Choć pogoda w Katowicach nie rozpieszczała, a na horyzoncie nieśmiało uśmiechał się zbliżający weekend, piątkowe popołudnie EACTIVE spędziło bardzo aktywnie. Przez 6 intensywnych godzin kilkunastu naszych specjalistów zgłębiało tajniki wiedzy SEO w trakcie siódmej już edycji – jak sami o sobie piszą jej organizatorzy – najważniejszej i największej konferencji w polskiej branży SEO, czyli Festiwalu SEO 2019. Wydarzenie odbywało się 10 maja w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach i – jak zresztą co roku – nie zawiodło naszych oczekiwań.
Festiwalowa agenda, czyli co tam słychać w SEO?
Wysoki poziom utrzymywany prezentacja po prezentacji to oczywiście zasługa wspaniałych prelegentów. O czym mówili?
Benedykt Protasiuk z agencji Sempai i Link Echos; “Ghost” – wpływ usuniętych linków na pozycję w wynikach wyszukiwania
W swoim wystąpieniu Benedykt udowadniał nam, że nie należy obawiać się utraty linków prowadzących do naszych serwisów – zwłaszcza w kontekście opłat za utrzymywanie linków, które często pobierają od swoich Klientów poprzednie agencje SEO. Swoje spostrzeżenia opierał na przeprowadzanych w ostatnich miesiącach testach zarówno na istniejącej już i pozycjonowanej od kilku lat domenie (linki miały za zadanie poprawę pozycji grupy wybranych fraz), domenach z rynku wtórnego (linkowanie pod kątem szerokiego pozycjonowania i budowania widoczności), jak i w neutralnym środowisku – przy wykorzystaniu kilku domen optymalizowanych na zapytania bez wyników. Inspirujące i dające do myślenia – dziękujemy Benedykt!
Łukasz Suchy z DevaGroup i Link building za piątaka
Łukasz w niestandardowy sposób postanowił przeprowadzić nas przez link buildingowe trendy w 2019 roku, pokazując w ten sposób działanie nowych, starych i naprawdę starych rozwiązań stosowanych do dziś w branży. Wykorzystał do tego lekką ręką trochę budżetu ;) i zaprezentował bardzo ciekawe wnioski. Okazuje się, że pozyskiwanie linków przez wartościowy content z portali o dobrych parametrach – choć prawie wszyscy robią to głównie w ten sposób – to nie koniec naszych możliwości. Nadal link building można próbować robić niskim kosztem, a precle, profile, ogłoszenia, fora, czy SEO katalogi mają się całkiem dobrze. Ba! Chcesz kupić pakiet linków na podwyższenie pozycji? Nie ma problemu! Czy to naprawdę działa? Sami możecie się przekonać. ;)
Prezentacje Łukasza pobierzecie z bloga Devagroup.
Piotr Michalak z Grupy Tense i Nieoczywiste sposoby budowania ruchu organicznego w e-commerce
Jak wyjść poza schemat i nie bać się nieoczywistych rozwiązań? O tym, dlaczego m.in. rywalizacja z konkurencją o frazy z dużym volumenem czy pozycjonowanie strony głównej jest czasami passé, opowiadał nam Piotr w swojej prezentacji. Czego natomiast warto spróbować? Na podstawie przykładu firmy z branży motoryzacyjnej dostaliśmy kilka protipów związanych ze zmianą podejścia do fraz kluczowych (liczy się przede wszystkim wiedza o użytkowniku i jego działaniach w wyszukiwarce!) i wykorzystaniem często ignorowanych mechanizmów ukrytych w strukturze serwisu, które tylko czekają na uwolnienie swojego potencjału.
Mateusz Dela z agencji ContentLine.pl i Link building w Niemczech – Fakty i mity
Czy linki z Polski działają w Niemczech? Czy Niemcy – z tak dużą starannością, jak my – zwracają uwagę na wskaźniki Trust Flow/Citation Flow? W końcu doświadczenie zebrane w trakcie godzin spędzanych na analizie parametrów w Ahrefsie i Majesticu warto byłoby wykorzystać. A może by tak przechwycić trochę domen i profil linkowy zbudować na przekierowaniach 301? I koniecznie zaplecza – dobre zaplecza są podstawą, może do tego trochę fajnych katalogów SEO, to musi zadziałać! Czy aby na pewno? Mateusz w swojej 15-punktowej prezentacji zaprezentował nam szybki przegląd podstawowych założeń link buildingu prowadzonego za naszą zachodnią granicą i zamącił w ten sposób w głowie wielu osobom, które marzyły o wygodnej linkowej drodze na skróty. Dzięki temu my już #wiemyjak robić to w DE!
