Co jest największym problemem Twojej firmy?
- brak wyników sprzedaży
- mała rozpoznawalność marki
- porzucony koszyk zakupowy
- mało transakcji
- brak nowych klientów
Czy te problemy brzmią znajomo? Inwestujesz w nowe rozwiązania, a one nie przynoszą pożądanych efektów?
Pozycjonowanie firmy może być lekiem na całe zło. Dlaczego wysokie pozycje w wyszukiwarce mają znaczenie i jak to wpływa na rozwój Twojego biznesu?
Daj się znaleźć w wyszukiwarce
Nie ma znaczenia czy prowadzisz działalność tylko w świecie wirtualnym (np. sklep internetowy) czy masz np. firmę produkcyjną. Zainteresowanie się marketingiem w wyszukiwarkach internetowych i tym, jak pozycjonować stronę jest tylko kwestią czasu.
84,2% gospodarstw domowych miało dostęp do Internetu
77,5% odsetek osób korzystających z Internetu
64% ogółu osób używało Internetu do wyszukiwania informacji o towarach lub usługach
Źródło: GUS, dane za rok 2018
Takie dane zapewne nie są dla Ciebie zaskoczeniem i zdajesz sobie sprawę, że zaistnienie w wyszukiwarce ma wpływ na funkcjonowanie Twojego biznesu. Nie jest to jednak zadanie proste, a także stawia przed właścicielami firm pytanie: na co konkretnie postawić? W ramach SEM mamy do czynienia ze zwiększaniem widoczności w wynikach organicznych (pozycjonowaniem) i reklamą płatną (PPC).
Zdefiniuj swój biznes
Czy pozycjonowanie stron Google jest dla wszystkich? Czy pozycjonowanie jest dla Ciebie? Właściciele firm, którzy zdecydowali się zawalczyć o wysokie pozycje w wyszukiwarce, często oczekują spektakularnych efektów na już i na teraz. Zanim jednak określisz, na jakich wynikach najbardziej Ci zależy i w jaki sposób pozycjonowanie firmy Ci w tym pomoże, musisz zadać sobie kilka podstawowych pytań.
1) Czy posiadasz stronę internetową?
Przyjrzyjmy się faktom. Wg danych statystycznych z GUS-u wśród przedsiębiorstw prowadzących działalność, które mają dostęp do internetu – 66,8% z nich posiada stronę internetową. Jeżeli znajdujesz się wśród tego grona, zastanów się, jakie funkcje spełnia Twoja strona www.
Do czego wykorzystywana jest strona internetowa? GUS udostępnia również dane na ten temat, a wyniki obrazuje poniższy wykres.
Źródło: opracowanie na podstawie danych GUS
Jak widać na stronie internetowej można umieścić wiele informacji. Pytanie jak dotrzeć z nimi do użytkowników internetu. Jeżeli projektując swoją stronę poświęciłeś dużo czasu, by jak najlepiej zaprezentować na niej swoje produkty czy usługi, zastanów się czy to wszystko co możesz zrobić? Zadaniem pozycjonowania firmy jest doprowadzenie użytkowników do twojej strony, a wtedy jest szansa, że Twój wysiłek nie pójdzie na marne.
Użytkownik musi wiedzieć, po co jest Twoja strona! Wystarczy kilka sekund, żeby zorientować się czy chcemy zostać na danej witrynie i czy odpowiada ona na nasze zapytanie w wyszukiwarce. Jeżeli wykorzystujesz swoją stronę do prezentacji produktów czy usług, zrób to tak, żeby nie stracić potencjalnego klienta.
2) Jaką prowadzisz działalność?
Rodzaj działalności w dużej mierze zweryfikuje możliwości, jakie osiągniesz dzięki pozycjonowaniu. Oczywiście nad każdą stroną można pracować i poprawiać jej widoczność. Jednak efekty mogą być diametralnie różne, a sama strona wymagać przeprowadzenia zupełnie innych działań.
CEL strony: kontakt
Załóżmy, że prowadzisz firmę usługową, a Twoja strona pełni funkcję informacyjną i prezentującą ofertę. Sama strona musi być zatem na tyle dobra, by klienci, którzy na nią trafią wykonali tak ważny dla tego typu stron krok: wysłali zapytanie, zadzwonili, czy skontaktowali się z Twoją firmą w sprawie oferty w inny sposób. Potencjalni klienci, wpisując określone frazy mają znaleźć tę właśnie stronę. Jeżeli wyświetli się ona wysoko w wynikach wyszukiwania na pewno zainteresuje osoby poszukujące konkretną usługę.
CEL strony: transakcja
Z drugiej strony możesz prowadzić zupełnie inną działalność, jaką jest sklep internetowy. W tym przypadku klienci, którzy trafią na stronę, mają możliwość od razu kupić oferowane przez Ciebie produkty. Jeżeli trafią na Twój sklep z poziomu wyszukiwarki, praca nad serwisem się nie kończy. Oczywiście w przypadku firm usługowych dbanie o użyteczność strony i jej funkcjonalność również ma znaczenie, ale dla sklepu internetowego w wielu przypadkach jest to być albo nie być. W końcu droga klienta od momentu wejścia na stronę do finalizacji zakupu powinna być jak najkrótsza i prosta.
