Landing page, czyli strona docelowa albo strona lądowania jest witryną, na którą kierujemy użytkownika w związku z prowadzoną kampanią i oczekujemy, że podejmie on na niej oczekiwane przez nas działanie, na przykład: dokona zakupu, zapisze się do newslettera, dołączy do wydarzenia czy założy konto.
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
Landing page może służyć jako narzędzie promocyjne w konkretnej kampanii jak również może być stałą stroną, której zadaniem jest wpływanie na pozycje całego serwisu pod konkretne frazy. W zależności od celu i charakteru jaki ma przyświecać landing page, może być ona samodzielną stroną internetową, z której klient pozyska przydatne informacje o produkcie lub świadczonej usłudze, jak również może być tak zwaną mikrostroną, będącą elementem większej witryny. Często również przybiera formę strony typu one-page. Bez względu na charakter landing page’a, jedną z najistotniejszych jej właściwości jest, aby oczekiwane przez nas działanie użytkownik mógł wykonać na tej jednej stronie, nie musząc szukać w całym serwisie miejsca, w którym może dokonać konwersji, polegającej na przykład na wysłaniu zgłoszenia, zakupie produktu itp.
Nie tylko dzięki działaniom promocyjnym użytkownik może przejść na stronę docelową. Korzystając z wyszukiwarki także można odnaleźć landing page w sieci. Jak więc należy taką stronę przygotować, aby można ją było odnaleźć, a internauci mogli w intuicyjny sposób korzystać z zasobów w niej dostępnych?
Co to jest landing page, czyli rodzaje stron docelowych
Można wyróżnić dwie kategorie landing page:
- strony docelowe typu Click Through,
- strony lądowania typu Lead Generation.
Strony Click Through są to takie witryny, których zadaniem jest nakłonienie użytkownika do przejścia na inną stronę, która z reguły jest już o wiele bardziej rozbudowana i zawiera o wiele więcej elementów. Załóżmy, że klient kliknął w reklamę galanterii skórzanej. Został przekierowany na landing page. Z niej dowiedział się, czym charakteryzują się torebki danego producenta oraz obejrzał kilka dostępnych modeli. Aby przejrzeć całą ofertę e-sklepu z galanterią skórzaną, internauta proszony jest o przejście do strony głównej platformy sprzedażowej. Tam będzie mógł zapoznać się z całym asortymentem, dokonać zakupu oraz zapłaty za zamówiony produkt.
Strony Lead Generation mają z kolei za zadanie przechwycenie danych internauty – jego imienia i nazwiska, adresu e-mail. To jest główny i jedyny cel tego rodzaju stron docelowych. Zdobyte dane można wykorzystać w późniejszym czasie do rozsyłania newsletterów i informowania o aktualnych promocjach czy wyprzedażach. Oczywiście musisz uzyskać zgodę użytkownika na przechowywanie jego danych w bazie. Powinieneś mu zaoferować jakąś korzyść za dobrowolne wypełnienie formularza. Często firmy oferują jednorazowy rabat na dokonanie zakupów w danym e-sklepie. Sprawdź: Pechowa 13stka, czyli co irytuje odwiedzających Twoją stronę?
Landing page typu Lead Generation pozyskują dane użytkowników za pomocą poniższych aplikacji i funkcjonalności:
- e-booków,
- formularza rejestracyjnego na webinarium,
- kuponu zniżkowego lub voucheru,
- darmowej wersji programu lub przydatnej aplikacji,
- podarunku przesłanego przez e-mail,
- informacji o wprowadzeniu nowego produktu na rynek i możliwości jego darmowego testowania.
Jak powinna zostać przygotowana skuteczna landing page?
Wiesz już co to jest strona landing page, ale jak sprawić by była skuteczna? Użytkownik nie zainteresuje się każdą landing page, na którą zostanie przekierowany za pomocą kliknięcia w baner reklamow. Strona docelowa powinna być odpowiednio zbudowana, aby przyciągała uwagę potencjalnego klienta. Na co należy zwrócić uwagę?
- Zachęcający nagłówek – prawdopodobnie na ten element landing page najpierw zwróci swoją uwagę internauta. W nagłówku powinieneś poinformować o korzyściach, które klient uzyska dzięki skorzystaniu z twojej oferty, np. Wytrzymała torebka ze skóry naturalnej 30% taniej dla Ciebie!
- Spójny przekaz – strona docelowa musi nawiązywać do miejsca z którego użytkownik na nią trafił (na przykład klikając w baner). Internauta powinien po przejściu na landing page zobaczyć dokładnie to, czego oczekiwał i co sugerował mu baner, w który kliknął. W przeciwnym razie szybko opuści naszą stronę docelową, a my pozostaniemy z ogromnym współczynnikiem odrzuceń i nieskutecznym landing page.
- Skuteczne CTA – koniecznie dodaj wezwanie do działania, które zachęci użytkowników do wykonania konkretnej czynności, na której Ci zależy. Pamiętaj, aby umieścić je wysoko w układzie strony.
