Pierwszym obszarem, nad którym należy stale pracować jest optymalizacja.
Pozycjonowanie SEO (Search Engine Optimization) jest to optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Optymalizacja to działania mające na celu przygotowanie witryny do pozycjonowania według wskazówek jakościowych Google dla Webmasterów.
Co widzi użytkownik a co Google?
a) blokada robotów
Aby mieć pewność, że witryna jest dostępna dla robotów wyszukiwarek to należy zwrócić uwagę na:
1. sekcję meta robots
• Jeżeli w kodzie strony pojawi się komenda:
wtedy strona nie będzie indeksowania (noindex) oraz linki nie będą śledzone (nofollow).
• Jeżeli w kodzie strony pojawi się komenda:
wtedy strona będzie indeksowana (index) i linki na niej będą śledzone (follow).
2. plik robots.txt
Plik robots.txt przekazuje robotom wyszukiwarek informację o tym jak mają poruszać się po stronie internetowej.
• Jeżeli:
User-agent: *
Disallow: /
wtedy blokujemy dostęp wszystkim robotom (*) do całego serwisu: /
• Jeżeli:
User-agent: *
Disallow:
wtedy udostępniamy witrynę wszystkim (*) robotom.
• Jeżeli:
User-agent: *
Disallow: /cgi-bin/
Disallow: /tmp/
Disallow: /~joe/
wtedy blokujemy dostęp wszystkim robotom (*), ale tylko do określonych powyżej katalogów.
• Jeżeli:
User-agent: Google
Disallow:
User-agent:*
Disallow: /
wtedy robot Google może zaindeksować wszystko, a inne roboty nic.
3. plik .htaccess
Jest to plik, który służy do konfiguracji serwera Apache. Wykorzystuje się go do wprowadzania zmian w działaniu serwera. Między innymi może posłużyć do zablokowania robotów i uniemożliwić im dostęp na witrynę.
b) technologia
Strona internetowa może zostać zbudowana na podstawie różnych technologii.
Niestety nie wszystkie sprzyjają pozycjonowaniu.
Wyróżniamy technologię Flash i Ajax.
1. Flash
Strony tworzone w technologii Flash oparte są na grafice komputerowej, dzięki której witryna często wyróżnia się w internecie. Robot wyszukiwarki indeksuje serwis zbudowany o tą technologię, jednak nie jest wówczas przyjazny pozycjonowaniu.
Jak sobie z tym poradzić?
W związku z powyższym zaleca się wstawianie contentu za pomocą zwykłego kodu HTML.
2. Ajax
Po pierwsze technologia Ajax oparta jest na języku Java Script, z którym Google sobie nie radzi.
Dla przykładu może porównać zwykły kod i Java Script.
• Zwykły kod:
↓
Dzięki podanej lokalizacji pliki, robotowi wyszukiwarki jest łatwiej zrozumieć kod.
• Java Script:
↓
Brak podanej lokalizacji pliku, więc robot wyszukiwarki będzie miał problem ze zrozumieniem kodu.
Po drugie technologia Ajax ładuje nową stronę bez przeładowania adresu URL, co nie sprzyja SEO.
Pamiętajmy, że im więcej unikalnych adresów URL tym lepiej.
Jak sobie z tym poradzić?
Problem rozwiązać można zapoznając się ze specjalną dokumentacją opracowaną przez Google, w której dowiemy się jak tworzyć strony na Ajaxi’e by ich kod i struktura była zrozumiała dla robota.
Działania SEO
SEO przede wszystkim obejmuje pracę nad:
1. Użytecznością (web usability), która wiąże się z tworzeniem intuicyjnych serwisów pod użytkowników.
2. Strukturą witryny, w której najważniejszymi elementami są atrybuty <title> oraz nagłówki.
Znacznik <title> przekazuje informacje o zawartości danej strony. Powinien składać się maksymalnie z 65 znaków oraz zawierać odpowiednie słowa kluczowe.
Nagłówki wyznaczają hierarchię na stronie internetowej. Wyróżniamy:
3. Zawartością merytoryczną, czyli tworzeniem wartościowych, unikalnych treści i publikowanie ich na stronie www.
4. Optymalizacją kodu źródłowego związaną z poprawieniem błędów w kodzie, które wpływają na funkcjonowanie strony w internecie. Poprzez zoptymalizowanie kodu źródłowego zadbamy o poprawne zaindeksowanie witryny w wyszukiwarce.
5. Optymalizacją linków zewnętrznych oraz wewnętrznych, czyli zwrócenie uwagi na ich ilość, źródła linków zewnętrznych, stosowanego anchor text.
6. Optymalizacją elementów graficznych, w skład której wchodzi dopasowanie odpowiedniego formatu, opisanie grafiki poprzez atrybut <alt> oraz <title>.
Błędy optymalizacji
Najczęstsze błędy optymalizacji to:
• brak treści bądź jej kopiowanie,
• brak linkowań wewnętrznych i zewnętrznych,
• pominięcie atrybutów alt oraz tytułów do grafik, obrazów, zdjęć,
• nadmiar słów kluczowych = przeoptymalizowanie,
• błędnie skonstruowane atrybuty <title> i nagłówki,
• brak bądź nieprawidłowa nawigacja strony internetowej.
Kolejna część kursu: