Kiedy użytkownik trafia na stronę, bardzo szybko jest w stanie zweryfikować czy prezentowane na niej treści odpowiadają temu, czego szukał. Jak zatem można stwierdzić czy strona jest użyteczna i user friendly? Należy przeprowadzić badanie użyteczności strony, a następnie dokonać oceny strony www. To, jak wygląda strona, jak ułożone są poszczególne elementy, jak dobrano kolorystykę witryny, a także parametry techniczne np. szybkość wczytywania się treści – to wszystko decyduje o użyteczności strony. Użyteczność strony jest ważnym czynnikiem funkcjonowania biznesu online. Warto zatem zdecydować się na badanie użyteczności swojej strony www i dowiedzieć się, co się sprawdza, a co wymaga poprawy.
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
Badanie użyteczności strony co to?
Badanie użyteczności strony – to analiza, a następnie ocena, w jaki sposób użytkownicy docelowi korzystają z Twojej strony internetowej. Celem badania użyteczności strony www jest uzyskanie informacji o sposobie interakcji użytkownika z witryną, poprawienie ewentualnych błędów, a w konsekwencji zwiększenie ruchu na stronie.
Ocena strony internetowej – kryteria
To, w jaki sposób działa Twoja strona bezpośrednio wpływa na konwersję. Użytkownicy, którzy na nią trafią, powinni bez problemu poruszać się po stronie. Tylko w ten sposób dokonają konwersji (na czym zależy Tobie) i zyskają zadowolenie z wizyty w witrynie (co jest zaletą dla użytkownika).
Analiza użyteczności strony to sprawdzenie, czy strona została skonstruowana z zasadami ergonomii (dopasowania się do potrzeb użytkowników). Najważniejsze zasady to intuicyjność oraz łatwość obsługi. Mierzenie użyteczności strony opiera się na sprawdzeniu, jak twoja strona odpowiada na najważniejsze kryteria badania użyteczności. Najważniejsze kryteria (wskaźniki) to:
- sprawność przy pierwszym korzystaniu ze strony,
- skuteczność przy kolejnym (i wielokrotnym) korzystaniu ze strony,
- liczba i częstotliwość popełniania błędów na stronie,
- czas potrzebny użytkownikom na poznanie zasad obsługi,
- sprawność w samodzielnym rozwiązaniu problemu z obsługą,
- satysfakcja użytkownika z odbytej sesji na stronie.
Badanie użyteczności UX
Badanie stron internetowych to również sprawdzenie elementów user experience (UX). Badanie użyteczności UX to bardziej szczegółowa ocena strony www, która nie tyle skupia się na działaniach użytkownika na stronie, a wiedzy na jego temat. Jest to charakterystyka grupy docelowej użytkowników Twojej witryny i ich:
- potrzeb,
- oczekiwań,
- zachowania.
Ocena funkcjonalności strony internetowej – zwiększ satysfakcję użytkowników
Aby zwiększyć zadowolenie użytkowników Twojej strony, zależy ułatwić i usprawnić poruszanie się po witrynie. Elementy, które mogą utrudniać nawigację to:
- chaotyczny układ strony,
- brak czytelnego menu lub podziału na kategorie,
- brak hierarchii elementów na stronie,
- za dużo elementów zawierających animacje,
- niewłaściwa kolorystyka witryny.
Mierzenie użyteczności strony pozwoli wykryć nieprawidłowości podczas użytkowania i przyczyni się do wzrostu użyteczności strony, a co za tym idzie, zwiększy współczynnik konwersji.
Jak sprawdzić stronę internetową pod kątem użyteczności?
Sprawdzając stronę pod kątem użyteczności, musimy pamiętać, że przede wszystkim zależy nam na użytkowniku. To właśnie użytkownik ma mieć jak największą przyjemność z użytkowania naszego serwisu. Dobrze jest zatem zadbać o funkcjonalne, proste i łatwe w obsłudze menu, dzięki czemu łatwiej będzie znaleźć potrzebne informacje. Przejrzysty układ strony również pozwoli odnaleźć się w serwisie, zwłaszcza że użytkownicy przeważnie skanują, przelatują wzrokiem po witrynie, skupiając większą uwagę na tym, co przyciągnie ich wzrok.
Pamiętajmy, że wygląd strony to nie tylko przejrzysty układ i dopracowany design. To także zaplanowanie miejsca na reklamy, żeby nie przeszkadzały w trakcie korzystania z serwisu i nie odwracały uwagi od właściwych treści. Warto również pozbyć się obciążających skryptów i zbędnych animacji. Analiza użyteczności strony pozwoli wykryć nieprawidłowości w tych obszarach.
Badanie użyteczności strony – jakie są możliwości?