Artur Wojczal i Cezary Urbanowicz z agencji Widoczni z prezentacją Jak szybko i skutecznie przetwarzać i analizować dane z GSC?
W codziennej pracy z danymi z GSC też macie problem z jej czasochłonnością? Teoretycznie wszystkie informacje są na wyciągnięcie ręki, ale zazwyczaj trzeba szukać, pobierać, ręcznie porównywać, bo dostępne narzędzia pozwalają na jednoczesną analizę danych tylko w jednym wymiarze? Ciągłe dłubanie w plikach i samodzielne projektowanie kompleksowych raportów nie jest dla Was? Artur i Cezary poznali już odpowiedź na te bolączki i chyba nie obrażą się na nas, jeśli zdradzimy Wam, że jest nią Supermetrics. :)
Jak to zrobić u Artura i Cezarego na blogu.
Tomasz Stopka z agencji SEMURAI i 3 godziny dziennie z pewnym blogiem technologicznym – case study
Co można robić każdego dnia przez 3 godziny? Opcji jest całkiem sporo – ulubiony serial sam się nie obejrzy, można też pobiegać lub poćwiczyć (czy to na siłowni czy to przed telewizorem z ulubionymi trenerkami personalnymi Polaków) – to wersja dla bardziej ambitnych, niektórzy zabierają się w tym czasie za domowe porządki, a inni rozmyślają o przewrotności losu. Co natomiast robił w tym czasie przez 1,5 roku Tomek? Odwracał trend spadkowy serwisu w Google, zwiększał na nim stopniowo ruch, uczył redakcję pisać treści pod SEO – czyny iście heroiczne! Zastanawiacie się pewnie, jak ta historia kończy się dla naszego Superbohatera. Możemy tylko zdradzić, że nie ma zbyt wiele wspólnego z happy endem, ale płynie z niej ważny morał. Pozycjonowanie stron to długotrwały proces, w którym sukces zależy od wielu czynników i choć „czasem słońce, czasem deszcz”, nie można się poddawać. :)
Jakub Makaruk i Zmiany w SEO przez pryzmat 15 lat Forum PiO
Prezentacja Jakuba to przede wszystkim must-see dla tych, którzy nie potrafią sobie wyobrazić SEO sprzed Pandy, Pingwina i Kolibra. A jest co sobie wyobrażać – SERPowe El Dorado, gdzie wolno było przesuwać granice aż do bolesnego zderzenia z banami, filtrami i działaniami ręcznymi Google. Kawał historii, mnóstwo wspomnień i trochę prognoz podane w bardzo przystępnej formie – nie do odzobaczenia. :)
Grzegorz Strzelec z SEOPlanner i Bo Ty nie wiesz, a ja wiem, jak rozmawiać trzeba z… SEOwcem
„Jam jest SEOwiec Twój, którym Cię wywiódł z filtrów i płatnych kanałów niewoli” – tak swoją prezentację rozpoczął Grzegorz i najwyraźniej skradł w ten sposób serca uczestników Festiwalu SEO, bo w momencie pisania tego tekstu (14 maja, 13:30) jego wystąpienie prowadzi w ankiecie „Najciekawsze moim zdaniem wystąpienia na Festiwalu SEO 2019 to”. Złośliwi mogliby powiedzieć, ze wpływ na to na pewno miał konkurs, w którym Grzegorz rozdawał wejściówki na SEOTour, ale my nie jesteśmy złośliwi. :) „10 przykazań klienta SEO” to ogromna dawka wiedzy m.in. na temat tego:
- dlaczego miejsce SEO powinno znajdować się w samym środku struktury organizacyjnej i decyzyjnej każdej firmy,
- jakie efekty daje uwzględnianie działań SEO w każdej formie prowadzenia marketingu internetowego,
- jak bardzo długotrwałym procesem SEO jest, gdy chcemy przy jego pomocy osiągnąć satysfakcjonujący poziom ruchu i konwersji.
W pełni się z tym wszystkim zgadzamy! I dołączamy do tego poetyckie podsumowanie jednego z naszych specjalistów SEO, Michała:
Prezentacja była miła, Mickiewicza by przebiła. Na Papieża startuj Panie, przykazania nowe w planie. Opowieści co niemiara, w TVNie będzie gwara. SEOTour zobaczyć chciałem, wiec pod postem zrymowałem.
