Prowadzenie sklepu internetowego, szczególnie z bardzo popularnych branż to nie lada wyzwanie. W końcu konkurencja nie śpi i cały czas działa. Jedną z najważniejszych kwestii, od której zależy sukces Twojego sklepu online jest odpowiednia optymalizacja karty produktowej. Dobra optymalizacja sklepu internetowego, czyli ecommerce seo pozwala na zdobycie widoczności w wyszukiwarce, a co za tym idzie – na zwiększenie ruchu w witrynie i co najważniejsze – na wzrost konwersji. W tym artykule przedstawimy Ci najlepsze praktyki ecommerce seo dla karty produktowej.
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
Ecommerce seo – jak przygotować kartę produktową?
Optymalizacja sklepu internetowego to nie tylko treści na stronie głównej. Bardzo ważne jest to, w jaki sposób przygotowane zostaną poszczególne karty produktowe. Ecommerce seo powinno być wdrożone, tak aby ułatwić klientowi poruszanie się po sklepie, a robotom wyszukiwarki indeksowanie poszczególnych podstron. Znaczenie w przypadku optymalizacji sklepu internetowego ma praktycznie wszystko – od formatu adresu strony produktu, po znaczniki użyte w opisie produktu. Najważniejsze kwestie, na które należy zwrócić uwagę to:
– adres URL produktu – musi być przyjazny, czyli względnie krótki oraz informujący o tym, co się pod nim kryje. Jeśli mamy kategorię, którą chcemy optymalizować – dobrym pomysłem będzie zawarcie jej nazwy w adresie URL w miejscach, w których są faktyczną kategorią strony docelowej.
Przykładowo: kategoria /obuwie-meskie/ – jeśli tę podstronę mamy zoptymalizowaną i chcemy ją dodatkowo wzmocnić, możemy w adresie url ją zawrzeć: domena.pl/obuwie-meskie/strona-docelowa bądź dalej, jeśli mamy zoptymalizowaną również podkategorię /buty-skorzane/, to analogicznie: domena.pl/obuwie-meskie/buty-skorzane/strona-docelowa.
Jeśli nie jest to niezbędne (np. mamy sklep sprzedający produkty z jednej kategorii czy sprzedający produkty innowacyjne), nie powinno się stosować kategorii i podkategorii w URL’ach (oczywiście uprzednio sprawdzając, że te kategorie i podkategorie nie są wyszukiwane), a jedynie samą nazwę docelowej podstrony.
Jeśli produkt jest umieszczony w kilku kategoriach, w adresie URL najlepszym rozwiązaniem będzie umieszczenie jedynie kategorii głównej i tej najbardziej pasującej podkategorii, ponieważ struktura URL powinna wyglądać jak breadcrumbs – od głównej do podrzędnej.
Nazwa docelowa podstrony powinna zaczynać się od słowa kluczowego i jeśli sam tag tytułowy jest dłuższy, a fraza kluczowa to kilkanaście początkowych znaków, najlepiej w adresie URL wpisać tylko frazę kluczową, pomijając resztę znaków (mając na uwadze długość URL, aby go niepotrzebnie nie wydłużać).
– opis produktu – powinien być przede wszystkim unikalny. Wielu producentów udostępnia dla sklepów internetowych swoje opisy, jednak warto przygotować własne, ciekawe opisy, ponieważ opisy od producenta mogą wykorzystać także inne sklepy, oferujące ten sam produkt. Google ceni jednak unikalną treść, a dzięki stworzeniu własnego opisu, masz szansę wyróżnić się wśród innych sklepów i zachęcić użytkownika do skorzystania z Twojej oferty. Opis produktu powinien być merytoryczny, zawierać dokładną specyfikację, przedstawiać produkt w sposób atrakcyjny, ale nie może być „przekoloryzowany”. W opisie warto używać słów kluczowych, znaczników nagłówków h1, h2, a także wyróżniać najważniejsze informacje poprzez pogrubienie lub wypunktowanie;
– opis meta description – jest to opis, który pokazuje się w wyszukiwarce Google tuż pod linkiem do strony. Również on powinien być unikalny i zawierać słowo kluczowe. Ciekawy opis strony, może zachęcić potencjalnych klientów do jej odwiedzenia;
– fotografie produktów – powinny być dostosowane do parametrów sklepu internetowego, a także mieć wpisane w parametrze ALT słowo kluczowe, po którym będzie można odnaleźć produkt w wyszukiwarce grafiki. Sprawdź: Optymalizacja grafiki – jak zwiększyć ruch na stronie przez zdjęcia;
