Zysk przez wykluczenie czyli o wykluczających słowach kluczowych

Wykluczające słowa kluczowe pozwalają uniknąć wyświetlania reklamy na niepożądane słowa, co pozwala zwiększyć skuteczność reklamy. Dowiedz się więcej i poznaj rodzaje wykluczających słów kluczowych. #wiemyjak

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEM
POZNAJ OFERTĘ Kampanii Reklamowych Google Ads!

Wykluczające słowa kluczowe

Załóżmy, że sprzedajesz buty sportowe firmy Nike. Z pewnością nie chcesz tracić pieniędzy na reklamy dotyczące butów sportowych Adidas, czy – o zgrozo – butów ortopedycznych. Wykluczające słowa kluczowe pozwolą Ci uniknąć takich sytuacji. Jeśli zrozumiesz mechanizm ich działania, zapobiegniesz wyświetlaniu reklam osobom szukających produktów, których nie sprzedajesz, a co za tym idzie, zmniejszysz koszty i przede wszystkim, trafisz do tych osób, które skorzystają z Twojej oferty.

Często jest tak, że tworząc kampanię AdWords skupiamy się na dodawaniu słów kluczowych. Niestety, zdarza się, że przez to zapominamy o wykluczeniu niepotrzebnych. A to najlepszy sposób, by kampania docierała do klientów, którzy skorzystają z naszej oferty.

Czym są wykluczające słowa kluczowe?

Wykluczające słowa kluczowe to skuteczny sposób, by w trakcie prowadzenia kampanii AdWords uniknąć wyświetlania reklamy na niepożądane słowa kluczowe. To informacja jaką wysyłamy do Google, by nie wyświetlał reklamy na konkretne hasła wpisywane przez użytkowników.

Przykładowo, sprzedając piłki do zabawy, z pewnością nie chcesz, by reklamy pokazywały się użytkownikom, których interesuje piłka do cięcia drewna. Korzystając z wykluczających się słów kluczowych sprecyzujesz swój produkt. W ten sposób Google będzie wiedział, żeby nie pokazywać reklam piłek do zabaw użytkownikom, którzy szukają pił do drewna.

Typy dopasowań wykluczających słów kluczowych

Prowadząc kampanię AdWords definiujesz swoich odbiorców przy pomocy słów kluczowych. Określasz wówczas hasła, na które chcesz kierować swój przekaz. Korzystasz wówczas z trzech typów dopasowań – ścisłego, przybliżonego i do wyrażenia. Podobnie jest w przypadku wykluczających słów kluczowych.

Wykluczające słowa kluczowe w dopasowaniu ścisłym

Jeśli oczekujesz maksymalnej precyzji wykluczenia, powinieneś skorzystać z dopasowania ścisłego. Wówczas zdefiniujesz wyrażenia, których chcesz uniknąć – da Ci to pewność, że użytkownicy korzystając z konkretnego hasła, nie zobaczą Twojej reklamy.

Przykład: jeśli kierujemy naszą reklamę na hasło „buty sportowe”, jednak nie chcemy by były to buty sportowe Nike, nie wystarczy dodać frazy [Nike] w dopasowaniu ścisłym. By osiągnąć zamierzony efekt, musimy skorzystać z frazy [buty sportowe Nike].

Wykluczające słowa kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia

Wykluczające słowa kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia to nieco luźniejsza forma. W ten sposób wyeliminujesz zapytania zawierające i pokrywające się z daną frazą.

Przykład: korzystając z frazy wykluczającej „buty sportowe”, nasza reklama nie wyświetli się w przypadku takich zapytań jak najlepsze buty sportowe czy buty sportowe Wrocław. Wykluczenie nie zadziała jednak w przypadku, gdy słowa kluczowe będą rozdzielone bądź zmieniony zostanie ich szyk – w przypadku zapytań sportowe buty Wrocław lub buty najlepsze sportowe reklama zostanie wyświetlona.

Wykluczające słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżonym

Na koniec zostawiliśmy dopasowanie przybliżone. Korzystając z tego typu wykluczenia słów kluczowych jesteśmy w stanie za jednym zamachem wyeliminować wszystkie formy zapytań zawierających jedno słowo.

Przykład: jeśli słowem wykluczającym w dopasowaniu przybliżonym będzie Nike, reklama nie wyświetli się we wszystkich kombinacjach tj. buty sportowe Nike, Nike sportowe buty czy buty Nike sportowe. Z tego też względu powinniśmy dokładnie przemyśleć działania, bo nieostrożne skorzystanie z tej funkcjonalności może skończyć się fiaskiem.

