Narzędzia dla webmasterów Google, czyli Google Search Console, dawniej Google Webmasters Tools. Umożliwia monitorowanie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania oraz udostępnia szereg wartościowych zasobów dla webmasterów. W dzisiejszym artykule opiszemy, na co możemy liczyć korzystając z tych narzędzi i w jaki sposób wspomagają one konkretne działania związane z pozycjonowaniem stron www.
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
Panel Google Search Console
Po standardowym procesie rejestracji, dodaniu i weryfikacji strony a także odpowiednim dostosowaniu ustawień narzędzia, pojawi nam się panel Google Search Console. Po lewej stronie znajduje się menu, a w nim:
- Panel – zawiera informacje o nowych wiadomościach, pokazuje bieżący stan witryny: błędy w indeksowaniu, analitykę wyszukiwania i mapy witryn.
- Wiadomości – wszelkie wiadomości otrzymane od Google.
- Wygląd w wyszukiwarce – informacje dotyczące wyglądu wiryny w wyszukiwarce.
- Ruch związany z wyszukiwaniem – dane o ruchu z wyszukiwarki na stronie.
- Indeks Google – powiadomienia dotyczące indeksacji strony.
- Indeksowanie – bardziej szczegółowe i techniczne dane i narzędzia umożliwiające kontrolowanie indeksowania strony.
- Problemy dotyczące bezpieczeństwa – zagadnienia związane z bezpieczeństwem witryny.
- Narzędzia internetowe – wszelkie narzędzia przydatne w procesie optymalizacji witryny.
Wiadomości od Google – czyli jak wyszukiwarka widzi naszą stronę
Narzędzia dla webmastera Google to przede wszystkim niewyczerpane źródło informacji o naszej witrynie. Jeśli chcemy mieć pełne rozeznanie odnośnie tego, co dzieje się ze stroną i jakie ewentualnie pojawiają się na niej problemy warto „zaprzyjaźnić się” z zakładką Wiadomości dla witryny. W tej nieco nietypowej skrzynce odbiorczej pojawiają się następujące typy wiadomości:
- witryna zainfekowana jest złośliwym oprogramowaniem – oczywiście oznacza to nie mniej nie więcej tylko to, że na stronie są wirusy. Rozwiązaniem może okazać się aktualizacja CMS’a (przypominamy, że usunięcie złośliwego oprogramowania ze strony jest ważne nie tylko z uwagi na bezpieczeństwo witryny, ale również ze względu na to, że Google obniża pozycje zainfekowanych stron oraz wyświetla komunikat o tym, że strona jest zainfekowana – a to na pewno nie zwiększy ilości wejść na stronę);
- googlebot nie może uzyskać dostępu do witryny – komunikat pojawia się najczęściej wtedy gdy jest problem z serwerem lub domeną;
- informacja o usunięciu treści z wyszukiwarki.
Niekiedy pojawiają się też komunikaty w języku angielskim. Przykładem może być tu komunikat Increase in server errors – oznacza on dużą ilość błędów na danej stronie. Przeczytaj: Co to jest optymalizacja strony www?
Wygląd w wyszukiwarce
Jeżeli chcemy dowiedzieć się jak nasza witryna prezentuje się w wyszukiwarce i o ewentualnych błędach z tym związanych, odpowiednie narzędzia dla webmastera znajdziemy właśnie w tej kategorii, która dodatkowo dzieli się na 5 podkategorii.