- Zdjęcia wysokiej jakości – nabywcy kupują oczami. Jeśli strona docelowa zawiera niewyraźne bądź mało atrakcyjne zdjęcia, twoi klienci zrezygnują z zakupu prezentowanych przez ciebie przedmiotów. Postaraj się stworzyć ciekawą aranżację. Sprzedając np. torebki, przedstaw przedmioty w obecności gazety, książki czy określonego modelu telefonu. W ten sposób konsument będzie mógł sobie wyobrazić rzeczywistą wielkość torebki. Klient musi mieć także możliwość powiększania zdjęcia i obejrzenia przedmiotu z różnej perspektywy. Pokaż przód, tył, bok i wnętrze torebki, jeśli takie produkty właśnie sprzedajesz.
- Wyczerpujące opisy i teksty – pamiętaj, że landing page ma zachęcić klienta do konkretnej akcji (dokonania konwersji), np. zakupu produktu. Zamieść informacje, które są niezbędne, aby podjąć decyzję zakupową. Opis produkt – jego cechy, funkcjonalności, materiał, z którego został wykonany, sposób użytkowania, czas trwania gwarancji, koszt dostawy itp. Nie umieszczaj sformułowań, które mogłyby zdezorientować potencjalnego klienta albo wprowadzić pewne niejasności. Zamieść także zachętę do zadawania pytań, jeśli zajdzie taka potrzeba.
- Podkreślaj korzyści na każdym kroku – zwróć uwagę na korzyści, jakie odniesie użytkownik z zakupu danego produktu. Wskaż na landing page, czym sprzedawane przez ciebie produkty wyróżniają się na rynku.
- Widoczne dane kontaktowe – nie zapomnij o umieszczeniu danych kontaktowych w widocznym miejscu na landing page. Klient musi wiedzieć, jaki numer ma wybrać, aby dodzwonić się do twojego biura bądź jakiego maila ma wpisać w polu odbiorcy w swojej skrzynce elektronicznej. Przedstaw także, jak wygląda cały proces zakupowy i ile klient będzie musiał czekać na dostawę zamówienia.
Jak można pozycjonować landing page?
Gdy wątpliwości dotyczące tego co to jest landing page i jak ją przygotować zostały rozwiązane, nadszedł czas na kilka wskazówek jak zwiększyć jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Dobierz odpowiednie słowa kluczowe – jeśli chodzi o pozycjonowanie seo landing page przede wszystkim ważny jest dobór słów kluczowych. Zastanów się, pod jakimi frazami internauci mogą poszukiwać oferowanych przez ciebie produktów. Przygotuj listę słów kluczowych. Sprawdź, jakie strony wyświetlają się pod tymi frazami. Czy jest to twoja bezpośrednia konkurencja? Jakiego rodzaju to są strony – landing page a może platformy sprzedażowe? Zastanów się, czy twoja witryna ma znaleźć się wśród takich wyników wyszukiwania.
Wstaw słowo kluczowe do tag title. Jeśli roboty pracujące na wyszukiwarce będą indeksowały landing page, od razu będą wiedziały, z jaką tematyką mają do czynienia. Zadbaj także o dobry adres URL. Fraza kluczowa w adresie strony także pozwoli osiągnąć ci wyższą pozycję w wyszukiwarce
Postaraj się przygotować dobry META description. W opisie też powinno znajdować się słowo kluczowe. Pamiętaj, że description jest wyświetlany pod adresem URL i tytułem strony w wyszukiwarce. Może więc wpłynąć na zainteresowanie użytkownika daną landing page.
Nie zapominaj o optymalizacji zdjęć i grafik! Po pierwsze, użytkownicy mogą trafić na Twoją stronę docelową poprzez wyszukiwanie po obrazie. Po drugie – roboty mimo swojej ogromnej chęci nie zawsze rozpoznają co jest na obrazie, ale mogą dowiedzieć się tego, dzięki atrybutowi Alt, w którym umieścisz krótki opis grafiki dodanej do strony docelowej.
Na koniec kilka inspiracji – 15 ciekawych landing page.
#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę
Publikacja wpisu: 12/11/2015 oraz aktualizacja: 17/08/2017
Fajnie, że odświeżyliście taki przydatny artykuł. Dobra konstrukcja i pozycjonowanie landing page to podstawa sprzedaży :)
Czy landing page stawiać na osobnej domenie czy w obrębie serwisu?
Tomasz, nie da się na to odpowiedzieć jednoznacznie, ponieważ w każdym indywidualnym przypadku lepsza będzie inna droga. Jeśli landing page ma dotyczyć jakiejś wąskiej części naszej działalności (promocji, jednego z wielu produktów itp.) to zazwyczaj wybrałbym istniejący serwis. Jeśli mamy do czynienia z czymś większym np. nowym produktem, który nie nawiązuje za bardzo do naszej dotychczasowej oferty lub np. szeroko zakrojoną akcję marketingową, która daleko wykracza poza dotychczas tworzoną na naszą stronę zawartość, lepsza będzie zazwyczaj osobna domena.