Najstarsza domena internetowa, symbolics.com została zarejestrowana 15 marca 1985 roku. Początkowo była używana w tradycyjny sposób, czyli jako adres prowadzący do strony internetowej firmy komputerowej. Obecny właściciel wykorzystuje jej popularność, wiek i wysoki PageRank w celach zarobkowych, a mianowicie oferując odpłatne udostępnianie linków. Historia domeny i jej wpływ na pozycjonowanie stron to kwestia, nad którą zastanawia się wiele osób, ale zacznijmy od początku czyli od odpowiedzi na pytanie: czym jest domena internetowa? Jest ona elementem adresu internetowego, który kieruje użytkowników na konkretną stronę www. Dobierane są one najczęściej na podstawie nazwy firmy lub produktu. Można je podzielić m.in. na krajowe (.pl, .uk, .pt), regionalne (krakow.pl, bydgoszcz.pl) czy globalne (.com, .net).
Przy określaniu historii domeny brane są pod uwagę następujące składniki:
– wiek, czyli moment, od którego została zarejestrowana,
– ilość i jakość linków, które do niej prowadzą,
– kary w postaci filtrów lub banów, jeżeli takowe zostały nałożone.
Elementy te mogą mieć pozytywny bądź negatywny wpływ na jakość domeny.
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
Wiek domeny
Jak mawia przysłowie: „czym starsze wino, tym lepsze”. Czy tak samo jest z domeną? Wino pozostaje zamykane w ciemnej piwnicy, po które sięgamy po kilku, kilkunastu a nawet kilkudziesięciu latach. Do tego czasu nie ingeruje się w żadne procesy, które miałyby wpłynąć na jego jakość. Zupełnie inaczej jest z wiekiem domeny internetowej. Nawet jeżeli została założona w ubiegłym stuleciu, ale przez ten czas nie wprowadzano na niej zmian i nie prowadzą do niej żadne linki to sam fakt, że liczy już kilkanaście lat nie czyni jej wyjątkowym.
Linki prowadzące do strony
Starsze domeny internetowe stają się wartościowe, jeżeli od samego początku dla stron ich używających było zastosowane pozycjonowanie seo, dzięki czemu prowadzi do niej wiele linków. Odnośniki do takiej domeny pochodzą głównie z równie starych witryn, które z biegiem lat osiągnęły wysoki PageRank. Starsze linki, które utrzymały się na długo istniejących witrynach, przetrwały próbę czasu mogą stanowić prawdziwy dowód ich większej wartości. Poza tym dawniej nie istniał atrybut no- i dofollow, czyli mówiąc prościej nie było podziału na linki pozycjonujące i takie, które nie mają żadnego wpływu na pozycję witryny w wyszukiwarce.
Dotychczasowa historia domeny
Nie każda domena internetowa z historią jest cenna. Można w tym momencie przytoczyć przykład zakupu samochodu. Zazwyczaj uważa się, że auto odkupione od osoby starszej będzie w wyśmienitym stanie. Jednak skąd mamy mieć pewność, że poczciwy staruszek nie był dawniej kierowcą rajdowym, który po dziś dzień lubi poszaleć? Tak samo jest z domenami – nigdy nie mamy pewności w jaki sposób była użytkowana. Po odkupieniu domeny, która ma już na karku ładnych parę lat może okazać się, że jest zaspamowana do tego stopnia, że nałożony został na nią filtr a nawet ban. Wiadomo, że wówczas proces pozycjonowania domeny będzie znacznie dłuższy bo zdjęcie kary może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy. W związku z tym, niektórzy decydują się na zakup nowej domeny, która jest „czystą kartą”.
Rywalizacja
Należy także wspomnieć o tym, że posiadając długo już istniejącą stronę, która była prowadzona i pozycjonowana zgodnie z zasadami White Hat SEO dużo łatwiejsze jest konkurowanie z innymi witrynami. Mimo wszystko nowo powstające portale nie są na straconej pozycji. Specjaliści z Google Inc. ułatwili pierwsze kroki świeżych domen internetowych. Po wystartowaniu z daną stroną, może otrzymać specjalny bonus, który określa się mianem Fresh Site Bonus. Polega on na tym, iż na samym początku swojego istnienia, witryna znajduje się wysoko w rankingu wyszukiwania. Jednak sytuacja taka nie trwa wiecznie. Jeżeli nie zostaną przeprowadzone odpowiednie działania związane z optymalizacją i pozycjonowaniem domeny, tak szybko jak uzyskała wysoką pozycję, tak samo szybko może ją utracić. Bonus dotyczy wszystkich portali, które zawierają unikatowy i wysokiej jakości content.
Wady i zalety
Podsumowując zalety i wady starszych jak i nowych domen, ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, które z nich są bardziej wartościowe i łatwiejsze do pozycjonowania. Biorąc pod uwagę czynniki, na które zwracają uwagę roboty Google, wiek domeny odgrywa dużą rolę, jednak tylko w przypadkach jeżeli była przez cały czas istnienia prowadzona we właściwy sposób. Jeżeli nie jesteśmy pewni co do historii domeny i tego, czy nie została nałożona na nią jakaś kara, lepiej zainwestować w nową.
Jak sprawdzić wiek i historię domeny?
Jeżeli mamy na oku pewną domenę, przed jej zakupem możemy z łatwością uzyskać podstawowe informacje na jej temat. Pierwsze interesujące narzędzie pozwala sprawdzić wiek domeny. Wystarczy, że wejdziemy na stronę www.webconfs.com/domain-age.php, a następnie w polu input wpiszemy, jedna pod drugą, nazwy domen, które chcemy sprawdzić. W rezultacie otrzymamy z dokładnością co do miesiąca wiek danej domeny.
Drugie narzędzie służy do sprawdzenia historii domeny w Internecie. Po wejściu na www.wayback.archive.org, wystarczy wpisać adres strony a otrzymamy szczegółowe i przydatne informacje na temat interesującej nas domeny. Możemy wówczas zobaczyć jak w danym okresie wyglądała strona internetowa lub jakiej branży służyła dana domena internetowa.
Fajny artykuł. Wielu ludzi ślepo wierzy w to, że nie ma co pozycjonować strony od początku, bo jest za „młoda”. I musi się zestarzeć zanim podejmiemy jakieś kroki. Tymczasem wiek to głównie więcej treści i ot cała tajemnica.
@Freja Draco
Według Google wiek domeny nie ma znaczenia, jak poinformował kiedyś John Mueller (przykładowy link z jego odpowiedzią: https://domaininvesting.com/googles-john-mueller-answers-domain-age/). Jeśli mowa o znaczeniu wieku domeny, najprawdopodobniej jest to przez fakt, iż długo żyjące domeny niosą za sobą spore ilości treści i linków przychodzących, stąd pośrednio wiek domeny może mieć „znaczenie”.
Mam pytanie: czy wiek domeny z odzysku (tzn. wygasłej i zakupionej ponownie) będzie się liczyć od zera (bo tak np. pokazuje dns.pl) czy też z uwzględnieniem jej poprzednich „inkarnacji”?
Google podobno nie bierze pod uwagę linków z domeny, która przez dłuższy czas nie była aktywna.