metatagów (title, description), przyjaznych adresów URL.
W optymalizacji profilu linków przychodzących będziemy zwracać uwagę głównie na:
- parametry jakościowe naszego serwisu oraz linków przychodzących (możemy skorzystać ze wskaźników proponowanych przez Ahrefs czy Majestic),
- ilość linków oraz domen, z których one pochodzą,
- wykorzystywane kotwice linków – ilość i proporcje między linkami z kotwicami na słowa kluczowe a innymi rodzajami kotwic,
- proporcje między linkami dofollow i nofollow,
- umiejscowienie linków oraz adresy URL, do których prowadzą linki na naszym serwisie.
Optymalizację strony przeprowadza się w kilku różnych obszarach. Po pierwsze, wprowadza się widoczne dla internautów zmiany w treści strony. Polegają one na odpowiednim rozmieszczeniu słów kluczowych tak, by strona wyświetlała się interesującym nas użytkownikom w wynikach wyszukiwania. Może się to wiązać np. ze zmianą struktury czy długości treści. Po drugie, działania związane z optymalizacją zakładają wprowadzenie zmian w kodzie witryny. Te co prawda nie mają bezpośredniego wpływu na wygląd strony, ale poprawiają jej parametry techniczne oraz użyteczność, usprawniając w ten sposób jej działanie. Ostatnią składową jest optymalizacja profilu linków przychodzących, czyli wszystkich odnośników prowadzących do naszej strony z zewnętrznych źródeł. Zazwyczaj wykonuje się ją, bazując na analizie działań konkurencji.
Pozycjonowanie strony jest z kolei procesem, na który składają się wszystkie działania (również wspomniana optymalizacja) umożliwiające danej stronie internetowej osiągnięcie jak najlepszej (czyli jak najwyższej i stabilnej) pozycji w wyszukiwarkach po wpisaniu konkretnej frazy. Jest ono mocno zależne od optymalizacji, dzięki której możliwe jest dostosowanie treści, linków, jak i innych elementów strony internetowej tak, aby była ona jak najbardziej widoczna dla robotów wyszukiwarki.
Jak zwiększyliśmy ruch o 94,91% dzięki pozycjonowaniu?
SEO lokalne
Nawet najdokładniej przeprowadzona optymalizacja strony nie przyniesie zamierzonych efektów, jeśli nie przyjmiemy odpowiedniej strategii, która różnić się będzie w zależności od profilu prowadzonego biznesu. W przypadku małych firm, oferujących swoje usługi na terenie ograniczonym do danego miasta lub regionu (fryzjerzy, mechanicy samochodowi, hydraulicy…), najlepszym rozwiązaniem okaże się lokalne SEO. Biorąc pod uwagę to, że ranking wyników wyszukiwania opiera się coraz częściej na funkcji geolokalizacji, to właśnie optymalizacja zgodna z zasadami Local SEO (z ang.) w największym stopniu pozwoli wykorzystać potencjał fraz lokalnych, takich jak np. „hydraulik Wrocław”. Zarówno w przypadku, gdy dokładnie w takiej formie wpisze je do wyszukiwarki użytkownik, jak i wtedy, gdy Google po wpisaniu hasła „hydraulik” automatycznie wskaże jego lokalizację jako „Wrocław” i wyświetli pasujące wyniki – lokalne.
SEO jest częścią pozycjonowania stron
Raz jeszcze warto podkreślić, że pozycjonowanie strony zawiera w sobie szereg działań, które zmierzają do podniesienia strony w rankingach wyszukiwarki. Do tych zaliczają się wspomniane już wcześniej działania SEO, link building, content marketing i analityka internetowa.
