Wartościowa treść to obecnie niezbędny element, jeśli zależy Ci na dobrze wypozycjonowanej stronie, dzięki której klienci będą mogli zapoznać się z ofertą świadczonych przez Ciebie usług. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czym jest SEO, jak pisać teksty SEO, czym różni się pisanie tekstów SEO od klasycznych artykułów. W jaki sposób dbać o to, aby pisanie tekstów SEO było działaniem skutecznym i dobrze wykonanym? Jak przemycać słowa kluczowe w wysokiej jakości artykułach SEO? Oraz dlaczego powinieneś zainwestować w optymalizację strony internetowej pod SEO. Na te i wiele innych pytań odpowiedzi poznasz poniżej.
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
Teksty SEO co to jest?
Teksty SEO to treści optymalizowane pod kątem wyszukiwarek. Celem optymalizacji jest stworzenie wpisu, który będzie odpowiadał na potrzeby użytkowników (będzie dla nich użyteczny), a jednocześnie będzie wyświetlany na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania w np. Google. Skuteczne tworzenie treści SEO jest możliwe dzięki odpowiedniemu zastosowaniu słów kluczowych w tekstach.
Jak pisać teksty SEO? Poznaj czym jest optymalizacja treści pod SEO
Optymalizacja treści pod SEO polega na stworzeniu tekstów, które będą:
- pisane z myślą o odbiorcy,
- jednocześnie „przyjazne” dla wyszukiwarek.
Aby stworzyć tekst SEO nastawiony na odbiorcę, do którego kierujesz swój wpis, musisz poznać, czego potrzebuje, jakich treści poszukuje w Internecie. A następnie napisać artykuł tak, aby wyszukiwarka uznała go za wartościowy i wyświetliła go na pierwszych pozycjach w wyszukiwaniu (co pozwoli dotrzeć do szerokiego grona odbiorców). Nie należy również zapomnieć o optymalizacji tekstów pod stronę mobilną, ponieważ użytkownicy znacznie częściej wyszukują informacji, korzystając ze smartfonów, niż komputerów. Optymalizacja (dostosowanie) treści pod SEO składa się z poniższych kroków:
1. Zdefiniowania odbiorców Twoich treści
Aby to zrobić odpowiedz sobię na pytania: kto będzie czytał ten tekst? Kogo poruszany temat może interesować na tyle, aby szukać informacji w Internecie? Jeśli wpisy, które tworzysz, są uzupełnieniem wiedzy dla Twoich klientów (są powiązane tematycznie z Twoją ofertą) Twoimi odbiorcami mogą być osoby:
- zainteresowane produktami/usługami, które oferujesz,
- które skorzystały już z twojej oferty, jednak planują kolejny zakup w Twoim sklepie,
- które trafiły na Twoje wpisy przypadkowo i nie znają produktów usług, które oferujesz.
Jeśli zdefiniujesz, kim są Twoi odbiorcy, możesz zwracać się do nich bezpośrednio, dawać im wskazówki, czy przydatne rady.
2. Wyszukania interesujących ich tematów
Kolejnym krokiem, jaki wymaga od Ciebie pisanie tekstów pod SEO to jeden z ważniejszych elementów, czyli wybór tematu tekstu SEO. Pamiętaj, że to użytkownicy powinni być inspiracją do wyboru tematu – a właściwie ich wyszukiwania, (dzięki czemu tekst zostanie zauważony zarówno przez użytkowników, jak i wyszukiwarki).
Jak poznać czego szukają użytkownicy?
Jeśli zastanawiasz się, gdzie szukać słów kluczowych możesz skorzystać z gotowych narzędzi takich jak:
- Planer słów kluczowych Senuto,
- Answear The Public,
- Google Ads Keyword Planer
- KWfinder (i wiele innych narzędzi służących do planowania treści).
Powyższe narzędzia oferują gotowe bazy słów kluczowych na dowolny temat. Dzięki nim poznasz, jakie hasła oraz z jaką częstotliwością wyszukują użytkownicy na dany temat. Konkretne słowa kluczowe wpisywane w wyszukiwarkę to wiedza, jakiej potrzebują. Stwórz tekst SEO który, spełni ich oczekiwania, a użytkownicy chętnie staną się czytelnikami Twoich wpisów. W doborze odpowiedniego tematu, pod właściwe frazy warto wykorzystać RTM i uchwycić idealny moment. Jeśli w danym czasie pewien temat niespodziewanie zyskał na popularności, użytkownicy będą poszukiwać informacji – wykorzystaj to i stwórz treść, która zaspokoi ciekawość internautów. Poznaj dokładnie narzędzia służące wyszukiwaniu słów kluczowych, które zostały opisane w tym artykule: Jak wybrać słowa kluczowe?