1. Analiza ekspertów
Metodą, z której możesz skorzystać, jeżeli chcesz sprawdzić swoją stronę pod kątem użyteczności, jest zwrócenie się o pomoc do ekspertów, których zadaniem będzie ocena strony www. W wielu firmach powstają osobne działy odpowiedzialne za analitykę internetową. Inną opcją jest zwrócenie się do agencji SEO, która doskonale wie, że pozycjonowanie stron gdzie analiza użyteczności strony i analityka internetowa nie funkcjonuje, nie przyniesie efektów. Przeprowadzone przez ekspertów badanie pozwoli stwierdzić:
- czy wygląd strony (jej design) jest odpowiedni dla użytkownika;
- jak układa się architektura informacji;
- jaki jest układ strony i nawigacja po niej, a także czy strona jest funkcjonalna.
Audyt UX przeprowadzany jest na podstawie doświadczeń ekspertów. Sprawdź: User experience – jak wpływa na pozycjonowanie?
Analiza ekspercka pozwoli zidentyfikować podstawowe błędy i problemy, które utrudniają korzystanie z Twojego serwisu. Zadaniem ekspertów jest również przetestowanie różnych rozwiązań. Przeprowadzając audyt, podstawą jest postawienie określonych hipotez odnośnie użyteczności witryny. Hipotezy są oparte o dane statystyczne uzyskane z Google Analytics oraz wynikają z doświadczenia ekspertów. Następnym etapem jest weryfikacja hipotez poprzez wykorzystanie różnych narzędzi, np. zastosowanie testów A/B. Taka ocena strony internetowej pozwala wyłonić elementy, które wymagają zmiany czy ulepszenia.
Eksperci mogą przetestować stronę internetową również na podstawie oceny heurystycznej. Dzięki takiemu podejściu sprawdzają m.in. czy użytkownik wie, jakie zmiany pojawiają się na danej stronie i czy otrzymuje i w jaki sposób otrzymuje powiadomienia, czy rozumie wszystkie informacje umieszczone na stronie. Jedną z zasad heurystycznych w tym ujęciu jest także zapewnienie wolności użytkownikowi. Oznacza to dla użytkownika swobodę w nawigacji i wykonywaniu działań na stronie. Kolejną rzeczą wartą przeanalizowania jest zachowanie spójności na stronie. W tym przypadku ocena strony www polega na sprawdzeniu:
- Czy przyciski call to action są takie same w obrębie całej witryny?
- Jaki mają kształt?
- Gdzie są umieszczane?
Eksperci dzięki ocenie heurystycznej są w stanie przeanalizować i sprawdzić wiele elementów witryny, a konsekwencją tych działań będzie strona dostosowana do użytkownika :)
2. Audyt benchmarkingowy
Porównanie z konkurencją, która odnosi sukcesy na rynku, może dostarczyć ciekawych informacji na temat funkcjonowania w danej branży. Dobrze jest mierzyć wysoko i korzystać z już sprawdzonych rozwiązań, dlatego porównanie ze stronami uznawanymi za wzorcowe w danej branży jest istotne. Podczas takiego audytu warto zwrócić uwagę na zawartość, funkcjonalność i wygląd stron – ocena strony www naszej konkurencji to źródło wiedzy. Nie bójmy się czerpać z doświadczenia innych, ale starajmy się również wprowadzać własne rozwiązania.
3. Zachowanie użytkowników
Kto nam dostarczy wartościowych informacji na temat użyteczności naszej strony jak nie użytkownicy!? Sprawdzenie jak poruszają się po stronie, jakie elementy zwracają ich uwagę, pozwoli usprawnić witrynę internetową. Zachowania użytkowników możemy sprawdzić, wybierając grupę fokusową i obserwując ich zachowania przez wyznaczonych do tego zadania moderatorów lub z wykorzystaniem sprzętu do eye trackingu. Drugim sposobem jest zdalne śledzenie ich zachowań.
Badanie użyteczności z udziałem moderatora polega na określeniu konkretnych zadań, które musi wykonać badana grupa. W ten sposób możemy określić:
- Czy badani bez problemu wykonują polecone im zadania?
- Czy nie mają problemu w poruszaniu się po stronie?
- Czy w ogóle napotykają trudności w korzystaniu z serwisu?
Po zakończeniu badania wszystkie informacje o użytkownikach np.:
- liczba osób, które ukończyły dane zadanie,
- liczba kliknięć,
- czas potrzebny na wykonanie konkretnych zadań itp.
są odpowiednio wizualizowane. Kolejno specjaliści wyciągają wnioski i proponują rozwiązania, które usprawnią poruszanie się po Twojej stronie. Następnie badanie powinno być wykonane ponownie, aby sprawdzić, czy mierzenie użyteczności strony zostało wykonane poprawnie, a zmiany przyniosły pożądane efekty.
