Prowadzisz firmę, założyłeś stronę internetową, być może prowadzisz Facebooka czy inny profil społecznościowy. Monitorujesz każdą aktywność na stronie, sprawdzasz czy ktoś zostawia komentarz na Twoim blogu, śledzisz statystyki na fanpage’u – ale czy jesteś pewny, że to wystarczy? Być może nie wiesz, że na Twitterze właśnie ktoś podał Twój post dalej albo, że na Facebook’u właśnie toczy się dyskusja o Twoim produkcie lub usłudze.
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
Twoja marka żyje w wielu miejscach internetu jednocześnie, a Ty możesz nawet nie zdawać sobie z tego sprawy. To zrozumiałe, że nie masz czasu by osobno na każdej platformie sprawdzać czy ktoś w danym momencie nie wydaje opinii na temat Twojego produktu. Może ominąć Cię fakt, że ktoś właśnie niezbyt pochwalnie wypowiada się na temat Twojej usługi np. na forum branżowym, a Ty dowiadujesz się o tym miesiąc później. W internecie bardzo ważne jest by być na czas, wartość ma to co się dzieje tu i teraz. W związku tym warto przyjrzeć się bliżej rozwiązaniom, które pomogą Ci być zawsze tam gdzie Twoja marka. Wszystkie służą do monitorowania internetu, jednak każde jest inne. W związku z tym, warto przetestować kilka z nich, by sprawdzić które narzędzie dla Ciebie jest najodpowiedniejsze. Przykładowe platformy, które możesz sprawdzić to: Brand24, Sentione, Monitori, Buzzsummo, Newspoint. Każde z wymienionych narzędzi oferuje 14-dniowy okres próbny, który pozwala na zapoznanie się z ich funkcjonalnością. Kiedy wybierzesz odpowiednie narzędzie dla siebie to musisz zadać sobie pytanie – co teraz powinienem zrobić z nabytą wiedzą? Jeśli zależy Ci na budowaniu wizerunku marki to pamiętaj, że monitorowanie internetu jest dopiero pierwszym krokiem. Aby dobrze wykorzystać informacje, które będzie dostarczać Ci wybrane narzędzie to przemyśl i rozpisz strategię działania. Musisz zastanowić się:
Co robić w sytuacji gdy ktoś napisze pozytywny komentarz/uwagę/opinię na temat Twojego produktu lub usługi? Czy przygotujesz podziękowanie, które publikujesz pod danym wpisem, czy piszesz prywatną wiadomość do osoby, która w sposób pochlebny wyraża się o Twojej firmie? A może idziesz o krok dalej i w takich sytuacjach masz przygotowaną wyjątkową ofertę, którą zaproponujesz wybranym osobom?
Jakie kroki podejmiesz gdy znajdziesz negatywny komentarz/uwagę/opinię na temat Twojego produktu lub usługi? Czy odpowiadasz publicznie, czy kontaktujesz się telefonicznie bądź mailowo z taką osobą (jeśli masz taką możliwość)?
Na te i wiele innych pytań musisz sobie odpowiedzieć by budować spójny wizerunek swojej marki. To w jaki sposób będziesz reprezentował swoją firmę przy większych czy mniejszych dyskusjach w internecie wpływa na całościowy obraz Twojej marki. Zastanów się więc jaką strategię komunikacji wybierzesz – bardziej poważną i profesjonalną czy luźniejszą, żartobliwą. Pamiętaj o tym by publikowany przekaz był spójny z przekazem marketingowym oraz z misją i wizją Twojej firmy.
Podczas budowania strategii komunikacji można zaczerpnąć inspiracji od innych marek i przyjrzeć się jak one zarządzają kryzysem w internecie. Przykładowo – Milka przeprosiła klienta, który uszkodził sobie ząb jedząc ich czekoladę. Firma przyznała się do błędu, wysłała klientowi paczkę słodyczy oraz zaproponowała pokrycie kosztów wizyty u dentysty. Jest to doskonały przykład, który pokazuje jak zapobiegać kryzysom. Natomiast jak skutecznie poradzić sobie z kryzysem, który już nadszedł pokazuje sytuacja Tymbarka. Marka bezpośrednio na Facebook’u wytłumaczyła dlaczego na opakowaniu soku zostało napisane „bez substancji słodzących”, mimo że w składzie napoju widnieje „syrop glukozowo-fruktozowy i/lub cukier”. Okazało się, że normy europejskie inaczej definiują substancje słodzące, dlatego jest to poprawne. Mimo to firma obiecała, że ze względu na możliwość wprowadzenia konsumentów w błąd usunie informację „bez substancji słodzących” z opakowania. Temat ten szybko został wyciszony. Warto zapoznać się również z innymi sytuacjami jak marki radzą sobie z kryzysami w social media.
Dzięki narzędziom do monitorowania internetu będziesz miał kontrolę nad wszelkimi wzmiankami pojawiającymi się o Twojej marce w sieci. Dzięki okresom próbnym, możesz zdecydować, które narzędzie spełnia Twoje wymagania i najbardziej Ci odpowiada. Pamiętaj o zasadzie „tu i teraz”, śledź uważnie gdzie piszą o Twojej firmie, stronie, produkcie i odpowiadaj na wszelkie pochwały czy uwagi od internautów. Aby usprawnić pracę stwórz i spisz strategię, kiedy i w jaki sposób dołączasz się do dyskusji, komentujesz itp. Dzięki temu Twoja marka nie będzie kryła przed Tobą wielu tajemnic.
Ciekawy i pouczający tekst, naprawdę można polecić wszystkim zainteresowanym pozycjonowaniem stron internetowych
Monitori.pl dziękuje :)
Śliczne dzięki za wspomnienie o SentiOne, takie referencje są dla nas najcenniejsze!
Dziękujemy za pamięć i polecamy SentiOne.
Bardzo dobry artykuł, od siebie mogę polecić brand24, oraz sentiONE – bardzo dobre platformy w monitorowaniu stron.