Praktycznie każda większa organizacja posiada swój dział PR, który dba o wizerunek firmy. Jednak wraz ze wzrostem znaczenia Internetu, przedsiębiorstwa musiały przenieść część realizowanej działalności do globalnej sieci. Oprócz realizacji podstawowych funkcji biznesowych, Internet umożliwia przedsiębiorstwom także kreowanie wizerunku w sieci. Do tego właśnie służy SEO PR, czyli połączenie działań PR z działaniami serach engine optimization.
Czym dokładnie jest SEO PR?
SEO PR są to działania, polegające na tworzeniu specyficznych tekstów, bądź materiałów PR, które zawierają w sobie słowa kluczowe. Do słów kluczowych należą takie wyrazy lub frazy, które są najczęściej wpisywane do wyszukiwarki przez użytkowników danej marki bądź klientów danej firmy. Dzięki takim zabiegom możliwe staje się skierowanie klienta na właściwą z punktu widzenia przedsiębiorstwa treść, która korzystnie będzie wpływała na kreowanie wizerunku firmy w Internecie. Nieco inaczej SEO PR definiuje Jarosław Miszczak, specjalista w zakresie budowania wizerunku w sieci. Uważa on, że SEO PR są to albo działania SEO, które wpływają na PR, albo działania PR wpływające na SEO. Tak czy inaczej tworzenie wizerunku firmy w Internecie musi opierać się zarówno na działaniach mocno związanych z PR oraz użyciem narzędzi SEO.
Od czego zacząć budowanie wizerunku firmy w Internecie?
Działania SEO PR polegają na tworzeniu tekstów pod słowa kluczowe. Jednak na początku należy określić wyrazy czy frazy, jakimi najczęściej posługują się użytkownicy danej marki czy klienci danego przedsiębiorstwa. Z tego względu na początku należy określić grupę docelową, czyli scharakteryzować osoby, które stanowią klientów danej firmy. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie: kim jest klient, w jaki sposób szuka informacji o danej organizacji, jakie frazy wpisuje w wyszukiwarkę. Stworzenie precyzyjnego profilu klienta z pewnością przyczyni się do wykorzystania narzędzi SEO do budowania wizerunku firmy w Internecie.
Kiedy grupa docelowa zostanie już precyzyjnie określona, należy stworzyć listę wyrazów i fraz, które będą stanowiły słowa kluczowe w działaniach SEO PR. Warto skorzystać z pomocy internetowych narzędzi analitycznych, bądź profesjonalnych firm, które zajmują się pozycjonowaniem oraz budowaniem wizerunku firmy w Internecie. Słowa kluczowe zawsze powinny zawierać nazwę przedsiębiorstwa lub markę produktu. Z pewnością należy rozważyć następujące frazy:
- nazwa przedsiębiorstwa + opinia
- nazwa przedsiębiorstwa + klienci
- nazwa przedsiębiorstwa + praca
- nazwa przedsiębiorstwa + marka.
Tworzenie materiałów wpływających na wizerunek w sieci
Po określeniu grupy klientów oraz słów kluczowych, należy zabrać się za stworzenie materiałów, które przyczynią się do realizacji założeń SEO PR, czyli pozwolą na kreowanie wizerunku firmy w Internecie. Na początku należy przejrzeć zgromadzone już uprzednio materiały oraz zastanowić się, czy można je zoptymalizować, dodając słowa kluczowe, by dotrzeć do wybranej grupy klientów. Tworzenie materiałów wykorzystujących SEO PR może być na początku trudne, więc zalecane jest korzystanie z agencji, która ma doświadczenie w budowaniu wizerunku w Internecie. Nie posiadając odpowiedniej wiedzy, nie powinno się próbować działać na zasadzie prób i błędów, gdyż można wyrządzić szkodę firmie i negatywnie wpłynąć na jej postrzeganie przez klientów, czyli jej wizerunek w sieci.
Przygotowane materiały należy opublikować w jak największej ilości miejsc, do których ma dostęp wybrana grupa docelowa. Najczęściej przedsiębiorstwa wykorzystując następujące źródła, do kreowania wizerunku w Internecie:
- własną stronę internetową – zamieszczane tutaj materiały mogą być aktualizowane z dowolną częstotliwością, stanowią także wizytówkę firmy i bezpośrednio przekładają się na jej wizerunek w sieci
- blog korporacyjny
- biura prasowe – dzięki nim możliwa jest efektywna komunikacja z dziennikarzami, publikowanie informacji prasowych
- portale branżowe – większość firmy swoje działania z zakresu SEO PR realizuje za pomocą właśnie takich portali
- serwisy pozwalające na publikowanie treści – darmowe blogi, portale społecznościowe.
Umieszczając treści na różnych stronach internetowych należy jednak pamiętać, aby przekaz płynący z różnych informacji wpływał na jednakowy obraz przedsiębiorstwa. Artykuły i materiały muszą jednoznacznie określać firmę w kategoriach wizerunkowych, w innym przypadku może dojść do sytuacji, że dane przedsiębiorstwo będzie posiadało niejednolity wizerunek w Internecie. W takiej sytuacji nowi klienci, który będą dopiero chcieli zapoznać się z firmą, nie będą w stanie wyrobić sobie własnej opinii na postawie informacji, które zaczerpnęli z różnych stron internetowych. Warto więc popracować nad przekazem, jaki mają nieść teksty tworzone zgodnie z zasadami SEO PR.
SEO PR sprawdza się w sytuacji kryzysowej
Każdą firmę może spotkać kryzys w nieoczekiwanym momencie. Czasami wystarczy jedna negatywna opinia konsumenta, powodująca efekt kuli śnieżnej, odbijający się na zysku przedsiębiorstwa. Dzięki działaniu SEO PR można „ukryć” złą opinię o firmie, zastępując ją pozytywnymi komentarzami. Specjaliści od SEO PR zadbają, aby teksty kreujące pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa pojawiały się na samym początku wyników wyszukiwania, a komentarze negatywne znalazły się na odległej pozycji, dzięki czemu mogą zostać niezauważone przez potencjalnych klientów firmy. Działać trzeba szybko – Internet pozwala na drastyczne skrócenie czasu przesyłania informacji.
#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE
Taktyka z depozycjonowaniem negatywnych opinii z pierwszych stron Google, to jeszcze w Polsce dosyć niezrozumiałe działanie przez przedsiębiorców.
W Stanach taka taktyka robiona jest od lat. No ale w pewnych sprawach polsce jeszcze daleko do Wujka Sama ;)