Link building, czyli spolszczone już linkowanie, podobnie jak SEO jest długotrwałym procesem, a nie pojedynczym działaniem. Celem linkowania jest zachęcenie użytkowników do udostępniania oraz cytowania danej witryny internetowej na innych stronach, serwisach i portalach. Ideą linkowania jest także pozyskanie takich odbiorców, którzy będą interesowali się tematyką prowadzonej strony. Zaangażowani internauci są najcenniejsi, bo nie potrzebują dodatkowych zachęt, by polecać daną stronę w swojej sieci kontaktów. Dlatego niezmiernie ważny jest następny element pozycjonowania – content marketing, czyli marketing treści. Polega on na tworzeniu wartościowej i angażującej użytkowników treści oraz jej skutecznej promocji m.in. w celu pozyskania nowych klientów. Treścią reklamową w content marketingu może być tekst, obraz, infografika czy film. Aby pozycjonowanie było skuteczne, niezbędne jest regularny pomiar osiąganych efektów i wprowadzanie na tej podstawie zmian, czym zajmuje się z kolei analityka internetowa.
SEO a pozycjonowanie – zależności
SEO zawiera się w pozycjonowaniu. Pozycjonowanie jest pojęciem szerszym, a SEO należy do narzędzi, za pomocą których osiąga się cele pozycjonowania.
SEO zajmuje się udoskonalaniem serwisu – układem treści na stronie, budową kodu – oraz jego otoczenia, czyli linkami przychodzącymi, natomiast na pozycjonowanie – poza wspomnianym już SEO – składa się również szereg innych działań.
Być może traktowanie SEO i pozycjonowania jako pojęć synonimicznych jest spowodowane takim samym celem, który przyświeca zarówno działaniom SEO, jak i pozycjonowania. W obu przypadkach chodzi o osiągniecie wysokiej i stabilnej pozycji w wynikach wyszukiwania wyświetlanych przez wyszukiwarkę.
Jak zwiększyliśmy ruch organiczny o 275% dzięki pozycjonowaniu?
Kiedy warto zdecydować się na search engine optimization dla strony i co ono nam daje?
Search engine optimization (SEO) powinno zostać przeprowadzone już w momencie tworzenia strony – wówczas jest to najłatwiejsze. Jednak wszelkie zmiany mające na celu poprawienie jej pozycji mogą być wprowadzone w każdej chwili. Musisz jednak pamiętać, że do pozycjonowania i optymalizacji strony należy używać technik zgodnych z algorytmami Google. W innym przypadku nasze działania lub prace osoby przez nas zatrudnionej mogą przynieść więcej szkody niż pożytku – doprowadzić do obniżenia pozycji, a nawet otrzymania kary od Google.
Dobrze przeprowadzona optymalizacja strony pozwala na odniesienie konkretnych korzyści. Dzięki niej zyskujemy przede wszystkim zwiększony ruch na stronie i większą rozpoznawalność wśród potencjalnych klientów, a to z kolei bezpośrednio wiąże się ze zwiększeniem dochodów firmy. Pamiętaj o tym, że wiele osób, które szukają w czasie swoich internetowych zakupów jakiegoś przedmiotu, nie zaczyna szukać bezpośrednio na stronie konkretnego sklepu, a wchodzi w wyniki wyszukiwania – i to właśnie tutaj okazuje się jak ważna jest optymalizacja – im wyżej jest Twoja strona, tym większe szanse, że klient trafi właśnie do Ciebie.
Co bardzo ważne trzeba cały czas pilnować, aby strona była ciągle aktualna, gdyż w sieci co chwilę pojawiają się nowe strony, które mogą zepchnąć naszą na niższą, gorszą pozycję. Dbanie o aktualność treści to sygnał dla robotów Google, że strona jest kontrolowana i prowadzona w odpowiedni sposób, a dla użytkowników gwarancja uzyskania prawdziwych informacji.
Narzędzia SEO – po co?
Bez względu na to, czy sam zajmujesz się działaniami SEO w Twojej firmie, czy robi to za Ciebie agencja, posiadanie odpowiednich narzędzi pozwoli na zwiększenie efektywności i skuteczności wykonywanych działań. Dzięki narzędziom SEO masz świadomy i większy wpływ na:
- widoczność – od niej to właśnie zależy, czy użytkownicy wyszukiwarek internetowych będą w stanie znaleźć i zainteresować się Twoją stroną,
- analizę – tylko dzięki odpowiednim danym będziesz w stanie ocenić, czy prowadzone działania spełniają swój cel i zbliżają Cię do osiągnięcia zadowalających efektów,
- konkurencyjność – dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi możliwe jest sprawdzenie, jak na tle innych wypada Twoja firma, ale również jak radzi sobie Twoja konkurencja. Znajomość konkurencji jest bardzo ważna i nie należy lekceważyć tego procesu.
