Czym jest SEO?
Termin ten oznacza skuteczną optymalizację strony www, która ma prowadzić do osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Klienci mają często do wyboru dwa rodzaje optymalizacji – black hat i white hat SEO. Który warto wybrać?
W sieci nietrudno znaleźć firmy pozycjonerskie, które obiecują osiąganie wysokich wyników w bardzo krótkim czasie. Jest to oczywiście możliwe, ale po pierwsze wynik takiego pozycjonowania jest zazwyczaj bardzo krótkotrwały, a po drugie istnieje bardzo duże ryzyko poniesienia ogromnych strat przez właściciela strony. Black Hat SEO, czyli stosowanie metod niezgodnych z wytycznymi wyszukiwarek, jest bowiem bezwzględnie karane, zwłaszcza przez Google. Nietrudno także wykryć jego stosowanie. Strona, która była pozycjonowana w sposób niezgodny z zasadami, może zostać nawet kompletnie usunięta z wyników wyszukiwania. A to w świecie internetu, oznacza totalną klęskę.
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
Co odróżnia Black Hat od White Hat SEO?
White Hat SEO to działania zgodne z wytycznymi wyszukiwarek. Dziś najlepsze firmy na rynku przede wszystkim stosują metody takie, jak content i inbound marketing, które uznawane są za najskuteczniejsze. Idą za tym wartościowe treści oraz stałe aktualizowanie strony. W tej metodzie nie korzysta się z niskiej jakości zaplecza, określanego mianem presell pages. White hat seo to rozbudowanie serwisu, dbanie o web usability strony, tak aby była przyjazna dla użytkownika.
Jakie zatem techniki stosowane są w black hat, a więc niezgodnym z regulaminem wyszukiwarek? Przede wszystkim wymiana mało wartościowych linków, polegająca albo na korzystaniu z systemów wymiany linków albo na korzystaniu z dziesiątek setek linków przychodzących z bezwartościowych stron (zaplecza niskiej jakości). Typowe dla Black Hat SEO jest także ukrywanie linków i słów kluczowych, które są najczęściej w kolorze strony, przez co są zupełnie niewidoczne dla użytkownika.
Kolejne działanie BHS które może fatalnie skończyć się dla właściciela strony, to tzw. cloaking. Polega on na tym, że robotom Google lub innej wyszukiwarki przedstawiana jest zupełnie inna treść, niż ta, którą zawiera strona. Podobną praktyką jest także stosowanie słów kluczowych, które absolutnie nie są związane z treścią strony.
Za praktykę, zaliczaną do black hat seo, uważa się także ogromną, znacznie przesadzoną ilość słów kluczowych, umieszczonych w treści strony (choć równocześnie dopuszczalne jest tagowanie i to nie tylko przez właściciela strony, ale także przez komentujących).
Za praktyki niezgodne z regulaminem wyszukiwarek uznawane są także przekierowania automatyczne, które przenoszą użytkownika na inne strony, bez pytania go o zgodę.
Istnieją pewne kontrowersje, dotyczące ostatniej praktyki, która przez jednych uważana jest za zaliczaną do black hat seo, a przez innych nie. To kupowanie linków, prowadzących do pozycjonowanej strony.Wyszukiwarki mogą akceptować takie linki wtedy, gdy kupujący je stosuje się do podstawowej zasady – kupuje je ze stron o wysokiej jakości (wysoki Page Rank, wysokiej jakości treści) i strony te posiadają podobną tematykę.
Dlaczego klienci decydują się na BHS?
Zapewne z niewiedzy. Reklamy firm stosujących te metody obiecują wysokie miejsce w wyszukiwarce w szybkim czasie. Każdy, kto chce zarabiać w internecie, chciałby znaleźć się szybko na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Twierdzi się, że stosowanie Black Hat SEO może opłacić się w bardzo nielicznych przypadkach, na przykład wtedy, gdy pozycjonowana strona działać ma przez krótki czas (może być to przykładowo strona, związana z incydentalnym wydarzeniem medialnym).
Zagrożenia, które wiążą się ze stosowaniem Black Hat SEO
Pozycjonowanie stron niezgodnie z zasadami jest bardzo ciężko karane. Strona może zostać wykluczona z indeksu, jej pozycja w rankingu wyszukiwania może zostać obniżona, a w szczególnych przypadkach może zostać całkowicie usunięta z wyników wyszukiwania.
Dlatego zawsze warto pytać, jakie metody stosuje firma, która ma pozycjonować Twoją stronę. White Hat SEO to znacznie więcej czasu, poświęconego na pozycjonowanie (SEO), ale osiągnięty efekt będzie znacznie trwalszy. Jeśli strona jest wartościowa, będzie dodatkowo samoistnie budować bazę linków, prowadzących do niej w naturalny sposób. Plusem jest także to, że sieć przestaje być tolerancyjnym miejscem dla stron, nie mających jakiejkolwiek wartości. W końcu każdy wiele razy, szukając czegoś w sieci, natknął się na strony, na których znajdował się nic nie znaczący bełkot.