Mówią „Be mobile friendly”, ale co to oznacza?

Coraz więcej stron internetowych ma swoje wersje mobilne. Wszystko sprowadza się do tego, aby ułatwić użytkownikom przeglądanie treści znajdujących się w witrynie. Serwis dopasowany do wymogów urządzeń mobilnych staje się już standardem. Czy wygoda internautów jest jedynym wyznacznikiem wdrażania witryn na urządzenia mobilne? Google także ma w tym swój udział, gdyż w mobilnych wynikach wyszukiwania wyższe pozycje uzyskują te serwisy, które są dostosowane do smartfonów i tabletów. Coraz większa liczba e-przedsiębiorców chce być mobile friendly. Ty także? 

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

korzysci-posiadania-strony-mobile-firendly

Co to znaczy mobile friendly?

Mobile friendly w dosłownym tłumaczeniu znaczy przyjazny mobilnie. To oznaczenie stosowanie jest do stron, które są przyjazne dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych.

Tworząc stronę internetową, najczęściej dostosowuje się ją do wytycznych najpopularniejszej wyszukiwarki, czyli Google oraz wymiarów ekranów. Webdeveloperzy dbają o to, aby witryna wyświetlała się poprawnie jak największej liczbie użytkowników. To daje nam szansę na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, którzy mogą stać się naszymi klientami. Jest również niezbędnym elementem, jeżeli chcemy dbać o pozycjonowanie naszej strony.

Inwestując w stronę mobile friendly stajemy się otwarci na potrzeby posiadaczy urządzeń mobilnych. Na smartfonach, w których ekran jest zdecydowanie mniejszy niż w laptopach czy komputerach stacjonarnych, o wiele trudniej przeglądać serwisy, które nie są mobile friendly. Jak więc powinna wyglądać taka witryna? Należy zadbać o kilka elementów:

  • zmniejsz liczbę elementów na stronie, zakładek w menu – zastanów się, na czym zależy użytkownikom mobilnym i uprość proces pozyskiwania informacji z Twojej strony;
  • powiększ przyciski o dużym znaczeniu, aby użytkownik mógł z łatwością w nie kliknąć – np. Kup teraz, Koszyk, Menu, Logowanie;
  • zastosuj rozwiązanie Responsive Web Design, by strona dostosowywała się do ekranów mających różną wielkość;
  • skróć czas ładowania strony;
  • paginację zastąp scrollowaniem (infinite scroll)
  • wyróżnij ważne informacje – powiększ dane kontaktowe, podaj godziny otwarcia;
  • wprowadź możliwość skontaktowania się z Tobą za pomocą jednego kliknięcia – np. rozpoczęcie połączenia telefonicznego po wciśnięciu na ikonę słuchawki, automatyczne przekopiowanie adresu mailowego do programu pocztowego. Przeczytaj: Strona mobilna czy responsywna?

Jak sprawdzić, czy strona jest mobile friendly? Wykorzystaj test Google!

Wydaje Ci się, że Twoja strona jest mobile friendly – ale czy na pewno? Jak sprawdzić, czy wdrożona przez nas wersja witryny zostanie oceniona jako przyjazna dla posiadaczy smartfonów? W tym celu warto skorzystać z narzędzia od Google’a pozwalającego na sprawdzenie zgodności strony internetowej pod względem poprawnego wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

Po wejściu w powyższy link należy wkleić do okna dialogowego pełną nazwę naszego serwisu. Klikamy w przycisk „Rozpocznij test”. Możemy spodziewać się uzyskania jednego z dwóch wyników testu: pozytywnego (Rewelacja! Strona dostosowana do urządzeń mobilnych) lub negatywnego (Strona nieprzystosowana do urządzeń mobilnych).

Jeśli nasza strona nie będzie mobile friendly według testu Google’a, możemy skorzystać z licznych podpowiedzi, dzięki którym dostosujemy serwis do urządzeń mobilnych. Błędy, które popełniliśmy przy tworzeniu witryny, zostaną przedstawione w czytelny sposób.