3. Opracowania listy słów kluczowych do każdego z tematów
Pisanie tekstów SEO to dzielenie się wiedzą z użytkownikami szykującymi informacji. Słowa kluczowe to de facto pytania, jakie użytkownicy zadają wyszukiwarkom. Znając słowa kluczowe dla danego tematu, jesteś w stanie napisać tekst SEO, który będzie odpowiedzią dla osób poszukujących informacji w Internecie. Jeśli zamierzasz rozpocząć pisanie tekstów SEO, przygotuj sobie bazę tematów oraz fraz. Dzięki temu łatwiej będzie Ci planować treści na bloga czy stronę www. Warto również archiwizować te dane, aby sprawniej dokonywać aktualizacji treści pod kątem SEO.
4. Analizy treści konkurencji
Jeśli jesteś początkującym copywriterem treści SEO, analiza konkurencji pozwoli Ci w praktyce sprawdzić jak pisać teksty SEO. Dzięki wpisom innych możesz sprawdzić, czy dany tekst był optymalizowany pod wyszukiwarki, a jeśli tak to, na jakie frazy i jak zostały one rozmieszczone w tekście. Analiza konkurencyjnych tekstów SEO to również dobry sposób na inspiracje treścią – sprawdź jakie akapity znalazły się we wpisach, jaki temat należałoby rozwinąć lub jakich wiadomości zabrakło i umieść te informacje w swoich teksach.
5. Utworzenie planu artykułu
Jeśli już wykonałeś poprzednie kroki, a więc wiesz, do kogo kierujesz swój tekst SEO, na jaki temat będziesz pisać, jakie frazy kluczowe wykorzystasz w tekstach pod SEO oraz w jaki sposób postępowała Twoja konkurencja, przyszedł czas na stworzenie planu własnego artykułu SEO. Zdecyduj, jaki będzie jego tytuł, stwórz kilka śródtytułów, które będą idealnym miejscem na zastosowanie słów kluczowych oraz podzielą tekst i sprawią, że będzie on bardziej czytelny.
6. Zweryfikowanie poprawności treści
Kiedy Twój wpis jest prawie gotowy do publikacji pozostała ostatnia rzecz, czyli analiza poprawności treści SEO. Upewnij się, że nie posiada on błędów ortograficznych czy językowych. A zdania są dość krótkie i zrozumiałe (szczególnie dla osób, które nie są specjalistami w danej dziedzinie). Zadbaj również o interpunkcję tekstu – dlaczego jest to takie ważne? Użytkownicy przywiązują dużą uwagę do jakości. Jeśli spełnisz ich oczekiwania, chętnie do Ciebie wrócą.
7. Aktualizacji wpisów
Wraz z upływem czasu treści ulegają przedawnieniu (np. zmieniają się dane statystyczne, które umieściłeś we wpisie SEO), zadbaj, żeby były one jak najbardziej aktualne. Aktualizacja danych to bardzo dobry moment na dopisane treści, której zabrakło w pierwotnej wersji oraz zmiany wizualne tekstu SEO takie jak np. dodanie grafiki.
Teksty SEO Przykład 1
Dodanie grafiki do tekstu optymalizowanego pod SEO zwiększa jego atrakcyjność dla odbiorcy. Należy pamiętać jednak o kilku elementach: dodaniu tekstu alternatywnego, przeskalowaniu wielkość obrazu w przypadku miniatury, kompresji pliku powyżej 200 kB (skróci to czas ładowania strony).
Artykuły SEO są tworzone pod indywidualne wymagania klientów. Ich przygotowaniem zajmują się najczęściej profesjonalni copywriterzy. Jednak tekst SEO nie zawsze równa się wysokiej jakości treści, która przynosiłaby wartość dla potencjalnego czytelnika. Czasami teksty SEO przypominają źle przetłumaczony tekst z języka obcego (słowa są nie odmienione, powstają dziwne konstrukcje zdaniowe) niż dobrej jakości materiał.
Jaką wartość mają artykuły SEO?
Artykuły zamieszczane w internecie można podzielić w sposób bardzo ogólny na trzy rodzaje:
- Materiały całkowicie niezależne, których autorzy skupiają się na przekazaniu wartościowej treści.
- Teksty SEO nastawione na wysoką jakość przekazywanej treści.
- Artykuły SEO nastawione wyłącznie na pozycjonowanie stron www, zawierające bardzo dużo słów kluczowych przy niskiej jakości treści.
Pierwsza grupa tekstów jest tworzona zwykle pod potrzeby niezależnych portali, które działają na zasadzie serwisów informacyjnych. Takim portalom zależy przede wszystkim na przekazaniu wartościowej wiedzy czytelnikom. Autorzy tekstów nie zwracają uwagi na słowa kluczowe i tworzą teksty według własnego uznania.
