Trzecim bardzo ważnym elementem pozycjonowania jest link building. Opracowanie strategii link buildingu, która przyniesie oczekiwane efekty nie jest już takie proste jak przed zmianami w październiku 2013 roku.
Link jest to odnośnik, odsyłacz HTML prowadzący do danej strony internetowej bądź dokumentu.
Odpowiednio stworzone linki oraz ich źródła mogą zapewnić wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Link wygląda następująco:
Cel Link Buildingu
Celem link buildingu jest pozyskanie wartościowych odnośników do pozycjonowanej witryny.
Metod pozyskiwania linków jest wiele jednak nie wszystkie są skuteczne i bezpieczne.
Rodzaje linków
1. Linki mogą być wewnętrzne bądź zewnętrzne.
• Linki wewnętrzne
Są to linki prowadzące do innych podstron w obrębie jednej strony internetowej. Mają służyć użytkownikom w sprawnej nawigacji po witrynie, by nie mieli problemów w poruszaniu się po poszczególnych podstronach i znaleźli informacje których szukają.
• Linki zewnętrzne
Wyróżniamy dwa rodzaje linków zewnętrznych:
– przychodzące, czyli linki zamieszczone na innej witrynie, które prowadzą do naszej strony.
– wychodzące, czyli linki zamieszczane na naszej witrynie, które prowadzą do innej strony.
2. Wyróżniane są również linki naturalne oraz nienaturalne.
• Linki naturalne
Są to najbardziej wartościowe linki. Linki naturalne pozyskuje się dzięki bezinteresownemu reklamowaniu naszej strony internetowej przez innych użytkowników.
• Linki nienaturalne
Są to linki, które zdobywane są w celu manipulacji pozycji w wyszukiwarce. Zawsze wiążą się z ryzykiem otrzymania kary.
Jak zdobywać linki?
Ważne jest aby linki do witryny pochodziły z prawdziwego Internetu, a nie tego stworzonego pod roboty wyszukiwarki.
Wyróżniamy Internet A oraz Internet B:
Internet A – tworzony dla robotów Google, przykładowo są to katalogi, blogi, fora.
Internet B – prawdziwy, tworzony i przeznaczony dla użytkowników.
Pozyskiwanie linków z Internetu A:
Istnieje wiele sposobów zdobywania linków, najpopularniejsze pochodzą z internetu tworzonego pod wyszukiwarkę:
• SWL (System Wymiany Linków) – zautomatyzowana wymiana linków pomiędzy stronami.
• Presell pages – strony www, które zawierają katalog artykułów dotyczący działalności firmy. Celem pressel pages jest zamieszczanie odnośników, które prowadzą do pozycjonowanego serwisu.
• Zaplecza – strony zakładane są w celu pozycjonowania docelowej witryny. Umieszczane treści i odnośniki do promowanej strony www mają polepszyć jej pozycję.
• Katalogi – umieszczane są wizytówki firm wraz z linkiem.
• Fora, blogi – tworzone przez specjalistów branży SEO w celu zdobywania jak największej ilości linków.
Pozyskiwanie linków z internetu B:
Zdobywanie linków z internetu skierowanego do użytkowników jest o wiele trudniejsze i wymaga więcej pracy.
Najbardziej preferowane linki przez wyszukiwarkę to linki naturalne, które są:
– dodawane ręcznie,
– pozyskane w wyniku bezinteresownego reklamowania strony internetowej przez innych
użytkowników.
Jak zdobyć wartościowe linki?
– prowadź bloga i pisz unikalne artykuły,
– zamieszczaj na zaufanych stronach artykuły sponsorowane,
– publikuj wpisy gościnne na blogach,
– bądź ekspertem w swojej branży i udzielaj się w przestrzeni internetowej,
– organizuj akcje marketingowe,
– twórz i wdrażaj projekty marketingowe,
– wykorzystaj kanał social media.
Narzędzia do analizy linkowania
– Majesticseo
– Ahrefs
– SEO Odkurzacz
Kolejna część kursu: