Czy Google może uznać, że nazwa marki jest synonimem oferowanego przez nią produktu lub usługi? Kiedy Google podpowiada jako słowo kluczowe konkretną markę? W naszym zespole szerzej zaczęliśmy się zastanawiać nad tym w jakiej sytuacji Google wyświetla nazwę konkretnej firmy jako propozycję w NSK, gdy odkryliśmy, że konkurencyjne firmy reklamują swoje usługi pod frazą „eactive”. Postanowiliśmy więc sprawdzić kilka hipotez.
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
Zachęcamy Cię do zapoznania się z naszą ofertą na pozycjonowanie stron!
Kilka słów o Planerze słów kluczowych
Planer słów kluczowych (inaczej narzędzie słów kluczowych, NSK) – popularne narzędzie od Google, a jednocześnie najszybsza metoda wyszukania najodpowiedniejszych słów kluczowych dla naszego produktu lub usługi.
Jak skorzystać z narzędzia? Nie ma nic prostszego, wystarczy wpisać w NSK konkretną frazę i otrzymamy listę propozycji słów kluczowych powiązanych z naszym hasłem. Dodatkowo planer słów kluczowych wyświetli nam informacje o średniej miesięcznej liczbie wyszukań każdej proponowanej frazy. Jest to oczywiście tylko jedna z wielu funkcji popularnego wśród reklamodawców narzędzia.
Planer słów kluczowych stworzony został z myślą o reklamodawcach tworzących kampanie Google Adwords, jednak wykorzystywany jest również przez osoby tworzące treści na strony. Jeśli sprzedajesz szafy to chcesz być widoczny w wyszukiwarce pod wszystkimi frazami związanymi z Twoim produktem, których wyszukują internauci. Możesz samemu zastanawiać się co wpisze do wyszukiwarki użytkownik lub skorzystać z NSK, który podpowie Ci co i jak często wpisują użytkownicy.
EACTIVE synonimem pozycjonowania?
Zacznijmy od przykładu naszej firmy.Od lat pracujemy nad wizerunkiem naszej marki EACTIVE. Dokładamy wszelkich starań, by nasza firma była widoczna w internecie i tym samym byśmy mogli docierać do nowych klientów. Jedną z usług, z którą od dawna chcieliśmy się kojarzyć jest pozycjonowanie stron. Ciężką pracą nad stroną i wytrwałością w działaniu dopięliśmy swego – nasza firma wyświetla się na pierwszej pozycji w Google od maja 2014r., każdemu kto w oknie wyszukiwarki wpisze hasło „pozycjonowanie”.
Okazuje się, że nazwa naszej firmy wyświetla się również w planerze słów kluczowych. Jeśli w NSK wpiszemy hasło „pozycjonowanie” by odnaleźć inne słowa kojarzone z tą frazą, Google podpowiada nam „eactive”.
Bardzo nas to ucieszyło, ponieważ to oznacza, że Google łączy naszą nazwę firmy z hasłem pozycjonowanie. Potwierdza to, że praca włożona w promocję marki EACTIVE przynosi efekty. Poza nazwą naszej firmy, Google nie podpowiada żadnej innej firmy (wyłącznie nazwa firmy, bez dodatkowego słowa kluczowego np. pozycjonowanie + nazwa firmy).
Czy firma zajmująca 1 pozycję w Google automatycznie jest wyświetlana w NSK?
Gdy odkryliśmy, że Google podpowiada nazwę naszej firmy jako frazę powiązaną z hasłem pozycjonowanie postanowiliśmy sprawdzić czy istnieją pewne zależności. Czy jest to wynikiem osiągniętej przez nas pierwszej pozycji w Google? Czy każda firma na pierwszej pozycji jest podpowiadana w planerze jako alternatywne słowo kluczowe? Postanowiliśmy to zweryfikować. Do testu wybraliśmy dwie frazy.
Pierwsza fraza to „drzwi antywłamaniowe”, które kojarzą nam się z producentem Gerda. Po wpisaniu tego hasła w polu wyszukiwarki, rzeczywiście na pierwszym miejscu pojawiła się strona www.gerda.pl.
