Content marketing w Polsce i na świecie od początku

Marketing treści jeszcze do niedawna był niedocenianą dziedziną e-marketingu. Przedsiębiorstwa nie zwracały na niego uwagi, gdyż powszechnym trendem było inwestowanie w działania, które mają przynieść miarodajny zysk. Content marketing kojarzył się wyłącznie z ponoszeniem inwestycji, które nie przynoszą korzyści ekonomicznych. Jednak w miarę jego rozwoju, zaobserwowano, że podejmowane działania z zakresu content marketingu mogą przynieść wartość dla studiującej je organizacji. Marketing treści staje się skutecznym narzędziem w dotarciu do konkretnej grupy klientów, którzy dzięki przekazywanym treściom, zaczynają cenić daną organizację i tworzone przez nią marki produktów. Z tego względu obecnie content marketing w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. A jakie były jego początki w Polsce i na świecie?

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Początki content marketingu na świecie

Content marketing jest najgorętszym trendem tego roku – mówią o nim wszyscy marketerzy, jego popularność podkreśla Google, a także pokazuje liczba osób, które wyszukują frazę „content marketing” za pośrednictwem wyszukiwarki. Niewiele osób wie, że historia marketingu treści rozpoczęła się pod koniec XIX w., kiedy to amerykański producent maszyn rolniczych John Deere opublikował magazyn o tytule The Furrow. Magazyn skierowany był dla rolników i zawierał porady odnoszące się do skutecznego sadzenia i zbierania plonów. Gazeta bardzo szybko stała się niesamowicie popularna. Obecnie wydawane jest 1,5 mln egzemplarzy The Furrow rocznie, a gazetę można dostać w 12 wersjach językowych na terenie 40 krajów.

The Furrow zalicza się jako narzędzie content marketingu, ponieważ czasopismo przekazywało czytelnikom wartościowe i bogate treści na konkretne, interesujące je tematy. Nie bez znaczenia jest oczywiście fakt, że gazeta była wydawana przez producenta maszyn rolniczych – dzięki temu John Deere stał się marką, która kojarzona jest ze specjalistycznym sprzętem dla prawdziwych profesjonalistów.

Kolejne kamienie milowe marketingu treści

Conten marketing w Polsce i na świecie

  • 1900 r. – przewodnik turystyczny Michelin Guide – producent opon Michelin stworzył przewodnik turystyczny z myślą o tym, aby namówić francuskie społeczeństwo do przemieszczania się po kraju, a tym samym zużywania i kupowania nowych opon. Przewodnik okazał się genialnym pomysłem – do dziś jest ceniony przez wielu podróżnych oraz restauratorów.
  • 1904 r. – Jell-O Recipe Book – producent skrystalizowanej żelatyny w proszku w wersji smakowej, wzorując się na swoim konkurencie – Knox and Cox – stworzył książkę kucharką, zawierającą przepisy na zastosowanie żelatyny podczas gotowania.
  • 1987 r. – Lego Trick Kicks magazine – producent duńskich klocków dla dzieci stworzył magazyn, za pośrednictwem którego najmłodsi mogli się uczyć budować własne budowle, projektować zamki z kloców oraz rozwijać pokłady kreatywności.
  • 1989 r. – GI Joe – producent zabawek dla dzieci – figurek żołnierzy – nawiązał współpracę z Marvel Comics. Wydawnictwo stworzyło serię komiksów opowiadającą historię figurek, produkowanych przez producenta zabawek.
  • 1996 r. – John F.Oppedahl po raz pierwszy używa sformułowania „content marketing” podczas spotkania American Society for Newspaper Editors. Oppendahl twierdził, że aby gazety dobrze się sprzedawały, redaktorzy muszą najpierw zastanowić się, jakie tematy interesują czytelników i czego chcieliby się oni dowiedzieć.
  • 2000 r. – Seth Godin i darmowy e-book – pomógł on autorowi wypromować się i zdobyć kontrakty na wydanie kolejnych książek. Dzisiaj e-booki są wykorzystywane do promowania treści, które mogą być wartościowe dla czytelników.
  • 2007 r. – pierwsze wideo „Will It Blend” promujące produkty sprzedawane przez fimę BlendTec.
  • 2010 r. Joe Pulizzi zakłada Content Marketing Insitute. Obecnie organizacja zajmuje się przeprowadzaniem badań nad wykorzystaniem i rozwojem marketingu treści.
  • 2014 r.– content marketing zaczyna być dominującą strategią wielu marketerów.

 

Content marketing w Polsce

Na razie nikt nie podjął się zgłębienia historii marketingu treści w Polsce i wyznaczenia punktów przełomowych. Jednak zauważalny jest wzrost znaczenia content marketingu w naszym kraju. Obecnie różnego rodzaju stowarzyszenia oraz instytuty, zajmujące się badaniem internetowych narzędzi oraz zjawisk, starają się określić, w jakim kierunku content marketing będzie się rozwijał w Polsce oraz jak reagują na niego klienci.

Badanie FCP Barometer, które zostało przeprowadzone przez instytucję badawczą IRcenter oraz Stowarzyszenie Content Marketing Polska, miało na celu poznanie cech charakterystycznych oraz kierunku rozwoju content marketingu w Polsce. Wyniki badania wykazały, że marketing treści, który funkcjonuje w naszym kraju, jest bardzo podobny do dziennikarstwa w social media. Respondenci badania byli przekonani, że to dziennikarze i publicyści posiadają niezbędną wiedzę, konieczną do przeprowadzenia kampanii content marketingowych. Partnerami tego typu przedsięwzięć są więc domy wydawnicze.

Specjaliści, którzy podejmują się działań z zakresu marketingu treści, mają konkretne oczekiwania – ich celem jest wpłynięcie na zmianę decyzji zakupowych obecnych klientów, a także pozyskanie nowego grona konsumentów. Podejmowane działania powinny także wpływać na zwiększenie reputacji przedsiębiorstwa i uwiarygodnienie marki promowanego produktu.

Raport z badania FCP-Barometer mocno podkreśla, że content marketing w Polsce to obszar, w którym spotykamy się ze współpracą specjalistów od marketingu z dziennikarzami. Do tej pory tego rodzaju współpraca nie była dość powszechna. Jednak według prognoz i wyników przeprowadzonego badania, współpraca będzie się zacieśniać – dziennikarze będą aktywnie uczestniczyli w kampaniach przeprowadzanych przez specjalistów od marketingu, a marketingowcy będą korzystali z materiałów, opracowywanych przez publicystów, jak i dziennikarzy.

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz