Jak działają testy A/B?

Testy A/B to najprościej pisząc, metoda polegająca na porównywaniu ze sobą dwóch wersji czegoś, aby dowiedzieć się która jest bardziej skuteczna. W analityce internetowej stosuje się ją, aby określić czy wprowadzona zmiana pozytywnie wpływa na konwersję. Poprzez tę metodę testować można praktycznie wszystko, na przykład która wersja strony internetowej zachęca użytkowników częściej do dokonania zakupu, która wersja mailingu wysyłana do klientów powoduje, że częściej korzystają z kuponów rabatowych lub też w którą wersję reklamy użytkownicy klikają najchętniej. #wiemyjak

#wiemyjak poprawić skuteczność Twojej strony
POZNAJ OFERTĘ Analityki Internetowej i UX!

testy a/b

Można prowadzić testy on-site lub off-site. Testy on-site wiążą się z witryną www i jej wszystkimi elementami mogącymi wpływać na konwersję. Testy off-site natomiast dotyczą kwestii niezwiązanych bezpośrednio z witryną. Mają na celu sprawdzenie, która wersja na przykład reklamy czy mailingu jest skuteczniejsza. Testowanie kilku wersji reklamy pozwoli wybrać tą, która lepiej konwertuje i na niej skupić swoje działania oraz dostępny budżet.

Poniższy artykuł dotyczyć będzie testów on-site – przedstawimy 5 kroków niezbędnych podczas prowadzenia testów A/B.

O co chodzi w testach A/B?

W testach A/B wybieramy konkretną stronę internetową, na której chcemy wprowadzić jakieś zmiany. Wprowadzenie zmian powinno być poparte danymi o tym, jak zachowują się użytkownicy na Twojej stronie i dotyczyć wyznaczonego na tej postawie obszaru wymagającego zmian (na przykład o niskim współczynniku konwersji). Z racji tego, że nie wiemy jak zareagują na nie użytkownicy, należy sprawdzić która wersja strony – dotychczasowa czy z wprowadzonymi zmianami, bardziej odpowiada ich potrzebom. Testy A/B dotyczą jednej zmiennej – na przykład koloru nagłówka. Do testowania wielu zmiennych wykorzystuje się testy wielowariantowe, wówczas jedna zmiana dotyczyć może kilku elementów, na przykład: koloru nagłówka, przycisku wezwania do działania i rozmiaru zdjęć.

testy a/b

Wersję oryginalną witryny modyfikuje się, tworząc drugi wariant strony. Po uruchomieniu testów, połowie użytkowników wchodzących na stronę (grupa kontrolna) zostanie wyświetlona jej oryginalna wersja, a drugiej połowie (grupa eksperymentalna), wersja zmodyfikowana. Następnie mierzy się, która z wersji lepiej konwertowała oraz bardziej angażowała użytkowników. Dane te są zbierane przez odpowiednie narzędzie i analizowane. Po otrzymaniu wyników można określić czy wprowadzone ulepszenia miały wpływ pozytywny, negatywny czy neutralny na zachowania użytkowników.

Na przykład: podczas śledzenia ścieżki zakupowej klienta w sklepie internetowym widzimy, że po dodaniu produktu do koszyka i przejściu do rejestracji, wielu użytkowników opuszcza podstronę, nie dokonując zakupu. Można więc podejrzewać, że powodem jest konieczność rejestracji konta w sklepie bez możliwości dokonania zakupu jako gość. Wprowadzona zostaje zatem modyfikacja strony w postaci możliwości zakupu bez rejestracji. Grupie kontrolnej wyświetla się oryginalna wersja podstrony, natomiast eksperymentalnej nowa wersja. Następnie trwają testy. Otrzymane dane wskazują, że użytkownicy, którzy mogli dokonać zakupu bez rejestracji, częściej finalizowali zamówienie niż pozostali.

Takie testy dostarczą Ci informacje o interakcji użytkownika z Twoją stroną, które pomogą Ci zmaksymalizować konwersję. Aby uzyskane wyniki były rzetelne, test musi być poprawnie wdrożony, w odpowiednim czasie i miejscu z wykorzystaniem właściwej zmiennej.

Poznaj 5 niezbędnych kroków podczas testów A/B:

1. Zbieranie danych. Narzędzia przydatne w analityce internetowej, takie jak na przykład Google Analytics, Yandex Metrica czy Hotjar, dostarczą Ci dane o stronach o niskim współczynniku konwersji czy wysokim współczynniku odrzuceń. Dzięki temu dowiesz się, które obszary wymagają poprawy.

2. Wyznaczanie celu. Testy A/B prowadzone są po to, aby wprowadzić zmiany, dzięki którym Twoja strona będzie przyjaźniejsza dla użytkownika i zachęci go do wykonania pożądanego działania. Tym działaniem, czyli celem konwersji może być między innymi: wypełnienie formularza, dokonanie zakupu, zapisanie się do newslettera czy kliknięcie w reklamę.

3. Stworzenie hipotezy. Hipoteza to nic innego jak sposób, w jaki planujesz osiągnąć wyznaczony cel. Aby ją stworzyć, musisz najpierw dokładnie określić co wymaga zmiany na Twojej stronie. Aby jednak właściwie to zrobić, powinieneś poznać i zrozumieć zachowania użytkowników. Posługując się przykładem zamieszczonym powyżej, tym elementem wymagającym zmiany będzie konieczność rejestracji w sklepie, aby dokonać zakupu. W tym przypadku hipoteza mogłaby brzmieć: „Usunięcie wymogu rejestracji podczas zakupu podniesie współczynnik konwersji o 10%”.

4. Rozpoczęcie testów. Używając odpowiedniego oprogramowania wprowadź zmiany wybranego elementu na Twojej stronie internetowej i uruchom eksperyment. Użytkownicy witryny zostaną losowo przydzieleni do grup: kontrolnej lub eksperymentalnej. Od tego momentu ich zachowania na stronie będą mierzone i porównywane w celu określenia jak wprowadzone modyfikacje wpływają na dokonywane przez nich działania.

5. Analiza wyników. Po zakończeniu eksperymentu nadszedł czas na analizę wyników. Narzędzie, które wykorzystujesz do testów A/B przedstawi Ci dane i pokaże różnicę jak dwie wersje strony wpływały na zachowania użytkowników oraz czy różnica jest istotna statystycznie.

Jak widzisz, nie masz nic do stracenia, a możesz zyskać wartościowe informacje o zachowaniach i preferencjach użytkowników oraz wprowadzić zmiany, dzięki którym bardziej zaangażujesz swoich klientów!

Przeprowadzimy dla Ciebie testy A/B i wybierzemy skuteczną wersję Twojej strony www. Zapoznaj się z naszą ofertą na pozycjonowanie stron >>>

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Patryk pisze:

    Mam wrażenie, że testy a/b to ostatnio najczęściej polecane narzędzie. Na razie testowałem tylko wersje mailingów, ale przyszedł chyba czas i na stronę internetową;)