Co to jest adres url strony i jak powinien wyglądać?

URL to skrót z angielskiego Uniform Resource Locator, oznaczający format adresowania zasobów w Internecie. Najczęściej kojarzy nam się z adresem url strony i słusznie. Adres strony www, który wpisujemy w przeglądarce jest oparty na tym formacie i wskazuje położenie strony w sieci.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

adres url

Posiadając adres url strony, posiadamy dostęp do dokumentu w sieci jakim jest owa witryna. Niezwykle istotna jest jego forma. Adres url powinien być przyjazny zarówno dla użytkowników jak i wyszukiwarki. Co to znaczy? Wyjaśniamy w naszym artykule!

stale się rozwijamy WIEMY JAK

POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Przyjazne url stron pozostają w świadomości użytkowników

Co to oznacza, że forma adresu jest ważna? Aby to wyjaśnić, musisz wiedzieć co oznaczają poszczególne elementy adresu url strony. Weźmy na przykład adres naszej strony:

https://www.eactive.pl

https – nazwa protokołu;
www – nazwa usługi internetowej;
eactive – domena;
pl – rozszerzenie.

Przechodząc na poszczególne podstrony danej witryny do adresu dodawane są kolejne znaki, czyli tak zwana ścieżka URL. Na przykład strona, na której się znajdujesz w adresie url zawiera ścieżkę w postaci tego, co znajduje się po znaku .pl/ czyli: https://www.eactive.pl/pozycjonowanie-stron/co-to-jest-adres-url-strony-i-jak-powinien-wygladac/.

Forma adresu URL jest ważna zarówno ze względu na użytkowników jak i na wyszukiwarkę Google. Z pewnością spotkałeś się z widokiem, kiedy strona miała długi, niezrozumiały adres, zbudowany z ciągu liczb, liter i innych znaków niemających większego sensu. Adres URL strony złożony z nic nie znaczących znaków niewiele mówi użytkownikowi przeglądającemu internet. Często bardzo długie, nie tylko przytłaczają, lecz równie szybko jak na nie spojrzymy o nich zapominamy. Taka strona nie utrwala się w pamięci, a przecież o to zabiegamy. Bo jak zapamiętać zlepek cyfr i przeplatanych pojedynczymi literami? Można przypuszczać, że nawet osoby znające „Pana Tadeusza” na pamięć mogłyby mieć kłopot z ich większą ilością. Nie na tym to polega.

Biorąc pod uwagę użytkowników i web usability, adresy url powinny być łatwe do zapamiętania i łatwe do wpisania, powinny dobrze wyglądać wizualnie i muszą być zgodne ze strukturą witryny. Te proste, potrafiące w jednym lub kilku słowach zawrzeć przydatną informację noszą nazwę przyjaznych adresów URL i dostarczają nie tylko użytkownikowi, ale również wyszukiwarce więcej informacji na temat strony niż dziwne parametry i identyfikator.

Zrób to prościej i czytelniej

Nic nie znaczące znaki tuż po slashu szybko wypadają z pamięci – to już wiemy. Czasem zdarza się nawet, że użytkownicy próbują zmodyfikować te cyfry i litery uważając, że są niepotrzebne co prowadzi do posiadania nieprawidłowego linku.

Przyjazne adresy URL, nie dość, że są czytelniejsze, łatwiej je zapamiętać, wskazują użytkownikowi czego może spodziewać się na danej podstronie, to dostarcza wyszukiwarkom więcej informacji na temat strony niż identyfikator lub dziwnie nazwany parametr.

Wyszukiwarka dostrzeże prosty adres

Wpisując zadaną frazę w wyszukiwarce w wynikach otrzymujemy pogrubione słowa podane jako zapytanie. Dotyczy to zarówno tytułu wyszukanej strony jak i krótkiego opisu. Ze względu na pozycjonowanie strony www jest to kolejny powód dla którego powinniśmy korzystać z przyjaznych adresów URL, zawierających zamiast dziwnych znaków słowa kluczowe. Takie adresy zmniejszają ryzyko problemów z indeksacją jak i zwiększają szansę na kliknięcie w nie użytkowników. Umieszczając słowa kluczowe w adresie musisz pamiętać, aby nie przesadzić z ich ilością, ponieważ może zostać uznane to za spam, a Ty otrzymasz karę od Google.

Wyszukiwarka przeszukuje struktury adresów URL pod kątem zadanego zapytania, nawet jeśli są złożone. Nie powinniśmy jednak rezygnować z maksymalnego uproszczenia i skrócenia adresów. Przyniesie to korzyść zarówno wyszukiwarce jak i użytkownikowi. Wskazówki jak powinniśmy upraszczać adresy URL strony znajdziemy w Centrum pomocy Google w dziale Uproszczenie struktury URL-i https://support.google.com/webmasters/answer/76329

Jak zatem powinny wyglądać przyjazne adresy URL?

Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, z których warto skorzystać tworząc adresy URL stron by stały się przyjaźniejsze zarówno dla użytkownika jak i wyszukiwarki. Zatem – zgodnie z Podręcznikiem startowym optymalizacji pod kątem wyszukiwarki https://static.googleusercontent.com/media/www.google.pl/pl/pl/intl/pl/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide-pl.pdf powinniśmy:

  • używać słów w adresach URL – łatwiej nam odczytać adres https://www.eactive.pl/firma/zespol-eactive/ niż jego bardziej skomplikowaną formą mogącą przybrać zlepek cyfr i znaków po pierwszym slashu. Warto pamiętać przy tym by pozbyć się zbyt ogólnych nazw strony i nie używać zbyt wielu słów kluczowych w adresie,
  • tworzyć prostą strukturę katalogów – zabieg ten pozwoli użytkownikowi zorientować się w jakim miejscu witryny się obecnie znajduje oraz ułatwi organizację treści. Należy przy tym wystrzegać się zbyt rozbudowanej warstwy podkatalogów oraz używania ich nazw, które nic nie znaczą,
  •  korzystać z jednej wersji adresu URL w celu dostępu do dokumentu – należy używać i odwoływać się do jednego adresu URL w strukturze oraz podczas tworzenia wewnętrznych linków do własnych stron. Warto również korzystać z przekierowania 301 jeśli użytkownicy mają dostęp do tej samej zawartości strony z korzystając z kilku adresów URL d których stworzenia rozpoczynamy proces pozycjonowania.
  • używać myślników jako separatora – słowa użyte w adresie url najlepiej oddzielać znakami. Dwoma najczęściej używanymi są myślniki i podkreślniki, choć ten pierwszy jest bardziej zalecany przez specjalistów z branży ze względu na jego lepszą przejrzystość dla wyszukiwarki i użytkowników.
Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
3.1/5 (31)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Sebastian Heymann EACTIVE #wiemyjak pisze:

    Stosując taki podział, łatwiej analizuje się dane i jasno widoczny jest podział struktury w serwisie. Różnica będzie jednak zerowa jeżeli chodzi o wpływ na samą wartość SEO.

  2. Gość pisze:

    Czy jest jakaś różnica między np. /audi/model-samochodu vs /audi-model-samochodu – chodzi o to czy ten podział w URLu na kategorie wpływa jakoś inaczej niz gdyby to słowo było po prostu w URLu ale bez żadnej kategorii

  3. Jakub Lisiecki EACTIVE pisze:

    @Blog
    Trudno o jednoznaczną odpowiedź. Prawda jest taka, że nie istnieje żadna „złota proporcja” linków DF/NF.
    Łatwo to zrozumieć na przykładzie:
    – jeden serwis jest z branży odzieżowej, która ma rozbudowaną blogosferę i dużo forów internetowych, gdzie jest dość łatwo o link dofollow,
    – drugi serwis zajmuje się dostarczaniem wyspecjalizowanych rozwiązań dla it sektora publicznego – temat jest całkowicie innowacyjny, więc trudno o jakiekolwiek inne linki niż publikacje ze specjalistycznych portali i stron rządowych, które niechętnie dają linki dofollow.
    I co? Oba te serwisy powinny mieć proporcje dofollow do nofollow 50:50?
    Budując naturalny profil linkowy, powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na swoją konkurencję (patrzymy oczywiście na dobre praktyki) i uwarunkowania, które panują w danej branży, a nie poddawać się tego typu uogólnieniom.
    Poza tym zostaje jeszcze jedna kwestia – stanowisko Google w temacie linków nofollow uległo zmianie i teraz może się zdarzyć taka sytuacja, że zostanie przekazany sygnał z linku nofollow do strony docelowej jeśli algorytm „uzna” że dany link powinien się liczyć przy rankingowaniu strony.

  4. Blog pisze:

    Ciekawy artykuł. Mnie natomiast nurtuje pytanie jak to jest z tymi linkami NF. Z jednej strony niby nie są ważne bo nigdzie nie prowadzą, z drugiej strony słyszę, że powinny być, bo przecież nie mogą być sam DF. Jeszcze inni mówią, że powinno być po 50% DF i NF. Jak to więc jest naprawdę?

  5. Marcin Gaworski EACTIVE pisze:

    @Jan Jan

    W pierwszym przykładzie tak czy owak duplikuje się frazę: „materace”, także nie ma to większego sensu. Najlepszą opcją moim zdaniem jest stworzenie możliwie krótkiego adresu z uwzględnieniem istotnych słów kluczowych, priorytetyzując najważniejsze słowa/najczęściej wyszukiwane/przynoszące największą konwersję/przedstawiające daną podstronę/na których zależy najbardziej, na początku URLa (od najważniejszych)

  6. Jan Jan pisze:

    Lepiej dać dłuższy adres z nazwami kategorii a nastepnie produkt np

    stronaglowna.pl-sypialnia-materace-materace-wzmacniane-materac-czrwony123

    Czy krótki

    Stronaglowna.pl-materac-czerwony123

    1 przypadek ma plus taki, że będzie więcej fraz, ale wydłuża adres.

    Zaimportowałem sporo prod z hurtowni i nie wiem jak to teraz ugryźć. Podpowiecie?

  7. Marcin Gaworski EACTIVE pisze:

    Jeżeli dobrze rozumiem pytanie, to: linkować w zależności od tego, którą podstronę chcesz wzmacniać. Wzmocnienie strony głównej teoretycznie wzmacnia również pozostałe podstrony, jednak jeśli chcesz nakierować wzmożone działania na konkretną podstronę – w takim wypadku myślę, że lepiej będzie wzmocnić podstronę.

  8. Gość pisze:

    Czy w takim razie lepiej linkować do strony głównej? czy po równo do strony i głównej i do podstron, które mają dłuższy adres?

  9. Gość pisze:

    Dziękuję za szczegółowe wyjaśnienie. Poproszę naszych klientów o przeczytanie tego artykułu.

  10. Piotr pisze:

    Przyjazny adres url strony jest teraz szczególnie ważny ze względu na rozprzestrzeniające się ostatnio linki z wirusami. Przez to użytkownicy facebooka mieli obawy, aby klikać w udostępnione na moim firmowym fanpage linki i musiałem wszystko zmienić..

  11. tomek331 pisze:

    bardzo przydatny artykuł polecam