Może nie wygrałeś tego konkursu, ale dla nas Michał i tak jesteś zwycięzcą. :)
Victoria Olsina z Consensys i How Blockchain Will Impact Search Marketing?
Victoria, przedstawiając się, wspomniała o sobie dwie ciekawostki – że pochodzi z Alta Garcia, nazywanego miastem Che Guevary i jest jedyną kobieta-prelegentką na tym Festiwalu. Jak się szybko okazało, do przekazania miała zdecydowanie więcej ciekawych informacji. Kwadrans przepełniony wiedzą na temat łańcucha blokowego i jego oddziaływania na marketing w wyszukiwarkach potwierdził tylko postawioną tezę – blockchain IS the future. Warto o tym pamiętać.
Michał Barczyk z grupy x-kom i Czarny Piątek jest w piątek
Zastanawialiście się kiedyś nad różnicami między real time marketingiem, real time event marketingiem i event based marketingiem? Michał owszem i dzięki temu w swojej prezentacji bardzo sprawnie zapoznał nas z możliwościami wykorzystania wydarzeń w pozyskiwaniu ruchu organicznego. Do zapamiętania – należy wykryć trendy w swojej branży, powiązać je z prowadzoną działalnością, stworzyć ciekawą kreację, w porę zareagować, przygotować się na pozyskany ruch i liczyć zwroty z poczynionej inwestycji. :) Case Black Friday pokazał, że RTM wcale nie musi być jak czarna magia, a zainteresowanie użytkowników nieszablonowymi działaniami ma także ogromny wpływ na widoczność serwisu w wyszukiwarkach.
Łukasz Żelezny z prezentacją SEO i praca z klientem. Klient jako Twój ambasador. 6 zasad
Łukasz jak zawsze nie zawiódł i podzielił się z nami cennymi wskazówkami, popartymi własnym doświadczeniem w pracy jako niezależny konsultant ds. SEO. Co do złotych zasad, o których w trakcie współpracy należy pamiętać – odpowiedni sposób pozyskania klienta, weryfikacja potrzeb klienta w zakresie oczekiwanej pomocy, szczegółowa prezentacja oferty, określenie ram czasowych wykonywanych działań oraz wskazanie sygnałów ostrzegawczych, a także ewentualnego systemu rekomendacji.
Artur Strzelecki i Pozyskiwanie ruchu organicznego w sklepie internetowym
Zgodnie z zapowiedzią Sławka Borowego – last but not least! Artur opowiedział nam o pozyskiwaniu ruchu organicznego na podstawie prac wykonywanych przez niego samego na serwisie babyland.pl. Kluczowa wiedza w pigułce, którą główny organizator Festiwalu SEO podaje nam w bardzo przejrzystej formie już od wielu lat. Czego chcieć więcej?
Bonus lepszy niż afterparty
Wypadałoby napisać również kilka słów o oficjalnym afterparty, które odbyło się tuż po Festiwalu SEO w Klubowej, ale mamy dla Was coś lepszego. Nasz Head of SEO, Sebastian Heymann, zebrał i przygotował odpowiedzi na pytania, które pojawiały się po prezentacjach prelegentów. Zachęcamy do zapoznania się z kolejną dawką wiedzy!
Odnośnie Link Echos
1. Kiedy sprawdzić, czy usunięte linki miały wpływ na widoczność?
Według mnie w okolicach miesiąca powinien być efekt.
2. Co zrobić z linkami po ich usunięciu, aby przetestować czy miały one sens?
Usunąć, a następnie przeindeksować stronę, z której zostały usunięte.
3. Czy usunięcie linków na zapleczach niskiej jakości obniży ranking strony?
Nigdy nie wiemy, jak Google ocenił dane zaplecze. Niska jakość to – jak rozumiem – brak ruchu, brak widoczności, brak wskaźników w narzędziach typu Ahrefs, Majestic. Mimo wszystko nawet najgorsze linki mogą mieć pozytywny wpływ na ranking witryny i ich usunięcie może się na nim odbić.
Odnośnie Link building za piątaka
1. Ile trwał test linków?
Trwać powinien do kilku tygodni – 4-5. Dłuższe okresy mają tyle zmiennych, że trudno potem wyciągnąć realne wnioski. Nawet w ciągu 4-5 tygodni wyciągnięcie wniosków może być trudne, dlatego trzeba podchodzić do testów bardzo ostrożnie i często je powtarzać.
