Gdy przygotowujesz wpis na blogu, w pierwszej kolejności dbasz o to, by treść była ciekawa i interesująca, prawda? A czy pamiętasz o tym, by zoptymalizować bloga pod kątem SEO? Być może wydaje Ci się, że wymaga to specjalistycznej wiedzy i jest dla Ciebie zwyczajnie za trudne. A może uważasz, że nie przyniesie to wymiernych rezultatów? Pozwól mi rozwiać Twoje wątpliwości i powiedzieć… #wiemyjak
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
Co może Ci dać optymalizacja wpisów
Z reguły Twoje teksty docierają tylko do stałych czytelników bloga czy osób śledzących Cię w SM. Jeśli jednak zadbasz o odpowiednie pozycjonowanie i optymalizację pod względem SEO, masz większe szanse na pozyskanie nowych odbiorców. Dobrze przygotowany tekst będzie wysoko rankingowany przez wyszukiwarki, więc jeżeli Twój potencjalny odbiorca znajdzie go, a następnie zainteresuje się treścią, z pewnością jeszcze wróci na Twojego bloga.
A teraz najważniejsze – optymalizacja wpisów to nie „czarna magia”. Dostępnych jest wiele narzędzi, które pomagają w tym procesie blogerom (i nie tylko), dzięki czemu jest on prosty i trwa zaledwie kilka chwil. Brzmi dobrze, prawda? Zatem pora na garść informacji, które pozwolą Ci w szybki i łatwy sposób zoptymalizować Twoje teksty.
Tematyka wpisu
Wiesz już, na jaki temat chciałbyś napisać, ale brakuje Ci tytułu dla wpisu? W takiej sytuacji warto dowiedzieć się, jakie frazy wpisują do wyszukiwarki internauci, i na tej podstawie dokonać wyboru. Dzięki temu istnieje większa szansa, że ktoś trafi na Twój wpis. Pomogą Ci w tym strony: http://answerthepublic.com/ i https://ubersuggest.io/. Wystarczy, że w odpowiednim polu wpiszesz główną frazę, pod którą redagujesz swój artykuł (np. „pozycjonowanie”), wybierzesz kraj jako „PL / Poland”, a w efekcie dostaniesz całkiem niezłą listę sugestii. Na podstawie tych informacji możesz wybrać temat wpisu, np.: „Dlaczego pozycjonowanie jest ważne?”.
We wpisie warto zawrzeć kilka dodatkowych fraz, i pod ich kątem również wykonać optymalizację. Zarówno w treści wpisu, jak i śródtytułach, możesz wykorzystać poniższe warianty:
- Czy pozycjonowanie jest opłacalne?
- Co daje pozycjonowanie strony?
- Pozycjonowanie dla początkujących.
Tagi widoczne w Google
Dla wyszukiwarek najważniejsze tagi w kodzie strony to:
- <title>…</title>
- <meta name=”description” content=”…” />
Na szczęście nie musisz znać HTMLa, by poradzić sobie z optymalizacją tych tagów – wszystkie popularne platformy blogowe dają możliwość ustawienia ich zawartości. Mogą być one nazwane w różny sposób, np.:
- title, tytuł, tytuł seo, tytuł dla wyszukiwarek,
- description, opis, opis seo, opis dla wyszukiwarek, meta opis, meta description.
Optymalizacja tytułu bloga
Ponieważ tytuł (title) również bierze udział w pozycjonowaniu wpisu, warto go zoptymalizować. Tytuł powinien zawierać możliwie jak największą liczbę wybranych słów kluczowych – najlepiej w formach nieodmienionych, jednak przy zachowaniu kilku bardzo ważnych reguł:
- tytuł powinien być naturalny i zrozumiały dla użytkownika,
- długość tytułu nie powinna przekraczać +/- 65 znaków ze spacjami,
- nie wolno spamować – wymieniać po przecinku słów kluczowych tylko po to, by zawrzeć ich jak najwięcej w tytule,
- ponieważ tytuł jest widoczny w wynikach wyszukiwania, warto zadbać o to, by prezentował się atrakcyjnie; używaj zatem dużych i małych liter, wyraźnych oddzieleń znaków, interpunkcji itp.,
- nie używaj dużych liter dla całości tytułu – Google nie przepuszcza takich tytułów.
