Reklama na Gmailu pomaga dotrzeć do konkretnych grup użytkowników w nienachalny sposób, co niewątpliwie jest jej zaletą. Poznaj możliwości tego rodzaju reklamy i dowiedz się więcej o możliwościach jej kierowania.
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEM
POZNAJ OFERTĘ Kampanii Reklamowych Google Ads!
O reklamie możemy powiedzieć że jest skuteczna wówczas, gdy zachęciła zainteresowanego użytkownika do wykonania określonej akcji. By tak się stało, najpierw reklamy muszą do niego trafić. Do tego celu można wykorzystywać wiele miejsc w internecie, nie tylko wyszukiwarkę internetową. Ciekawym rozwiązaniem mogą być Gmail Sponsored Promotions, czyli reklamy na poczcie Google – Gmailu. #wiemyjak
Każdy kto korzystał z poczty elektronicznej doskonale wie, jak reklamy na nią „spływające” potrafią utrudnić życie. Pojawienie się usługi pocztowej od Google sprawiło, że internauci mogli poczuć co znaczy pozbawiona spamu skrzynka e-mailowa, której algorytmy filtrujące niechciane wiadomości, prędkość działania, bezpieczeństwo czy interfejs nie miały i nadal nie mają sobie równych. Nie dziwi zatem, że na całym świecie z Gmaila korzysta coraz więcej użytkowników. Google, widząc drzemiący w tej usłudze potencjał reklamowy postanowił go wykorzystać, wprowadzając Gmail Sponsored Promotion (GSP), dostępne w panelu AdWords.
Jak wygląda reklama na Gmailu?
Reklamy na poczcie elektronicznej Google można porównać do linków sponsorowanych. GSP są właśnie niczym linki sponsorowane, zaś pozostałe wiadomości, niekoniecznie będące reklamą, wynikami organicznymi.
Łatwo je wychwycić – GSP wyświetlane są na samej górze w zakładkach Społeczności, Oferty, Powiadomienia oraz Fora i przypominają naturalne wiadomości na skrzynce e-mail. Składają się z nazwy firmy i krótkiego tekstu reklamowego – to tzw. teaser, dodatkowo oznaczone są pomarańczową etykietą, że jest to reklama. Stanowią „zajawkę”, która po kliknięciu przypomina standardową wiadomość pocztową mogącą zawierać tekst, grafikę, film bądź formularz.
Co istotne, reklamy Gmail Sponsored Promotion dopasowują się do rozmiaru ekranu, na jakim zostaną wyświetlone. Dlatego zarówno posiadacze laptopów, monitorów o różnych przekątnych ekranu, smartfonów czy tabletów, bez problemu odczytają wiadomość reklamową. Ponadto, reklama na Gmailu działa niczym tradycyjna wiadomość e-mail – można ją przenieść do folderu „Odebrane” czy przekazać dalej.
Jak działają GSP?
Reklamy Google wyróżniają się na tle konkurencyjnych rozwiązań przede wszystkim skutecznością kierowania oraz nienachalną formą. Przekaz reklamowy w GSP trafia jedynie do tych internautów, którzy mogą być nim zainteresowani. Jeśli na skrzynkę pocztową często otrzymujemy wiadomości dotyczące urządzeń mobilnych, prawdopodobnie zainteresuje nas oferta sklepu sprzedającego tablety i smartfony. Nie stanie się tak, jeśli e-maile tematyczne oznaczymy jako spam – będzie to jasny komunikat dla Google, że tego typu wiadomości nas nie zainteresują.
Wiele osób czytając powyższe informacje, może pomyśleć – hola, hola, nie godzę się by Google czytało moją prywatną korespondencję. Uspokajamy, kierowanie reklam w Gmailu odbywa się w pełni automatycznie, pracownicy Google nie czytają wiadomości e-mail by poznać internautę i jak najtrafniej dobrać reklamy. Ponadto, gigant z Mountain View nie udostępnia, nie sprzedaje ani nie wypożycza w jakichkolwiek celach informacji cechujących użytkownika, jeśli ten nie wyrazi takiej zgody. Reklamodawcy nie mają wglądu w jakiekolwiek dane identyfikujące użytkowników.
Ograniczenia w reklamach na Gmailu
Jakich wiadomości możemy spodziewać się w Gmail Sponsored Promotion? Na pewno nie będą to treści zaklasyfikowane jako nieodpowiednie dla użytkowników. Google dba, by internauta po rozwinięciu „zajawki” nie zobaczył reklam podróbek produktów, niebezpiecznych produktów czy usług, treści niestosownych lub obraźliwych w tym treści dla dorosłych, napojów alkoholowych, chronionych prawem autorskim, związanym z opieką zdrowotną czy polityką.
Poza wyżej wymienionymi ograniczeniami, reklamy na Gmailu związane są z konkretnymi wymaganiami redakcyjnymi, dodatkowo reklamy powinny charakteryzować się wysoką trafnością. Reklama w Gmailu powinna być spójna z tym, co reklamujemy, a tekst przejrzysty i poprawny.
Możliwości kierowania GSP
Decydując się na reklamę na poczcie Gmail, po ustaleniu budżetu będziemy mogli ustalić kilka opcji kierowania. Jest to jedna z największych zalet tego formatu. Gmail Sponsored Promotion pozwala na kierowanie np. ze względu na:
- słowa kluczowe,
- lokalizację,
- dane demograficzne,
- urządzenia (desktop, mobile – Android, iOS),
- branże interesujące internautę,
- domeny.
Przyszłość poczty e-mail i Gmail Sponsored Promotions
Mimo licznych prognoz, poczta elektroniczna jeszcze nie odchodzi do lamusa. Wprawdzie w obliczu innych kanałów wydaje się archaicznym, nie do końca wygodnym tworem, to nieustannie się utrzymuje, będąc stałym elementem naszego codziennego życia w sieci. To przy jej pomocy wciąż wymieniamy informacje służbowe i prywatne, kontaktujemy się ze znajomymi, rodziną czy partnerami biznesowymi.
Jej potencjał odkryło również Google, wprowadzając Gmail Sponsored Promotions (obecny w Polsce wraz z końcem 2013 roku) – nienachalną, dającą możliwość dopasowania do odbiorcy formę reklamy w skrzynce pocztowej, która niekiedy może być wręcz pożądana. Gdy użytkownik otrzymuje prosto na maila informację o weekendowej promocji, wyprzedażach czy ofercie wakacyjnej, która będzie idealną odpowiedzią na jego potrzeby, jest duża szansa, że z niej skorzysta. Dlatego reklama na Gmailu może faktycznie zainteresować reklamodawców, szczególnie, że Google stale ją rozwija i dostosowuje do potrzeb użytkowników.
#wiemyjak prowadzić kampanie reklamowe
Publikacja 08/10/2015 i aktualizacja 31/03/2017
Faktycznie dobre jest to, że reklamy gmail to nie kolejny spam na poczcie tylko reklama, która nie atakuje odbiorcy. Gdybym jednak miał wybrać, z adwords chyba najbardziej przemawiają do mnie linki sponsorowane.
Są gdzieś dostępne statystyki skuteczności takich reklam? Ile osób je otwiera, ile wykonuje akcję etc?
Dawid, reklamy GSP są dostępne dla klientów AdWords a statystyki dotyczące ich skuteczności można znaleźć w raporcie na kartach sieć reklamowa i reklamy.