Kierowanie vs. wykluczanie słów kluczowych

Przygotowując kampanię AdWords, gdy musiałeś wybrać słowa na które chciałeś kierować reklamę, miałeś pewność, że korzystając z któregokolwiek dopasowania, literówki, błędne zapisy czy chociażby liczba mnoga, były uwzględniane. Korzystając z dopasowań przy słowach wykluczających, ułatwienie to nie zadziała. Bez różnicy czy wybierzesz dopasowanie ścisłe, do wyrażenia czy przybliżone, Google nie uwzględni literówek czy odmian, tak jak miało to miejsce w przypadku dopasowań dla słów na które kierowałeś reklamę. Musisz o tym pamiętać!

Po co korzystać z wykluczających słów kluczowych?

To proste – celnie wytypowane wykluczające słowa kluczowe znacząco wpłyną na efekt kampanii. Jeśli dobierzesz je z głową zaoszczędzisz wiele środków, a także skierujesz swój przekaz jedynie do tych użytkowników, którzy dokonają konwersji. Nie możesz również zapomnieć, że zbyt lekceważące podejście do tematu może negatywnie wpłynąć na wizerunek Twojej firmy w internecie. Jeśli nie wykluczysz niektórych zapytań, skutek może być wyjątkowo dotkliwy.

Jak wytypować wykluczające słowa kluczowe?

Pomijając konkretne wykluczające słowa kluczowe (np. buty sportowe Nike gdy sprzedajesz buty sportowe Adidas), niemal każda branża posiada uniwersalną listę słów. Inspiracje, co wykluczyć, możesz czerpać z obserwacji, analizy konkurencji czy od samego Google, śledząc zapytania z wyszukiwań organicznych.

Jeśli uda Ci się trafnie wytypować wykluczające słowa kluczowe (nie możesz jednak przesadzać, by zbyt mocno nie zmniejszyć liczby potencjalnych klientów!) możesz być pewien, że kampania którą prowadzisz, przyniesie doskonałe efekty!

Zastanawiasz się jak przygotować kampanię AdWords, która odniesie sukces? Pomożemy Ci, zobacz co możemy Ci zaoferować.

#wiemyjak wypromować Twój biznes

    TAK

    Zostaw kontakt, oddzwonimy

    Twój biznes zasługuje na skuteczny marketing! W SEO & Ads realizujemy cele. Zostaw dane, podczas 15-minutowej rozmowy dowiesz się wszystkiego.
    Imię i Nazwisko
    E-mail*
    Numer telefonu*
    Adres strony internetowej*
    Treść wiadomości
    TAK
    Twoja wiadomość nie została wysłana. Prosimy wysłać e-mail na adres kontakt@eactive.pl

    Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

    Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

    Dziękujemy!

     

    Co dalej?

    1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
    2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
    3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

    KLAUZULA INFORMACYJNA

    Informujemy, że:

    1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Siechnicach, zarejestrowana pod adresem ul. Jana Pawła II 12, 55-011 Siechnice, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
    2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
    3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
    4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
    5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
    6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
    7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
    8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
    9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
    10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
    11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

    Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

    Rozumiem

    Publikacja wpisu: 14/03/2016 oraz aktualizacja: 28/12/2017

    Przejdź do komentarzy

    Komentarze

    Dodaj komentarz

    1. Bartek pisze:

      Istotne znaczenie ma przede wszystkim to, aby nie przesadzić z ilością wykluczeń. Znam to z autopsji, ponieważ testowałem wiele kampanii, dopóki nie doszedłem do odpowiednich wniosków.

    2. Sławomir Węgliński EACTIVE pisze:

      @Student z Warszawu

      Wykluczać słowa kluczowe można zarówno na poziomie kampanii jak i grup reklamowych.
      Wykluczanie na poziomie kampanii wpływa oczywiście na wszystkie grupy w danej kampanii. Natomiast wykluczanie na poziomie danej grupy, tylko na nią.
      Mam nadzieję, że to odpowiada na wszystkie kwestie.

    3. Student z Warszawu pisze:

      Niestety nie znalazłem odpowiedzi na moje pytania. Chciałbym wiedzieć czy mogę wykluczać słowa kluczowe na poziomie kampanii, czy muszę na poziomie Grupy reklam? No i czy w sytuacji jeśli mam kilka grup z dopasowaniem przybliżonym to czy muszę wykluczyć słowa a każdej z nich?

    4. Walky pisze:

      Dzięki za artykuł, właśnie takich informacji szukałem :)
      Pozdrawiam

    5. Paweł pisze:

      Jak zwykle rzeczowo i zgrabnie napisany tekst. Pozdrawiam :)

    6. Fabian pisze:

      Bardzo ciekawy artykuł. :) Słowa kluczowe mają istotne znaczenie dla pozycjonowania. Będę zaglądał tutaj częściej. Pozdrawiam