– opinie i komentarze – warto udostępnić na stronie produktowej możliwość oceny produktu oraz komentowania przez osoby, które kupiły produkt w naszym sklepie. Wzbudzają one zaufanie klienta oraz wzbogacają treść o unikalne elementy;
– linkowanie wewnętrzne – linkowanie wewnętrzne na karcie produktu to istotny element, który pozwala w szybki sposób przekierować klienta na ważne dla niego informacje w procesie zakupu (na przykład dotyczące kosztów i czasu wysyłki), jak również zainteresować go innymi produktami z oferty. Zgodnie z tym możemy linkować z treści opisu, tworząc tak zwany anchor tekst. Drugą możliwością jest stosowanie bardziej graficznej formy w postaci slajderów, w których wyświetlają się produkty komplementarne do zakupionego, polecane z danej kategorii, najczęściej kupowane itp.;
– nawigacja – tak zwane okruszki (breadcrumbs) pomagają klientowi poruszać się po stronie, tworząc szybką i intuicyjną nawigację. Informują one użytkownika w jakim miejscu aktualnie się znajduje w sklepie oraz przedstawiają ścieżkę poprzez którą klient trafił na podstronę danego produktu, dzięki czemu w każdej chwili może powrócić do poprzednich etapów. Jest to istotny element czyniący stronę przyjazną użytkownikom;
– responsywność – optymalizując kartę produktu należy myśleć również o użytkownikach urządzeń mobilnych. Podczas tworzenia karty produktowej w wersji mobilnej musimy pamiętać zarówno o zastosowaniu powyższych zasad jak i tych charakterystycznych dla stron na urządzenia przenośne, na przykład umieszczając przycisk CTA w widocznym miejscu, bez konieczności przewijania ekranu lub minimalizując objętość tekstu poprzez umieszczenie opisu produktu pod rozwijanymi przyciskami. Przeczytaj: Mobile SEO – jak optymalizować strony mobilne;
– dane strukturalne – umieszczenie ich znaczników w kodzie strony pomaga zrozumieć wyszukiwarce treść umieszczoną w witrynie. Google może wyświetlić te informacje w wynikach wyszukiwania pod postacią rich snippets (fragmenty rozszerzone), czyli informacji takich jak: cena produtku, ocena użytkowników, stan magazynowy czy zdjęcie. Dzięki temu wynik wyszukiwania wyróżnia się od pozostałych i przyciąga uwagę użytkowników.
Optymalizacja sklepu internetowego – najczęściej popełniane błędy
Dobrze przeprowadzone działania z zakresu ecommerce seo pozwalają na zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce. Jednak bardzo łatwo popełnić błąd, który będzie rzutował na spadek na liście wyszukiwań. Wśród najczęściej popełnianych błędów należy wymienić:
- duplikowanie treści,
- brak treści na stronie,
- skomplikowane adresy URL do poszczególnych produktów,
- skomplikowana struktura strony,
- brak możliwości filtrowania i wyszukiwania produktów,
- brak możliwości wystawienia komentarza lub opinii odnośnie konkretnego produktu.
Oczywiście wyżej wymienione kwestie są ogólnymi informacjami, gdyż każda platforma sprzedażowa oferuje inne opcje, które powinny być odpowiednio wdrożone i zoptymalizowane. Zadanie związane z wdrożeniem działań ecommerce seo dla swojego sklepu wymaga precyzyjnego połączenia ze sobą wszystkich wymienionych powyżej elementów, dlatego najlepiej powierzyć to zadanie specjaliście, który ma doświadczenie w pracy nad sklepami internetowymi. Dzięki temu wszystkie elementy zostaną poprawnie wdrożone, a pozycjonowanie stron www będzie przebiegać bez problemów.
#wiemyjak pozycjonować Twoję stronę
Publikacja wpisu: 14/06/2016 oraz aktualizacja: 20/10/2017
Skorzystałem z tej wiedzy. Dziękuję
Najważniejsze czynniki do optymalizacji każdego sklepu. Na pewno warto skorzystać :)
Temat ciekawy aczkolwiek nie do końca wyczerpany szkoda, ze nie ma case study lub też podanych złych praktyk.
Konkret ;) Takie artykuły lubię :D
Właśnie robię sklep internetowy i te wskazówki bardzo się przydadzą.
Myślę, że warto szczególnie zwrócić uwagę na opisy produktów. W końcu mają one dostarczyć potrzebnych informacji osobie zainteresowanej ofertą sklepu, ale też być dostosowane do wymogów wyszukiwarki.
Dobry zwięzły i konkretny poradnik. Do najczęściej popełnianych błędów warto dodać indeksowanie wyników filtrowania.
Świetny poradnik, sam dużo rzeczy się z tego dowiedziałem, warto wracać na tego bloga.