Prowadzenie e-sklepu staje się obecnie wyzwaniem. Stworzenie funkcjonalnej platformy sprzedażowej, przygotowanie wyczerpujących opisów produktów, zaoferowanie konkurencyjnej ceny często nie wystarczą, aby zainteresować klienta prowadzoną przez siebie działalnością. Widoczność witryny w sieci uzależniona jest także od wielu czynników – liczby rywali, ruchu na stronie czy przejrzystości kodu HTML dla robotów wyszukiwarek. Konieczne staje się inwestowanie w działania SEO. Należy pamiętać, że reklama internetowa, pozycjonowanie stron i optymalizacja nie mogą być pojedynczymi działaniami – wszystko powinno przyjąć formę przemyślanej strategii. Warto inwestować w akcje marketingowe. Jak zadbać o reklamę swojego e-biznesu i sprawić by akcja marketingowa przyniosła oczekiwany sukces? Przede wszystkim musisz ją odpowiednio przygotować i poprowadzić. #wiemyjak
Akcja marketingowa – dlaczego należy ją zaplanować?
W przedsiębiorstwie większość podejmowanych działań powinna się przyczyniać do osiągnięcia ogólnego celu, jakim jest zysk. Podejmując się realizacji działań reklamowych, należy je w taki sposób zaplanować, aby możliwe było uzyskanie pewnego zwrotu z przedsięwziętej inwestycji. Chaotyczne kampanie marketingowe nie przynoszą korzyści, a same straty. Z tego względu umiejętne rozplanowana akcja marketingowa, wykorzystująca różnorodne instrumenty e-marketingowe, pozwala poprawić wizerunek, zwiększyć sprzedaż, pozyskać większą liczbę stałych klientów. Kampanie marketingowe zwykle przeprowadzane są w kilku etapach, mających wpływ na powodzenie całego przedsięwzięcia.
Ustal cel akcji marketingowej
Nie można podejmować się realizacji kampanii marketingowej bez ustalenia jej celu. Co nam on daje? Przede wszystkim możemy określić, czy podejmowane przez nas działania były skuteczne. Nieosiągnięcie celu będzie się równało z brakiem skuteczności, czyli odnoszeniem strat. Korzyści pojawią się dopiero wtedy, gdy zrealizujemy ustalone zamierzenia.
Co może stanowić cel akcji marketingowej? Może to być np. zwiększenie sprzedaży o 10%, powiększenie grona użytkowników w prowadzonym serwisie, zainteresowanie treściami internautów, którzy samodzielnie będą polecać nasz biznes. Ustalając cele, możemy trzymać się zasady SMART. Cele muszą być więc skonkretyzowane, mierzalne, akceptowane, realne oraz terminowe.
Zdefiniuj grupę docelową akcji marketingowej
Akcja marketingowa powinna być skierowana do konkretnej grupy odbiorców. Nie możesz kierować stworzonego przekazu do wszystkich. Inne treści przygotowuje się dla kobiet, a inne dla mężczyzn. Na nastolatki działają argumenty emocjonalne, a na dorosłych racjonalne uzasadnienia. Precyzyjne określenie użytkowników, do których ma zostać skierowana dana kampania, pozwoli ci dostosować nośniki reklamy i dobrać elementy przekazu, oddziałujące na najwyższą skuteczność całej akcji marketingowej.
Zaplanuj treści i narzędzia do akcji marketingowej
Po ustaleniu celu oraz grupy docelowej akcji marketingowej przyszedł czas na zastanowienie się nad treściami oraz sposobami ich dystrybucji. Możesz bowiem tworzyć artykuły promujące Twoje produkty i publikować je na forach internetowych czy zaprzyjaźnionych blogach. Z drugiej strony warto także wykorzystać social media, które w dzisiejszych czasach odgrywają istotną rolę w kampaniach promocyjnych. Innym pomysłem jest także zainwestowanie w banery reklamowe czy Google AdWords. Pamiętaj, że wszystko, co wpadnie ci do głowy, musi stanowić spójne działania. Tylko takie podejście pozwoli ci odnieść sukces.
Przeprowadzaj analizy skuteczności
Prowadzona akcja marketingowa nie może zostać pozostawiona sama sobie. Podejmowane działania musisz poddać szczegółowej analizie. Zależy ci bowiem na jak najlepszych rezultatach, prawda? Różnego rodzaju raporty pozwalają także wyciągać wnioski o użytkownikach – może zdarzyć się tak, że Twoja treść nie będzie do nich przemawiała. Zastanów się, co zrobiłeś niewłaściwie i następnym razem postaraj się to naprawić.
Możesz korzystać z różnych narzędzi do analizowania swojej kampanii reklamowej. Najbardziej popularne są oczywiście instrumenty Google Analytics, ale możesz także korzystać z innych, płatnych i bezpłatnych aplikacji. W zależności od celów swojej kampanii i formy przekazywanych treści możesz wspierać się różny oprogramowaniem. Korzystaj także z możliwości generowania raportów. Pamiętaj jednak, że od samych wykresów i zestawienia danych ważniejsza jest ich rzetelna i trafna analiza.
Weryfikuj i modyfikuj swoje akcje marketingowe
Pamiętaj także, że nieskuteczne działania promocyjne pochłaniają pieniądze, ale nie przynoszą Ci żadnych korzyści. Rezygnuj więc z tych przedsięwzięć, które nie spotkały się z uznaniem Twoich internautów. Kampania e-mailingowa spowodowała większą liczbę odejść klientów? Zaprzestań rozsyłanie newslettera, aby nie stracić kolejnych użytkowników serwisu. Środki finansowe zainwestuj w artykuły content marketingowe, które są naturalnie popularyzowane przez internautów. Marketing wirusowy może przynieść ci więcej korzyści w przyszłości.
Stwórz raport końcowy przeprowadzonej akcji
Kiedy już zakończysz akcję marketingową, zbierz wszystkie dane otrzymane w trakcie przeprowadzanego przedsięwzięcia i przygotuj końcowy raport. Wyciągnij wnioski, które pomogą ci zorganizować kolejną, efektywną kampanię w przyszłości. Dzięki wnikliwej analizie będziesz w stanie określić preferencje swoich klientów w stosunku do formy oraz treści reklam oraz działań promocyjnych. To z kolei umożliwi Ci uniknąć nadmiernych kosztów, a także zoptymalizować ponoszone inwestycje. O prowadzonym biznesie musisz myśleć racjonalnie i rozsądnie. Jeśli stać cię na wdrażane akcje marketingowe, to nie znaczy, że muszą one pochłaniać nadmierne środki pieniężne. Zadbaj o swój budżet i zminimalizuj pracę ludzi, których zatrudniasz w dziale e-marketingu. Porządnie przygotowany raport pozwoli powtórzyć sukces marketingowy w przyszłości. Wzbogaci także Twoją bazę wiedzy na temat klientów.
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
Po „Ustal cel akcji marketingowej” bym jeszcze dodał „Planowanie działań/zadań”. Wiele osób o Tym zapomina, a zaplanowane działania przed rozpoczęciem pracy to 100% klucz do sukcesu.
Mi jako osobie zajmującej się SEO najbardziej spodobał się fragment: „Konieczne staje się inwestowanie w działania SEO. Należy pamiętać, że reklama internetowa, pozycjonowanie i optymalizacja nie mogą być pojedynczymi działaniami”. Złota myśl do oprawienia w ramkę i pokazywania klientom ;)
Do tych 5 kroków warto dopisać także budżet. To istotny czynnik.