Jak WordPress wspomaga pozycjonowanie (SEO) stron?

Dynamiczny rozwój systemów zarządzania treścią o których można było przeczytać w jednym z poprzednich wpisów na naszym blogu, niejako wyręczył programistów z konieczności zapisywania setek linijek kodem. CMS-y pozwoliły twórcom stron internetowych oraz blogerom na skorzystanie z gotowych rozwiązań, które nie dość, że wyróżniają się łatwością obsługi, to zaskakują wieloma pomocnymi narzędziami. WordPress, czyli napisany w języku PHP, wykorzystujący bazę danych MySQL system zarządzania treścią, to obecnie najpopularniejszy i najwszechstronniejszy CMS. Chętnie wykorzystywany szczególnie przez blogerów pozwala na dowolną zmianę tzw. skórek, instalację przydatnych wtyczek i optymalizację, również pod kątem pozycjonowania.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Nie oszukujmy się – każdy świadomy twórca stron internetowych czy blogów tworząc swoje miejsce w sieci, wprowadzając content, myśli o zdobyciu jak najlepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Obecność w TOP10 w Google to synonim popularności w Internecie, sposób na nowych klientów czy czytelników. Jak łatwo się domyślić, WordPress, jako najchętniej wykorzystywany CMS pozwala na optymalizację witryn czy blogów pod kątem SEO. Jak wygląda ten proces w przypadku tego systemu? Na jak wiele pozwala? Przekonajmy się!

WordPress Kokpit

Pozycjonowanie (SEO) z WordPressem zacznijmy od optymalizacji strony…

Jak wiemy, na pozycjonowanie stron seo składają się trzy elementy – optymalizacja, content marketing oraz link building. Szereg działań wchodzących w skład powyższych procesów znajduje zastosowanie również w przypadku korzystania z WordPressa.

Korzystając z informacji na temat pozycjonowania wiemy, jak dużą rolę w optymalizacji odgrywają przyjazne adresy URL, poprawnie skonstruowane tytuły, opisy tzw. description czy alt-y w przypadku grafik. Przyjrzyjmy się jak zadbać o te elementy w przypadku WordPressa.

Ustawienie tagu <title>, czyli pola odpowiedzialnego za tytuł strony, to jeden z pierwszych kroków, które powinniśmy wykonać. Wzbogacony o słowa kluczowe, odpowiednio skonstruowany (o zasadach możesz przeczytać na naszym blogu) pomoże w zwiększeniu popularności strony w SERP-ach. Korzystając z WP możemy użyć wtyczek, które uzupełnią automatycznie tag tytułu pobierając treść z tytułu wpisu, bądź zadbać o każdy z nich samodzielnie.

Podobnie sprawa wygląda w przypadku opisów stron i innych metadanych. Ten najlepiej stworzyć samodzielnie, wzbogacając go o słowa kluczowe. Oczywiście, możemy również posłużyć się częścią treści na stronie, która robić będzie za description. Jak zapewne się domyślacie, WordPress posiada wtyczkę, która sama zadba o „automatyczne opisy” – nie polecamy jednak tego rozwiązania. Sugerujemy stworzenie unikalnej treści idealnie oddającej treść strony, którą przy pomocy jednej z wtyczek do WordPressa wprowadzimy w życie.

Pozostając w temacie tagów meta – WordPress pozwala również dobrać stosowne atrybuty „alt” do obrazków, czym przysłuży się zarówno nam, jako właścicielom pragnącym zadbać o pozycjonowanie strony, jak i użytkownikom ułatwiając im przez np. wyszukiwarkę obrazów znalezienie naszej grafiki, czy w momencie niewyświetlania tego pola, przez zapis tekstowy dowiedzieć się co prezentował nieobecny obrazek.