W zakładce Dane strukturalne znajdziemy szczegółowe informacje odnośnie danych strukturalnych w serwisie, takie jak: gdzie dokładnie wdrożone są mikrodane, czy i jakie zawierają błędy. Odpowiednio zaimplementowane dane strukturalne umożliwiają wyświetlanie fragmentów rozszerzonych dla strony i innych ciekawych elementów poprawiających wygląd strony w organicznych wynikach wyszukiwania i mogących zwiększać liczbę odwiedzin Twojej witryny. Kolejna zakładka Karty rozszerzone udostępnia informacje o poprawnym wdrożeniu kart w serwisie oraz o stanie ich indeksacji. Karty rozszerzone, tzw. Rich cards, umożliwiają prezentacje danych z witryny w postaci kart w formie karuzeli w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki następnej zakładce Marker danych możesz wskazać Googlebotowi, w którym miejscu Twojej strony umieszczone są mikro dane. Dzięki oznaczeniu danych, Google będzie mógł prezentować je w wynikach wyszukiwania. Kategoria Udoskonalenia HTML prezentuje błędy w strukturze HTML strony, czyli: brak tagów title i description, zbyt długie, zbyt krótkie lub zduplikowane tagi. Dodatkowo pojawiają się tutaj informacje o podstronach z zawartością, której nie można zaindeksować. Ta zakładka pomoże Ci szczególnie podczas optymalizacji witryny. Ostania w tej kategorii jest sekcja Przyspieszone strony mobilne AMP dotycząca wdrożenia AMP w witrynie i prezentująca informacje o ewentualnych błędach związanych z wdrożeniem oraz statystyki dotyczące liczby stron pomyślnie zweryfikowanych jako AMP.
Ruch związany z wyszukiwaniem
Informacje prezentowane w tej kategorii dają możliwość sprawdzenia danych związanych z tym, jakich słów kluczowych szukały osoby, które trafiły na stronę, a także liczbę wyświetleń strony.
Te informacje oraz średni CTR i pozycję słów kluczowych znajdziemy w sekcji Analityka wyszukiwania. Kolejne dwie podkategorie dotyczą linków. Pierwsza dotyczy Linków do Twojej witryny, czyli jest to: lista wszystkich linków prowadzących do Twojej strony zebranych przez Google, informacje które podstrony linkowane są najczęściej oraz 200 najpopularniejszych anchor tekstów. Druga podkategoria odnosi się do Linków wewnętrznych i prezentuje liczbę linków wewnętrznych na danych podstronach serwisu. W zakładce Ręczne działania można sprawdzić, czy strona jest ukarana tzw. karą ręczną od Google i za co ona została nałożona. Dzieje się tak z reguły w trzech przypadkach – spamowania (spam czysty i spam tworzony przez użytkowników) oraz nienaturalnych linków prowadzących do witryny. W Kierowaniu międzynarodowym możesz ustawić docelowy kraj użytkowników strony, a także sprawdzić poprawność wdrożenia w serwisie tagów językowych hreflang. Ostatnia podkategoria to Obsługa na urządzeniach mobilnych – istotna w ostatnim czasie informacja o poprawnym wyświetlaniu się strony na urządzeniach mobilnych lub też występujących w tym zakresie błędach.
Indeks Google
Jak wskazuje nazwa kategorii, znajdują się w niej narzędzia dla webmasterów oraz informacje związane z indeksacją serwisu.
Korzystając z niej otrzymasz dane o Stanie indeksowania serwisu oraz o Zablokowanych zasobach, czyli podstronach, do których robot Google nie ma dostępu i nie może ich zaindeksować. Dostępne jest także tutaj narzędzie Usuń adresy URL, pozwalające na usunięcie konkretnych podstron witryny z wyników wyszukiwania.
Indeksowanie
Nazwą przypomina poprzednią kategorię, ale jej zawartość ma bardziej techniczny charakter.