Dodatkowo zobaczymy, w jaki sposób Google widzi naszą stronę, wyświetlaną na urządzeniu mobilnym. Uzyskamy również informację, jakie problemy są z naszą stroną, które przeszkadzają w poprawnym jej wyświetlaniu w wersji mobile.
Korzystając z testu Google’a nie tylko przekonamy się, czy Nasz serwis jest mobile friendly. Dostaniemy także listę popełnionych błędów oraz propozycje rozwiązania naszych problemów.

Dlaczego warto być mobile friendly?

Wciąż zastanawiasz się, czy powinieneś zadbać o to, aby Twój serwis był mobile friendly? Spójrz na poniższą listę najistotniejszych powodów.

  • Google wspiera strony mobilne w wynikach wyszukiwania – od kwietnia 2015 w mobilnych wynikach wyszukiwania promowane są serwisy, dostosowane do urządzeń mobilnych.
  • Docierasz do użytkowników mobilnych – osoby korzystające z internetu w smartfonach chcą szybko dotrzeć do informacji. Jeśli Twoja strona nie spełni ich wymagań, przeniosą się do konkurencyjnego serwisu.
  • Zwiększasz możliwość osiągnięcia wyższych przychodów – internauci szybko przechodzą przez proces zakupowy i składają u Ciebie zamówienie.
  • Jesteś lepiej postrzegany – stajesz się nowoczesnym właścicielem serwisu, dostosowującym się do obowiązujących trendów. Sprawdź: Jak zamienić użytkownika smartfona w klienta?

Algorytm mobilny Google

Przystosowanie stron do urządzeń mobilnych jest już od dawna bardzo popierane przez Google. Powstawanie nowych technologii, jak chociażby systemu AMP ma jeszcze bardziej usprawnić proces tworzenia stron mobile friendly. Należy pamiętać jednak, że Google nie posiada jednego algorytmu do rangowania stron w wynikach wyszukiwania.

Działania nad dostosowaniem stron do urządzeń mobilnych, Google zaczął wprowadzać już kilka lat temu, kiedy stało się oczywiste, że coraz więcej osób korzysta z internetu na swoich telefonach i tabletach, a nie na komputerach stacjonarnych. W ten sposób wprowadzono algorytm mobilny, za sprawą którego wyniki wyszukiwania w wersji desktopowej mogą wyglądać inaczej niż gdy korzysta się ze smartfona. Kolejnym krokiem było dostosowanie rankingu na korzyść stron mobilnych, co wynikało z faktu, że witryny w wersji desktopowej czasami zawierają elementy, których brakuje w ich wersjach mobilnych.

Dodatkowo Google kładzie nacisk na szybkość ładowania stron mobilnych, a zmiany w algorytmie sprawiają, że strony wolniejsze mogą stracić w rankingu wyszukiwania. Na blogu Google znalazło się specjalne ogłoszenie, w którym potwierdzili, że od lipca 2018 roku szybkość ładowania się strony będzie czynnikiem rankingowym wyszukiwania na urządzeniach mobilnych.

I wreszcie trzeba również pamiętać o Mobile-First Index, czyli indeksowaniu stron na urządzeniach mobilnych. Oznacza to, że Google będzie używać mobilnej wersji strony do indeksowania i klasyfikowania, aby dostarczyć użytkownikom mobilnym lepszych wyników wyszukiwania. Strategię ciągłego ulepszania swojej witryny i przystosowania jej do urządzeń mobilnych poparł ostatnio John Mueller w odpowiedzi na obawy, że nie wszystkie strony są już dostosowane do indeksowania mobilnego. Warto więc pracować nad swoją stroną i nad tym, żeby była mobile friendly :)

#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę

Publikacja wpisu: 04/05/2016 oraz aktualizacja: 26/04/2018

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Łukasz pisze:

    Dostosowanie do urządzeń mobilnych to praktycznie postawa, wejścia mobilne generują ruch średnio na poziomie 70% zależnie od branży.

  2. Krzysiek pisze:

    A w sieci jeszcze tyle stron internetowych nie dostosowanych do mobile ;)

  3. Krzysztof pisze:

    Biorąc pod uwagę fakt, że coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych dobrze jest zadbać o jakość strony internetowej. To jak się wyświetlają poszczególne elementy, szybkość jej ładowania czy układ strony są ważne zarówno dla użytkowników, jak ze względu na pozycjonowanie.