Narzędzia stosowane do SEO mają zarówno charakter płatny, jak i bezpłatny. Od Ciebie zależy, na które z nich się zdecydujesz i z których będziesz chciał korzystać. Niekiedy jednak koszty narzędzi mogą być zbyt wysokie niż przewiduje Twój budżet. Warto wówczas skorzystać z pomocy agencji SEO, która posiada wszystkie czołowe narzędzia, a specjaliści potrafią sprawnie z nich korzystać i analizować dane.
Audyt SEO – czy jest mi potrzebny?
Nieetyczne praktyki nie zawsze muszą być jednak stosowane umyślnie. Jeśli prowadzisz swój biznes w sieci lub odpowiadasz w firmie za marketing internetowy, musisz dbać o prawidłową optymalizację strony i wystrzegać się opisanych przez nas zagrożeń. Aby ustalić, czy prowadzone przez Ciebie dotychczas działania są skuteczne i czy nieświadomie nie popełniasz poważnych błędów, wykonaj audyt SEO krok po kroku. SEO analiza pozwala na poznanie mocnych i słabych stron Twojej witryny. Dowiesz się, jak użytkownicy korzystają z Twojej strony, a także które starania warto kontynuować, a co należy poprawić.
Uważajmy z SEO
Plan działań mających na celu poprawę rankingu strony w Google powinien być dobrze przemyślany. O optymalizacji w kontekście pozycjonowania stron mówi się często. Należy jednak pamiętać, że wszystkie czynności SEO powinny prowadzić do lepszego postrzegania naszej strony zarówno przez użytkowników, jak i wyszukiwarki.
Przeoptymalizowanie strony jest skutkiem niepożądanym, a tzw. upychanie słów kluczowych wszędzie, gdzie się tylko da, nie jest dobrą praktyką. Treść, meta tagi, nagłówki itp. powinny być stworzone w sposób logiczny i spójny, z zachowaniem poprawności gramatycznej. Takie podejście pozwoli na dobre odebranie naszej witryny przez użytkowników, dla których strona ma być przede wszystkim czytelna i zachęcająca do pozostania na niej dłużej. Dopiero w dalszej kolejności należy pomyśleć o robotach Google. Sposobem na uniknięcie przeoptymalizowania strony może być m.in. powierzenie przygotowania tekstów profesjonalnym copywriterom, a także współpraca z profesjonalną agencją seo, która zadba o prace nad SEO tak, by efektem było skuteczne pozycjonowanie naszej strony.
Jak robić dobre SEO?
Kiedy różnice pomiędzy działaniami SEO a pozycjonowaniem stron internetowych są już znane, skupmy się na realizacji punktów, o których nie możesz zapomnieć, a które zbliżą Cię do wprowadzenia w Twojej firmie skutecznego i dobrego SEO. O czym musisz pamiętać?
- Optymalizacja prędkości strony internetowej – im szybciej Twoja witryna będzie ładować się potencjalnym klientom, tym mniejsze szanse na jej odrzucenie ze strony użytkowników. Czas potrzebny na załadowanie witryny, ma więc kluczowe znaczenie dla strategii SEO.
- Wysoka jakość User Experience – jeśli Twoja strona będzie przyjazna dla użytkownika to większe szanse, iż skorzysta on z Twojej oferty. Zapewnij przejrzyste treści, prosty panel wyszukiwania oraz odpowiednią nawigację strony, która ułatwi użytkownikom poruszanie się pomiędzy określonymi pozycjami.
- Optymalizacja treści – treść w działaniach SEO jest bardzo ważna. Należy więc przygotować ją w sposób rzetelny i profesjonalny. Pamiętaj, że aby użytkownik chciał skorzystać z Twojej oferty, najpierw musi znaleźć na Twojej stronie informacje go interesujące i odpowiadające na jego wątpliwości.