Przykład dobrego tytułu – Dlaczego pozycjonowanie jest ważne i co nam daje? | Mój Blog
Sprawdź: Gdzie założyć bloga? Platformy blogowe – którą wybrać?
Optymalizacja opisu bloga
Zawartość opisu nie jest uwzględniana w rankingowaniu, ale to na nią zwraca uwagę czytelnik, dlatego ją również należy zoptymalizować. Postaraj się, by przy pomocy opisu zachęcić czytelnika do wejścia na Twojego bloga. Pamiętaj o tym, że Google wyświetla mniej więcej 150 znaków, więc nie ma sensu przekraczać tej wartości. Jeżeli nie jesteś pewien, jak będzie wyglądał Twój opis, zawsze możesz go sprawdzić na stronie: https://seomofo.com/snippet-optimizer.html.
Optymalizacja treści
Kolejnym ważnym czynnikiem optymalizacji wpisu jest dbałość o treść SEO na blogu, a dokładniej, nasycenie jej słowami kluczowymi. To nic trudnego. Jeżeli tekst będzie miał sens, to słowa kluczowe mogą pojawiać się nawet w każdym zdaniu. Ich nadmiar na pewno nie przeszkadza. W miarę możliwości spróbuj też zaczynać od nich akapity oraz używać ich podczas formułowania nagłówków. Słowo kluczowe-nagłówek jest mile widziane.
Przykładowy układ artykułu:
Dlaczego pozycjonowanie jest ważne?
Pozycjonowanie stron internetowych jest w dzisiejszych czasach bardzo istotne ponieważ….
Ważne jest także aby pozycjonować stronę….
(…)
Czy pozycjonowanie jest opłacalne?
{kolejne akapity}
Co daje pozycjonowanie strony?
{kolejne akapity}
Pozycjonowanie dla początkujących – jak zacząć?
{kolejne akapity}
Optymalizacja grafiki
Wszystkie grafiki czy zdjęcia, które dodajesz do wpisu powinny być odpowiednio zoptymalizowane. Dzięki temu Twoja strona będzie szybciej się ładować, co jest istotne dla użytkowników. Dodatkowo możesz w ten sposób zyskać nowych czytelników, którzy wejdą na Twojego bloga poprzez wyszukiwarkę grafiki Google. Aby znalazły się tam Twoje zdjęcia z bloga musisz zastosować się do kilku zasad:
- Nazwa pliku graficznego – powinna być prosta i zawierać w sobie słowo kluczowe.
- Atrybut ALT – czyli alternatywny opis grafiki, który jest widoczny dla Google i użytkownika, gdy z jakichś powodów grafika nie wyświetla się na stronie. Musisz dodać go do każdej grafiki/zdjęcia w każdym wpisie.
- Rozmiar grafiki – jest ważny ze względu na czas ładownaia się strony, co z kolei wpływa na jej widoczność w wyszukiwarce. Powinieneś dobrać rozmiar grafiki tak, aby strona szybko ładowała się na urządzeniach stacjonarnych i przenośnych.
- Format pliku – zdecyduj w jakim formacie grafiki i zdjęcia na blogu będą wyświetlać się najlepiej:.gif, .png., czy jpeg.
Dlaczego warto zoptymalizować bloga?
Optymalizacja wpisu jest wyjątkowo prostą czynnością, a mimo to, wynika z niej wiele korzyści. Dzięki paru prostym krokom, jesteś w stanie zyskać wielu nowych czytelników. Dlaczego więc nie zacząć optymalizacji jeszcze dzisiaj? A może stosowałeś już powyższe rady? Koniecznie podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzach i daj znać, co o tym sądzisz oraz jak Ty to robisz!
#wiemyjak jak pozycjonować Twoją stronę
Publikacja wpisu: 12/07/2016 oraz aktualizacja: 25/04/2017
Kluczem są tutaj odpowiednio dobrane słowa kluczowe oraz unikatowe treści, przy pozycjonowaniu blog to podstawa.
