SEO to złożona branża, która nieustannie się zmienia. Jeśli zatem chcesz dopiero poznać jej podstawy lub ogólnie poszerzyć wiedzę na ten temat, warto sięgnąć po najlepsze książki SEO.
W tym artykule poznasz zatem 10 takich pozycji. Skierowane są zarówno do osób początkujących, jak i tych, które mają doświadczenie w branży pozycjonowania. Część z omawianych książek SEO dostępnych jest wyłącznie po angielsku, jednak znajdziesz tutaj także publikacje polskich autorów.
1. SEO Playbook – Sławomir Czajkowski
Sławomir Czajkowski to właściciel agencji KampanieSEO oraz jeden z założycieli świetnego narzędzia do optymalizacji znanego pod nazwą SurferSEO.
Omawiana publikacja jest podzielona na 4 główne sekcje:
- Tworzenie i optymalizacja treści
- On-site
- Off-site
- Analityka oraz raportowanie
SEO Playbook to jedna z najlepszych książek SEO dla początkujących, gdyż autor postarał się o pisanie przystępnym i zrozumiałym językiem. Wyczerpująco omawia głównie podstawowe, techniczne aspekty pozycjonowania jak optymalizacja fraz kluczowych czy tworzenie znaczników.
2. SEO jako element strategii marketingowej Twojej firmy – Paweł Cengiel
Autor jest założycielem agencji SEO-WWW oraz prowadzi kursy, szkolenia i konsultacje.
W swojej książce omawia podstawowe kroki, jakie należy podjąć, aby zadbać o poprawną optymalizację strony. Kładzie także nacisk na to, dlaczego stale należy prowadzić dokładnie zaplanowane kampanie SEO.
Z omawianej publikacji dowiesz się także:
- Jak przeprowadzić audyt SEO?
- Jak publikować jakościowy content?
- Jak analizować dane dotyczące zachowania użytkowników?
- Jak zyskać wartościowe linki?
Oprócz tego poznasz przydatne narzędzia SEO, które pomogą Ci zrealizować wyżej wspomniane działania.
3. Kurs pozycjonowania dla początkujących – Marta Gryszko
Marta Gryszko ma wieloletnie doświadczenie w branży SEO. Jest także współzałożycielką takich narzędzi jak SeoStation.pl oraz Brandle.pl.
Omawiana książka o SEO skierowana jest do osób, które mają już pewną teoretyczną znajomość tego, jak wygląda pozycjonowanie, jednak nie potrafią tej wiedzy wykorzystać w praktyce. Autorka przybliża następujące zagadnienia:
- Dobór słów kluczowych
- Optymalizacja strony
- Linkowanie wewnętrzne
- Metody pozyskiwania linków
- SEO PR
- Sytuacje alarmowe
- Narzędzia pozycjonera
Każdy rozdział zawiera także zadanie praktyczne, które pomaga usystematyzować wiedzę.
4. Narzędzia Google dla e-commerce. Wydanie II poszerzone – Krzysztof Marzec
Krzysztof Marzec to certyfikowany specjalista Google Analytics, trener Google Ads oraz współwłaściciel agencji DevaGroup.
Kolejna książka SEO na naszej liście omawia praktyczne metody pozycjonowania w kontekście sklepów internetowych. Autor przybliża także obsługę takich przydatnych narzędzi jak Google Ads oraz Google Analytics, bez których to trudno zaistnieć w sieci.
Krzysztof Marzec wyjaśnia wszelkie niezbędne pojęcia oraz odsyła do sprawdzonych i bardziej zaawansowanych źródeł informacji tych czytelników, którzy chcieliby zgłębić temat. Książkę tę można dlatego polecić osobom początkującym, jak i nieco zaawansowanym.
5. SEO, czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek – Eric Enge, Stephan Spencer, Jessie Stricchiola
Autorzy to właściciele firm z branży SEO oraz konsultanci z wieloletnim doświadczeniem.
Książka omawia szeroki zakres zagadnień związanych z pozycjonowaniem. Poznasz dzięki niej zarówno teoretyczne, jak i praktyczne zasady SEO. Dowiesz się także, jak wykorzystywać media społecznościowe oraz posiadane dane na temat użytkowników, aby pozyskać więcej klientów.
Publikacja wnika także w bardziej zaawansowane zagadnienia jak działanie algorytmów Google i innych wyszukiwarek oraz przeprowadzanie własnych analiz na potrzeby pozycjonowania. Ogólnie jednak można ją polecić osobom początkującym, gdyż wszystko jest przedstawione w prosty sposób.