Techniczne SEO jest zgodne ze wskazówkami
Jak wielokrotnie powtarzaliśmy na naszym blogu, pozycjonowanie jest procesem, dlatego działania w jego ramach prowadzi się kompleksowo, a efekty mogą być widoczne dopiero po dłuższym czasie. Brak natychmiastowych efektów to więc nie powód do zmartwień.
Dużo mówi się też o dostosowywaniu strony do wymogów wyszukiwarki, dlatego należy pamiętać o używaniu technik zgodnych z obecnie obowiązującymi algorytmami Google. Co więcej, śledząc najnowsze komunikaty, można usłyszeć także o – mniejszych lub większych – zmianach czy aktualizacjach algorytmów, dążących do poprawy wyświetlania rankingu, które zawsze wpływają na działania wykonywane w ramach SEO. Uwzględniając te czynniki, optymalizację można oczywiście przeprowadzić w każdej chwili.
Najlepsze efekty uzyskamy jednak wtedy, gdy stronę będziemy optymalizować już w trakcie jej tworzenia. Dobrze wdrożone w ten sposób działania SEO pozwolą szybciej odnieść konkretne korzyści, m.in. zwiększenie ruchu na stronie, co może przełożyć się na większą rozpoznawalność strony wśród potencjalnych klientów, a w konsekwencji także na zwiększenie dochodów firmy. Algorytmy czuwają również nad poprawnością innych czynności wchodzących w skład pozycjonowania stron, m.in. struktury linków, a ich aktualizacje prowadzą do obniżania miejsca w rankingach stron stosujących wcześniej opisane nieetyczne praktyki.
Nieetyczne praktyki SEO
W Internecie regularnie pojawiają się artykuły poświęcone nieetycznym sposobom promowania własnej strony internetowej. Jak to więc jest – niektórzy specjaliści marketingu internetowego stosują nieetyczne działania SEO czy też pozycjonowania? Gdy wiemy już, że SEO wchodzi w skład działań związanych z pozycjonowaniem i rozróżniamy oba pojęcia, możemy stwierdzić, że nieetyczne praktyki dotyczą zarówno zabiegów związanych z SEO, jak i działań będących częścią pozycjonowania, ale nie SEO. Nieetyczne praktyki mogą dotyczyć więc zarówno działań SEO, jak i pozycjonowania. Co może do nich należeć? Na przykład nienaturalne i przesadne nagromadzenie słów kluczowych, kupowanie linków tylko w celu poprawienia wyników strony w wyszukiwarkach czy też kopiowanie cudzej treści.
EACTIVE jako Agencja SEO
Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoja strona jest optymalizowana nie tylko regularnie, ale przede wszystkim z należytą starannością, skorzystaj z pomocy doświadczonej agencji SEO. Współpracując z EACTIVE, zyskujesz pewność, że optymalizacja SEO przeprowadzana jest wyłącznie przy wykorzystaniu metod zgodnych z wytycznymi wyszukiwarek. Dzięki temu nasze działania już od lat skutkują zwiększaniem widoczności, ruchu i konwersji serwisów naszych Klientów w sieci.
Bardzo ciekawy artykuł z wieloma przydatnymi informacjami. Warto przeczytać.
Ciekawy artykuł, który fajnie i w prostych słowach porządkuje widzę o seo, dzięki.
Dziękuję za kolejny wartościowy wpis, który mogłam przeczytać u ciebie na blogu. Wciąż poszerzam wiedzę w tym temacie :)
Cenię Wasze artykuły i szanuję za poziom wiedzy, jaki posiadacie. Zawsze znajdę tu rzetelne informacje. Wierzę w siłę pozycjonowania organicznego. Wiadomo, że na efekty trzeba poczekać, ale warto.
Kawał dobrej roboty. Mega merytorycznie i profesjonalnie!
Bardzo ciekawy artykuł wyjaśniający różnicę pomiędzy pozycjonowaniem i seo, a co najważniejsze – aktualizowany! Świetny blog, oby tak dalej!
Dość inspirujący tekst – na pewno wezmą go pod uwagę.
Wszystko wyjaśnione od A do Z, szczególnie dla kogoś kto zaczyna:) Pozdr.