Teksty SEO natomiast charakteryzują się tym, że oprócz treści, która powinna być wartościowa dla czytelnika, przemycają dodatkowo słowa kluczowe, za pomocą których czytelnicy mogą trafić na daną stronę, gdzie umieszczony został tekst. W sytuacji, gdy internauta wpisze w wyszukiwarce poszukiwaną frazę zawierającą słowa kluczowe, w wynikach wyszukiwania ukaże się dany artykuł SEO.
Wartość dobrych tekstów SEO wynika z tego, że po pierwsze przekazują ciekawe treści czytelnikom, ale także potrafią wpływać na pozycję strony w wynikach wyszukiwania i zwiększać ilość wizyt na stronie. Dla przykładu prowadząc sklep internetowy, warto prowadzić również bloga, na którym będą umieszczane przydatne wskazówki dotyczące sprzedawanych przez nas produktów. Aby blog ten był wartościowy zarówno dla użytkownika, jak i wpływał na widoczność strony w wyszukiwarce, musimy przygotować artykuły tak, aby stanowiły one treści SEO, na przykład poprzez zawarcie słów kluczowych i odpowiedniej optymalizacji tekstu. Sprawdź: Jak zoptymalizować bloga pod kątem SEO?
Czy każdy artykuł może stać się artykułem SEO?
Pisząc materiał na dowolny temat przy pomocy odpowiedniego narzędzia bądź po skorzystaniu z pomocy profesjonalisty praktycznie każdy artykuły o wysokiej jakości można przemienić w artykuły SEO. Jedyny problem mogą stanowić artykuły naukowe, zawierające treść popularnonaukową, ale i w nich będzie można zastosować słowa kluczowe i frazy pod wyszukiwanie.
Narzędziem, którym możemy się wspomóc przy pisaniu artykułów pod frazy, jest, wspomniany już wcześniej, planer słów kluczowych Google Ads. Narzędzie wskazuje nam, jakie frazy wpisują internauci w wyszukiwarkę, poszukując artykułów i stron związanych z danym tematem. Tworząc artykuł na pewien temat, wystarczy w odpowiednim polu narzędzia od Google wpisać frazy powiązane z tematem naszego materiału i po chwili dowiemy się, z jakich korzystają użytkownicy. Narzędzie pokazuje także miesięczną liczbę wyszukań każdej frazy.
Planer słów kluczowych jest bardzo prosty w obsłudze, dlatego każdy powinien sobie z nim poradzić. Oczywiście zawsze można skorzystać z pomocy specjalisty. Osoba posiadająca szeroką wiedzę z zakresu pozycjonowania szybko przetransformuje nasz materiał na tekst SEO.
Pisz teksty SEO z zastosowaniem 7 podstawowych rad
1. Pisz teksty dla ludzi
Podstawowym błędem, jaki można popełnić podczas pisania tekstów SEO, jest zapominanie o tym, że to człowiek ma być odbiorcą takiego artykułu. Używasz słów kluczowych, zwracasz uwagę na najczęściej wyszukiwane frazy, ale czy dbasz o to, by materiał był zrozumiały dla internauty? Czy tekst SEO, który stworzyłeś, przynosi wartość czytelnikowi? Zadbaj o jakość tekstu zarówno od strony merytorycznej, jak i od strony używania słów kluczowych.
2. Co za dużo to nie zdrowo
Dobre artykuły SEO nie powinny zawierać zbyt dużo słów i fraz kluczowych. Czytelnik od razu zorientuje się, że taki tekst został napisany tylko po to, aby zwiększyć ruch na twojej stronie. Czasami także roboty, które działają w wyszukiwarce, mogą uznać Twój artykuł za spam i zaprzestaną jego indeksowania. Umieść każde słowo kluczowe 2-3 razy w całym tekście – taka ilość wystarczy, by artykuł spełnił swoją funkcję.
3. Bądź oryginalny – nie kopiuj cudzych tekstów
Staraj się tworzyć autorskie teksty i nie kopiuj cudzych artykułów. Osoba wyszukująca informacji pod daną frazę od razu zorientuje się, jeśli Twój tekst będzie plagiatem.
4. Dobieraj odpowiednie słowa kluczowe
Zastanów się, jakie słowa kluczowe będą adekwatne do twojego artykułu. Dobierz 3-4 frazy, które mogą wystąpić wspólnie w jednym artykule. Pamiętaj, że im trudniejsze frazy, tym trudniej uzyskać wysokie pozycje w Google.
5. Zadbaj o linki do swoich treści
Linki wewnętrzne i zewnętrzne mają kluczowe znaczenie dla rankingu wyszukiwania – im więcej linków prowadzących do danej witryny, tym bardziej jest ona wartościowa dla wyszukiwarki Google. Link dla wyszukiwarki Google jest „głosem”, który mówi, że dana strona jest warta wysokiej pozycji w wyszukiwaniu, dlatego, jeśli nadal zastanawiasz się jak pisać teksty SEO? Odpowiadamy z wykorzystaniem potencjału linków.