2. Po jakim czasie widać efekt pozyskiwanych linków?
Od 1 dnia, jeżeli link szybko zostanie podlinkowany i zaindeksowany przez Google, aż do 4-5 tygodni. Oczywiście, gdy jakiś link spadnie w strukturze serwisu, na którym zostanie umieszczony to również może spaść jego wartość. Spadek np. z pierwszej strony na 8 stronę w listingu.
Odnośnie Nieoczywistych sposobów budowania ruchu organicznego w e-commerce
1. Czy URLe były w linkach wewnętrznych?
Rozumiem, że to pytanie miało dotyczyć tego, czy linkowano wewnętrznie anchorem URL. Oczywiście w linkach wewnętrznych jest to bez sensu i najlepiej wykorzystywać to, na co chcemy żeby dana strona linkował.
2. Jak sobie radzić z kanibalizacją?
Przede wszystkim weryfikować, czy kanibalizacja występuje. To, że strona wyświetla się na dwóch pozycjach w wynikach wyszukiwania nie oznacza, że występuje kanibalizacja. Po prostu intencja użytkownika może być nie do końca zdefiniowana i Google wtedy może zwrócić więcej wyników jednej domeny.
To nie jest kanibalizacja, a zwrócenie dwóch wyników – jeden dotyczy oferty, drugi wytłumaczenia pojęcia.
3. Czy były unikalne opisy do produktów?
Oczywiście warto wdrażać unikalne opisy, jednak w przypadku dużych sklepów należy posiłkować się jak największą ilością szczegółów danego produktu w opisie, a także treścią generowaną przez użytkowników (recenzje, opinie).
Odnośnie Link buildingu w Niemczech
1. Jakie anchory wykorzystuje się w Niemczech?
Brand i URL – i już można było poczuć na sali, że warto tam uderzyć z linkami EMA i sprawdzić, czy zadziała.
2. Jaką domenę wykorzystywać do SEO w Niemczech?
Oczywiście najlepiej domenę .de, podobnie jak w Polsce .pl.
3. Jak wygląda konwersja na domenach .com w Niemczech?
Było w sieci badanie, które o tym mówiło, ale nie potrafię teraz go znaleźć. Jeżeli ktoś będzie w stanie je wskazać, to oczywiście uzupełnimy o link do tego artykułu.
4. Jak sobie radzić SEOwo z wielkimi portalami typu Amazon w Niemczech?
Powolutku skupiając się na pozycjonowaniu konkretnych fraz na konkretnych podstronach i podobnie jak w Polsce można wyprzedzić Allegro, tak w Niemczech można wyprzedzić Amazona i inne tego typu serwisy.
5. Czy istnieją bazy z wydawcami typu Whitepress?
Mateusz wskazał marketin9.com oraz linkhouse.co :)
6. Z czego wynika linkowanie na Brand i URL w Niemczech?
Mateusz odpowiedział, że z netykiety i ja się z tym zgadzam. Niemcy nie boją się linkować. Chętnie dodają linki.
7. Czy warto próbować robić SEO na skróty w Niemczech?
Osobiście jestem przeciwny. Czuję wewnętrznie, że byłoby to naprawdę krótkoterminowe. Dodając do tego sandbox, to krótkoterminowe staje się długoterminowym.
Odnośnie Szybkiego i skutecznego przetwarzania i analizowania danych z GSC
1. Czy możliwa jest analiza 3000 fraz GSC? Jak to wygląda w przypadku Supermetrics i jego limitów?
Niestety Google Search Console ma ograniczenie do 1000 fraz. Supemetrics ma 1 000 000 wyświetleń na zapytanie w Google Docs / 1500 zapytań na dzień w Excelu.
2. Czy jest możliwość zrobienia tego samego raportu w GDS?
Próbowałem i mi się nie udało. Wynika to z faktu, że nie można na jednym raporcie pokazać wszystkich fraz dotyczących danego adresu URL. W GDS możemy wybrać dane: informacja o frazach albo wyświetlenia URL.
3. Czy zwiększanie CTR wpływa na pozycje strony?
Pośrednio wpływa. Proponuję to przetestować dodając Emoji, które wyświetli się w wynikach wyszukiwania, a nie wpłynie bezpośrednio na wynik po zmianie.
