Praca w marketingu okiem specjalistów SEO – wywiad z ekspertami EACTIVE

Asia Zenker i Marcin Gaworski to świetni specjaliści z zakresu optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek, od lat pracujący w EACTIVE. Postanowiliśmy zapytać ich, jak rozpoczęli przygodę z pozycjonowaniem, a także jak z ich perspektywy wygląda praca w marketingu, a konkretnie w Dziale SEO. Jesteście ciekawi ich odpowiedzi? Zapraszamy do lektury! #wiemyjak

praca-w-seo-wywiad

Dlaczego zdecydowałeś się na podjęcie pracy w SEO?

Marcin: Fakt, że moje działania mogą diametralnie poprawić sytuację finansową, nierzadko bardzo dużych firm, niesamowicie motywuje. Zacząłem od kilku swoich serwisów, na których testowałem różne rozwiązania, aż w końcu postanowiłem spróbować wdrożyć to, czego się nauczyłem u znajomego, w sklepie internetowym. Dzięki temu dostałem zastrzyk motywacji, aby pójść dalej, ponieważ okazało się, że praktycznie wszystkie zalecenia zdały egzamin. Wprawdzie był to mój pierwszy poważny przypadek i mogło się okazać, że po prostu trafiłem z odpowiednimi rozwiązaniami. Jednak był to moment, który sprawił, że chciałem zajmować się SEO komercyjnie, na co dzień.

Zazwyczaj SEO nie jest pierwszym kierunkiem, jaki wybierają kobiety w świecie marketingu online. Co Ciebie skłoniło do podjęcia decyzji o specjalizacji w tym obszarze?

Asia: W związku z tym, że pracę w EACTIVE zaczynałam od tak zwanej ,,kuchni”, a mianowicie od pracy w naszym Dziale Administracji, nie mając pojęcia, czym dokładnie jest pozycjonowanie i jak działa, zaczęło mnie to ciekawić. Wtedy postanowiłam więcej na ten temat czytać, dopytywać, aż dostałam szansę szkolenia się w zakresie pozycjonowania w naszym Dziale SEO. To, co zachęcało mnie do rozwoju w tym kierunku, to:

  • wiele niewiadomych związanych z reakcjami serwisów na wprowadzane zmiany,
  • ciekawość, co wydarzy się, kiedy podejmiemy takie, a nie inne działania,
  • możliwość podejmowania nowych wyzwań.

Praca w SEO w dużej mierze zależy od aktualizacji Google, dlatego w tej branży cały czas trzeba być na bieżąco, podążać za nowinkami.

Niektórzy myślą, że stanowisko Specjalisty SEO to 8 godzin monotonnej pracy bez kontaktu ze światem zewnętrznym. Jak skomentujesz te rewelacje?

Marcin: Dość pejoratywnie zadane pytanie, jednak niekiedy jest w tym trochę prawdy. W tym aspekcie mam na myśli zaabsorbowanie danym problemem. W momencie, kiedy chcesz dojść do rozwiązania trudnego tematu i masz wewnętrzne przekonanie, że znajdziesz rozwiązanie dzisiaj, bo czujesz, że jesteś blisko – dokończysz to. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby tę monotonną pracę bez kontaktu ze światem zewnętrznym, jak ujęte jest w pytaniu, zmienić na kreatywną pracę w miejscu, w którym czujesz się dobrze, wśród ludzi, których lubisz. Jeśli czujesz, że wygodniej pracuje Ci się na powietrzu – czemu nie. Osobiście nie praktykuję takich rozwiązań, bo uważam, że szybciej rozwiążę problem nieco bardziej „stacjonarnie”, ale słyszałem o takich przypadkach.

Pracę SEOwca określiłbym jako kreatywną, a nie monotonną. Musimy również pamiętać, że cały czas pracujemy na serwisach Klientów, dlatego nasza praca w dużej mierze opiera się na kontakcie z nimi, więc błędem byłoby stwierdzenie, iż jesteśmy odizolowani od świata zewnętrznego.

Co Twoim zdaniem wyróżnia pracę w SEO na tle innych zawodów?

Asia: Praca w SEO to przede wszystkim ciągły rozwój, wieczne nowinki w branży, a co za tym idzie niekończące się zmiany. Z tego powodu nie możemy narzekać na monotonię i nudę. Dynamika tej pracy nie pozwala zatrzymać się w miejscu, powoduje, że cały czas musimy być na czasie nie tylko z aktualnościami z branży, ale również z całego świata marketingu online.

Co stanowi największe wyzwanie w pracy SEOwca?