Inną formą takiego badania jest badanie eye trackingowe, które pozwala analizować ścieżkę wzroku użytkownika, który przegląda naszą stronę i w ten sposób odzwierciedlić jego proces decyzyjny. Metoda ta pozwala na uzyskanie takich informacji jak:
- gdzie użytkownik skupia swój wzrok,
- jak długo i na których obszarach skupia uwagę, a które całkowicie pomija,
- jak rozmieszczenie poszczególnych elementów i ich wielkość przyciągają uwagę użytkownika.
Następnie tworzona jest mapa cieplna. Kolory na takiej mapie mają różne natężenie i odpowiadają zainteresowaniu użytkownika poszczególnymi obszarami strony www. Taka ocena strony internetowej jest kosztowną opcją, ale można znaleźć firmy specjalizujące się w takich właśnie badaniach.
Zdalne śledzenie zachowań użytkowników skupia się przede wszystkim na śledzeniu ruchu myszki na stronie. Takie badanie można wykonać przy pomocy przeznaczonych do tego programów, np. HotJar, Crazy Egg, czy Clarify. Dzięki temu rejestrowany będzie ruch myszki, przez co dowiemy się:
- jak po stronie poruszają się użytkownicy,
- w co klikają,
- jakie zakładki otwierają,
- jak przewijają stronę.
Zapisany ruch również może stworzyć tzw. heatmapę, która pokazuje miejsca serwisu skupiające największą uwagę użytkowników. Analiza użyteczności strony heatmapą pomaga znaleźć obszary na stronie, w których należy umieścić najważniejsze informacje. Przeczytaj: Jak sprawdzać statystyki strony internetowej?
Ocena strony internetowej ma znaczenie!
Tworzenie własnej strony internetowej, niezależnie czy robi się to samemu, czy powierza specjalistom, zawsze zajmuje czas i wymaga przemyślanej koncepcji. W wielu przypadkach okazuje się również, że mimo starań i wysiłku włożonego w projekt witryny, nie spełnia ona głównego celu jej istnienia. Nie przynosi zysku, nikt jej nie odwiedza, użytkownicy nie chcą spędzać czasu na stronie. To właśnie w tym momencie kluczowe znaczenie ma użyteczność. Warto zatem dążyć w tej kwestii do perfekcji!
Jeżeli zadbasz o użyteczność swojej strony, możesz również zadbać o wzrost ruchu. Ruch na stronie jest ważną informacją o jej funkcjonowaniu dla Google, co przekłada się później na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że strona powinna być intuicyjna, aby użytkownik wiedział, czego ona dotyczy i nie opuścił jej po kilku sekundach. Nie chcesz przecież, żeby wzrósł współczynnik odrzuceń, a niestety nawet najbardziej wartościowe treści nie zatrzymają użytkownika na stronie, jeśli poruszanie po niej będzie dla niego męczące.
Dobrze przeprowadzone badanie użyteczności dostarczy wielu wartościowych informacji, ale przede wszystkim przełoży się na funkcjonowanie naszej strony. W końcu od użytkownika, który trafi na naszą witrynę, oczekujemy określonych czynności, takich jak:
- dokonania zakupu,
- przeczytania artykułu
- wysłania zapytania.
Ocena strony internetowej pozwoli nam zorientować się, w którym miejscu umieścić dane wezwanie do działania, jakiej wielkości powinny być napisy itd. W konsekwencji zadowolony będzie i użytkownik i właściciel witryny.
#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę
Zgadzam się, że sprawdzenie strony to podstawa. Własnego doświadczenia wiem, że źle zaprojektowana strona wpływa na nieukończenie sesji użytkowników na stronie. Czego następstwem jest mniejsza konwersja i sprzedaż.
Badanie użyteczności UX powinno być pierwszym krokiem przy projektowaniu strony. Wcześniejsza znajomość grupy docelowej i jej charakterystyka pozwolą uniknąć większych błędów, a co za tym idzie zwiększyć użyteczność strony.
Dokładnie, trzeba wiedzieć, które elementy naszej strony się sprawdzają, a które wymagają poprawy. Pomoc osób, które znają się na tworzeniu strony też jest przydatna, żeby potem nie być niemile zaskoczonym, że strona jest odpychająca i nikt nie chce jej odwiedzać.
@Tomek
Masz całkowitą rację. Nie ma już tej funkcji w Google Analytics. Do artykułu wkradł się błąd. Już został poprawiony. Dziękujemy za czujność :)
Warto natomiast sprawdzić inne dostępne programy, dzięki którym można uzyskać heat maps i sprawdzić, co dzieje się na naszej stronie.
Możecie powiedzieć coś więcej o heat maps w Google Analytics? Z tego, co wiem, zostało to wycofane z Google Analytics i nie jest nadal wspierane i tego już nie można znaleźć w UI GA. A zostało wycofane, bo działało tragicznie. Przybliżycie ten temat bardziej? No nie wiedziałem, że pojawiło się coś nowego?