4. Jaka jest cena Supermetrics?
Do wykonania podobnego raportu potrzeba wydać na narzędzie Supermetrics:
- 69$ dolarów dla Google Docs https://supermetrics.com/pricing/google-sheets
- 99$ dolarów dla Excela https://supermetrics.com/pricing/excel-pricing
Odnośnie 3 godzin dziennie z blogiem technologicznym
1. Jak przeciwdziałać spadkom w powodu site?
- sprawdzać site ręcznie lub przez narzędzie zewnętrzne
- weryfikowanie tego raportu i weryfikowanie, czy nie ma jakiegoś zbyt dużego skoku zaindeksowanych stron dziennie https://www.google.com/webmasters/tools/crawl-stats?hl=pl&siteUrl=
– weryfikowanie stron nigdy nieklikanych w wynikach wyszukiwania https://search.google.com/search-console/performance/search-analytics?resource_id=&breakdown=page&num_of_days=28 (tutaj bardzo ładnie było widać nowe zaindeksowane strony przez wtyczkę Yoast)
2. Jak szanować crawl budget?
- tylko strony do zaindeksowania w sitemapie
- noindex dla odpowiednich podstron w serwisie
- blokowanie niepotrzebnych adresów URL w pliku robots.txt
- rel=”nofollow” w linkach wewnętrznych do stron, które nie mają pojawiać się w wyszukiwarce
- usuwanie błędów z https://search.google.com/search-console/index?resource_id=
3. Czy warto ufać wtyczce Yoast?
Oczywiście żadnej wtyczce nigdy nie można zaufać do końca i trzeba ją aktualizować oraz na bieżąco sprawdzać.
4. Czy warto wykorzystywać WordPress dla dużych serwisów?
Zależy, co to znaczy duży. Do kilku tysięcy podstron powinien sobie dać radę, ale dalej często jest już duży problem z zasobami.
Polecam artykuł: https://wpzen.pl/6-zastosowan-do-ktorych-wordpress-sie-nie-nadaje/
Odnośnie Zmian w SEO przez pryzmat 15 lat Forum PiO
1. Czy SEO umiera?
Owszem… nie :)
Odnośnie Wpływu Blockchain na marketing w wyszukiwarkach
1. Co myślisz o kupowaniu danych przez Google?
Do tego się nie odniosę, ale w mojej opinii Google ma tyle danych, że nie potrzebuje ich kupować od innych.
2. Jak się przygotować na Blockchain?
Odsyłam do artykułu: https://searchengineland.com/blockchain-will-impact-search-marketing-industry-282998
3. Co uważasz na temat zmiany płacenia za ruch na płacenie za treść?
Nie jestem pewny, czy dokładnie takie było pytanie, ale tak je zrozumiałem. Skoro założeniem blockchain są tylko realni użytkownicy, to logiczne, że kupowanie treści po to, by tych użytkowników pozyskać, będzie bardziej opłacalne niż kupowanie ruchu.
Odnośnie Czarny piątek jest w piątek
1. Jak wychwycić trendy, o których nie wiemy?
- śledzenie wyszukiwarki wewnętrznej w serwisie
- śledzenie danych z GSC
- śledzenie Google Trends w https://trends.google.com/trends/trendingsearches/daily?geo=PL – przykład to raz w tygodniu szał związany z Grą o Tron, który skończy się w przyszłym tygodniu
Jeśli po przeczytaniu naszej relacji lub po po prostu po Festiwalu SEO pojawiły się w Waszych głowach pytania, na które chcielibyście poznać odpowiedź – nie krępujcie się! Zostawcie je w komentarzu pod artykułem, a my postaramy się na nie odpowiedzieć zgodnie z naszą wiedzą i doświadczeniem. Bo przecież #wiemyjak zobowiązuje! :)
Takie imprezy SEO powinny być obowiązkowe. Nie tylko integrują, łączą wszystkich ale także sprawiają, że uczymy się szybciej i więcej. Naprawdę fajna i ciekawa impreza, na którą kiedyś na pewno pojadę!
Ooo, ale z Dziennych Trendów Wyszukiwania jeszcze nie korzystałem :) Dzięki za protipa!
Świetne podsumowanie. Nie było mnie tam, więc dobrze poczytać, co się w branży dzieje
Mam nadzieję, że chociaż połowa z tych rzeczy jeszcze ma sens, bo jeśli nie to stracę duuużo czasu
Dobre podsumowanie, choć czasem brakowało mi komentarza na temat mięska. Duży plus za materiały dodatkowe
Też pochwalam skupienie się na pozytywach, narzekać zawsze można. Osoba mająca chęci z całą pewnością mogła wynieść z festiwalu garść przydatnej wiedzy :)
Bardzo fajna relacja, cieszę się, że została rozbudowana o dodatkowe wyjaśnienia zadawanych pytań.
Fajna recenzja Festiwalu SEO. Cieszę się że skupiliście się na analizie tego co dobre i co się przyda w w Waszej agencji.