Feed produktowy jest nierozerwalnie związany z reklamą Google Shopping – dlaczego pełni tak ważną funkcję i jak o niego zadbać? Poznaj jego najważniejsze cechy i zastosuj nasze rady, aby zwiększyć skuteczność prowadzonych działań reklamowych. #wiemyjak
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEM
POZNAJ OFERTĘ Kampanii Reklamowych Google Ads!
Reklama produktowa, czyli inaczej mówiąc reklama Google Shopping to bez wątpienia atrakcyjna możliwość wyróżnienia się dla branży e-commerce. A tym samym charakterystyczny element w wyszukiwarce Google. Aby taka reklama przyniosła oczekiwany efekt, należy dobrze ją przygotować, co oznacza m.in. wykorzystanie potencjału, jaki niesie za sobą feed produktowy (inaczej plik produktowy). Czas poznać go bliżej. Zapraszamy do lektury!
Reklama produktowa i feed produktowy – z czym to się je?
Feed produktowy to nic innego jak plik zawierający opis Twoich produktów podzielony na atrybuty, czyli asortyment Twojego sklepu internetowego, który wykorzystuje się w np. w reklamie Google Shopping. Reklama ta zyskuje przewagę nad reklamami tekstowymi przyciągając wzrok użytkownika aspektem wizualnym – w końcu dysponuje ona obrazem, a jak wiadomo w dobie natłoku informacji często właśnie dobre zdjęcie pozwalają się wyróżnić. Jak działa reklama Google Shopping?
W przypadku e-commerce to bardzo dobry sposób na zaistnienie w sieci, gdyż reklama produktowa może wyświetlać się na górze oraz z prawej strony wyników wyszukiwania. Jest odpowiedzią na wyszukiwania użytkowników i zawiera:
- zdjęcie produktu,
- jego cenę,
- nazwę sklepu,
- nazwę produktu.
Po kliknięciu nią użytkownik zostanie przeniesiony bezpośrednio na stronę sklepu, gdzie możliwe jest dokonanie zakupu. System działania reklamy produktowej nie jest zatem skomplikowany, jednak nad konfiguracją i optymalizacją kampanii należy chwilę przysiąść. W tym procesie dużą rolę odgrywa wcześniej wspomniany feed produktowy, czyli plik zawierający listę Twoich produktów, a jego przygotowanie może warunkować późniejszy sukces kampanii. Jaki powinien być? Czytaj dalej.
Plik produktowy to również zbiór wytycznych
Feed produktowy przyda się zarówno, gdy chcesz zaznaczyć swoją obecność na portalach takich jak np. Ceneo, no i przede wszystkim w reklamie Google Shopping oraz remarketingu dynamicznym. To sedno kampanii produktowej oraz jeden z wyznaczników jej skuteczności. Przygotowanie feedu produktowego też wymaga wiedzy i dokładności – feed należy przesłać do Google’a trzymając się pewnych wytycznych, przede wszystkim:
- Plik, w którym zostanie stworzony feed musi być w formacie tekstowym (.txt) lub XML (.xml). Istnieje również możliwość tworzenia bazy w arkuszach Google.
- Plik musi zawierać odpowiednio przygotowane atrybuty, zgodne z zasadami Google.
Warto dokładniej wyjaśnić pojęcie atrybutów – to nic innego jak parametry związane z produktami, które będziesz musiał zawrzeć w swoim pliku. Warto na bieżąco sprawdzać wymagania Google odnośnie do atrybutów, aby nie pominąć istotnych zmian. Nie można też zapominać, że Google wymaga wysokiej jakości danych i trzeba to wziąć to pod uwagę przygotowując plik produktowy.
Atrybuty w pliku produktowym Google
Plik musi zawierać różne atrybuty w zależności od branży, a im więcej atrybutów wykorzystamy tym precyzyjniej i lepiej trafimy do użytkowników. W Google Shopping mamy do czynienia z dwoma rodzajami atrybutów, występują tu zarówno te wymagane, jak i zalecane. Pierwsze z nich warunkują, czy reklama się wyświetli. W przypadku przesłania niewłaściwych lub nieaktualnych danych szanse na wyświetlenie reklamy maleją do zera. Następnie możemy użyć atrybutów zalecanych i optymalizować feed, aby wyświetlać skuteczne reklamy. Przykładowe atrybuty to:
- Tytuł produktu (title), zgodny z nazwą na stronie docelowej i jasno określający produkt, który sprzedajesz, czyli np. Damska koszulka bawełniana.
- Identyfikator produktu (id), który służy do określenia danego produktu znakiem alfanumerycznym, np. A35B.
- Opis produktu (description) – otrzymujesz 5000 znaków, aby jak najlepiej zaprezentować swój produkt, możesz opisać dane techniczne, lub wygląd, np. Czarny zegarek w eleganckim stylu, z paskiem ze skóry naturalnej.
- Link do zdjęcia produktu (image link) w wysokiej jakości.
- Cena produktu (price), musi być zgodna z ceną na stronie docelowej.
- Dostępność produktu (availability), wskazująca, czy produkt jest obecnie dostępny.
Jak widać niektóre atrybuty mogą być zmienne, mowa w szczególności o cenie lub dostępności produktu. Dlatego niezmiernie ważne jest, aby na bieżąco aktualizować swój feed produktowy i informować Google o wszelkich zmianach.
Optymalizacja feed produktowego, czyli przepis na sukces
Pojęcie feedu produktowego powinno być Ci już bliższe, dlatego teraz warto zastanowić się jak sprawić, by osiągać jak najlepsze rezultaty reklamowe. Sukcesu nie osiągniesz bez wysokiej jakości prowadzonych działań – przeczytaj uważnie wszystkie zalecenia dotyczące pliku produktowego, które znajdziesz w Specyfikacji Danych o Produkcie w Pomocy Google i zastosuj je. Pamiętaj, aby sprawdzić tytuł, opis i cenę swojego produktu, aby dane te nie zawierały żadnych błędów, a także były w miarę możliwości jak najbardziej atrakcyjne. Przykładowo nazwa produktu powinna być prosta, ale na tyle wyczerpująca i odpowiednio reklamująca produkt, aby zainteresować potencjalnych klientów.
Nie zapominaj o wykorzystaniu atrybutów zalecanych, gdyż Google ceni rozbudowane bazy, dlatego im więcej dobrych jakościowo parametrów tym lepiej. Dużą rolę odgrywa wcześniej wspomniana aktualność produktów. Zadbaj również o wysokiej jakości zdjęcia produktu. Ten element to przecież sedno kampanii Google Shopping – operujesz obrazem, więc spraw, aby zrobić to jak najlepiej. Zdjęcia powinny być wyraźne, najlepiej na białym tle, bez żadnych napisów. Zdjęcia to Twoja szansa do wyróżnienia się wśród konkurentów. Do dzieła!