Spojrzenie na rodzaj swojej działalności pozwoli zrozumieć, czego tak naprawdę oczekuje się od pozycjonowania. Pamiętajmy, że na doprowadzenie do wyświetlania strony wysoko w wynikach wyszukiwania składa się szereg działań. Jest to ciągła praca nad stroną, jej optymalizacja, poprawa użyteczności. Można powiedzieć, że proces trwa ciągle. Musisz udoskonalać stronę, żeby wyświetlała się wyżej w wyszukiwarce. Jeżeli wyświetla się wysoko, użytkownicy wchodzą na stronę, a celem jest żeby wykonali określone działanie. Znowu zatem musisz udoskonalić stronę, żeby osiągnąć konwersję.
3) Na czym Ci zależy?
Jak już ustaliliśmy, każda strona internetowa ma spełniać określone funkcje. Jest też narzędziem, które wykorzystujesz w prowadzeniu firmy. Niezależnie, czy prowadzisz działalność gospodarczą od roku czy jesteś już doświadczonym graczem na rynku, masz świadomość, że biznes musi sprzedawać. Wynikiem tej świadomości jest szereg prowadzonych przez Ciebie działań, jednak co może dać Ci pozycjonowanie?
Jakub Lisiecki – Project Manager, Ekspert SEO: Obecność w wynikach wyszukiwarki Google daje nam możliwość dotarcia do osób, które szukają właśnie nas! Serwis wypozycjonowany na dużą ilość fraz zarówno sprzedażowych, jak i blogowych w obrębie danej branży, ma szanse zostać zauważony przez potencjalnego klienta, niezależnie od tego na jakim etapie podejmowania decyzji się znajduje. Zostanie liderem w wynikach wyszukiwania w danej niszy daje doskonałe warunki do zostania najpotężniejszą i najbardziej rozpoznawalną marką własnej branży.
Pozycjonowanie to zrozumienie klienta
Kiedy chcesz dotrzeć ze swoją ofertą do potencjalnych klientów i decydujesz się na jakąkolwiek reklamę stajesz przed wyborem grupy docelowej. Niektóre formy reklamy są nakierowane na dotarcie do jak największej i najszerszej liczby odbiorców. Takie podejście wymaga od nas zwiększenia kosztów (grupa odbiorców musi być na tyle szeroka, żeby znalazły się w niej osoby potencjalnie zainteresowane naszymi usługami) i wiąże się także z trudnością wyboru przekazu reklamowego (w końcu chcąc dotrzeć do wszystkich ciężko jest wymyślić coś spójnego).
W przypadku pozycjonowania, które jest też formą reklamy, mamy do czynienia z precyzyjnym podejściem do potrzeb klienta. Przede wszystkim zwracamy się do świadomego klienta, który szuka konkretnych rzeczy w wyszukiwarce. Odpowiednie podejście do optymalizacji strony i wybranie słów kluczowych sprawia, że docieramy do odbiorców, którzy interesują nas najbardziej – są potencjalnie zainteresowani naszym produktem czy usługą.
Wiesz już czego proces pozycjonowania będzie wymagał od Twojego biznesu. Pozostaje pytanie jak się do tego zabrać, żeby działania w wyszukiwarce przyczyniły się do rozwoju i wzrostu wyników firmy. Zapraszamy do części II :)
Jeżeli już na tym etapie wiesz, że pozycjonowanie jest dla Ciebie – zapraszamy do kontaktu z nami! Pomożemy rozwinąć Twój biznes
Ciekawe, ale i tak uważam że najważniejszy jest content i cała reszta się praktycznie w żaden sposób nie liczy. Tak jak dzięki contentowi na tej stronie Google mi ją podsunął a artykuł ma prawie rok. Po prostu Google uznało ze najlepiej odpowiada na moje zapytanie i mimo czasu który minął i tak był na samej górze.
Artykuł bardzo dobrze podsumowujący kluczowe kwestie pozycjonowania. Fajnie podsumowany fakt, że na dobrej optymalizacji strony internetowej nie tylko korzystają na tym nasze rankingi w Google ale także sam użytkownik strony.
Spotykam się z tym, że klienci bardzo często chcą stronę internetową tylko po to żeby była – nie mają pojęcia co z nią dalej robić. Dlatego faktycznie trzeba ich uświadamiać o możliwościach. Tym bardziej, że coraz więcej stron się pozycjonuje i taka strona bez działań SEO zginie w tłumie
Jak prowadzi się biznes to wiadomo, że kiedyś przyjdzie moment żeby zastanowić się jak zwiększyć dochody i w jaką reklamę zainwestować. Kluczowe jest jednak zrozumienie, że pozycjonowanie to znacznie więcej niż reklama. To oczywiste, że szuka się informacji o produkcie czy usłudze w internecie. I wielu przedsiębiorców wychodzi z założenia, że posiadanie strony internetowej jest ważne. Więc zadbanie o to by ta strona była do znalezienia jest logicznym rozwiązaniem, a jednak chyba nie wszyscy rozumieją dlaczego. Bardzo fajny artykuł :)
Stronę internetową ma praktycznie każda firma. Nie każda jednak potrafi wykorzystać jej potencjał. Jeżeli chcemy wesprzeć swój biznes poprzez działania online dobrze jest to zrobić dobrze :) Pozycjonowanie nie jest prostym zadaniem i zajmuje trochę czasu, ale zgadzam się, że korzyści są warte podjęcia takiego działania.
Zapowiada się ciekawie :) Czekam na kolejną część
Słusznie zwracacie uwagę na to, by nie tracić czasu. Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak długo czasem trzeba czekać na pożądane wyniki w wyszukiwarkach. Potrzebny, uświadamiający post! :)