Pozycjonowanie dla dużych brandów i serwisów dzisiaj sprowadza się de facto do optymalizacji strony. Chyba dzisiaj te różnice coraz bardziej się zacierają, choć w sensie stricte masz oczywiście rację.
Z każdym dniem różnice między pojęciami SEO i pozycjonowania się zacierają. Oczywiście w sensie stricte można te pojęcia odróżniać, ale to sztuka dla sztuki. Pojęcie pozycjonowania jest od dawna faux pas i zostało na stałe wyparte przez SEO. Zresztą obecnie pozycjonowanie to w dużej mierze techniczne SEO i praca nad witryną. Oczywiście bez solidnych linków niczego zwykle nie zdziałamy, ale zwykle też więcej da nam optymalizacja strony niż działania offsite.
Kawał dobrej roboty! Już teraz wiem dlaczego wyświetlacie się tak wysoko w Google :)
Moim zdaniem pozycjonowanie w 2021r. to głównie optymalizacja strony pod szybkość i wskazówki google page speed oraz dobry content. Linki też mają swoją moc ale już nie taką co kiedyś…
Najciekawszy fragment jest chyba o nietycznym seo.
szkoda, że SEO nie da się ująć w jednym artykule ale dzięki za próbę zebrania,
przydały by sie stałe aktualizacje o nowe zasady,
Ja mam swój sklep internetowy i nie byłam świadoma do niedawna jak ważne są działania w zakresie SEO. Postanowiłam to zmienić i zapoznaje się z tematem. Tak tez trafiłam na ten artykuł. Na pewno przyda się osobą, które tak jak ja nie mają doświadczenia w działaniach związanych z SEO. Biznes w sieci wymaga znajomości tego tematu :-)
Hej.
Ciekawy artykuł. A ja ze swojej strony dodam, ze SEO wcale nie musi być (i nie jest) takie trudne. Trzeba po prostu postawić na solidne backlinki, dobre treści na blogu, a na końcu uzbroić się w cierpliwość. Jeśli domena jest nowa, to trzeba nad nią systematycznie pracować z rok (zależy od niszy), a efekty przyjdą.
Pozdrawiam.
Krzysztof
Niesamowity artykuł, diametralnie zmienił moje podejście do sprawy! Aktualnie ciężko o dobrą i rzetelną wiedzę w tym temacie więc wielki plus za ten artykuł. Teraz pozostało tylko skorzystać z tej wiedzy:)
Granica między SEO, a pozycjonowaniem „niestety” się zaciera – roboty wyszukiwarek rozwijają się zbyt dynamicznie, więc i same działania trzeba pod nie dostosowywać. Tak naprawdę można powiedzieć, że obecnie różnica polega na tym, czy chcemy zwiększyć ruch użytkowników na stronie, czy tylko robotów sieciowych
To 100% prawda, a ludzie nawet teraz w 2020 mylą dwa pojęcia :)
Bardzo przydatne informacje! Myślę, że będziemy często je wykorzystywać do naszych rozmów z klientami :)
Świetny, merytoryczny materiał – zresztą jak zdecydowana większość na tym blogu. Śledzę dalej i gratuluję!
Bardzo trafny wpis, bo fajnie to wszystko opisujesz, przede wszystkim zrozumiale dla osób, które zaczynają przygodę z seo i optymalizacją. Dobra robota!
Dla wielu osób SEO i pozycjonowanie to to samo właśnie przez angielskie tłumaczenie, w którym SEO to całość działań pozycjonerskich. Zresztą sami pisaliście o różnicach pomiędzy on page SEO i off page SEO :) https://www.eactive.pl/blog-o-seo/czym-sie-rozni-on-page-seo-od-off-page-seo/
Dziękuję za świetny tekst!
Bardzo dobry artykuł! Dużo ludzi niestety miesza te dwa pojęcia – pozycjonowanie i SEO – dlatego tym bardziej się cieszę, że powstał artykuł, który je oddziela i tłumaczy różnice między nimi. Na pewno będę nie raz zaglądał na waszego bloga!
