#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
Obecnie świat reklamy przechodzi prawdziwą rewolucję. Marketingowcy prześcigają się w wymyślaniu takich sposobów dotarcia do klienta, aby przekaz reklamowy wpłynął na ich decyzje zakupowe. Konsumenci stali się bardziej świadomi i nie dają się złapać na manipulacje stosowane w spotach reklamowych. Skuteczność tradycyjnych form reklamy spada, a promocja marki musi odbywać się w sposób niekonwencjonalny. W tym celu powszechnie wykorzystywane są konkursy przeprowadzane w internecie. Reklama w sieci daje duże możliwości dotarcia do potencjalnych klientów, a możliwość otrzymania darmowego podarunku zachęca użytkowników do wzięcia udziału w zabawie. W jaki sposób gry, loterie i konkursy stają się reklamą firmy?
Reklama firmy i inne cele konkursów
Można wyróżnić kilka typów konkursów. Każdy z nich organizowany jest w nieco innym celu. Istnieją przedsiębiorstwa, takie jak Lotto, których działalność opiera się na czerpaniu dochodów z przeprowadzanych loterii i gier. Każdy, kto chce wziąć udział w zabawie, musi najpierw wykupić los. Im więcej sprzedanych losów, tym większa wygrana, ale i też większy zysk organizatora.
Konkursy organizowane przez producentów i dystrybutorów organizowane są by realizować inne cele. Przede wszystkim chodzi tutaj o promocję marki. Reklama firmy stawiana jest na pierwszym miejscu. Tworzone są także relacje z klientami, a przedsiębiorca ma możliwość dotarcia do potencjalnych nabywców. Zdobycie ich zainteresowania pozwala budować trwałą strefę zysku – stałej grupy klientów, która będzie emocjonalnie związana z daną marką, nie zrezygnuje z zakupu jej produktów, nawet gdy przedsiębiorstwo znajdzie się w kłopotach finansowych. To pozwoli organizacji przetrwać kryzys, aby następnie rozwinąć się i tworzyć produkty o jeszcze lepszej jakości.
Reklama w sieci, czyli przewaga konkursów internetowych
Obecnie coraz więcej firm, które chcą podjąć się organizacji konkursu, wybiera internet. Globalna sieć daje wiele możliwości, a także obniża koszty i czas realizacji danego przedsięwzięcia. Klienci mogą szybko zalogować się na stronie internetowej danej firmy lub skorzystać ze swojego konta na Facebooku podczas rejestracji w serwisie. To znacznie ułatwia zgłoszenie chęci do wzięcia udziału w konkursie.
Wszystkie dane, obrazy, filmiki i grafika, które uczestnicy przesyłają, mogą być szybko zagregowane i uporządkowane. Przechowywanie zgłoszeń konkursowych w formie elektronicznej jest także zdecydowanie łatwiejsze – wszystko znajduje się w sieci komputerowej danej firmy, komisja konkursowa nie musi zbierać się w określonym miejscu i czasie, aby wyłonić zwycięzcę. Wszystko może odbywać się zdalnie.
Internet pozwala także na bieżącą aktualizację danych. Jeśli uczestnicy będą chcieli dowiedzieć się, kto został zwycięzcą, wystarczy, że wejdą na stronę internetową firmy, gdzie zostaną opublikowane wyniki konkursu. Nikogo nie będzie trzeba informować osobiście, jeśli w regulaminie zabawy znajdzie się zapis, iż uczestnicy sami muszą śledzić listę zwycięzców.
Konkurs jako reklama w sieci – jakie korzyści przynosi dla firmy?
Mogłoby się wydawać, że organizowanie konkursów przyczynia się wyłącznie do powstania kosztów dla firmy. Przedsiębiorca musi bowiem ufundować nagrody. Konieczne jest także odprowadzenie podatku od darowizny, co także będzie stanowiło kolejny wydatek. Jednak konkursy przynoszą wiele korzyści, spełniając funkcje marketingowe. Dzięki nim można:
- promować markę produktu, usługi i firmy – zwycięzcy przeważnie otrzymują produkt firmy organizującej konkurs. Może zdarzyć się też tak, że dane przedsiębiorstwo będzie fundowało nagrody producentów pochodzących z odmiennych branż. W takim przypadku promowana jest marka organizatora, który liczy na zaistnienie w świadomości klientów,
- rozpowszechnić serwis lub sklep internetowy – osoby zainteresowane konkursem będą odsyłane do strony danej firmy. W ten sposób zwiększy się ruch w serwisie. Możliwe jest także zwiększenie grona potencjalnych klientów,
- zdobycie sympatii klientów – firma która zorganizowała ciekawy konkurs, jest pozytywnie postrzegana przez uczestników,
- dotarcie do wybranej, docelowej grupy klientów – konkurs zwykle skierowany jest do osób, które posiadają określone zainteresowania odpowiadające danej firmie – np. producent przypraw może zorganizować konkurs kulinarny,
- zaprezentowanie swoich produktów bądź usług klientowi – wygrywając wyrób danego producenta, klient może go przetestować i tym samym polecić go lub w przyszłości nabyć nowy model lub produkty dodatkowe,
- wywołanie efektu marketingu wirusowego, dzięki któremu możliwe będzie przekazywanie innych treści reklamowych,
- pozyskanie bazy kontaktów do których będzie można wysyłać newslettery – uczestnictwo w konkursie zwykle związane jest z pozostawieniem podstawowych danych – imienia i nazwiska, adresu e-mail.
Skuteczna reklama w sieci – zaangażuj użytkowników
Największą skuteczność ze względu na realizację funkcji marketingowych uzyskują konkursy, które wymagają od uczestników zaangażowania się. Kilka lat temu firma Maybelline podjęła się organizacji konkursu – osoby biorące udział przez miesiąc musiały codziennie wchodzić na stronę internetową firmy, by odnaleźć ukryte kosmetyki. Za każdy kosmetyk przyznawane były punkty. Dla zwycięzców przewidziane były zestawy do makijażu.
Co osiągnęła firma? Przede wszystkim zwiększony został ruch na stronie producenta kosmetyków. Uczestnicy konkursu codziennie zapoznawani byli z innymi kosmetykami – istniała szansa, że zainteresują się wybranymi produktami i zdecydują się na ich zakup. Liczba nagród była duża, a kolejne osoby chętnie przystępowały do konkursu. To przedsięwzięcie stanowi dobry przykład reklamy firmy w sieci.