YouTube to bardzo dobry kanał dotarcia do klienta. Widząc potencjał tej platformy, Google udostępnia możliwość tworzenia kampanii wideo za pomocą systemu AdWords. Zobacz, na czym polega reklamowanie się na YouTube oraz jakie formaty reklam można wykorzystać do promocji. #wiemyjak
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEM
POZNAJ OFERTĘ Kampanii Reklamowych Google Ads!
YouTube to obecnie jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych. Serwis rokrocznie powiększa zasięg w niemal każdej grupie demograficznej. Nie bez powodu jest więc miejscem atrakcyjnym dla reklamodawców – popularność serwisu sprzyja dotarciu do naprawdę ogromnej grupy odbiorców. Co więcej, dzięki możliwości personalizowania przekazów reklamowych, mają oni możliwość docierania do tych z nich, którzy faktycznie mogą być zainteresowani wyświetlanymi reklamami. Poznaj najpopularniejsze metody kierowania reklam wideo.
Reklamy na YouTube i ich rodzaje
Zanim przedstawimy sposoby kierowania reklam wideo, które od reklam graficznych różnią się dynamikom, chwila uwagi należy się samym reklamom, a konkretnie ich rodzajom. System Google AdWords, który pozwala na tworzenie reklam w serwisie YouTube, dysponuje trzema formatami takich reklam – to tak zwane reklamy TrueView In-Stream, TrueView In-Display oraz reklamy w przerywniku.
TrueView In-Stream to format, który umożliwia wyświetlanie reklam między innymi w filmach na YouTube – bezpośrednio przed filmem, w jego trakcie bądź tuż po jego wyświetleniu. Reklamę taką można przerwać po upływie 5 sekund, jednak reklamodawca zapłaci za nią dopiero wtedy, kiedy użytkownik pozwoli na wyświetlenie trzydziestu jej sekund bądź, w przypadku krótkich reklam – ich całości. Oprócz filmów, reklamy TrueView In-Stream mogą również pojawiać się w witrynach wydawców, grach oraz aplikacjach sieci reklamowej.
Jeśli zaś chodzi o format TrueView In-Display, ten polega na wyświetlaniu reklam obok filmów w serwisie YouTube, w wynikach wyszukiwania serwisu, w okolicy innych treści w sieci reklamowej Google i na stronie głównej YouTube na komórki. Tu reklamodawca płaci za kliknięcie reklamy bądź obejrzenie całości dostępnej reklamy.
Ostatnim rodzajem są reklamy w przerywniku, które prezentują się jako krótki format reklamy wideo, a ich celem jest dotarcie do dużej liczby klientów i zwiększenie świadomości marki. Te krótkie formaty reklamowe trwają 6 sekund i mogą wyświetlać się przed filmem, w jego trakcie lub po zakończeniu. Płatność odbywa się z użyciem modelu CPM i płaci się za liczbę wyświetleń. #wiemyjak
Kierowanie reklam wideo
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, YouTube to jeden z najbardziej znanych serwisów społecznościowych – z serwisu korzysta aż 75% polskich internautów oraz około 90% użytkowników na całym świecie! Sam przekaz reklamowy to jednak dopiero połowa sukcesu, gdyż trzeba wiedzieć, jak odpowiednio kierować kampanią, aby przynosiła zyski.
Znaczenie mają wyświetlenia reklamy w odpowiednim miejscu i czasie, co realnie zwiększa zainteresowanie odbiorcy. Google umożliwia takie działania i reklamodawca może wybrać gdzie, jak i komu wyświetlać reklamy. Google udostępnia szeroki wybór kierowania reklam, co umożliwia dotarcie do właściwych odbiorców.
Metody kierowania reklam wideo
Google umożliwia reklamodawcom dostęp do wielu metod kierowania reklam. Popularne metody kierowania, z jakich mogą skorzystać, to:
- grupy demograficzne umożliwiające określenie wieku, płci oraz statusu rodzicielskiego odbiorcy,
- odbiorcy o określonych zainteresowaniach, wskutek czego reklamy wyświetlane mogą być nawet w momencie przeglądania przez nich treści o innej tematyce,
- odbiorcy o podobnych zainteresowaniach, dzięki czemu reklama może docierać do użytkowników, których interesują tematy pokrewne,
- remarketing wideo, dzięki któremu reklama wyświetla się u osób, które wykazały zainteresowanie naszymi filmami bądź kanałem już wcześniej,
- miejsca docelowe, które umożliwiają kierowanie reklam na wybrane kanały i filmy,
- tematy pozwalające na kierowanie reklam na wybrane przez nas tematy w serwisie YouTube oraz sieci reklamowej,
- słowa kluczowe, dzięki którym możliwe jest wyświetlanie na podstawie wyrażeń związanych z filmem w YouTube, kanałem lub rodzajem witryny. Przeczytaj: Remarketing wideo i jego zalety
Jak sprawdzić skuteczność reklamy?
Aby móc mierzyć wyniki reklam, na naszym koncie AdWords mamy możliwość monitorowania liczby wyświetleń, kosztów oraz dostępnego budżetu. Możemy też sprawdzać, czy dociera ona do odpowiednich odbiorców, a także czerpać jeszcze więcej informacji na temat samych użytkowników. Dzięki temu dowiemy się na przykład tego, jakie filmy i jak długo użytkownicy oglądają najchętniej. Być może podczas naszej analizy okaże się również, że dana reklama nie pasuje do danego tematu bądź danej grupy demograficznej. Co warto zrobić w takim przypadku? Najlepiej dodać temat lub grupę demograficzną jako wykluczenie na poziomie kampanii na koncie. To dobre wyjście zwłaszcza wtedy, kiedy chcemy kierować film na określone tematy, a przy tym wykluczyć niektórych użytkowników, gdyż dla nich może on okazać się mało interesujący.
Czas na krótkie podsumowanie:
1. YouTube to serwis o dużym zasięgu (¾ użytkowników Internetu w Polsce), a tym samym ogromnym potencjale reklamowym.
2. System Google AdWords umożliwia tworzenie reklam w trzech formatach – TrueView In-Stream, TrueView In-Display oraz reklam w przerywniku.
3. Dzięki dostępnym metodom kierowania reklam, mamy możliwość personalizowania przekazów reklamowych w serwisie YouTube.
4. Popularne metody kierowania reklam to: grupy demograficzne, lokalizacja, zainteresowania, remarketing, miejsca docelowe, tematy, słowa kluczowe.
5. Za pomocą konta AdWords mierzyć możemy nie tylko wyniki reklam, ale i czerpać informacje na temat interesujących nas użytkowników.
#wiemyjak prowadzić kampanie wideo
Publikacja 19/04/2016 i aktualizacja 23/06/2017
Korzystałem z różnych metod kierowania i to ma duże znaczenie. Ale trzeba pokombinować, żeby reklama dawała efekty, nie zawsze dobrze się trafi za pierwszym razem.