W pierwszej podkategorii Błędy indeksowania uzyskasz informacje o dostępności strony www, błędach serwera i podstronach 404 witryny. To bardzo istotne wiadomości – bez indeksacji nie ma szans na powodzenie jeśli chodzi o pozycjonowanie stron www. Następnie przejdziesz do Statystyk indeksowania, czyli danych o aktywności robota Google w ciągu ostatnich 90 dni. Dzięki zakładce Pobierz jako Google masz również możliwość „nakłonienia” robota Google do odwiedzenia i szybkiego zaindeksowania danej podstrony. Możesz również pobrać stronę w wersji na komputer lub urządzenia moblne oraz porównać to, jak stronę widzi robot Google a jak użytkownik. Następne narzędzie Tester pliku robots.txt umożliwia sprawdzenie poprawności tego pliku dla strony oraz zweryfikowanie czy dana podstrona nie jest zablokowana. W zakładce Mapy witryn dodasz mapę xml strony i skontrolujesz postęp indeksowania zawartych w niej podstron i grafik. Uzyskasz tam także informacje o liczbie zaindeksowanych adresów spośród wszystkich przesłanych i standardowo o występujących błędach. Ostatnia spośród podkategorii, Paramtery w URL-ach, to przydatne i usprawniające indeksację Google lub jej blokowanie narzędzie, dzięki któremu możesz wyznaczyć parametry w URLach, których posiadanie uniemożliwia indeksowanie strony. Sprawdź: Indeksowanie strony w Google
Problemy dotyczące bezpieczeństwa
Zakładka stojąca na straży bezpieczeństwa naszej strony. Udostępnia informacje o możliwych włamaniach na stronę oraz wszelkie wskazówki jak zwiększyć bezpieczeństwo w naszym serwisie.
Narzędzia internetowe
To już ostatnia zakładka w Google Search Console zawierająca linki do innych wartościowych narzędzi, które pomogą nam w pracy nad serwisem.
Znajdziemy w niej raport, dzięki któremu sprawdzimy czy reklamy w naszej witrynie (na komputerze i na urządzeniach mobilnych) nie naruszają zasad Standardów lepszych reklam ani nie wprowadzają użytkowników w błąd. Dostępne są również narzędzia do testowania i oznaczania danych strukturalnych oraz tester znaczników w e-mailu. Dzięki zakładce Inne zasoby z łatwością przejdziemy do znanych narzędzi takich jak: Google Moja Firma, Google Merchant Center czy PageSpeed Insights. Ostatnie trzy narzędzia umożliwiają stworzenie własnej wyszukiwarki dla witryny (Twoja wyszukiwarka), znalezienie nazwy domeny, na której możesz utworzyć swoją stronę (Domeny Google) oraz przekierowanie do Akademii dla webmasterów, będącej poradnikiem dotyczącym tworzenia wartościowych witryn.
#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę
Publikacja wpisu: 11/03/2015 oraz aktualizacja: 27/07/2017
GSC i jego znajomość to absolutne must have podczas pracy nad stroną. Jak na dłoni podane są informacje na temat stanu technicznego strony jak i fraz, na jakie wyświetlają się poszczególne podstrony. Podstawa przy planowaniu strategii zaindeksowanych stron i pracy z długimi ogonami.
Witam, to jest dobre narzędzie, ale nie jest doskonałe. Na przykład bardzo długo wyświetla linki, których już dawno nie ma. Miałam też taki przypadek, że narzędzie do sprawdzania mikrodanych pokazywało, że nie ma błędów, a GSC, że są. Nie wynikało to z kwestii aktualizacji, bo była świeża. Abstrahując od tego, że ogólnie nie ogarniam tych wszystkich rodzajów mikrodanych. Aczkolwiek uważam je za podstawowe narzędzie z przydanymi informacjami.
Nie wyobrażam sobie szukania nowych słów kluczowych do pozycjonowania bez GSC, choć do analityki używam już płatnych narzędzi.
Uczę się obsługi Google Search Console i uważam że jest to bardzo przydatne narzędzie. Do tego bardzo intuicyjne i nawet amator szybko zorientuje się we wszystkim.
Google Search Console to narzędzie służące jedynie indeksowaniu treści i podglądzie linków, generalnie za dużo z niego danych analitycznych nie wyciągniemy. Generalnie przydaje się do oceny którym frazą poświęcić więcej uwagi (wyświetlenia, kliknięcia, średnia pozycja).
GSC to chyba flagowe narzędzie dla webmasterów, a o jego uniwersalności i łatwości w obsłudze świadczy to, że korzystają z niego zarówno specjaliści jak i blogerzy czy amatorzy.