Sprawdziliśmy czy planer słów kluczowych również podpowie nam hasło „gerda”. I tak się stało.
Następnie sprawdziliśmy frazę „szafy na wymiar”. Okazało się, że pierwszą pozycję pod tę frazę zajmuje firma Komador (www.komandor.pl).
Sprawdziliśmy zatem czy również w planerze słów kluczowych, pojawi się jako podpowiedź fraza „komandor”. Jednak tym razem tak się nie stało. Nie pojawiła nam się w podpowiedziach żadna nazwa firmy.
Nasza analiza wykazała, że nie każda firma zajmująca pierwszą pozycję w Google pod daną frazę kluczową jest podpowiadana przez Google w NSK. Czasem jest tak, jak w przykładzie szaf na wymiar, że Google nie podpowie żadnej marki.
Czy firma wyświetlana w NSK musi zajmować 1 miejsce w Google?
Wiemy zatem, że nie każda firma zajmująca pierwszą pozycję w Google zostanie uznana za synonim i podpowiedź w NSK. Ale może jest tak, że jeśli planer słów kluczowych już podpowiada jakąś nazwę firmy, to jest to zawsze firma zajmująca 1 pozycję w Google? Czy może zdarzyć się tak, że planer podpowie firmę z 2,3 lub niższej pozycji?
Tym razem zaczęliśmy od wpisania w NSK frazy „oprogramowanie dla firm” . W propozycjach od Google otrzymaliśmy frazę „insert”.
Postanowiliśmy sprawdzić czy firma Insert zajmuje pierwszą pozycję w Google. Okazało się, że nie. Firma zajmuje dopiero trzecią pozycję. A co ciekawsze nazwy firm wyprzedzających w wynikach organicznych firmę Insert, nie są podpowiadane w narzędziu.
W ten sposób już pierwszym przykładem obaliliśmy tezę, że firma podpowiadana w NSK musi zajmować pierwszą pozycję w Google.
Czy Google zawsze podpowie największego gracza?
Można byłoby się zastanowić, czy skoro dla Google „eactive” to synonim pozycjonowania, „gerda” to synonim drzwi antywłamaniowych to czy działa to też dla największych światowych graczy. Postanowiliśmy sprawdzić kilka popularnych skojarzeń: adidasy – adidas, krem nawilżający – nivea, pieluszki – pampers, myjki ciśnieniowe – karcher. Co się okazało? Google nie podpowiedziało nam powyższych marek, mimo że dla nas są one oczywiste. Google nie myśli tak jak człowiek, być może skojarzenia które przedstawiliśmy są często na tyle znane, że nie muszą być na szeroką skale promowane w internecie. Natomiast roboty Google zbierają dane wyłącznie zamieszczone w internecie. A może Google wyklucza nazwy największych światowych firm?
Dlaczego Google niektóre marki podpowiada jako synonim a inne nie?
Nie znamy algorytmów Google i chyba nigdy nie poznamy. Wiemy, że Google analizuje szereg danych, publikacji i wzmianek o firmie. Udowodniliśmy, że na to czy marka zostanie podpowiedziana w NSK nie ma wpływu pozycja w wyszukiwarce. Może ma natomiast widoczność w internecie?
Bazując na przykładzie naszej firmy EACTIVE – nas zespół od lat pracuje nad zwiększeniem widoczność naszej firmy w internecie. Dbamy między innymi o kwestie optymalizacji naszej strony, jej użyteczności dla odwiedzających i publikację wartościowych treści.
Nasza strona firmowa jest bardzo aktywna, staramy się regularnie dodawać ciekawe informacje z zakresu pozycjonowania i innych naszych usług. Możemy podejrzewać, że nasza aktywność w internecie sprawiły, że Google zaczęło kojarzyć naszą nazwę EACTIVE z hasłem o którym piszemy najwięcej, czyli pozycjonowaniem. Fakt, że Google uznało hasło „eactive” jako synonim pozycjonowania jest dla nas dowodem na to, że nasze działania z zakresu zwiększania widoczności w internecie są naprawdę skuteczne :)