Bardzo ciekawy post, ale ja bym jeszcze dodał aby bardzo uważać na pseudo agencje seo które wysyłają maile z propozycją niego podbicia strony. Może się zdarzyć że taka agencja jest wynajęta przez konkurencje aby nas zdepozycjonować. Mogą zmienić plik robot.txt itp. przez co nasza pozycja bardzo spadnie.
Witam.
Ciekawie wyjasnione pojecie SEO i pozycjonowania. Osobiscie sadze, ze pozycjonowanie to szereg dzialan zwiazanych ze zdobywaniem dobrej jakosci linkow zwrotnych do naszej strony, a co za tym idzie podnoszenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Pozdrawiam.
Sam temat jest bardziej obszerny niż w artykule. Im więcej się czyta tym mniej wiadomo :)
Bardzo dobre rozwiązanie. Warto skorzystać
Ostatnio widzę tendencję do wywyższania content marketingu ponad unikalność treści. Autorzy zapraszają na swoją stronę, na której rzadko kto chce pozostać na dłużej.
Bardzo dobry artykuł, dzięki :)
Jestem nowa i dopiero uczę się sztuki tworzenia i pozycjonowania stron. Musze przyznać że tekst bardzo ciekawie wyjaśnia szersze spojrzenie na kwestie pozycjonowania i wyjaśnia że nie polega ono tylko na samym zdobywaniu linków. Trzeba więc się ciągle rozwijać i dokształcać aby cały czas być na bieżąco.
To ja całe życie sądziłem ,że seo i pozycjonowanie to to samo a okazało się jednak że nie.. ciekawe jakiego terminu na pozycjonowanie używają w Usa ?
Bardzo lubię tego typu wpisy. Oczywiście, trudno wyczerpać tak obszerny temat, ale podstawy są przedstawione w sposób do przyjęcia także dla osoby „nietechnicznej”. Dzieki!
bardzo dobry artykuł, od siebie dodam że obecnie czas spędzony przez użytkownika na stronie bardzo mocno wpływa na pozycję w Google.
Bardzo merytorycznie! Dzięki
Marta słusznie zauważyła, że za granicą pojęcie SEO jest rozgraniczone między działania on-site i off-site. To dość logiczny i czytelny podział. Niemniej artykuł jak najbardziej na plus.
„Część blogów forsuje opinię, według której SEO i pozycjonowanie to dwa osobne zagadnienia. Według niepoprawnego tłumaczenia słowa „optimization”, SEO miałoby dotyczyć wyłącznie zmian w kodzie i treści strony. W rzeczywistości autorzy terminu SEO i cała zachodnia branża SEM jasno i powszechnie stwierdza, że SEO dotyczy wszystkich zagadnień pozycjonerskich, a „optimization” porusza nie tylko zmiany na stronie, ale również linki, autorytet, markę, pozycje, widoczność i wszystkie pozostałe elementy definiujące sytuację w wyszukiwarce. Nawet jeśli interpretacja akronimu SEO, odmienna od jego autorów, miałaby być wyłącznie polską specyfiką, należy zauważyć, że polska wersja supportu firmy Google również konsekwentnie określa wszystkie działania pozycjonerskie jako „SEO” (również te dotyczące prac poza kodem i treścią).” – to fragment ABC SEO firmy NPROFIT
Rafał – polecam poczytać również inne wpisy. Myślę, że Twoja lista może się jeszcze bardziej rozbudować!
Kolejny dobry wpis trafia na moją listę „Edukacja klientów” Dzięki!
Dzięki za wpis, sami walczymy z optymalizacją sklepu i końca nie widać…
Tak jak w przypadku prostej strony temat jest mniej skomplikowany, tak na sklepie optymalizacja trwa i trwa…
Bardzo trafna analiza i pomocne treści przy tworzeniu stron www. Czasami trudno Klientów przekonać do naszej wizji, a artykuły z dobrego źródła pomagają. Dzięki ;)
Cześć Jakub!
Zgadzam się z treścią artykułu, a przy okazji gratuluję jego formy, bowiem w mojej ocenie jest jasna i czytelna dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich poziomu wiedzy. Po tej lekturze tej, każdy czytelnik wyniesie z niej jakąś wartość. Wyszło bardzo dobrze.