Przede wszystkim wartościowa treść to klucz do sukcesu bloga. Tak jak tutaj :) Dzięki za fajną wstawkę, tak w ramach przypomnienia fajnie się czyta.
Wow fajne narzędzie, nie znałem tego. Mam na myśli answerthepublic.com :)
Ubersuggest znam i korzystam, mam w zanadrzu jeszcze parę innych narzędzi.
Do optymalizacji treści na blogu WordPress używam wtyczki Yoast SEO. Jest przydatna bo podpowiada co można poprawić, a co już jest ok. Co najważniejsze nie tylko pod kontem SEO, ale również czytelności. Moim zdaniem czytelność i jakość artykułów mają bardzo duże znaczenie na pozycjonowanie.
Jeszcze raz dziękuje za informację i świetnym narzędziu i pozdrawiam serdecznie.
Z optymalizacją bloga/wpisów jest zawsze sporo pracy… trzeba wybrać odpowiednie słowa kluczowe i dobrze wkomponować w treść, aby całość była jak najbardziej przyjazna dla użytkownika. Wiemy jednak, że dobra optymalizacja contentu pod kątem SEO jest kluczowa ( zwłaszcza w przypadku stron blogowych ), aby odnieść sukces w wyszukiwarce i przyciągnąć jak najwięcej osób.
Mam przykład serwisu (można go nazwać blogiem, bo to serwis contentowy), który po samej optymalizacji tytułu urósł w Google kilkukrotnie. Niestety jest to aspekt bagatelizowany bardzo często. Dobry research słów kluczowych i dobór title potrafi robić robotę (oczywiście oprócz tego content też musi się zgadzać ;) )
Screeny i opis działań optymalizacyjnych tutaj: https://takaoto.pro/pozycjonowanie-porady-case-study/#link6
Żeby nie było, że reklamuję swoje treści, to podrzucam jeszcze link do artykułu Łukasza Trześniewskiego, stricte na ten temat, który też pokazuje potencjał w optymalizacji title na blogach: https://lukaszt.pl/piekny-wzrost-dzieki-optymalizacji-meta-title-case-study/
MOgliście jeszcze napisać o tym, żeby grafiki przemielić w xGuetzli, to jest przecież najnowszy ripper do grafiki od Google i w dodatku za darmo. Można było też nieco napisać o wpisach w .htaccess i tym, że mądrze operująć na tym pliku można zaoszczędzić sporo na czasie ładowania się strony :)
Bardzo czytelny poradnik. Zoptymalizować bloga pod kątem SEO postanowiłem niedawno i zacząłem zgłębiać ten temat. Trafiłem do Państwa na stronę i kieruję się tym wpisem oraz kilkoma innymi które znalazłem na blogu. Bardzo przydatne informacje!
Dobra optymalizacja w dzisiejszych czasach to podstawa. Fajnie zostało to opisane w artykule. Myślę iż trzymając się tych zasad można sporo osiągnąć już na starcie
Pani Olu, tagi to inaczej znaczniki, umieszczone w nawiasach . Są one częścią na przykład języka HTML, z którego zbudowana jest strona i dzięki nim możemy wprowadzać zmiany w wyglądzie strony. Meta tagi zaś, o których mowa w akapicie, o który Pani pyta, to zbiór tagów umieszczonych w nagłówku, które informują o zawartości strony. Na stronie oczywiście nie widać tagów, a efekty ich działań. Jednymi z najważniejszych z punktu widzenia optymalizacji meta tagami są właśnie te wymienione w artykule – znacznik title oraz meta name=”description” content=”…”/, czyli tytuł strony i jej opis. W artykule znajdzie Pani wyjaśnienie dlaczego warto o nie zadbać i wskazówki jak to zrobić. Jeśli ma Pani jeszcze jakieś wątpliwości i pytania, z chęcią na nie odpowiem:) Pozdrawiam.
fajnie, ale czuje niedosyt i nie rozumiem punktu „Tagi widoczne w google”
Cały artykuł baaaardzo pomocny a w szczególności informacja o programach które umożliwiają odnalezienie wyrażeń jakie wpisują użytkownicy. Szczerze powiem , że nie słyszałam wcześniej a jest to naprawdę pomocne przy optymalizacji. Dzięki bardzo !