Gdy przypomnimy sobie najważniejsze informacje o optymalizacji stron, jako jeden z istotniejszych elementów zawsze wymienia się przyjazne linki. Korzystając z WordPressa, w polu Ustawienia -> Permalinki zmienimy strukturę adresów URL, zadbamy o ich wygląd. Linki dynamiczne(?p=<postid>)zamienimy na przyjazne SEO /%postname%, ustawimy kategorie – /%category%/%postmname%/, zaś w zakładce Ustawienia -> Podstawowe zdecydujemy czy nasza strona ma mieć postać z www czy bez-www.

W procesie optymalizacji równie ważne jest przygotowanie mapy strony, która poprawi linkowanie wewnętrzne oraz poinformuje wyszukiwarkę o aktualizacji. Ponownie z pomocą przychodzi nam wtyczka WordPress SEO, która automatycznie wygeneruję mapę XML uwzględniając posty, kategorie, strony, tagi i inne elementy witryny. W dodatku sama zadba o aktualizację mapy i przesyłanie do największych wyszukiwarek. Wygodne, prawda?

Nie mniej ważne niż powyższe czynności jest optymalizacja zastosowanej skórki. Poprawne nagłówki, „czysty” kod (warto w osobnych dokumentach przechowywać fragmenty kodu w javascriptcie lub CSS-ie), optymalizacja skracająca ładowanie strony czy czytelna nawigacja i struktura strony (Breadcrumbsy) – o tych elementach również nie można zapomnieć.

… a skończmy na „zewnątrz”

Ograniczanie się do optymalizacji strony, czyli tzw. on-site SEO jest częstym błędem popełnianym przez blogerów. Zapominając o różnych kanałach dystrybucji swoich treści tracimy ogromną szansę na zyskanie cennych linków i kontaktów, które mają realne przełożenie na pozycje w SERP-ach. WordPress, jako CMS pełen wtyczek tworzonych przez programistów z całego świata, pozwala na optymalizację wielu sposobów propagowanie treści.

Wtyczki integrujące stronę z serwisami społecznościowymi np. Facebookiem czy Twitterem nie tylko ułatwią Tobie jako twórcy wzmożenie działania na tych polach, lecz niektóre z nich będą pomocne dla odwiedzających. Gotowe rozwiązanie pozwalające udostępnić na prywatnej tablicy dany wpis będzie chętnie używane, niż standardowo przeprowadzona czynność czyli kopiowanie, wklejanie itp.

WordPress i pozycjonowanie (SEO) to dwa bratanki

Najpopularniejszy w dzisiejszych czasach CMS, którym bez wątpienia jest WordPress lubi się z pozycjonerami. Otwarty kod źródłowy pozwala programistom z całego świata przygotowywać wtyczki, które ułatwią działania SEO-wcom, a nawet osobom nie do końca wiedzącym jak działa pozycjonowanie (SEO) stron wyciągając do nich pomocną dłoń i prowadząc po kolejnych etapach działań. Niektóre z nich w znacznym stopniu automatyzują wiele mozolnych czynności, przyśpieszając naszą pracę, a nawet wyręczając nas całkowicie z ich wykonywania. Warto poznać tajniki WordPressa, aby wykorzystać je przy pozycjonowaniu stron!

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Rafał pisze:

    Niestety jednak w porównaniu z tworzeniem stron z tzw. „palca” WP generuje sporo kodu. Pojawia się zatem oczywiste pytanie: jak wpływa to na wskaźnik tekst/kod? Niektórzy sądzą, że nie ma on znaczenia, ja jednak zauważyłem na wielu przykładach, że wskaźnik ten wpływa na pozycje.

  2. Szymon Owedyk pisze:

    I dla mnie wtyczka Yoast SEO jest bardzo cenna. Dzięki za dodatkowe wskazówki :)

  3. Jakub Lisiecki pisze:

    Dedykowany CMS będzie miał przewagę tylko wtedy gdy zostanie stworzony z myślą o pozycjonowaniu od początku do końca.

  4. Tomek pisze:

    Czyli rozumiem, że wordpress jest przyjazny w pozycjonowaniu. Ma przewagę nad dedykowanymi CMS?