Ze swojej strony – jako uzupełnienie artykułu – chciałbym dodać dwie kwestie, o które warto jeszcze zadbać podczas optymalizowania serwisów:
a) linki wewnętrzne – jest to aspekt, o którym wiele osób zapomina, a odgrywa istotną rolę podczas optymalizacji on-site. W przypadku dużych stron wdrożenie właściwej strategii linkowania wewnętrznego może przynieść naprawdę fajne efekty,
b) artykuły na blogu – optymalizacja treści istniejących na stronie artykułów pod kątem słów kluczowych o wysokiej wyszukiwalności lub rozwinięcie nieaktualnych postów o nowe informacje, dzięki czemu te będą mogły ponownie zajmować wysokie pozycje.
Z pozdrowieniami,
Adam Skrzypek
To, że SEO w Polsce część osób traktuje tylko jako optymalizację on page to jest jedynie interpretacja i uświadamianie klientów, że taka wersja jest słuszna, a inne złe to wg mnie mieszanie im w głowach. SEO dzieli się na on page SEO i off page SEO. Gdybyście napisali, że on page SEO to optymalizacja to bym się zgodził.
W idealnym świecie by tak było…
Prawda jest taka, że wszyscy co stosują nieetyczne praktyki, w końcu się doigrają. Nie będzie tak, że ujdzie to na sucho, w konsekwencji zaboli podwójnie.
Szacunek za bycie w topach na frazę „pozycjonowanie” przez tak wiele lat!
Kawał dobrej roboty. Dobrze opisane jak to się je :) Zgadzam się, że pozycjonowanie to proces długofalowy, a nie efekty z dnia na dzień jak kiedyś.
Niestety dla większości to ciągle synonim.
Fajnie, że temat został zaktualizowany w 2018, ale w pryzmacie ostatniej aktualizacji z czerwca 2019 warto podkreślić znaczenie optymalizacji pod urządzenia mobilne. Natomiast sama różnica pojęć opisana w przyjazny sposób – jedno stanowi nieodzowny element drugiego.
Szymon słusznie napisał, że różnicowanie tych dwóch pojęć nie jest do końca ok. Z samego artykułu przecież wynika, że SEO to składowa procesu pozycjonowania. Sam artykuł jest w porządku, bo systematyzuje wiele kwestii w tym zakresie.
Dla mnie artykuł porządkuje sprawę. Kiedy szuka się informacji, pozycjonowanie stron i seo często są używane wymiennie. Teraz mam jasność co do sytuacji :)
Ja się do końca zgadzam z tym podziałem, że SEO i pozycjonowanie to co innego. Wiem, że tak się przyjęło, ale jednak w świecie nie bez powodu funkcjonuje podział na on-page SEO i off-page SEO. Search Engine Optimization to optymalizacja czynników wpływających na silnik wyszukiwarki. SEO =/= website optimization. Dla mnie to logiczne. Czynniki algorytmiczne to zarówno on-page, jak i off-page. Jedne i drugie podlegają optymalizacji, co przekłada się na lepsze lub gorsze pozycjonowanie ;)
Dobry artykuł. Na pewno przyda się osobą, które zaczynają swoją przygodę z SEO
Dziekuje za precyzyjny tekst o SEO.
Pozycjonowanie i SEO są to najważniejsze rzeczy, które należy od razu brać pod uwagę przy projektowaniu strony internetowej. Na początku należy wziąć pod lupę SEO pod kątem konfiguracji strony w internecie. Jak strona jest dobrze skonfigurowana wówczas można ją pozycjonować. Pozdrawiam.
Teraz SEO, to około 80% (może więcej) całego pozycjonowania w wielu branżach :) Chociaż nadal byśmy chcieli, aby tylko linkami można było posadzić strony na planecie Google – to niestety trzeba inwestować w treści, optymalizację no i link building :) Nie ma drogi na skróty.
Bardzo przydatny artykuł. Warto się na nim wzorować pod kątem budowy struktury. Na pewno wykorzystam wiedzę na swojej stronie.