6. Nadaj odpowiedni tytuł tekstom pisanym pod SEO
Pisanie tekstów SEO wymaga zrozumienia, czego potrzebuje Twój odbiorca, tak samo jest w przypadku tytułów. Jednak dodatkowo należy mieć na uwadze, że tytuł musi zachęcać do kliknięcia oraz dobrze, aby zawierał słowo kluczowe. Kilka sprawdzonych technik nadawania tytułów, które charakteryzują artykuły SEO to:
- Posługiwanie się liczbami lub procentami. Dane wyrażone w liczbach są łatwe do zrozumienia i wizualizacji, dlatego tak skutecznie działają na odbiorców.
Teksty SEO Przykład 2
”7 zasad, które sprawią, że pisanie tekstów SEO będzie bardziej efektywne”
- Tytuł zawierający bezpośredni zwrot do odbiorcy. Czytelnik będzie miał wrażenie, że tekst został napisany specjalnie dla niego i jego potrzeb. Dzięki temu chętniej zapozna się z artykułem.
Teksty SEO Przykład 3
”3 przydatne aplikacje, które usprawnią Twój biznes”
- Tytuł w formie pytania. To równie powszechny sposób na tytułowanie tekstów SEO. Zaletą tytułu w formie pytania jest możliwość umieszczenia odpowiedzi bezpośrednio w tekście (czytelnik jest zmuszony do otwarcia artykułu, aby poznać odpowiedź). Dzięki czemu czytelnik ma wrażenie, że tekst jest rozwiązaniem jego problemu.
Teksty SEO Przykład 4
” Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Poznaj rady ekspertów”
7. Zadbaj o stronę techniczną
Jeśli napisałeś dobrej jakości tekst SEO, postaraj się, aby jego strona techniczna została także dobrze wykonana. Wprowadź tytuł, nagłówki, krótkie wprowadzenie do artykułu. Przygotuj opis, który będzie wyświetlał się w wynikach wyszukiwania pod linkiem do twojej strony. Stosuj w tekście wyróżnienia, dodaj kilka obrazków. Zwróć uwagę, aby tekst został podzielony na akapity oraz został odpowiednio sformatowany.
Promuj teksty SEO w mediach społecznościowych
Aktywność w mediach społecznościowych to możliwość zwiększania zasięgów Twoich treści SEO. Jeśli prowadzisz profile swojej firmy na LinkedIn, Facebooku czy Instagramie wykorzystaj potencjał, jaki daje social media marketing. Publikuj swoje treści SEO w serwisach społecznościowych, twórz wpisy, które zachęcą Twoich obserwujących do przeczytania artykułów. Udostępnianie wpisów w mediach społecznościowych działa niczym skuteczna reklama na Facebooku – pozwala zwiększyć zasięg oraz dotrzeć do nowych odbiorców.
#wiemyjak pozycjonować Twoję strone
Ciekawy wpis można wiele się dowiedzieć, na temat artykułów optymalizowanych pod SEO, jeśli wcześniej nie miało się z tym do czynienia :)
Pisanie tekstów pod SEO wydaje się jak najkorzystniejsze zarówno z punktu widzenia Twórców, jak i odbiorców każdy korzysta. Pod warunkiem że za tekstem idzie jego jakość, a nie tylko „upychanie” słów kluczowych.
W sieci cały czas spotyka się jeszcze mnóstwo tekstów pisanych wyłącznie pod wyszukiwarki. A gdzie w tym wszystkim są użytkownicy? Mam nadzieję, że to się zmieni i nawet teksty typowo pozycjonujące zyskają na wartości.
Cieszę się, że w artykule wspomniane zostało też o wartościowych tekstach seo, które przekazują wiedzę merytoryczną. Często mam wrażenie, że jak wspomina się o seo, to cały czas z myślą o tekstach naprawdę kiepskiej jakości, gdzie słowa kluczowe upychane są bezmyślnie bez jakichkolwiek zasad i odmiany.
Google musi mieć coraz bardziej zaawansowane algorytmy, żeby rozpoznawać który tekst pisany jest pod seo a który nie.
Wydaje mi się, że samo Google zmieniło już do tego podejście i tak jak to nazwaliście teksty seo, kóre są nastawione wyłącznie na pozycjonowanie, nie rankingują już tak jak kiedyś. Artykuły pod seo są i będą pisane, ale mam wrażenie, że coraz bardziej przywiązuje się wagę do ich jakości, nawet kosztem słów kluczowych. Chyba trzeba znaleźć wypadkową pisania tekstów seo i wartościowych dla użytkowników.