Marcin: Myślę, że umiejętność radzenia sobie w każdej sytuacji. Czasem może się zdarzyć, że serwis, mimo dobrej optymalizacji on-site, odpowiedniego powiązania tematycznego między poszczególnymi sekcjami, prawidłowego linkowania wewnętrznego, poprawnego profilu linkowego itd., pod względem pozycji nie wzrasta. Zawsze można powiedzieć, że te wszystkie aspekty są „dobre”, ‘’poprawne’’, a nie „bardzo dobre”, ’’doskonałe’’. Jednak w momencie, gdy analizując konkurencję, dochodzimy do wniosku, że tam te elementy są na podobnym, a nierzadko niższym poziomie, czasem niezbędne jest pokuszenie się o niekonwencjonalne rozwiązanie i to moim zdaniem stanowi duże wyzwanie. W SEO nieszablonowe myślenie to podstawa, czasami trzeba wyjść poza ramy, aby znaleźć idealne rozwiązanie przynoszące efekty.

Jakie cechy powinny wyróżniać skutecznego Specjalistę SEO?

Asia: Przede wszystkim dociekliwość, kreatywność, dokładność i spostrzegawczość. Dobry specjalista SEO musi charakteryzować się ciągłą chęcią rozwoju, odwagą do podejmowania trudnych i ryzykownych decyzji, ale też zdrowym rozsądkiem – musimy pamiętać, że odpowiadamy za biznes naszych Klientów, jego wyniki, przychody.

W tej pracy niezwykle ważne są zdolność przewidywania i intuicja – czasami musimy kierować się swoim przeczuciem, aby wypracować efektywne rozwiązanie. Nie możemy również zapomnieć o najważniejszym – wiedzy. Praca w marketingu to ciągła nauka, doszkalanie, podążanie za nowościami, nie można zatrzymać się choćby na chwilę.

Ile czasu potrzeba aby zostać ekspertem SEO?

Marcin: Jeśliby określać mianem eksperta osobę, która zna wszystkie aspekty wykorzystywane w SEO, to myślę, że można oszacować czas potrzebny na osiągnięcie takiego poziomu. Jednak, jeżeli eksperta definiujemy jako tego, który zawsze znajduje rozwiązanie danej sytuacji – tutaj moim zdaniem potrzeba trochę doświadczenia i pracy ze zróżnicowanymi serwisami.

Oczywiście są aspekty, które wykonuje się tak samo na każdej stronie, można by powiedzieć „dobre praktyki”, jednak są sytuacje, w których te „dobre praktyki” nie wystarczają i wtedy kreatywność skorelowana z doświadczeniem oraz zdobytymi umiejętnościami będzie najcenniejsza. Nie raz całkowicie niezgodne z wytycznymi Google aspekty działają, a innym razem serwisy reagują bardzo „prawidłowo” biorąc pod uwagę zalecenia optymalizacyjne.

Jeśli miałbym odpowiedzieć krótko na to pytanie – moim zdaniem odpowiedź jest bardzo przewidywalna – nie da się określić czasu, jaki ktoś będzie potrzebował na zostanie ekspertem. Ile doświadczenia wystarczy, ile serwisów trzeba dogłębnie przeanalizować i ile aspektów trzeba przetestować – jest to kwestia bardzo indywidualna.

Czym dla Ciebie jest praca w SEO?

Asia: Dla mnie praca w SEO to nieustanny rozwój i nowe wyzwania każdego dnia. Nigdy nie wiadomo, co zastaniemy po kolejnych aktualizacjach Google bądź jak dany serwis zareaguje na nasze działania optymalizacyjne – zawsze musimy być przygotowani na różne scenariusze. Jednakże właśnie o to w SEO chodzi, jednego dnia nasze działanie może wydawać się strzałem w dziesiątkę a innym razem całkowitą porażką.

Jaką radę dałbyś osobie, która dopiero zaczyna swoją przygodę z pozycjonowaniem?

Marcin: Przede wszystkim dużo testować. To, co kiedyś zdawało egzamin i można o tym przeczytać na różnych forach niekoniecznie wciąż działa bądź nie będzie działało w określonych przypadkach. Dlatego moim zdaniem im więcej testujesz, tym lepszym specjalistą możesz zostać. Dzięki temu zyskujesz doświadczenie i umiejętność, o której wspomniałem wyżej jako o najważniejszym wyzwaniu w pracy SEOwca, czyli umiejętność radzenia sobie w każdej sytuacji.

Dołącz do naszego grona
EKSPERTÓW #wiemyjak

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.5/5 (16)

Komentarze

Dodaj komentarz