6. SEO 2021: Learn search engine optimization with smart internet marketing strategies – Adam Clarke
Adam Clarke to specjalista od marketingu internetowego oraz konsultant SEO, który już od 2014 roku regularnie aktualizuje omawianą książkę, aby zawarte w niej porady ciągle były na czasie.
Publikacja jest wypełniona praktycznymi oraz aktualnymi poradami. Omawia w przystępny sposób zarówno podstawowe, jak i bardziej zaawansowane zagadnienia. Dowiesz się z niej:
- Jak działa algorytm Google?
- Jak znaleźć słowa kluczowe, które przyciągną na stronę klientów?
- Jak zdobyć wysokie pozycje w przypadku SEO lokalnego?
Oprócz tego czytelnicy otrzymują dostęp do przydatnej check-listy oraz poradników video, które pomogą usystematyzować wiedzę i lepiej organizować swoje działania SEO.
7. Search Engine Optimization All-in-One For Dummies – Bruce Clay
Autor to konsultant w dziedzinie optymalizacji stron internetowych, który napisał już wiele książek z tej tematyki.
Jego publikacja skierowana jest do początkujących osób, które nie potrafią odnaleźć się w zawiłościach SEO. Autor unika branżowego żargonu, skupiając się na praktycznych wskazówkach. Dzięki nim uda Ci się szybko zwiększyć ilość generowanego ruchu oraz poprawić jego jakość.
Bruce Clay wnika także w działanie wyszukiwarek Google i Bing oraz opisuje, jak design może wpływać na pozycjonowanie stron.
8. SEO Fitness Workbook: The Seven Steps to Search Engine Optimization (2021 SEO) – Jason McDonald
Jason McDonald jest guru marketingowym i autorem wielu książek z zakresu SEO, Google Ads, marketingu internetowego oraz mediów społecznościowych.
Zgodnie z nazwą książki, autor definiuje 7 kroków, które pozwolą Ci przygotować całościową strategię pozycjonowania strony. Jason McDonald pomoże Ci ustalić swoje cele, znaleźć odpowiednie słowa kluczowe oraz przeprowadzić optymalizację on-page i off-page.
W tej książce SEO znajdziesz także listę przydatnych narzędzi oraz innych źródeł informacji, które pomogą Ci poszerzyć swoją wiedzę na temat pozycjonowania.
9. SEO For Dummies, 7th Edition – Peter Kent
Peter Kent to autor kilkudziesięciu książek ze zróżnicowanych dziedzin. Ceniony jest on zwłaszcza za to, że trudne zagadnienia potrafi przybliżyć w sposób zrozumiały dla laików.
Książka pokazuje, jak stworzyć stronę internetową, która zajmie wysokie pozycje i przyniesie ogromny ruch. Nauczy Cię, jak zbudować witrynę przyjazną wyszukiwarkom, zarejestrować ją w katalogach i indeksach oraz korzystać z narzędzi analitycznych do śledzenia popularności linków.
Peter Kent przybliża także techniki tworzenia contentu i promowania się w mediach społecznościowych. Poznasz także zaawansowane wskazówki dotyczące optymalizacji pod zapytania głosowe.
10. SEO SECRETS 2019: The Ultimate Guide on how to Mastering Search Engine Optimization FAST! – Philip Rusell
Autor to ekspert z zakresu m.in. SEO, e-mail marketingu, reklam na Facebooku i web developmentu. Ma wieloletnie doświadczenie w nauczaniu owych zagadnień i opublikował liczne książki na ich temat.
Omawiana publikacja Philipa Rusella to świetny przewodnik, który pomoże Ci opanować podstawowe techniki SEO. Autor przybliża sprawdzone strategie oraz podaje praktyczne wskazówki – dzięki nim szybko i sprawnie zoptymalizujesz swoją stronę.
Philip Rusell w przystępny sposób przybliża terminologię SEO, darmowe narzędzia do pozycjonowania oraz przedstawia, jak realizować strategie budowania linków, pisania meta opisów i wiele więcej.
Książki o SEO – podsumowanie
Mam nadzieję, że przedstawiona wyżej SEO literatura pomoże Ci poszerzyć swoją wiedzę na temat pozycjonowania. Pamiętaj, aby to, czego się uczysz, wykorzystać w praktyce.