Przedsiębiorcy oraz osoby rozpoczynające swoją działalność w internecie są świadomi, iż powinny posiadać funkcjonalną i intuicyjną stronę internetową, aby klient czy użytkownik serwisu mógł się na niej odnaleźć, znaleźć potrzebne informacje, dokonać zamówienia danej usługi czy przeprowadzić transakcję kupna – sprzedaży. Jednak już nie wszyscy przedsiębiorcy orientują się, że posiadanie strony internetowej wiąże się także z jej optymalizacją, czyli dostosowaniem do wymogów danej przeglądarki. Optymalizacja stron internetowych przyczynia się do wyświetlania jej na wyższych pozycjach wyszukiwania, zwiększając tym samym ruch na stronie oraz wpływając na wzrost prawdopodobieństwa zawarcia transakcji czy sprzedaży danych produktów. Na czym dokładnie opiera się optymalizacja strony internetowej?
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
Co to jest optymalizacja strony internetowej?
Jak podpowiada wszystkowiedząca Wikipedia optymalizacja stron www polega na dostosowaniu, czyli zoptymalizowaniu treści strony, jej kodu oraz grafiki umieszczonej na stronie internetowej. Obecnie przy tworzeniu witryn internetowych wykorzystuje się programy do zarządzania treścią (tzw. CMS), które ułatwiają optymalizację treści znajdujących się na stronie. Z kolei optymalizacja kodu strony jest przeprowadzana poprzez dokonanie ingerencji w kod źródłowy skryptów. Optymalizowanie grafiki strony internetowej także może być w większości przypadków przeprowadzane za pośrednictwem CMS’a.
Optymalizacja kodu strony internetowej może zostać przeprowadzona ze względu na czas ładowania strony www. Optymalizacja strony może być także dokonywana ze względu na zgodność ze standardami czy w końcu ze względu na wyświetlanie strony na wyższych pozycjach wyszukiwania. Tworząc prostą stronę internetową, jesteśmy zdani na możliwości platformy w zakresie optymalizacji strony internetowej. Jednak wybierając programistę, który tworzy stronę od podstaw używając kodu, możemy poprosić o przeprowadzenie optymalizacji ze względu na standardy najpowszechniejszych wyszukiwarek, a w praktyce Google.
Optymalizacja treści znajdującej się na danej stronie internetowej może być przeprowadzana, w taki sposób aby:
- możliwe było osiąganie lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Objawia się to podkreśleniem bądź zaznaczeniem słów kluczowych, określenie ważności nagłówków kolejnych akapitów, ustalenie liczby słów kluczowych występujących w tekście,
- strona internetowa była przystępna dla użytkownika – dokonuje się podkreślenia i wyszczególnienia najważniejszych elementów witryny internetowej.
- możliwe było ułatwienie osobom niepełnosprawnym poruszanie się na stronie internetowej poprzez zachowanie przejrzystości strony i wprowadzenie funkcjonalności takich jak powiększenie czy wirtualna klawiatura, wyszczególnienia najważniejszych elementów witryny internetowej.
Optymalizacja grafiki na stronie internetowej zwykle ma na celu dostosowanie obrazu ze względu na jego wielkość oraz rozmiar. Jest to istotne, gdyż zbyt duże obrazki mogą spowodować zbyt wolne ładowanie się strony internetowej, a tym samym zniechęcić do niej użytkowników. Optymalizację grafiki wykonuje się również ze względu na bezstratną kompresję zapisu grafiki wykonywaną na potrzeby sieci.
Czy optymalizacja strony www została dobrze przeprowadzona?
Wiemy już co to jest optymalizacja strony. Ale jak sprawdzić czy została dobrze przeprowadzona? W Internecie można natrafić na wiele bogato dedykowanych wtyczek do programów, jak i przeglądarek służących do diagnozy poziomu zoptymalizowania strony internetowej. Można na przykład skorzystać ze strony http://www.seoptimer.com/. Rozwiązania tego typu sugerują, jakie działania należy podjąć, aby poprawić błędy, jakie pojawiły się w związku z optymalizacją danej strony internetowej. Jednak tego typu narzędzia służą osobom, które posiadają już pewien poziom wiedzy na temat optymalizacji stron internetowych. Sugerowane przez program działania nie zawsze są zgodne z działaniami, jakie przeprowadziliby specjaliści zajmujący się marketingiem internetowym. W związku z tym, aby wiarygodnie przeprowadzić optymalizację strony www, należy udać się do agencji zajmującej się SEO oraz pozycjonowaniem stron. Działając na własną rękę i nie posiadają gruntownej wiedzy na temat pozycjonowania można sobie tylko zaszkodzić.
Optymalizacja stron internetowych, czyli na co należy zwrócić uwagę?
Prowadząc stronę internetową należy od samego początku zwracać uwagę na zamieszczane na witrynie treści. Jakość umieszczanych materiałów będzie wpływała na późniejszą możliwość przeprowadzenia optymalizacji strony pod kątem treści. Publikowane materiały powinny być np. dość obszerne. Zamieszczanie krótkich opisów może nie wyczerpać tematu, ale także nie dać odpowiedzi na wszystkie pytania klienta. Dłuższe teksty są także lepiej traktowane przez roboty działające w wyszukiwarkach, przez które uznawane są za treść bardziej wartościową. Zamieszczane treści powinny być również oryginalne, gdyż nietrudno w dzisiejszych czasach sprawdzić autentyczność danego tekstu. Podczas publikacji treści pamiętaj także o odpowiednim sformatowaniu samego tekstu. Rób w nim prześwity, zamieszczaj nagłówki, wyróżniaj słowa kluczowe i podkreślaj kwestie najistotniejsze.
Zwróć także uwagę na adres URL do strony internetowej, na której będzie znajdował się zamieszczony przez ciebie tekst. Wyznawana jest następująca zasada podczas przygotowania linku do strony ze względu na jej optymalizowanie: adres URL powinien być tak skonstruowany, aby użytkownik patrząc na niego, wiedział, o czym będzie dana strona.
Bezpośrednio z adresem URL związany jest także odpowiedni tytuł danego tekstu zamieszczanego na stronie. Tytuł powinien również zawierać słowo kluczowe. Nie może być zbyt długi, gdyż użytkownik nie zobaczy go w całości w wynikach wyszukiwania w przeglądarce. Odpowiednio skonstruowany tytuł tekstu jest także przedmiotem optymalizacji stron internetowych oraz wspomaga pozycjonowanie (SEO) strony.
Jeżeli Panu zależy, aby mieć dobrze zoptymalizowaną każdą podstronę, to powielanie treści na podstronach może zostać odebrane negatywnie.Zapraszamy do skontaktowania się z naszymi doradcami poprzez wysłanie zapytania w zakładce kontakt. Pozdrawiamy!:)
Bardzo dziękuję za odpowiedź. Artykuł znalazłem szukając inforamcji na temat optymalizacji. To, że slogan w jakiś sposób wpłynie to ja wiem tylko zastanawiam się jaki – pozytywny czy niegatywny.
Panie Radosławie, w związku z tym, że slogan jest pierwszą informacją jaka jest widoczna i dodatkowo jest on umieszczony na każdej podstronie, będzie miał oczywiście wpływ na SEO. Pozdrawiamy:)
Zastanawia mnie czy zastosowany slogan na mojej stronie internetowej – troszkę napakowany słowami kluczowymi z racji, że pojawia się na każdej podstronie może mieć wpływ na SEO?