Fajny art :)
I gratulujemy wyniku w wyszukiwarce ;)
@Johnny dobrze jest- SEO to dzialanie z zakresu pozycjonowania. Ale na pozycjonowanie składają się też inne działania. To tak jak kazdy kwadrat jest prostokatem ale nie kazdy prostokat jest kwadratem
Grafika na początku artykułu jest dość myląca: mamy napis „SEO /= POZYCJONOWANIE” a obrazek „SEO” jest objęty przez „Działania z zakresu pozycjonowania” :D
Witam. Zajmuje się udzielaniem korepetycji z programów dla Architektów Wnętrz. Naprawdę fajny artykuł. Ja na razie wszystko wpuszczam do swojej strony z Facebook. Mam duża konkurencje w portalach ogólnie korepetycyjnych na Google. Dziękuje za cenne rady, na pewno wykorzystam te wskazówki w SEO!
Za granicą jednak pojęcie SEO traktują szerzej niż tylko jako optymalizację strony. Na przykład Search Engine Land wskazuje w SEO zarówno czynniki on-site jak i off-site (w tym linkbuilding) https://searchengineland.com/guide/what-is-seo
@x
Artykuł jest jak najbardziej poprawny merytorycznie – pozycjonowanie i seo to dwa różne pojęcia. Należy jednak uwzględnić to, że potocznie te dwa słowa używane są zamiennie. To co pojawiło się na naszej stronie wynika z naszej dbałości o to, żeby naszą ofertę znalazły osoby, które używają formy: pozycjonowanie, jak i te, które używają formy: seo. Przy nawiązaniu współpracy oczywiście uświadamiamy klientów na czym polega różnica.
Tu piszecie, że SEO i pozycjonowanie to nie jest to samo, a na waszej stronie domowej definicja pozycjonowania zaczyna się od „Pozycjonowanie stron, lub inaczej SEO…” Coś mi tu zgrzyta…
Fajny artykuł, na pewno pożyteczny dla osób początkująych!
Świetny wpis i aż dziw, że dopiero teraz na niego wpadłem. Warto edukować naszych klientów, bo jest to z pożytkiem dla całej naszej branży. Pozdrawiam!
spoko, :)
nie od dziś wiadomo że pozycjonowanie się zmienia i coraz bardziej na znaczeniu nabiera dobrze wykonana strona tzn:
1) użyteczna i funkcjonalna – z której ktoś faktycznie będzie korzystał,
2) zawierająca ciekawe, unikatowe i przydatne treści dla odbiorcy
3) idealnie jeżeli posiada interesujący blog – dający jeszcze lepszą możliwość optymalizacji strony i zebrania ruchu z fraz bloga (linki do wpisów np. z fb czy od innych blogerów polecających dany temat, opis, wpis o czymś sensownym)
4) dobrze napisana oferta – nie masło maślane, nie nudny opis lub jego brak.
i takie coś można delikatnie pozycjonować, ale nie spamować pakietami linków czy innymi śmieciami bo to już niestety nie ma sensu.
Trafna analiza. Odpowiedź na pytanie dlaczego ludzie trochę mieszają pojęcia może tkwić w tym, że ludzie nie oczekują żadnego SEO, tylko efektów osiąganych za pomocą pozycjonowania ( właśnie kółko 3 z lewej). Skoro mają wmawiane, że SEO jest niezbędne, to jednoznacznie kojarzą to z pozycjonowaniem.
Na koniec można jeszcze wrzucić komplikator.
Mając na prawdę źle skonstruowaną stronę, bez świeżych treści, można wypozycjonować ją poprzez linkowanie – na blogach, w katalogach.
Jednak bez optymalizacji, to ciężko.
P.S. szkoda, że tak mało follow linków na świecie
Bardzo rzeczowy artykuł. Zawsze zastanawiałem się, na czym polega różnica, a teraz wiem.
Bardzo ciekawy wpis. Trochę jest to mylące dla osób świeżych w tej branży. Przyznam, że takie rozdzielenie seo i pozycjonowania powodowało niezrozumienie przeze mnie wiele artykułów.
Nie pamiętam, już jakiś czas temu pewien specjalista kłócił się, że SEO to to samo co pozycjonowanie. Ciekawie i dobrze wytłumaczone. Pozdrawiamy. I będziemy czytać i śledzić dalej.